بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المنتدى االأكاديمى للمعلمين (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=22)
-   -   محدش جايب المادة دي ورا في رأيي الا 3 حاجات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=210340)

MR : ABO BATTA 22-10-2010 11:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على الهريدى (المشاركة 2760448)
المهم انى فى حاجة خطأ لو عيب مدرس ما أنت مدرس لو عيب طالب فأكيد الطالب بيغلط
أما لو عيب أمتحان يبقى التعليم كله فاشل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وإنما أحنا الفاشلين ندور على أى حاجة نغلط بها اللى بيمارسوا نفس المهنة وكل واحد عارف حاجة صعبة شوية أو مخفية يعملها كأنه أسطورة فى المجال الذى بيمارسوا
وعلى فكرة أنا مش مدرس ومش طالب
أنا رجل أعمال سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حضرتك لم توضح مقصدك من كلامك واحنا مش بنعمل اساطير وكلامنا دا من واقع ملموس فليس كل الطلاب مقصرين وليس كل المدرسين مبيشرحوش وليس كل الامتحانات زي بعضها ..
وطالما حضرتك لست طالبا او معلما .. فلماذا المداخلة اصلا ... ؟؟؟؟!!!!!!

العدوى1 26-11-2010 01:54 PM

اخى العزيز وممكن يكون السبب راجع ان المادة اصلا فى الابتدائى ولا ليها لازمة

MR : ABO BATTA 27-11-2010 09:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العدوى1 (المشاركة 2868161)
اخى العزيز وممكن يكون السبب راجع ان المادة اصلا فى الابتدائى ولا ليها لازمة

ممكن برضه يكون هذا أحد الأسباب
شكرا لحضرتك

حسام الشريف 21-12-2010 05:59 PM

فاقد الشئ لا يعطيه .
أتمني أن يكون المدرس لديه معلومة يستطيع الطالب أن يستوعبها وتحببه في المادة وأن يقوم بعض المدرسين بتوصيل المعلومة بكفاءة إلي الطالب .
إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملاً أن يتقنه .

MR : ABO BATTA 23-12-2010 03:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام الشريف (المشاركة 2935664)
فاقد الشئ لا يعطيه .
أتمني أن يكون المدرس لديه معلومة يستطيع الطالب أن يستوعبها وتحببه في المادة وأن يقوم بعض المدرسين بتوصيل المعلومة بكفاءة إلي الطالب .
إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملاً أن يتقنه .

عموما يا اخ حسام معظم المعلمين النهاردة بيوفر جهده للدروس والمسألة دي بترجع للضمير .. فالشخص اللي عنده ضمير هو بس اللي هيخاف من ربنا ويقدم اقصى ما في وسعه للطلاب في المدرسة ..
ربنا يهدينا اجمعين ويوفقنا الى ما يحبه ويرضاه

osama_nabil 24-12-2010 01:34 AM

كلام حضرتك كويس جدا ويا ريت حد يعمل بيه ولكن أنا أضيف على كلام حضرتك حاجة كمان وهى انه مازالت حتى الان بعض معامل الكمبيوتر بها اجهزة قديمة تحتاج للتحديث ( للتغيير ) حيث انها لا تتحمل تحميل برنامج الفيجول بيزك عليها فبدلا من اضافة اجهزة كمبيوتر حديثة للمدارس الابتدائية فى الوقت الحالى بالأولى تجهيز المدارس الاعدادية التى لا يوجد بها معامل والتى بها معامل تحتوى على اجهزة قديمة لا تتناسب مع المنهج بأجهزة اخرى جديدة تتناسب مع المنهج . وشكرا .

MR : ABO BATTA 24-12-2010 10:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama_nabil (المشاركة 2942461)
كلام حضرتك كويس جدا ويا ريت حد يعمل بيه ولكن أنا أضيف على كلام حضرتك حاجة كمان وهى انه مازالت حتى الان بعض معامل الكمبيوتر بها اجهزة قديمة تحتاج للتحديث ( للتغيير ) حيث انها لا تتحمل تحميل برنامج الفيجول بيزك عليها فبدلا من اضافة اجهزة كمبيوتر حديثة للمدارس الابتدائية فى الوقت الحالى بالأولى تجهيز المدارس الاعدادية التى لا يوجد بها معامل والتى بها معامل تحتوى على اجهزة قديمة لا تتناسب مع المنهج بأجهزة اخرى جديدة تتناسب مع المنهج . وشكرا .

طبعا اشكرك على هذا التعليق الصحيح فعملية تحديث الأجهزة بتكون عن طريق خطة زمنية محددة وهذا من ضمن الأخطاء التي تقع فيها الوزارة انها تسير بالدور وليس بمن هو اولى .. !!

abouelkheir 26-12-2010 05:08 AM

يا جماعة المشكلة مش ف الأمتحانات المشكلة فمستوى المدارس و الطلبة أنا طالبة ف3 إعدادى ولولا ان عندى كل برامج البرمجة على الكمبيوتر مكنتش هفهم حاجة و بعدين 99.9% من مدرسى الحاسب الآلى مش بيشرحو كل اللى بيعملوه بيدخلو الفصل و يقرأو الدرس و يكتبوه على السبورة و اكتبو يا ولاد

MR : ABO BATTA 27-12-2010 03:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouelkheir (المشاركة 2948673)
يا جماعة المشكلة مش ف الأمتحانات المشكلة فمستوى المدارس و الطلبة أنا طالبة ف3 إعدادى ولولا ان عندى كل برامج البرمجة على الكمبيوتر مكنتش هفهم حاجة و بعدين 99.9% من مدرسى الحاسب الآلى مش بيشرحو كل اللى بيعملوه بيدخلو الفصل و يقرأو الدرس و يكتبوه على السبورة و اكتبو يا ولاد

انا معاك يا حبيبي بس مش شايف ان النسبة دي كبيرة أوي كدة
99.9 % مش بيشرحوا
طيب فاضل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا زي ما قلت كل مدرس بل كل شخص له ضمير فلو كان الضمير يقظ انصلح حال الدنيا بأسرها ولو كان منعدم الضمير فلا تنتظر الا قيام الساعة لقول نبينا صلى الله عليه وسلم
اذا وسد اي اسند الأمر الى غير أهله فانتظر الساعة
وطبعا هذا الموضوع منتشر في كل مناحي الحياة .. اقصد انعدام الضمير

m2e2r 27-12-2010 08:16 PM

هذا كلام الهدف منه الدروس الخصوصية لا اكثر ولا اقل اتقوا الله فى اولادكم

MR : ABO BATTA 30-12-2010 01:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m2e2r (المشاركة 2953076)
هذا كلام الهدف منه الدروس الخصوصية لا اكثر ولا اقل اتقوا الله فى اولادكم

يا حضرة .. دروس خصوصية ايه اللي بتتكلم عليها .. طيب والطالب اللي في تانية وثالثة ابتدائي لسه وبيجي له مدرس لحد البيت .. يبقى مين اللى عوده على الدروس الخصوصية دي .. !!!!!!!!!!!!!
فالدروس اصبحت موضة .. سواء الطالب قوي في المادة او ضعيف فيها بالفعل ..
اشكر مرورك ..

أحـمد قرنى 18-02-2011 01:26 AM

انا فى رأي السبب الثانى والثالث
وهو قلة عدد الدرجات الخاصة بالمادة وده يعتبر أهم الاسباب بنسبة 80% .
وثانيهما : سهولة الامتحان وان كانت بدأت الى حد ما تتلاشى فى بعض المحافظات بعض الاطلاع على امتحانات هذا العام .

MR : ABO BATTA 18-02-2011 09:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحـمد قرنى (المشاركة 3123298)
انا فى رأي السبب الثانى والثالث
وهو قلة عدد الدرجات الخاصة بالمادة وده يعتبر أهم الاسباب بنسبة 80% .
وثانيهما : سهولة الامتحان وان كانت بدأت الى حد ما تتلاشى فى بعض المحافظات بعض الاطلاع على امتحانات هذا العام .

أشكرك مرورك ورأيك يا استاذ احمد
مشكلة سهولة الامتحان دي هي العامل الأول في تدني المستوي عندنا في الشرقية فامتحانها كل سنة بيكون اسوأ من اللي قبلها .. ومش عارف ايه السبب ؟؟؟
شفت امتحان هذا العام حاجة تكسف .... !!!!!

أبو مريم2008 18-02-2011 04:50 PM

أستاذ أبو بطة

السلام عليكم اولا

فيه حاجة مهمه احنا ناسينها

المشكلة مش فى سهوله الامتحان

المشكلة ان كل طالب بيبقى رايح الامتحان وعارف ان المراقبين هسيبوا اللجنة لهم وده اللى الطلبة بتقولوا ليه

عشان كده الطالب مش بيذاكر وبيشعر ان المادة صعبة

لكن انا لما بقعد مع طلبة كتيير وبشرح لهم المنهج بيقولوا ان المنهج سهل واحنا اللى كنا معقدينها

الخلاصة

الالتزام فى المراقبة على الطلبة حتى يشعر الطالب باهمية المادة

وشكرا

MR : ABO BATTA 19-02-2011 03:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو مريم2008 (المشاركة 3124970)
أستاذ أبو بطة

السلام عليكم اولا

فيه حاجة مهمه احنا ناسينها

المشكلة مش فى سهوله الامتحان

المشكلة ان كل طالب بيبقى رايح الامتحان وعارف ان المراقبين هسيبوا اللجنة لهم وده اللى الطلبة بتقولوا ليه

عشان كده الطالب مش بيذاكر وبيشعر ان المادة صعبة

لكن انا لما بقعد مع طلبة كتيير وبشرح لهم المنهج بيقولوا ان المنهج سهل واحنا اللى كنا معقدينها

الخلاصة

الالتزام فى المراقبة على الطلبة حتى يشعر الطالب باهمية المادة

وشكرا

عندك حق يا استاذ ابو مريم في اللي قلته .. فالملاحظ من دول اول ما يوزع الورق يقول للطلاب يلا 10 دقائق وهنلم الورق .. طبعا الطلبة تفهم ان العملية مفتوحة على البحري وطبعا اتعودوا على كده .. بس برضه لو الامتحان صعب شوية او حتى بيجيب خريطة تدفق يرسموها هيتهلك كل الوقت ومحدش هيعرف يغش

أحمد هاشم الزيدي 19-02-2011 03:35 PM

واللهي كل كلامك أخي الكريم صحيح وانا من رأيك

هدى هشام 20-02-2011 04:08 PM

يوجد سبب رابع نسيت وضعة
الرفع الذى يتم على يد المدرسين اثناء التصحيح بغير وجه حق لمجرد رفع نسبة المادة

MR : ABO BATTA 20-02-2011 04:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_elzedy (المشاركة 3128576)
واللهي كل كلامك أخي الكريم صحيح وانا من رأيك

أشكرك مستر احمد الزيدي
كل سنة وحضرتك طيب

وجيه أمين محمد 21-02-2011 01:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبــو بطــــــــــة (المشاركة 2204747)
محدش جايب المادة دي ورا في رأيي الا 3 حاجات

أولاً : الاستهتار من بعض المدرسين الضعاف المستوى في هذه المادة ولم يحاولوا التطوير من أنفسهم فالطالب يدخل المعمل فيجلسه المعلم على الجهاز ويقول لهم شغلوا وطبعا كل واحد بيشغل اللى عارفه فمنهم من يلعب ومن يرسم وخلافه وطبعاً مفيش شرح لأنه مش عارف ودي طبعاً مصيبة .

ثانياً : سهولة الامتحانات اكثر من اللازم انا مني واحد كنت اتمنى ان امتحان الشرقية يأتي أصعب من ذلك ولكن اللى حصل بقى فالطالب بيتعود على الامتحان ان يكون سهلاً بالإضافة الى عدم تنوع الأسئلة .

ثالثاً : قلة عدد درجات المادة وعدد الحصص أسبوعياً فالطالب يهتم بالمادة على قدر درجاتها فلو زاد عدد الدرجات وعدد الحصص سيحصل الاهتمام المنشود بالمادة .

شاركوني الرأي من فضلكم

ويا رب اصلح حال هذه المادة والقائمين عليها ...... آمين

اعتقد إن السبب الاساسى وراء تدهور الماده ده إن الامتحانات بتيجى سهلة للغاية

raaed_11 21-02-2011 10:55 AM

اتمنى ان مادة الحاسب العام القادم يكون ليها شأن اخر ..واهم شئ جعل المادة اساسية فى المرحلة الابتدائية
واضافتها للمجموع ..وزيادة درجتها فى المرحلة الاعدادية وجعلها مضافة للمرحلة الثانوية حتى تكون مادة مستقبل

الأستاذة / أم أمل 22-02-2011 04:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raaed_11 (المشاركة 2212184)
المادة فى الترم ده بدات تاخد شكل واهتمام الى حد ما .... ولكن المادة تستحق زيادة درجاتها الى 30 درجة او 40 درجة
حتى تكون متساوية مع بقية المواد الاخرى وتجبر الطالب على اعطاء الاهتمام لها ....والطالب الذى لا يستحق النجاح
يرسب فى المادة وبالتالى ستاخذ المادة الاهتمام المطلوب والتقدير الذى تستحقه لانها مادة فى غاية الاهمية
ومنهج الصف الثالث الاعدادى منهج جميل ومتميز يدعو الى التفكير وينمى المهارات الذهنية لدى الطلاب ..
فنتمنى من المسئولين بزيادة درجات المادة

اقتراح جميل بس ياريت يتوافق عليه

شكرا لك اخى العزيز

منصور عبدالعليم 23-02-2011 04:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبــو بطــــــــــة (المشاركة 2204747)
محدش جايب المادة دي ورا في رأيي الا 3 حاجات

أولاً : الاستهتار من بعض المدرسين الضعاف المستوى في هذه المادة ولم يحاولوا التطوير من أنفسهم فالطالب يدخل المعمل فيجلسه المعلم على الجهاز ويقول لهم شغلوا وطبعا كل واحد بيشغل اللى عارفه فمنهم من يلعب ومن يرسم وخلافه وطبعاً مفيش شرح لأنه مش عارف ودي طبعاً مصيبة .

ثانياً : سهولة الامتحانات اكثر من اللازم انا مني واحد كنت اتمنى ان امتحان الشرقية يأتي أصعب من ذلك ولكن اللى حصل بقى فالطالب بيتعود على الامتحان ان يكون سهلاً بالإضافة الى عدم تنوع الأسئلة .

ثالثاً : قلة عدد درجات المادة وعدد الحصص أسبوعياً فالطالب يهتم بالمادة على قدر درجاتها فلو زاد عدد الدرجات وعدد الحصص سيحصل الاهتمام المنشود بالمادة .

شاركوني الرأي من فضلكم

ويا رب اصلح حال هذه المادة والقائمين عليها ...... آمين

أتفق مع حضرتك فى الرأى

raaed_11 23-02-2011 12:26 PM

اقتباس:

جماعة المشكلة مش ف الأمتحانات المشكلة فمستوى المدارس و الطلبة أنا طالبة ف3 إعدادى ولولا ان عندى كل برامج البرمجة على الكمبيوتر مكنتش هفهم حاجة و بعدين 99.9% من مدرسى الحاسب الآلى مش بيشرحو كل اللى بيعملوه بيدخلو الفصل و يقرأو الدرس و يكتبوه على السبورة و اكتبو يا ولاد

كلامك متناقض تماما ,,بتقول وانا عندى كل برامج البرمجة ما كنتش فهمت حاجة .....احنا عندنا لغة برمجة واحدة الفيجوال بيزيك
وثانيا منهج الصف الثالث الاعدادى منهج محدد وبسيط يناسب مستوى طلاب المرحلة الاعدادية .و انا متأكد انه اثناء تواجد مدرسك فى الفصل وشرحه للدرس انك لا تهتم بالشرح وبتقول كده كده هغش فى الامتحان وما بيقولش الكلام ده غير طالب فاشل
لا يقدر مدرسيه ....... واغلب مدرسى الكمبيوتر متخصصين والا لما قاموا بالعمل كمدرسى لمادة الحاسب ..قد نستثنى
10 % منهم ليسوا على مستوى المسئولية ..ولكن هذا وارد فى معظم المواد الاخرى .... وشكرا ليك اخى ابو بطة على طرحك للموضوع الجميل ده

mrk206 23-02-2011 01:04 PM

انا مدرس من الدقهلية وامتحان الترم الاول كان جامد جدا برأي ، فوجئت بدرجات الطلبة الضعيف والمتوسط والممتاز من 8 - 9.5 درجات ،، ده راجع الى كثرة الغش في الامتحانات ومرة الف اقول بان هذه المادة مهمشة وليس لها اي قيمة لان العشرين درجة مش حاجة بالنسبة ليها ،، عشان كده الطلبة لا يعيرون للمادة اي اهتمام ،، وعارفين كويس قوي انهم حيغشوا اخر السنة ... احباط هذه المادة

MR : ABO BATTA 24-02-2011 05:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هدى هشام (المشاركة 3132604)
يوجد سبب رابع نسيت وضعة
الرفع الذى يتم على يد المدرسين اثناء التصحيح بغير وجه حق لمجرد رفع نسبة المادة

هههههههه ... دي بتحصل فعلا بس مش مع كل الناس فمش نقدر نعتبر دي مشكلة لأن الرفع دا متعارف عليه في جميع المواد بس لما يكون طبعا بشكل قانوني
أشكرك مرورك يا هدى

MR : ABO BATTA 24-02-2011 05:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raaed_11 (المشاركة 3136176)
اتمنى ان مادة الحاسب العام القادم يكون ليها شأن اخر ..واهم شئ جعل المادة اساسية فى المرحلة الابتدائية
واضافتها للمجموع ..وزيادة درجتها فى المرحلة الاعدادية وجعلها مضافة للمرحلة الثانوية حتى تكون مادة مستقبل

كلنا بنتمى ذلك والغريب ان المادة ليس لها قيمة في الابتدائي ثم يضيفها للمجموع في الاعدادي وتكون ذات قيمة ثم يمحو قيمتها مرة ثانية في المرحلة الثانوية
حاجة غريبة ... !!!!!!!!!!!!!
أشكرك على المرور والرأي

MR : ABO BATTA 24-02-2011 05:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hp550 (المشاركة 3135434)
اعتقد إن السبب الاساسى وراء تدهور الماده ده إن الامتحانات بتيجى سهلة للغاية

أشكرك على المرور والرأي
بارك الله فيك

MR : ABO BATTA 24-02-2011 05:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrk206 (المشاركة 3145802)
انا مدرس من الدقهلية وامتحان الترم الاول كان جامد جدا برأي ، فوجئت بدرجات الطلبة الضعيف والمتوسط والممتاز من 8 - 9.5 درجات ،، ده راجع الى كثرة الغش في الامتحانات ومرة الف اقول بان هذه المادة مهمشة وليس لها اي قيمة لان العشرين درجة مش حاجة بالنسبة ليها ،، عشان كده الطلبة لا يعيرون للمادة اي اهتمام ،، وعارفين كويس قوي انهم حيغشوا اخر السنة ... احباط هذه المادة

طيب ومشكلة الغش دي مين المسئول عنها .. المدرسين المتسيبين طبعا
والله لو كل واحد يعامل ربنا وضميره شوية .. سوف ينصلح حال البلد بأكملها
أشكرك على المرور والرأي
بارك الله فيك

MR : ABO BATTA 24-02-2011 06:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منصور عبدالعليم (المشاركة 3144855)
أتفق مع حضرتك فى الرأى

منورنا يا مستر منصور
أشكرك رأي حضرتك
بارك الله فيك

وجيه أمين محمد 25-02-2011 11:54 AM

الاستاذ مشرف سوبر ركن الاجتماعيات/ أبو بطة
أولاً: يسرنى بكل فخر أن أتقدم بخالص الشكر لما تبذلوه من جهد وعمل
ثانياً: هناك مشكلة حدثت معى أثناء مشاركتى لبعض الموضوعات على هذا الموقع وهى تتلخص فى الآتى
1- هناك مشاركات قمت بها ولم أجدها ضمن الردود. فمثلاً لقد قمت سابقاً بالرد على مشاركتك فى موضوع محدش جايب المادة دى ورا الا 3 حاجات ولو لاحظت حضرتك الان وانت متواجد إن مشاركتى غير موجودة ! فما السبب ؟
2- هناك مشاركات قمت بها ووجدتها بالنص والتنسيق منسوبة لآحد الزملاء وهوه Mido_Elzedy
ارجو الافادة

MR : ABO BATTA 25-02-2011 01:42 PM

ممكن بعد اذنك يا hp550 تحدد ارقام المشاركات التي تقصدها

MR : ABO BATTA 28-02-2011 09:57 AM

انا سعيد بإبداء الرأي في هذا الموضوع

الشنوانى 02-03-2011 08:41 AM

المادة فى الترم ده بدات تاخد شكل واهتمام الى حد ما .... ولكن المادة تستحق زيادة درجاتها الى 30 درجة او 40 درجة
حتى تكون متساوية مع بقية المواد الاخرى وتجبر الطالب على اعطاء الاهتمام لها ....والطالب الذى لا يستحق النجاح
يرسب فى المادة وبالتالى ستاخذ المادة الاهتمام المطلوب والتقدير الذى تستحقه لانها مادة فى غاية الاهمية
ومنهج الصف الثالث الاعدادى منهج جميل ومتميز يدعو الى التفكير وينمى المهارات الذهنية لدى الطلاب ..

MR : ABO BATTA 02-03-2011 08:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشنوانى (المشاركة 3173092)

اشكرك على رأيك يامستر " الشنواني "

هشام محمد محمدين 03-03-2011 03:09 PM

كل ده كلام غلط الامتحان بييجى صعب جدا

raaed_11 04-03-2011 07:23 PM

اقتباس:

كل ده كلام غلط الامتحان بييجى صعب جدا
صح وغلط واختيارى و توصيل ........يبقى صعب جدا .........امال خليت السهل يبقى ايه؟

MR : ABO BATTA 05-03-2011 09:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raaed_11 (المشاركة 3182898)
صح وغلط واختيارى و توصيل ........يبقى صعب جدا .........امال خليت السهل يبقى ايه؟

ههههههههههه ... والله عندك حق
السهل بقى يا سيدي انه يجيب له اسئلة مقالية
اشرح .. علل .. بما تفسر .. ناقش .. ما النتائج المترتبة .. عرف .. الخ

bolbola101 08-03-2011 04:40 AM

بص حضرتك انا من رأيى ان ضعف مستوى المدرسين القائمين على تدريس الماده
هو سبب رئيسى فى ضعف الطلبه فى هذه الماده مع استهتار الطلبه بمذاكره الماده نفسها
انا بنتى فى مدرسه امون الخاصه بالزيتوه القاهره جابت 9.5 فى الكمبيوتر
فى حين ان مدرسه الماده كانت بتاخد اولاد المدرسين تراجع لهم فى حجره الكمبيوتر
ان الحمد لله واخده دبلومه فى it وكنت بذكر لها واشتغلنا عملى قبل الأمتحان والحمد لله
والفصل كله لم يزيد عن 5 بس جبيت اقول وجه نظرى لأنى متابعه جدا التدريس فى مدارسنا
الذى يبكينا
وجزاك الله خيرا اخى الكريم

المايسترو mmed 09-03-2011 02:02 PM

لا اله الا الله محمد رسول الله
ياريت الاهتمام يكون بالتربية الدينية الاسلامية لانها اهم من الحاسب الالى بكتير ورغم كده الدين لا يضاف بينما الحاسب يضاف

المايسترو mmed 09-03-2011 02:04 PM

احترمو نفسكوا بقى لا اله الا الله

المايسترو mmed 09-03-2011 02:06 PM

الله اكبر على مصر

المايسترو mmed 09-03-2011 02:07 PM

لا اله الا الله محمد رسول الله

MR : ABO BATTA 10-03-2011 09:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bolbola101 (المشاركة 3196221)
بص حضرتك انا من رأيى ان ضعف مستوى المدرسين القائمين على تدريس الماده
هو سبب رئيسى فى ضعف الطلبه فى هذه الماده مع استهتار الطلبه بمذاكره الماده نفسها
انا بنتى فى مدرسه امون الخاصه بالزيتوه القاهره جابت 9.5 فى الكمبيوتر
فى حين ان مدرسه الماده كانت بتاخد اولاد المدرسين تراجع لهم فى حجره الكمبيوتر
ان الحمد لله واخده دبلومه فى it وكنت بذكر لها واشتغلنا عملى قبل الأمتحان والحمد لله
والفصل كله لم يزيد عن 5 بس جبيت اقول وجه نظرى لأنى متابعه جدا التدريس فى مدارسنا
الذى يبكينا
وجزاك الله خيرا اخى الكريم

أشكرك على رأيك .. وانا متفق معكي ولكن ليس كل المدرسين هكذا ..

MR : ABO BATTA 10-03-2011 09:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزت عرة (المشاركة 3200807)
احترمو نفسكوا بقى لا اله الا الله

ايه يا حضرت .. نحترم نفسنا ازاي يعني
انت شايفنا بنحكي في حواديت ولا حاجة ولا يمكن بنتكلم في كلام خارج .. !!!!!!!!؟؟؟؟؟

agmad ahlawy 19-03-2011 08:56 PM

غلط جدا كل الكلام ده لان المادة المفروض لا تدخل فى المجموع هى بتضيع درجات وخلاص وبعدين احنا بناخذ دروس برمجة
انا اتحدى المدرس بتاعى لو كان بيفهم اكتر منى فى الكمبيوتر
كل الكلام الى بندرسوا ده مالوش علاقة بالكمبيوتر اصلا
يعنى انا مش مستفيد نهائى من المادة انا 100 100 فى الكمبيوتر العملى والواقعى مش الكلام الفاضى ده وشكرا واتمنى ان تقبل مرورى وارجو الردود على تعليقى لو سمحت ضرورى وشكرا جزيلا لكم

MR : ABO BATTA 20-03-2011 08:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة agmad ahlawy (المشاركة 3239298)
غلط جدا كل الكلام ده لان المادة المفروض لا تدخل فى المجموع هى بتضيع درجات وخلاص وبعدين احنا بناخذ دروس برمجة
انا اتحدى المدرس بتاعى لو كان بيفهم اكتر منى فى الكمبيوتر
كل الكلام الى بندرسوا ده مالوش علاقة بالكمبيوتر اصلا
يعنى انا مش مستفيد نهائى من المادة انا 100 100 فى الكمبيوتر العملى والواقعى مش الكلام الفاضى ده وشكرا واتمنى ان تقبل مرورى وارجو الردود على تعليقى لو سمحت ضرورى وشكرا جزيلا لكم

بص يا أمجد ..
أولا : انت اخطأت اكثر من مرة في كلامك السابق فكونك تقول ان كل الكلام ده غلط فهذا خطأ منك في حق الأساتذة الأفاضل الذين تحدثوا بشأن هذا الموضع
والخطأ الثاني انك تحدثت عن معلمك بشكل غير لائق حيث قلت اتحدى المدرس بتاعي لو كان يفهم اكتر منك
والخطأ الثالث انك قلت ان هذا الكلام كلام فاضي
يا امجد يا ابني .. وزارتنا اسمها التربية والتعليم
فاسلوبك هذا لا يليق مع من هو اكبر منك .. انا تعمدت ارد عليك بناءا على طلبك وعلقت عليه .. فأرجوا ان لا تغضب من كلامي .. لأني اريدك ولدا مهذبا توقر الكبير افضل من ان تكون مجتهدا فقط
اما عن كونك تأخذ دروس في البرمجة فأنت بالطبع تأخذها على يد معلم .. اليس كذلك ؟؟
وهذا شيء حسن وجميل ولكن كم نسبتك بين جميع الطلاب .. اذن فباقي الطلاب ليسوا مثلك .. فلابد لهم من هذا المنهج المتواضع من وجهة نظرك ولكن من وجهة نظرهم فهو صعب للغاية
فأرجو منك يا امجد ان تتريث بعد ذلك في حكمك على اي شيء ولا تنظر له بعينك انت فقط وانظر له بعين الآخرين
واختتم كلامي بسؤالك هذه المرة
لما كل اللي بيدرس في المدارس ليس له علاقة بالكمبيوتر على حد قولك .. فما هي وجهة نظرك او تصورك للمفروض تدريسه في المدارس بخصوص مادة الكمبيوتر ويا حبذا لو تقترح منهك للصف الأول والثاني والثالث الإعداي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

MR : ABO BATTA 21-05-2011 07:43 AM

أرحب بكل الآراء الجديدة حول هذا الموضوع

eamohamed_15 21-05-2011 04:42 PM

والله الثلاثة اختيارات صح والاسباب كلها المدرس والدرجات والامتحان السهل والطالب

MR : ABO BATTA 21-05-2011 06:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eamohamed_15 (المشاركة 3435047)
والله الثلاثة اختيارات صح والاسباب كلها المدرس والدرجات والامتحان السهل والطالب

اشكرك على ابداء الرأي

tegr 22-05-2011 01:06 AM

طب احنا بقى نعمل ايه ..

امتحانى بكره ... والى ناجدنى انى بفهم فى الكمبيوتر ..

والاسباب : ان الامتحان بيجى تافه او اكتر من النافه .. وانا فى اسيوط ...

الغش على ودنه .. والى عايز حاجه بيعملها ..

مع احترامى لكل المدرسين ..

المدرسين عندنا فى المدرسه ...

مبيفهموووش حاجه .. وديه مش اهناه المدرس بيدخل الفصل ملخصله كلمتين من الكتاب ويمليهم علينا وخلاص ...

وفين العملى ؟؟؟

احنا ملمسناش ولى حتا شفنا كمبيوتر من اولى اعدادى ..

ولما نيجى نشتكى ..يقولوا الوزاره السبب مش بعتيلنا اجهزه .. ولما تيجى يقولوا الاجهزه جديده ..

...

ثالثاً :: ..

الطلاب الى هما احنا ..

كلنا متعودين ان الحاسب ماده اى كلام زى الموسيقى والرسم واحسلنا ننزل نلعب كوره ...

وطبعاً الامتحانات كده كده سهله .. فمش مهم

ولو حاجه وقفت ... الغش هو الطريق ...

........ وياريت تدعولى عشان امتحانى الصبح ........

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:28 PM.