بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   اى شىء عن الهندسة اتفضل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=397938)

titi1 12-07-2012 07:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدانجينير (المشاركة 4641521)
انا قدراتي اخر حاجة 12 الف ياريت تقولي

تمام بص انت كدة ليك اكادمية الشروف او اكادمية الهندسة بالمعادى .. الاثنيبن معتمدين

الشروف مش عارف هى بكام لاكن تقريبا فى حدود 11 الف

اكادمية المعادى انا ليا واحد زميلى فى السكن الجامعى كان فيها السنة الى فاتت قالى ان اسعارها كانت 11 الف بس هو حول منها لان ما كان فيها مدنى

انت لو ناوى تدخل ميكانيكا ادخل بدون تفكير اكادمية المعادى لسبب لانها مشهورة اوى بتفوقها فى القسم دة وكل الدكاترة الى فيها ظباط مهندسين يعنى كانوا فنية عسكرية فطبعا المشاريع التخرج فيها اغلبها حاجات بتدخل فى الصواريخح والطيرات وكمان بيتدخل مسابقات دولية وبتحصل على مراكز

محمدانجينير 12-07-2012 08:05 PM

طب ممكن الاسم الكامل ليها عشان اعمل عنها سيرش طب ومعلش خاص احسن ولا فنون جميلة قسم عمارة وشكرا جزيلا لك والله ما عارف اشكرك ازاي والموضوع ده الصراحة لازم يتثبت لمجهودك معانا

titi1 12-07-2012 08:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدانجينير (المشاركة 4641603)
طب ممكن الاسم الكامل ليها عشان اعمل عنها سيرش طب ومعلش خاص احسن ولا فنون جميلة قسم عمارة وشكرا جزيلا لك والله ما عارف اشكرك ازاي والموضوع ده الصراحة لازم يتثبت لمجهودك معانا

بالنسبة للاسم / الأكاديمية الحديثة للهندسة والتكنولوجيا بالمعادى

بالنسبة للخاص او فنون جميلة قسم عمارة ... دة يرجع ليك لسبب لو شايف فى نفسك موهبة الابداع فى العمارة والتخيل ادخلها وهتكبر فى المعمارى بسرعة لان المعمارى بيحب التطوير فى التفكير والابداع فى التصميم

لاكن لو ماليك فى الابداع او االتخيل والتصميم اوعى تدخلة والا هتندم طول حياتك لانك ما هتعرف

تتقدم فى القسم عاملة زى واحد عاوز يرسم لوحة لو هو لة موهبة الرسم اللوحة هتطلع من تحت

ايدة تحفة لاكن لو مالية فى الرسم اللوحة هتكون غير مفهومة المعالم

فانا لا اريد ان احبطك لاكن لازم تعيش الواقع لو عندك الموهبة دة ادخل القسم ما عندك ما تفكر تقرب لية

___ بالنسبة للتثبيت ما اعتقد انة هيتثبت والا كان الموضوع الى قبلة اتثبت بدل ما هو ضاع كانت فية اقسام الهندسة لاكن انا هدفى فقط ان اكبر قدر يعرق المعلومات ويطمن لانى عارف يعنى اية رعب المستقبل لانى كنت زيك بالظبط وما لقيت حد يطمنى فحبيت اكون انا الى اقدر اطمن حد

محمدانجينير 12-07-2012 08:38 PM

انا حسيت بنفس الاحساس ولذلك والله في مجالي برد علي اي حد لدرجة والحمد لله جبت اكتر من ال 50 مشاركة ههههههههههههههههههههههه

titi1 12-07-2012 08:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدانجينير (المشاركة 4641672)
انا حسيت بنفس الاحساس ولذلك والله في مجالي برد علي اي حد لدرجة والحمد لله جبت اكتر من ال 50 مشاركة ههههههههههههههههههههههه

ياسيدى ما تفرق عندى حد يرد المهم يكون استفاد بالمعلومة

وانت لو فية شىء تانى او استفسار اكتبة

faroukaeslam 13-07-2012 01:02 AM

هل المعاهد العليا لها شغل
وما افضل المعاهد العليا

titi1 13-07-2012 01:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faroukaeslam (المشاركة 4642252)
هل المعاهد العليا لها شغل
وما افضل المعاهد العليا

طالما المعاهد معتمدة من النقابة يبقى ليها شغل دة طبيعى لان الخريج بيكون لة كارنية نقابة زية زى خريج الكلية والاكادمية

اففضل العاهد على حد خبرتى هى معهد السلاب بالمنصورة والعاشر من رمضان

obuida 16-07-2012 04:45 AM

موضوع رائع وجهد كبير

ربنا يكرمك يارب

الله يخليك انا محتار موت ايه رأيك فى جامعة فاروس ومصاريف الهندسه فيها كام
فيه ناس بتقلى 30 وقريت على النت انها 10 الاف

وايه رأيك فى جامعه المستقبل وايه نظمها وكده علشان مش عارف اعرف عنها اى حاجه

وجامعة 6 اكتوبر

ويريت تقلى بيقبلوا من مجموع كام تقريباً

ربنا يكرمك يارب

titi1 16-07-2012 11:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4650022)
موضوع رائع وجهد كبير

ربنا يكرمك يارب

الله يخليك انا محتار موت ايه رأيك فى جامعة فاروس ومصاريف الهندسه فيها كام
فيه ناس بتقلى 30 وقريت على النت انها 10 الاف

وايه رأيك فى جامعه المستقبل وايه نظمها وكده علشان مش عارف اعرف عنها اى حاجه

وجامعة 6 اكتوبر

ويريت تقلى بيقبلوا من مجموع كام تقريباً

ربنا يكرمك يارب

اولا شكرا ليك على كلامك

ثانيا جامعة فاروس المصاريف فيها فى الترم الواحد تقريبا 12 الف يعنى فى السنة 24 الف جنيهة ( الاسعار الى على النت قديمة شوى هو يقصد 10 الاف فى الترم الواحد بس )

ثالثا جامعة فاروس حلوة لاكن طالما طالما انت لو ممكن تدخلها ب 24 الف طب ما تشوف الجامعة البريطانية تقريبا تقريبا فى نفس السعر ومميازتها اعلى يعنى تعليم كويس ولغة زيادة وكمان هتقدر تسافر بريطانيا اسهل ومميزات تانية هبقى اقولها لك لو ارد

رابعا راى فى جامعة المستقبل __ صراحة ما اقدر افيدك فى النقطة دة لان معلوماتى عنها صفر

خامسها جامعة 6 اكتوبر ليها مكانتها واستقرارها والهندسة فيها تقريبا 25 الف بس دة مش الاسعار النهائية لان لسة ما حد يعرف السنة دة اسعارها اية ومش هنعرف فى الوقت المناسب هنعرف بعد ما بنتهى التقديم والكليات تقفل التقديم فانسب حل انت اتصل بالجامعة وهى هتقولك الاسعار بتاعتها السنة دة 2013

يالنسبة للمجموع انت لو جايب اعلى من 70% روح على طووول قدم اوعى تستنى او تتاخر يوم او تستنى التنسيق الخاص يبان لان التقديم بيكون قفل وانا بقولك الكلام دة عن تجربة

وان شاء الله تتقبل لاكن تنسيق كل كلية يختلف عن الكلية التانية والى بيحددة هى ادارة الكلية فقط

obuida 16-07-2012 02:27 PM

طيب ادينى معلومات عن الجامعة البريطانيه الله يخليك

obuida 16-07-2012 02:28 PM

وللعلم انا نيله فى الانجليش فهيبقى ايه النظام

obuida 16-07-2012 02:59 PM

بص يانجم انا شكلى ناوى على فاروس فيريت تدينى معلومات عنها وكده

ربنا خليك ..مقلتليش اسمك ايه ^_^

titi1 16-07-2012 04:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4651387)
بص يانجم انا شكلى ناوى على فاروس فيريت تدينى معلومات عنها وكده

ربنا خليك ..مقلتليش اسمك ايه ^_^

لا استقر على جامعة وقولى ناوى على اية فاروس ولا البريطانية ... وكدة كدة فى الاثنين الدراسة انجليزى وما تخاف لانها هتبقى سهلة انا كنت زيك وثانوية عربى والدراسة كلها انجليزى لاكن فهمت وعرفت ازاى اذاكر بالانجليزى ودة مفيدة جدا ليك فى حياتك العليمة انسى بقى الدراسة عربى لاكن بردة اعرف ان كلة سهل فعلا مافى شىء صعب

استقر الاول على جامعة وقولى انا اسمى خالد

obuida 16-07-2012 04:33 PM

يبقى انا ناوى على فاروس ان شاء الله
عايز بقى كل المعلومات عنها والدراسه فيها والهجص دا
مبسوط انى بكلمك يا خالد

titi1 16-07-2012 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4651648)
يبقى انا ناوى على فاروس ان شاء الله
عايز بقى كل المعلومات عنها والدراسه فيها والهجص دا
مبسوط انى بكلمك يا خالد

بص ياسيدى جامعة فاروس بالاسكندرية

مصاريفها تقريبا 24 الف جنيهة فى السنة واتاكد اكتر لو اتصلت بيها

انا سمعت ان بيها قسم بترول لاكن مش متاكد بنفسى لاكن سمعت من معارف لى

هى جامعة جديدة تقريبا اتعملت من 2007 لاكن عملت لنفسها سمعة ومكانة كويسة

بس دة كل الى اعرفة لانى مش فى الجامعة فالمعلومات عندى معلومات عامة لاكن انت اعمل بحث فى جوجل عن جامعة فاروس هتلاقى طلبة من الجامعة بيوصفوا الجامعة

ارجوا ان اكون افدك

obuida 16-07-2012 04:44 PM

ربنا يخليك ياخالد ..شكراً ع المعلومات ولو تسمح تدينى اميلك يانجم عايزين نبقى اصحاب :)

titi1 16-07-2012 04:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4651720)
ربنا يخليك ياخالد ..شكراً ع المعلومات ولو تسمح تدينى اميلك يانجم عايزين نبقى اصحاب :)

من عنى دة شرف ليا

اتفضل

hegazy.family على الياهو

obuida 16-07-2012 04:48 PM

شكراً يا خالد

بقلك..هيا الجامعه معترف بيها ولما اخلص ببقى عضو فى نقابة المهندسين ولا ايه النظام

obuida 16-07-2012 04:52 PM

وهيا فيها هندسة حاسبات؟؟؟

titi1 16-07-2012 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4651754)
شكراً يا خالد

بقلك..هيا الجامعه معترف بيها ولما اخلص ببقى عضو فى نقابة المهندسين ولا ايه النظام

بص اعرف ان اى جامعة فى مصر معترف بيها دة لازم لان قرار ان انشائها بيكون من رئيس الجمهورية

مش زى المعهد او الاكادمية مش شرط موافقة رئيس الجمهورية

فبالتالى فاروس معتمدة وكل شىء بس هى ما خرجت لسة اول دفعة هندسة لانها اتبنت من 2007 والهندسة بتاخد 5 سنين يعنى اول دفعة هتتخرج هتبقى السنة دة ووقتها هتاخد الاعتماد من النقابة لان لازم تستنى اول دفعة تتخرج وتدى الاعتماد ارجوا اكون فهمتك الصورة

obuida 16-07-2012 04:57 PM

تمام

بقلك انا عملتلك ادد انت مش عالميل ولا ايه؟؟

titi1 16-07-2012 04:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4651774)
وهيا فيها هندسة حاسبات؟؟؟

بص انت اتصل بالجامعة واعرف منهم الاقسام كلها اية لان مهما انا كنت خبير او حد خبير مش هيديلك المعلومات الكافية عن الجامعة فانت اعمل كلاتى

جيب ورقة وقلم واكتب فيها كل الاسئلة الى انت عاوزها واتصل بيهم واسئلهم سؤال سؤال وبس

obuida 16-07-2012 05:00 PM

خلاص اوكى

شكراً يابرنس تعبتك معايا

titi1 16-07-2012 05:03 PM

لا والله ابدا مافية تعب انا بقولك اتصل بيهم مش لانى تعبت لا لانى عاوزك تحصل على كل الافادة فخير الافادة مين هى الجامعة

obuida 16-07-2012 05:07 PM

ياباشا فاهم :)

انت بجد افدتنى كتير

الا بقلك بمناسبة انى فاهم إيه نموذج 2 جند الى هوا بتاع التجنيد دا اجيبه منين ولا ايه نظامه :)

titi1 16-07-2012 05:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4651862)
ياباشا فاهم :)

انت بجد افدتنى كتير

الا بقلك بمناسبة انى فاهم إيه نموذج 2 جند الى هوا بتاع التجنيد دا اجيبه منين ولا ايه نظامه :)

بمناسبة انك فاهم

هو 2 جند و 6 جند انت بتشوف بطاقتك الشخصية طلعت منين وتروح قسم الشرطة الى تبع منطقتك هتلاقى فيها منطقة تجنيد او هتلاقى المنطقة التجديد خارج القسم اسئل عليها وقولهم انا عاوز 6 جند هيقولولك جيب بطاقتك ويطلعولك ال6 جند ب 1 جنيهة مصرى فقط
اما ال2 جند اسئلهم بردة تجيبة منين لان كل منطقة وليها نظام يختلف عن المنقطة الاخرى

تمام؟

obuida 16-07-2012 05:17 PM

تمام ياهندسه

ودا بيطلع فى اد ايه؟؟

titi1 16-07-2012 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4651922)
تمام ياهندسه

ودا بيطلع فى اد ايه؟؟

لا دة بيطلع فى ساعتها على طول ما فى تاخير

YASSER EID 17-07-2012 02:02 AM

السلام عليك،،،
بالنسبة لامتحان iq تبع الجامعة الالمانية نظامه ايه
وايه محتوى الأسئلة لاني قلبت النت وملقتش اجابة
واضحة... اتمنى من اللي امتحن قبل كد يوضح
اكتر عن الموضوع ده وشكرا

legolas2211 17-07-2012 04:54 AM

ياريت تفدنى بالنسبه لهندسه البريطانيه

اسعارها فى السنه كام وخاصه هندسه البترول ؟

وهل الدفع بالترم ولا بالسنه ؟

هل فيه خصومات لاعلى من 90 %؟

وهل فيه اختبار قبول ؟

وهل لازم اخد دورات انجليزى قبل ما ادخل ولا عادى اصل انا ثانويه عربى ؟

فيه هناك مدينه جامعيه (سكن ) للمغتربين ؟

titi1 17-07-2012 05:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة legolas2211 (المشاركة 4653749)
ياريت تفدنى بالنسبه لهندسه البريطانيه

اسعارها فى السنه كام وخاصه هندسه البترول ؟

وهل الدفع بالترم ولا بالسنه ؟

هل فيه خصومات لاعلى من 90 %؟

وهل فيه اختبار قبول ؟

وهل لازم اخد دورات انجليزى قبل ما ادخل ولا عادى اصل انا ثانويه عربى ؟

فيه هناك مدينه جامعيه (سكن ) للمغتربين ؟

اولا اسعار الجامعة تقريبا حسب السنة الى فاتت 24 الف جنيهة مصرى بتدفع نصفها فى الترم الاول والباقى فى الترم التانى وعلشان تعرف اسعار السنة دة اتصل بالجامعة واسئل

ثانيا ايوة فية خصومات لاكن قد اية ما اعرف الى يفيدك ادارة الجامعة لانها الى بتحدد نسبة الخصم

ثالثا ايوة فية اختبارات قبول زى اللغة الانجليزية امتحان بسيط لو عديت فية يبقى كويس

رابعا لا عادى ادخل وان شاء الله خير انا بردة كنت ثانوية عربى وزيك

خامسا ما يفضل تسكن فى مساكن الجامعة لانها بتبقى غالية كتير لاكن انت ممكن تشوف زمايل ليك فى الجامعة وتحجزوا شقة قريبة من الجامعة بتبقى ارخص بكتير

hamada966 18-07-2012 08:12 PM

السلام عليكم
اولا شكرا ليك يا باش مهندس خالد على الموضوع الجميل ده واستفدت منه حاجات كتيره
وهرخم عليك بكام سؤال اولا انا جايب 84.5 % وحلمى انى اخش هندسه وبالنسبه للظروف الماديه يعنى اكتر حاجه ممكن 13 الف فى السنه انا دورت كتير وقريت حاجات كتير بس لحد دلوقتى مش عارف هقدم فين من المعلومات الى شفتها ان بالنسبه للمعاهد العليا احسن حاجه الشروق و العاشر من رمضان والسلاب بس فى كلام كتير جدا وحش عن العاشر وانها صعبه والمعهد في مشاكل وحاجات كتير كده فتبقى الشروق و السلاب بس للاسف المعهدين دول فيهم مشكلتين بالنسبه لى اول حاجه مجموعى واقع شويه ويمكن ميجوليش فى التنسيق انا عارف انى ممكن اخد اعدادى فى معهد تانى وبعدين احول بس معنديش اى تفاصيل ازاى وايه المعاهد الى ينفع اخشها وبعدين احول و اتقبل من غير مشاكل تانى حاجه التخصصات انا عارف ان الشروق فيه

 قسم هندسة الإلكترونيات والاتصالات والحاسبات والتحكم.
 قسم الهندسة الطبية.
 قسم الهندسة المدنية.
 قسم الهندسة المعمارية.
 قسم الهندسة الكيميائية.
 قسم هندسة القوى والالات الكهربية.
والسلاب فيه
1- الهندسه المدنيه
2- الهندسه المعماريه
3- هـندسـه اتصالات

بس مفيش ميكانيكا او ميكاترونيكس او طيران وهما دول الاقسام الى كان نفسى اخش واحد فيهم فتنصحنى بأيه يا باش مهندس والف شكر ليك على مجهودك معانا

titi1 18-07-2012 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada966 (المشاركة 4658259)
السلام عليكم
اولا شكرا ليك يا باش مهندس خالد على الموضوع الجميل ده واستفدت منه حاجات كتيره
وهرخم عليك بكام سؤال اولا انا جايب 84.5 % وحلمى انى اخش هندسه وبالنسبه للظروف الماديه يعنى اكتر حاجه ممكن 13 الف فى السنه انا دورت كتير وقريت حاجات كتير بس لحد دلوقتى مش عارف هقدم فين من المعلومات الى شفتها ان بالنسبه للمعاهد العليا احسن حاجه الشروق و العاشر من رمضان والسلاب بس فى كلام كتير جدا وحش عن العاشر وانها صعبه والمعهد في مشاكل وحاجات كتير كده فتبقى الشروق و السلاب بس للاسف المعهدين دول فيهم مشكلتين بالنسبه لى اول حاجه مجموعى واقع شويه ويمكن ميجوليش فى التنسيق انا عارف انى ممكن اخد اعدادى فى معهد تانى وبعدين احول بس معنديش اى تفاصيل ازاى وايه المعاهد الى ينفع اخشها وبعدين احول و اتقبل من غير مشاكل تانى حاجه التخصصات انا عارف ان الشروق فيه

 قسم هندسة الإلكترونيات والاتصالات والحاسبات والتحكم.
 قسم الهندسة الطبية.
 قسم الهندسة المدنية.
 قسم الهندسة المعمارية.
 قسم الهندسة الكيميائية.
 قسم هندسة القوى والالات الكهربية.
والسلاب فيه
1- الهندسه المدنيه
2- الهندسه المعماريه
3- هـندسـه اتصالات

بس مفيش ميكانيكا او ميكاترونيكس او طيران وهما دول الاقسام الى كان نفسى اخش واحد فيهم فتنصحنى بأيه يا باش مهندس والف شكر ليك على مجهودك معانا

اولا العفو مافى شىء

ثانيا لحل شىء حل ... فية اكادمية اسمها اكادمية المعادى بالمعادى فى القاهرة مصاريفها 11 الف فى السنة وفيها قسم ميكانيكا والفقسم دة مشهور اوى انة ممتاز فى الاكادمية وبيدخل مسابقات دولية كل سنة وبيجيب مراكز ومش بيشترك مجموع قوى لانة مش تبع التنسيق لا ما اعتقد

اتمنى اكون افدك

hamada966 18-07-2012 09:03 PM

اكادمية المعادى هى مودرن اكاديمى mti ولا تقصد حاجه تانيه

titi1 18-07-2012 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada966 (المشاركة 4658406)
اكادمية المعادى هى مودرن اكاديمى mti ولا تقصد حاجه تانيه

امممم هى اسمها الاساسى

phpx_f4e 18-07-2012 11:15 PM

انا الحمد لله جبت 100 % بالمستوى
هل فى منحة ليا

titi1 18-07-2012 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phpx_f4e (المشاركة 4658742)
انا الحمد لله جبت 100 % بالمستوى
هل فى منحة ليا

ممتاز الف الف مبروك والله فرحت لك كتير

اكيد انت مجموعك تقدر تحصل على اعلى خصم فى احسن كلية

phpx_f4e 19-07-2012 04:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 (المشاركة 4658766)
ممتاز الف الف مبروك والله فرحت لك كتير

اكيد انت مجموعك تقدر تحصل على اعلى خصم فى احسن كلية

الله يبارك ييك
طب معلش اعلى خصم ممكن يوصل لكام

titi1 19-07-2012 04:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phpx_f4e (المشاركة 4660750)
الله يبارك ييك
طب معلش اعلى خصم ممكن يوصل لكام

بص انا الى اعرفة ان الهندسة فى الجامعة الامريكية ب 90 الف وبتديلك خصم 30% لو جايب فوق ال 95% لاكن انت ممكن تعملك خصم اكبر يعنى فى حدود 40%

الجامعة الروسية ممكن تعملك خصم حوالى 20% يعنى تدفع حوالى 14 الف فقط من اصل 17 الف

وبالمثل بقى فى باقى الجامعات فانت علشان تعرف الخصم كان بالظبط لازم تتصل بالجامعة وتقولهم وهما يقولولك الخصم كام

شوف اى جامعة وجيب نمرتها من دليل المصرية للاتصالات من 140 واسئل عنها

titi1 22-07-2012 05:58 AM

لمزيد من الاسئلة

المشتاقة لرضا الله 22-07-2012 06:18 PM

طيب دلوقتى انا جبت 84.87% وعاوزة ادخل الروسية بس فى 2 مشكلة انا عاوزة اروح اقدم فيها بكرة وقالولى بكرة اجازة طيب انا اتصلت بجامعة مودرن قالولى بكرة عندهم فى شغل طيب الروسية اى نظامها انا عاوزة الحق التقديم لانى سمعت انها استكفت بتوع صيدلة طيب هندسة اى نظامها مش عارفة بتصل مش بيردو لو فى رقم داخلى بس افدنى اروح بكرة ولا لاء ضرورى

ثانيا انا شهادة الميلاد الكومبسيوتر مش معايا دلوقتى معايا العادية ممكن ادخلبها ولا اى مش فاهمة ارجوك ترد وقولى اروح بكرة ولا لاء والمصروفات السنه دى انا سمعت انها 20 الف فى السنه طيب والسكن اى نظامو ارجوك جاوبنى ضرورى ضرورى

titi1 22-07-2012 06:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4669628)
طيب دلوقتى انا جبت 84.87% وعاوزة ادخل الروسية بس فى 2 مشكلة انا عاوزة اروح اقدم فيها بكرة وقالولى بكرة اجازة طيب انا اتصلت بجامعة مودرن قالولى بكرة عندهم فى شغل طيب الروسية اى نظامها انا عاوزة الحق التقديم لانى سمعت انها استكفت بتوع صيدلة طيب هندسة اى نظامها مش عارفة بتصل مش بيردو لو فى رقم داخلى بس افدنى اروح بكرة ولا لاء ضرورى

ثانيا انا شهادة الميلاد الكومبسيوتر مش معايا دلوقتى معايا العادية ممكن ادخلبها ولا اى مش فاهمة ارجوك ترد وقولى اروح بكرة ولا لاء والمصروفات السنه دى انا سمعت انها 20 الف فى السنه طيب والسكن اى نظامو ارجوك جاوبنى ضرورى ضرورى

اولا طالما قالولك بكرة اجازة يبقى ما تروح
ثانيا لازم شهادة ميلادك انت تقدر تخرجها فى دقيقة من اى سجل مدنى ب 7 جنيهة

ثالثا سيبك من الى سمعتة المصاريف فقط ب 17 الف منين وصلت لعشرين

رابعا انا كلمت وكتبت معلومات كتيرة فى الموضوع دة يرجى انك تراجع المواضيع الى باسمى وهتعرف معلومات تفيدك

تمنياتى بالتوفيق

المشتاقة لرضا الله 22-07-2012 06:38 PM

طيب بالنسبة انهم استكفوا دا حقيقة ولا اى

ولو رحت بالشهادة القديمة العادية فى مشكلة

ومصاريف الاقامة كام ولو فى تيليفون

المشتاقة لرضا الله 22-07-2012 06:39 PM

ولوو رحت الاربعاء دا فى مشكلة ولا هروح مش هتلاقى مكان

titi1 22-07-2012 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4669713)
طيب بالنسبة انهم استكفوا دا حقيقة ولا اى

ولو رحت بالشهادة القديمة العادية فى مشكلة

ومصاريف الاقامة كام ولو فى تيليفون

انتى بتقولى اسكتفوا صيدلة لسة هندسة ايوة عادى بيسكتفوا لما يلاقوا العدد اكتمل ما علشان كدة فى كل مواضيعى بقول روحوا احجزوا بدرى ما تستنوا التنسيق لما يطلع وبعدها تحجزوا

يعنى اية لو رحتى بالشهادة القديمة مش فاهم النقطة دة ؟؟ بس انتى لازم تاخدى شهادة تالتة ثانوى الى هى فيها درجات الثانوية العامة بمرحليتها

مصاريف الايقامة دة شىء يرجعلك بمعنى حبيتى تسكنى فى سكن الجامعة يبقى هتدفعى 5 الاف جنيهة زيادة حبيتى تسكنى سكن خارجى مع زميلاتك يبقى ارخص شوية يعنى كلة الاعتماد عليكى

واخر نقطة لو فية تلفون مش فاهم تقصدى تلفون مين .. الجامعة ما انتى بتقولى اتصلتى بيهم يعنى معاكى

تحياتى

titi1 22-07-2012 08:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4669723)
ولوو رحت الاربعاء دا فى مشكلة ولا هروح مش هتلاقى مكان

كل ما بتتاخرى يوم كل ما نسبتك فى التقديم بتقل لان عدد الطلبة الى بتقبلة الجامعة بتزيد

gamal5555_5555 23-07-2012 05:44 AM

لو سمحت يا بشمهندس خالد انا جبت 73 و5 وعايز ادخل جامعة لا تزيد عن 15 هل ده ممكن ولا انى اروح اكاديمية احسن ارجو الايفادة

titi1 23-07-2012 06:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal5555_5555 (المشاركة 4671377)
لو سمحت يا بشمهندس خالد انا جبت 73 و5 وعايز ادخل جامعة لا تزيد عن 15 هل ده ممكن ولا انى اروح اكاديمية احسن ارجو الايفادة

اهلا بيك
مافى جامعة مصاريفها 15 الف اقل شىء هى الروسية 17 الف

لاكن ادخل اكادمية المعادى مصاريفها 11 الف وتعليمها ممتاز خصوصا فسم الميكانيكا فيها

تحياتى ليك

obuida 23-07-2012 06:49 AM

بقلك ياخلد الله يخليك

انا ناوى ان شاء الله على المعهد العالى فى سموحه

بس انا شويه ضعيف فى الانجليزى تنصحنى بإيه

titi1 23-07-2012 07:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4671426)
بقلك ياخلد الله يخليك

انا ناوى ان شاء الله على المعهد العالى فى سموحه

بس انا شويه ضعيف فى الانجليزى تنصحنى بإيه

بص انت قدم فيها ان شاء الله ووقت الدراسة اعرف ان اول شهر فقط دة هيكون متعب معاك ومش متعب بالدرجة الكبيرة لا بس هيكون لسة بتتعود على نظام الدراسة بالانجليزى وكدة

لاكن الدراسة نفسها بالانجليزى سهلة لان الدكاترة عارفين انكو لسة خارجين من ثانوى فمش بيتقلو عليكوا فى شىء

ثانيا انت بترجم بمعنى انت مثلاا اخد حوالى 50 ورقة انجليزى انت تروح تشوف ليك زميل او اثنين وتقسموا ال50 ورقة دة عليكم تترجموها كل واحد يدخل على جوجل او يجيب اى قاموس ترجمة ويترجم الصفجات الى علية وتجمعوها مع بعض وبكدة تكون وفرت وقت ومجهود

واى شءال تانى اسئل

تمنياتى بالتوفيق لك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:52 AM.