بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   رابطة طلاب هندسة منووف الجدد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=349455)

مشمش الورد 08-08-2011 04:23 PM

http://electronic.menofia.edu.eg/ ده رابط كلية الهندسة بمنوف للى عايز معلومات عن الكلية
وده رابط الجامعةhttp://www.menofia.edu.eg/faculty_generalInfo.asp?id=6

مشمش الورد 08-08-2011 04:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebo4ever (المشاركة 3805179)
اولا انا مش هقولك الا ان دى مش طريقه للكلام ويا عم لو مش عاجبك كلامى روح اسال وانا الكلام دا سالت فيه واتكلمت مع شؤون الطلبه هناك يعنى دا كلام اكيد ثانيا انا غلطان انى مسبتكش تعيش فى الوهم وترجع تتصدم

كويس اللى انت قلت لنا والله مشكووووووووووووور.

مشمش الورد 09-08-2011 12:39 AM

ايه ياجماعة انتو رحتوا فين؟ على فكرة انا اتصلت بالكلية النهاردة وقالولى ان الكشوفات لسه ماجاتش.

bebo4ever 09-08-2011 04:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال الزمامرى (المشاركة 3805675)
اولا انا اسف جدا جدا جدا جدا 000

لانى كنت فى ساعة غضب وانا اسف مرة اخرى

ولكننى سمعت ان فية تحويل من اكثر من شخص

اى معنى كدة ان مفيش تحويل خالص حتى منعا للاغتراب ولااية 00000000

وكمان انا قرات ان فية كليات غير مناظرة ويمكن التحويل لية 00000000

وياريت حد يقولنا على شكل الكلية وياريت مجموعة صور ليها 000000000000

حصل خير وياريت تبقى طريقتنا فى الككلام كويسه
ثانيا موضوع التحويل ودى معلومات اكيده لو هتحول لكليه غير مناظره يبقى لازم تحول منها الى كليه فى النطاق الجغرافى أ وتكون جايب مجموعها

مشمش الورد 10-08-2011 12:21 AM

اعرف كليتك ودى اول مشاركة ليا فى الموضوع ده يلا بطلوا كسل ومستنيكوا

بسم الله الرحمن الرحيم

كلية الهندسة الإلكترونية بجامعة المنوفية

أُنشئت كلية الهندسة الإلكترونية بجامعة المنوفية باسم المعهد العالي للإلكترونيات تابعاً لوزارة التعليم العالي.
  • حولت تبعيتها من وزارة التعليم العالي إلى جامعة طنطا تحت اسم كلية الهندسة الإلكترونية بقرار رئيس مجلس الوزراء في سنة 1975م.
  • أُنشئت جامعة المنوفية بالقانون الصادر في 14/8/1976م والذي يقتضي بأن تتكون الجامعة من الكليات التابعة لجامعة طنطا بشبين الكوم و منوف لكي تشارك مع باقي جامعات مصر في تأدية رسالة التعليم الجامعي في مصر ثم صدر قرار رئيس مجلس الوزراء في 25/11/1976 بتبعية كلية الهندسة الإلكترونية إلى جامعة المنوفية.
  • تعتبر كلية الهندسة الإلكترونية الوحيدة في الكليات والمعاهد المصرية والعربية والإفريقية التي تهتم بتخصص واحد فقط في علوم الهندسة وهو علم الـإلكترونيات.
والدراسة عامة في الثلاث سنوات الأولى و التخصص اخر سنتان.

الأقسام العلمية واخبار الكليه

• قسم هندسة الإلكترونيات الصناعية و التحكم
  • قسم هندسة و علوم الحاسبات
  • قسم هندسة الاتصالات الكهربية
قسم الفزيقيا والرياضيات الهندسيه

عن الكلية

أنشئت جامعة المنوفية بالقانون برقم 93 لسنة 1976 الصادر فى 14/8/1976م والذى يقضى بأن تتكون جامعة المنوفية من الكليات التابعة لجامعة طنطا بشبين الكوم ومنوف لكى تشارك مع باقى جامعات مصر فى تأدية رسالة التعليم الجامعى فى مصر ثم صدر قرار رئيس مجلس الوزراء رقم 1142 لسنة 1976 والصادر فى 25/11/1976 بتبعية كلية الهندسة الإلكترونية إلى جامعة المنوفية

وتعتبر كلية الهندسة الإلكترونية - جامعة المنوفية الوحيدة فى الجامعات والمعاهد المصرية والعربية والأفريقية التى تهتم بتخصص واحد فى علوم الهندسة وهو علم الإلكترونيات حيث أن السنوات الثلاث الأولى تعتبر عامة لجميع الأقسام الطلاب ويبدأ التخصصات فى السنة الثالثة والرابعة لثلاثة أقسام تخدم فى مجال الاتصالات والحاسبات والمعلومات والتحكم والإلكترونية الصناعي .

- وتبلغ مساحة الكلية ( اثنان وخمسون ألف متر مربع ) أى ما يوازى 13 فدان والكلية تشتمل على مدرجان سعة ( 400 طالب ) وعشرة معامل تخصصية ، 3 صالة رسم ، عدد 6 ورش ، مكتبة ذات ثلاث صالات ، مركز حاسب آلى ، عدد 3 صالة للحاسبات وصالة للبحوث علاوة على الفصول الدراسية وحجرات العاملين إضافة إلى أن هناك منشآت أخرى تحت الإنشاء بتكلفة إجمالية عشرة ملايين جنيه وينتظر الانتهاء منها وذلك بالإضافة إلى الأنشطة الرياضية والثقافية والفنية والاجتماعية والمدن الجامعية لطلاب الكلية

رسالة الكلية

إمداد الطالب بأصول المعرفة الهندسية الحديثة وطرائق البحث العلمي المتقدمة ، والقيم الرفيعة، وتنمية شخصية الطالب بما يجعله قادرا على الابتكار والتحدي والقيادة والتعلم الذاتي والعمل الجماعي والمنافسة محليا وإقليمياً وعالمياً. تطوير المناهج الدراسية وتحديثها في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة وإخضاعها للتقويم الدوري وفقا للمعايير العالمية مع مراعاة الظروف المحلية المشاركة المنظمة الفاعلة في تنمية وتطوير المجتمع.. تدعيم التعاون بين الكلية و الجامعة والجامعات الأخرى ومراكز البحث العلمي بالمجتمع على المستويين الإقليمي والعالمي. تفعيل دور الوحدات ذات الطابع الخاص لتقديم الخدمات البحثية والاستشارية لمؤسسات المجتمع المختلفة والمساهمة الإيجابية في حل مشكلات المجتمع. إدماج مفهوم الجودة الشاملة والتحسين المستمر في نسيج المنظومة التعليمية والبحثية بالكلية.

رؤية الكلية

تسعى كلية الهندسة الإلكترونية إلى تحقيق التميز في مجال التعليم الهندسي لمرحلة البكالريوس وكذلك لمرحلة الدراسات العليا على المستويات المحلية والإقليمية والعالمية من خلال الجودة الشاملة لإقسامها العلمية، وفى ظل مناخ يتسم بالاستقلالية والحرية والديموقراطية والتعاون الوثيق بين الكلية و الجامعة والمؤسسات والهيئات البحثية المحلية والعربية والأجنبية ، في إطار من القيم الثقافية والاجتماعية والأخلاقية التي تسود المجتمع ، وبما يسهم في تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية والبشرية.

ادارة الكلية
- أ.د/ عاطف السيد أبو العزم ----> عميد الكلية

- أ.د/ سعيد الحلفاوي ----> وكيل الكلية لشئون التعليم والطلاب _ تم إنتهاء مدة سيادته وقيد التجديد أو التبديل _

- أ.د/ السيد الربيعي ----> وكيل الكلية للدراسات العليا والبحوث _ ويقوم الآن بمهام وكيل الكلية لشئون التعليم والطلاب _

- أ.د/ إميل صبحي شكر الله ----> وكيل الكلية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة

الاقسام العلمية :

- قسم هندسة الإتصالات

- قسم هندسة التحكم الآلي

- قسم هندسة وعلوم الحاسبات

الدرجـات العلميـة :

- درجة البكالريوس

- الدبلوم

- درجة الماجستير

- الدكتوراة

عدد الطلاب المقيدين مرحلة الدراسات العليا :

- دبلوم 68

- ماجستير 9

- دكتوراه 13

العدد الإجمالي لطلاب المرحلة الجامعية الأولى :

4928

جمال الزمامرى 10-08-2011 05:17 PM

ويا جماعة ممكن حد يقوللى على اخبار المدينة الجامعية حلوة ولا وحشة 00000

جمال الزمامرى 10-08-2011 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش الورد (المشاركة 3816527)
اعرف كليتك ودى اول مشاركة ليا فى الموضوع ده يلا بطلوا كسل ومستنيكوا

بسم الله الرحمن الرحيم

كلية الهندسة الإلكترونية بجامعة المنوفية

أُنشئت كلية الهندسة الإلكترونية بجامعة المنوفية باسم المعهد العالي للإلكترونيات تابعاً لوزارة التعليم العالي.
  • حولت تبعيتها من وزارة التعليم العالي إلى جامعة طنطا تحت اسم كلية الهندسة الإلكترونية بقرار رئيس مجلس الوزراء في سنة 1975م.00000000000

جزاكم الله خيرا على كل المعلومات الجميلة دى 000000
وان شاء الله عز وجل هتكون سنة حلوة علينا كلنا وخاصة طالما معانا ربنا ثم زميلى العزيز مشمش الورد 00000000

مشمش الورد 10-08-2011 06:16 PM

جزانا الله واياك وبارك الله فيك .وان شاء الله هسألك على المدينة الجامعية .

جمال الزمامرى 11-08-2011 02:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش الورد (المشاركة 3810673)
ايه ياجماعة انتو رحتوا فين؟ على فكرة انا اتصلت بالكلية النهاردة وقالولى ان الكشوفات لسه ماجاتش.

وانا يا جماعة اتصلت بالكلية اليوم الخميس وقالوا لى ان معاد التقديم الاحد بعد المقبل يوم 21 واتصل يوم الاحد القادم لتتاكد
وخليكوا معايا على اتصال بالكلية وجزاكم الله خيرا

مشمش الورد 12-08-2011 01:38 AM

[quote=جمال الزمامرى;3825011]وانا يا جماعة اتصلت بالكلية اليوم الخميس وقالوا لى ان معاد التقديم الاحد بعد المقبل يوم 21 واتصل يوم الاحد القادم لتتاكد
وخليكوا معايا على اتصال بالكلية وجزاكم الله خيرا[/quo
جزاك الله خيرا

مشمش الورد 12-08-2011 01:43 AM

بقلك ايه يا جمال هو انت صرفت نظر عن التحويل ؟ ولا هتعمل ايه؟

جمال الزمامرى 12-08-2011 01:31 PM

انا بالفعل قدمت للتحويل الى الكلية الموجودة فى النطاق الجغرافى لى

ولو لم يقدر الله لى التحويل هذا العام هاحول ان شاء الله بعد الاعدادى ويمكن اغير راى لو عجبتنى الكلية فى الاعدادى لانى سمعت عنها اخبار كويسة

وانته يامشمش الورد هتحول ولا لا 00000000000

مشمش الورد 12-08-2011 05:53 PM

زيك بالظبط بس انا مقدمتش للتحويل . هفضل اول سنة فى الكلية وبعدين ممكن احول او لا .يعنى حسب جو الكلية عامل ايزاى هنستريح فيها ولا ! واللى ربنا عايزة هيكون.

جمال الزمامرى 13-08-2011 03:20 PM

وانا لو مقبلتش فى التحويل مش هازعل لانى عايز اشوف اخبار الكلية فلو قبلت خير وبركة وان مقبلتش فقدر الله وما شاء فعل

وعندى قربتى كانت فى هندسة شبين وحولت بعد الاعدادى وقالت لى هتستفاد كتييييييييييير من منوف لما تحول لكلية تانية لان جامعة المنوفية بشكل عام جامعة عريقة وقديمة

:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

جمال الزمامرى 15-08-2011 02:30 PM

ايه يا جماعة الاخبار عن التقديم

مشمش الورد 16-08-2011 03:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال الزمامرى (المشاركة 3834798)
وانا لو مقبلتش فى التحويل مش هازعل لانى عايز اشوف اخبار الكلية فلو قبلت خير وبركة وان مقبلتش فقدر الله وما شاء فعل

وعندى قربتى كانت فى هندسة شبين وحولت بعد الاعدادى وقالت لى هتستفاد كتييييييييييير من منوف لما تحول لكلية تانية لان جامعة المنوفية بشكل عام جامعة عريقة وقديمة

:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

ربنا يوفقك وان شاء الله خير.

مشمش الورد 16-08-2011 03:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال الزمامرى (المشاركة 3844793)
ايه يا جماعة الاخبار عن التقديم

والله انا اتصلت بيهم امبارح وقالولى نفس الكلام يعنى على يوم الاحد21

جمال الزمامرى 16-08-2011 11:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش الورد (المشاركة 3847960)
والله انا اتصلت بيهم امبارح وقالولى نفس الكلام يعنى على يوم الاحد21

جزاكم الله خيرا وعلى فكرة انا لما اتصلت بيهم سالتهم عن المدينة الجامعية وقال لى ان نظامها زى نظام التنسيق بالظبط مرحلة اولى وتانية اى (الابعد فالابعد ) 000000:022yb4::022yb4:

مشمش الورد 16-08-2011 06:48 PM

ايه اخبار التحويل يا جمال؟

مشمش الورد 16-08-2011 07:48 PM

انا زعلت علشان زمايلى حولوا وانا لا مع انهم جايبين اقل منى كان نفسى ابقى معاهم اصلى دى الجامعة تقدر تقول اللى كلنا متفقين عليها بس انا فرحان ليهم علشان دخلوا اللى نفسهم فيه كان نفسى ابقى معاهم يلا مافيش نصيب (انا مش عارف ازاى حولوا وهم مش جايبين الحد الادنى للكلية)

اشرف ع 16-08-2011 08:11 PM

شكرا على المعلومات عن هندسة منــــــــــــــوف

مشمش الورد 16-08-2011 08:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف ع (المشاركة 3851829)
شكرا على المعلومات عن هندسة منــــــــــــــوف

شكرا لمرورك هو انت فى منوف معانا

مشمش الورد 16-08-2011 10:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال الزمامرى (المشاركة 3819916)
ويا جماعة ممكن حد يقوللى على اخبار المدينة الجامعية حلوة ولا وحشة 00000

ده رابط الجامعة عليه اخبار المدينة الجامعيةhttp://www.menofia.edu.eg/housing.asp
وده استمارة الالتحاق بالمدينةhttp://www.menofia.edu.eg/housing/application.asp

Eng:Noussa 17-08-2011 05:14 PM

هندسه منوف دى الهندسه الوحيده للالكترونيات ف الشرق الاوسط كله
وفيها اجمل الاقسام سواء تحكم او اتصالات او حاسبات ...طبعا غير حاسبات معلومات
هندر اعدادى عادى زى اى هندسه اما سنه 2 و3 دول هندرس الكترونيات وفيهم هتتعرفوا ع الاقسام
علشان لما تحبوا تتخصصوا تكونوا ع درايه بكل شىء وفيه فرع جديد وهو الهندسه الطبيه
وانا معاكم ان شاء الله بس للاسف انا عاوزه هندسه طبيه ولو الفرع ده مش فتح اكيد هحول للقاهره بس بعد اعدادى
بس بجد الكليه الكل بيشكر فيها هو بس عيبها الموقع بتاعها مش اكتر انها يعنى ف ارياف بس الحياه ماشيه يا جماعه
والحمدلله اننا دخلنا هندسه والف مبرووك للجميع...
بالنسبه للتقديم انا جارتى اداريه هناك وبجد لسه مسالتهاس ع اى حاجه بس اللى سمعته ان المطلوب 6 صور شخصيه...شهاده الميلاد..شهاده الثانويه...شهاده الترشيح...2 جند دى للشباب بس

جمال الزمامرى 17-08-2011 08:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng:noussa (المشاركة 3856575)
هندسه منوف دى الهندسه الوحيده للالكترونيات ف الشرق الاوسط كله
وفيها اجمل الاقسام سواء تحكم او اتصالات او حاسبات ...طبعا غير حاسبات معلومات
هندر اعدادى عادى زى اى هندسه اما سنه 2 و3 دول هندرس الكترونيات وفيهم هتتعرفوا ع الاقسام
علشان لما تحبوا تتخصصوا تكونوا ع درايه بكل شىء وفيه فرع جديد وهو الهندسه الطبيه
وانا معاكم ان شاء الله بس للاسف انا عاوزه هندسه طبيه ولو الفرع ده مش فتح اكيد هحول للقاهره بس بعد اعدادى
بس بجد الكليه الكل بيشكر فيها هو بس عيبها الموقع بتاعها مش اكتر انها يعنى ف ارياف بس الحياه ماشيه يا جماعه
والحمدلله اننا دخلنا هندسه والف مبرووك للجميع...
بالنسبه للتقديم انا جارتى اداريه هناك وبجد لسه مسالتهاس ع اى حاجه بس اللى سمعته ان المطلوب 6 صور شخصيه...شهاده الميلاد..شهاده الثانويه...شهاده الترشيح...2 جند دى للشباب بس

اولا انا احب ارحب بحضرتك معانا يا بشمهندسة وان شاء الله هتكون سنة حلوة علينا باذنك يارب

ثانيا انا كنت هناك النهاردة وكنت مفكرها شكلك انها زى الارياف ولكنها غير كدة خالص (اقصدى المكان بتاعها )
انما هيه ملهاش حل خالص

Eng:Noussa 17-08-2011 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال الزمامرى (المشاركة 3857418)
اولا انا احب ارحب بحضرتك معانا يا بشمهندسة وان شاء الله هتكون سنة حلوة علينا باذنك يارب

ثانيا انا كنت هناك النهاردة وكنت مفكرها شكلك انها زى الارياف ولكنها غير كدة خالص (اقصدى المكان بتاعها )
انما هيه ملهاش حل خالص

اهلا بيك يا بشمهندس ده شرف كبير ليا والله وبجد هتنوروا المنوفيه كلها ....وبجد اتمنى تكون سنه سعيده علينا جميعاا....انا بصراحه لسه هروح بعدين ع الاحد اقدم باذن الله ونفسى اشوفها بجد
معاكم انا انس مجدى من المنوفيه وربنا يجعلها سنه سعيده علينا جميعااااا
تحياتى لكم;)

جمال الزمامرى 18-08-2011 05:27 PM

جزاكم الله خيرا كثيرا :022yb4::022yb4:

جمال الزمامرى 18-08-2011 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش الورد (المشاركة 3851577)
ايه اخبار التحويل يا جمال؟

طلب التحويل لم يقبل بس انا كنت هناك النهاردة وهناك الاستاذ حمدى رمضان شخصية عظيمة جدا وبصراحة بدات احب الكلية من كلامة الجميل عنها وعن معاملة الدكاترة للطلاب 00000000
بس والله اللانا شيفوة ان احنا هنقضى السنة دى هناك ونشوف اية الوضع وعيزكم تخدوا بالكم من حاجة مهمة جدا جدا جدا وهية ان الدفعة بتعتنا مميزة عن الدفعات التانية هناك فى الكلية بمعنى ان المجاميع بتاعتنا اعلى منهم بكتيييييييييييييير وان الكلية اكيييييييييد فرحانة بدفعتنا بما لها من مجاميع كويسة 0000
وكمان سالتة عن التحويل بعد الاعدادى قال لى التحويل بعد الاعدادى عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااادى خالص لاى كلية انته عايزة ولاى قسم انتة عايزة مش زى ما كان فيه ناس بتالف يامه فى الموضوع ده
يلا سلالالالالالالالام :):):)

جمال الزمامرى 18-08-2011 06:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش الورد (المشاركة 3851729)
انا زعلت علشان زمايلى حولوا وانا لا مع انهم جايبين اقل منى كان نفسى ابقى معاهم اصلى دى الجامعة تقدر تقول اللى كلنا متفقين عليها بس انا فرحان ليهم علشان دخلوا اللى نفسهم فيه كان نفسى ابقى معاهم يلا مافيش نصيب (انا مش عارف ازاى حولوا وهم مش جايبين الحد الادنى للكلية)

اولا انا احب اقولك كلمة واحدة بس زى ما قالت زميلتنا العزيزة الباشمهندسة نوسا وهية ان احنا نحمد ربنا ان احنا دخلنا هندسة من اصلة فى ظل المجاميع العالية دى وكان معاية زمايلى فى تانية كانوا جايبن اكتر منى وملحقووووش لا هندسة ولا حاسبات فنحمد ربنا على كدة وبعدين بصراحة يعنى اتا كنت بفكر قبل ظهور نتيجة التنسيق فى الكليات الهندسية العادية او لو لم يقدر ربنا ومدخلتش هندسة اخوش حاسبات وخالاص علما بان رغبة هندسة منوف كانت بين الهندسات العادية والحاسبات والمعلومات فالحمد لله رب العالمين على كل حاجة يا باشمهندس ومتزعلش ويمكن كدة خير ليك و الف مبرووووووووووووووووك يا كبير 00 يلا سلالالالالالام :078111rg3::078111rg3::078111rg3:

hesseny_aswany 19-08-2011 10:55 AM

ازيكم
انا معاكم باذن الله فى الكلية ورايح ان شاء الله يوم الاحد

hesseny_aswany 19-08-2011 01:45 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم
انا داخل ان شاء الله هندسة اليكترونية منوف
وده الجروب الخاص بطلبة اعدادى عشان نتواصل ونتعرف على بعض

:friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3::f riendsxs3::friendsxs3::friendsxs3:

http://www.facebook.com/groups/elect...ineering.mnof/

جمال الزمامرى 19-08-2011 02:57 PM

اهلا ومرحبا بيك زميلنا العزيز 000000

من اين انت

hesseny_aswany 19-08-2011 03:29 PM

من اسوان
يا ريت كلكم تدخلوا فى الجروب اللى انا عملته ده عشان نتعرف على بعض بطريقه اسرع

جمال الزمامرى 19-08-2011 08:07 PM

اسلامية اسلامية رغم انف العلمانية
سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

moustafa608 20-08-2011 03:19 AM

اكيد فى تحويل
انا ليا اتنين اصحابى اكبر منى جالهم الاتنين هندسة الكترونية منوف جامعة المنوفية الاول حول الى هندسة الفيوم من غير حتى ما يروح ويقدم ورقه فى هندسة الكترونية وهو حاليا داخل الفرقة التانية فى هندسة الفيوم.

والتانى قضى سنة فى هندسة الكترونية ( اعدادى) وحول بعدها الى كلية هندسة بنى سويف

وانا كمان جالى هندسة الكترونية منوف السنة دى وبحاول انى احول

وان شاء الله كلنا نحول

بس ياريت حد يقولنا هى تفرق ايه عن الكليات العادية

Eng:Noussa 20-08-2011 04:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa608 (المشاركة 3869976)
اكيد فى تحويل
انا ليا اتنين اصحابى اكبر منى جالهم الاتنين هندسة الكترونية منوف جامعة المنوفية الاول حول الى هندسة الفيوم من غير حتى ما يروح ويقدم ورقه فى هندسة الكترونية وهو حاليا داخل الفرقة التانية فى هندسة الفيوم.

والتانى قضى سنة فى هندسة الكترونية ( اعدادى) وحول بعدها الى كلية هندسة بنى سويف

وانا كمان جالى هندسة الكترونية منوف السنة دى وبحاول انى احول

وان شاء الله كلنا نحول

بس ياريت حد يقولنا هى تفرق ايه عن الكليات العادية

ف اعدادى كل الجامعات زى بعضها ومتفرقش خالص بس هى جامعه مميزه جدا لانها الوحيده ع نوعها ف الشرق الاوسط وفيها اجمل الاقسام سواء اتصالات او حاسبات او تحكم بجد ربنا يوفقنا جميعااااااااااااا

جمال الزمامرى 20-08-2011 07:30 PM

جزاكم الله خيرا على كل المعلومات القيمة دى 000000000000000000000

مشمش الورد 21-08-2011 12:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال الزمامرى (المشاركة 3862647)
اولا انا احب اقولك كلمة واحدة بس زى ما قالت زميلتنا العزيزة الباشمهندسة نوسا وهية ان احنا نحمد ربنا ان احنا دخلنا هندسة من اصلة فى ظل المجاميع العالية دى وكان معاية زمايلى فى تانية كانوا جايبن اكتر منى وملحقووووش لا هندسة ولا حاسبات فنحمد ربنا على كدة وبعدين بصراحة يعنى اتا كنت بفكر قبل ظهور نتيجة التنسيق فى الكليات الهندسية العادية او لو لم يقدر ربنا ومدخلتش هندسة اخوش حاسبات وخالاص علما بان رغبة هندسة منوف كانت بين الهندسات العادية والحاسبات والمعلومات فالحمد لله رب العالمين على كل حاجة يا باشمهندس ومتزعلش ويمكن كدة خير ليك و الف مبرووووووووووووووووك يا كبير 00 يلا سلالالالالالام :078111rg3::078111rg3::078111rg3:

جزاك الله خيرا .......دى كانت ساعة غضب وراحت لحالها........ الحمد لله.:078111rg3:

مشمش الورد 21-08-2011 12:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال الزمامرى (المشاركة 3862576)
طلب التحويل لم يقبل بس انا كنت هناك النهاردة وهناك الاستاذ حمدى رمضان شخصية عظيمة جدا وبصراحة بدات احب الكلية من كلامة الجميل عنها وعن معاملة الدكاترة للطلاب 00000000
بس والله اللانا شيفوة ان احنا هنقضى السنة دى هناك ونشوف اية الوضع وعيزكم تخدوا بالكم من حاجة مهمة جدا جدا جدا وهية ان الدفعة بتعتنا مميزة عن الدفعات التانية هناك فى الكلية بمعنى ان المجاميع بتاعتنا اعلى منهم بكتيييييييييييييير وان الكلية اكيييييييييد فرحانة بدفعتنا بما لها من مجاميع كويسة 0000
وكمان سالتة عن التحويل بعد الاعدادى قال لى التحويل بعد الاعدادى عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااادى خالص لاى كلية انته عايزة ولاى قسم انتة عايزة مش زى ما كان فيه ناس بتالف يامه فى الموضوع ده
يلا سلالالالالالالالام :):):)

ربنا يوفقك وان شاء الله هتكون سنة جميلة طالما معانا ناس زى العسل زيكوا.

مشمش الورد 21-08-2011 12:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesseny_aswany (المشاركة 3866777)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم
انا داخل ان شاء الله هندسة اليكترونية منوف
وده الجروب الخاص بطلبة اعدادى عشان نتواصل ونتعرف على بعض

:friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3::f riendsxs3::friendsxs3::friendsxs3:

http://www.facebook.com/groups/elect...ineering.mnof/

اهلا بيك معانا :022yb4:بس موضوع الفيس ده صعب عليا شوية بس هحاول ادخل.

مشمش الورد 21-08-2011 12:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng:noussa (المشاركة 3858372)
اهلا بيك يا بشمهندس ده شرف كبير ليا والله وبجد هتنوروا المنوفيه كلها ....وبجد اتمنى تكون سنه سعيده علينا جميعاا....انا بصراحه لسه هروح بعدين ع الاحد اقدم باذن الله ونفسى اشوفها بجد
معاكم انا انس مجدى من المنوفيه وربنا يجعلها سنه سعيده علينا جميعااااا
تحياتى لكم;)

اهلا بيك معانا وجزاك الله خيرا

moustafa608 21-08-2011 04:39 AM

يارب يكرمنا كلنا فيها لو كملنا ان شاء الله

بس انا من الفيوم ايه اللى يخلينى اسافر مش احسن انى احول

eng:nsrina 21-08-2011 05:08 AM

سلام عليكوووو يا بشمهندسين و يبشمهندسات

انا معاكوو ف الكلية باذن الله :)

اتمنى تكون ايام حلوة علينا ....

Amr Eltaweel 21-08-2011 05:31 AM

صباح الفل يا شباب
عاملين ايه ؟؟
..
التقديم عندكوا ايه احباره ؟؟

eng:nsrina 21-08-2011 05:37 AM

صبااح الخير

انا و الله لسة ما قدمتش !

و مش عارفة التقديم هيبدأ امتى ؟

Amr Eltaweel 21-08-2011 06:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng:nsrina (المشاركة 3874606)
صبااح الخير

انا و الله لسة ما قدمتش !

و مش عارفة التقديم هيبدأ امتى ؟

طب فلة شمعة منورة
زينا يعني
محدش احسن من حد
:d

hesseny_aswany 21-08-2011 11:03 AM

ازيكم يا بشمهندسين و بشمهندسات
يارب تكونوا بخير
اوك حاولى بقى تدخلى عالفيس يا مشمش
وايه فين بقية الناس بقى الجروب اسهل عشان نتكلم اكتر
مستنيكم هناك وفى كمان اى معلومه عالكلية عاوزينها فى الجروب
سلام مؤقت :d

moustafa608 21-08-2011 12:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesseny_aswany (المشاركة 3875076)
ازيكم يا بشمهندسين و بشمهندسات
يارب تكونوا بخير
اوك حاولى بقى تدخلى عالفيس يا مشمش
وايه فين بقية الناس بقى الجروب اسهل عشان نتكلم اكتر
مستنيكم هناك وفى كمان اى معلومه عالكلية عاوزينها فى الجروب
سلام مؤقت :d

سا باشمهندس الجروب بتاعك على الفس بوك مجموعة مغلقة يبقى هنتقابل ازاى

جمال الزمامرى 21-08-2011 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa608 (المشاركة 3874500)
يارب يكرمنا كلنا فيها لو كملنا ان شاء الله

بس انا من الفيوم ايه اللى يخلينى اسافر مش احسن انى احول

مرحبا بك زميلنا العزيز فى الكلية معلش لازم نستحمل هنعمل ايه بس ما علينا الا ان نحمد ربنا ( ولا تحسبن المجد تمرا انت اكله ) دى مقولة انا والله بحبها جدا جدا طاب ازاى هنطلع مهندسين ومهندسات من غير تعب مش لازم نتعب شوية وربنا يوفقنا ويوفقكم ان شاء الله وادعو ربنا ان يحمى بلدنا من كلاب الغرب كلهم كلب كلب وربنا معانا يلا سلام يا رجال المستقبل 0000

جمال الزمامرى 21-08-2011 03:41 PM

[quote=مشمش الورد;3873702]ربنا يوفقك وان شاء الله هتكون سنة جميلة طالما معانا ناس زى العسل زيكوا.[/quote
جزاكم الله خيرا يا صاحبى انته روحت الكلية ولالا ولما نروحوة عايز اعرفك لانى بحبك فى الله والله يلا سلام 000000000 :friendsxs3::friendsxs3:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:10 AM.