بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعـة الأزهـر الشريـف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   اى حد داخل هندسه الازهر بنات القاهره يتفضل بالدخول لو سمحتم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154380)

yasssmine 04-01-2010 07:28 PM

مع احترامى يا رشا بس انا وانتى عارفين ان احل قسم للبنات هو العماره والدليل على كده انه بياخد اعلى تقدير ومش معنى انك عيزه تدخلى كمبيوتر يبقى احلى قسم يمكن هو احل قسم من وجهه نظرك ده لانك بتحبى الكمبيوتر ومتفوقه فيه بس الهوايه شى والدراسه شى تانى وكمان انتى عارفه ان الدراسه بالذات فى القسم ده فى الكليه زباله وال مش بياخد كورسات:bosyht9: مش بينفع وبعدين ربنا يعدى السنه دى على خير وبعدين نشوف القسم ايه وكمان انتى ناسيه انك مش بتدخلى القسم بمزاجك ده بالتقدير اوعى تنسى الموضوع ده لانه مهم يا ربت والله يسيبو كل واحد يدخل القسم ال يحبه :friendsxs3:لو الموضوع ده حصل يمكن يبقى فى حد نافع فى الكليه دى وربنا يستر

yasssmine 04-01-2010 07:33 PM

رشا لو كنتى حضرتى محاضره الانجليزى بتاع الدرس the status of prayer in islam يا ريت الترجمه بتاعه بسرعه ضرورى

Eng.Rasha 05-01-2010 03:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 1858006)
مع احترامى يا رشا بس انا وانتى عارفين ان احل قسم للبنات هو العماره والدليل على كده انه بياخد اعلى تقدير ومش معنى انك عيزه تدخلى كمبيوتر يبقى احلى قسم يمكن هو احل قسم من وجهه نظرك ده لانك بتحبى الكمبيوتر ومتفوقه فيه بس الهوايه شى والدراسه شى تانى وكمان انتى عارفه ان الدراسه بالذات فى القسم ده فى الكليه زباله وال مش بياخد كورسات:bosyht9: مش بينفع وبعدين ربنا يعدى السنه دى على خير وبعدين نشوف القسم ايه وكمان انتى ناسيه انك مش بتدخلى القسم بمزاجك ده بالتقدير اوعى تنسى الموضوع ده لانه مهم يا ربت والله يسيبو كل واحد يدخل القسم ال يحبه :friendsxs3:لو الموضوع ده حصل يمكن يبقى فى حد نافع فى الكليه دى وربنا يستر

لا ركزى شوية يا ياسمين فى كلامك

اغلب البنات عندنا فى الكلية عاوزين يدخلوا عمارة وبيدخلوها لانه اكتر قسم بيريح الدماغ من المذاكرة وكله خيال ورسم وانتى عارفة البنات كويس يموووووووووتوا فى الخيال

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع وبتخلى الواحد حتى لو مش متفوق بيعدى من الكلية على الاقل

زيك انتى مثلا بتحبى الرسم وبترسمى كويس عشان كدا عاوزة تدخلى عمارة ومصممة عليها رغم عمايل الفنيين والمعيدين فينا

ورغم ان فيه ناس بينصحوكى بدخول قسم اتصالات :d

وعند اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

ولعلمك اى كلية من غير كورسات مش بيشغلوهم وانتى عارفة كدا كويس

يعنى مش نظم وبس وبعدين دا احلى ما فى نظم منحة اتصالات

اسئلى مجرب :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

Eng.Rasha 05-01-2010 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 1858023)
رشا لو كنتى حضرتى محاضره الانجليزى بتاع الدرس the status of prayer in islam يا ريت الترجمه بتاعه بسرعه ضرورى

تخيلى انى لقيت نفسى مترجمة الدرس دا لما تدخلى على الميل هابقى اشرحهولك

yasssmine 05-01-2010 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.rasha (المشاركة 1860068)

اغلب البنات عندنا فى الكلية عاوزين يدخلوا عمارة وبيدخلوها لانه اكتر قسم بيريح الدماغ من المذاكرة وكله خيال ورسم وانتى عارفة البنات كويس يموووووووووتوا فى الخيال

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع وبتخلى الواحد حتى لو مش متفوق بيعدى من الكلية على الاقل

زيك انتى مثلا بتحبى الرسم وبترسمى كويس عشان كدا عاوزة تدخلى عمارة ومصممة عليها رغم عمايل الفنيين والمعيدين فينا

ورغم ان فيه ناس بينصحوكى بدخول قسم اتصالات :d

وعند اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

لا والله يا ر شا البنات ال كانو عيزين يدخلو عماره بعد ال شافوه بعد الاسقاط لعمودى غيرو رايهم مفضلش غير ال فعلا عنده الهوايه ويستاهل القسم ده فعلا وبعدين مش هنتخانق يا ستى ربنا يوفقك فى القسم بتاعك ويديكى التقدير ال يدخلهولك وبعدين بالنسبه للاتصالات انا مش كرهاها بس انا بحبه ا غامر زى ما نتى عرفه ومش يزه ادخل حاجه على مزاج حد انا بحب اكون اسبشيل ويا ريت لما تجى تدخلى علىالنت ابقى رنى علشان ترجمه او ممكن تضعيه على التوبيك علشان الكل يستفاد وشكرا يا رشروش وكمان عايزه اعرف اخر الاخبار عندك

الفارس المتألق 09-01-2010 04:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.rasha (المشاركة 1860068)

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع
الله هو ده الكلام السليم

وعندك اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

انا فعلا اللي عرفته ان في قسم نظم ماينفعش ان الواحد يعتمد علي الدراسه في الكليه بس
طبعا عشان متطلبات سوق العمل بتتغير والبرامج بينزل منها اصدرات جديده وطبعا للاسف
المناهج في الكليه زي ما هي مش بتتغير

منحة اتصالات دي بتاعت ايه؟ يعني انا اول مره اسمع عنها ياريت تقوليلي معلومات عنها

زائر غير مسجل 10-01-2010 02:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفارس المتألق (المشاركة 1871353)
منحة اتصالات دي بتاعت ايه؟ يعني انا اول مره اسمع عنها ياريت تقوليلي معلومات عنها

انا اقول لحضرتك على المنحه دى ال اعرفه لانى اعرف ناس خدوها ودلوقتى ما شاء الله كل الشركات بتتخانق عليهم المنحه دى مقدمه من الدوله بتكلف الدوله تقريبا 25 ال جنيه ال بياخدها بيمر باختبارات كتير فى كل المجالات خاصتا الكمبيوتر واختبارات ذكاء ودى بتكون اختبارات صعبه بجد وكمان مفيش كوشه خالص بتتعلم فيها كل حاجه تخطر على بالك حتى ازاى تاكل وتقعد فى المطعم واهم حاجه انها بتعلمك ازاى يكون لك برستيج واهميه بين الناس دى كله بجانب الغرض الاساسى وهو الكمبيوتر والاتصالات بتتعلم فيها كل حاجه من الالف للياء وعلى فكره المنحه دى بتتعمل كل سنه وكمان ال بيدخلها بيقبض 500 جنه شهريا وكمان سمعت انه بياخد لاب توب يعنى بالمختصر حاجه مفيده جدا لاى مهندس او مهندسه دى كل معلوماتى عنها لو عايز تعرف اى حاجه عنها ممكن تسالنى وانا اسال واقول لك

نورالحياه 10-01-2010 03:17 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا معاكم فى هندسه الازهر اعدادى
واكون سعيده ان انا اشترك معاكم فى التوبيك ده

yasssmine 10-01-2010 04:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحياه (المشاركة 1873922)

ايه ده انا تقريبا اعرف كل الدفعه معرفكيش ازاى;) انتى اسمك ايه اصلا .اصل لو انتى نور يبقى معايا فى الفصول الاخيره وعلى العموم اهلا بيكى:av4056bb7jp3: وده شرف لينا ومن دلوقتى تعتبرى نفسك اخت لينا فى التوبيك وتقدرى تطلبى اى حاجه انتى عيزاها واحنا ان شاء الله نساعدك

yasssmine 10-01-2010 04:16 PM

اقتباس:

انا هقول لحضرتك ال اعرفه عن المنحه دى لانى اعرف ناس اخدوها :friendsxs3:المنحه دى مقدمه من الدوله بتكون من وزاره الاتصالات بتتعمل كل سنه وبتكون صعبه انك تاخدها لانك بتمر باختبارات كتير جدا حتى الذكاء وكمان مفيش فيها كوسه خالص مش بياخدها الا ال يستحقها بتكلف الدوله حوالى 25 ال جنيه للفرد وكما بتقبض فيها 500 جنيه وسمعت انك بتاخد كمان لاب توب بس ده كله لل بيجتاز الاختبارات ويتقبل بتتعلم فيها كل حاجه عن الكمبيوتر والاتصالات وكمان بتتعلم فيها لغه وبعض الشكليات زى ازاى تقعد فى المطعم وازاى تلبس وازاى يكون اك برستيج واهميه امام الناس وبعد ما تخلصها بيكون لك وظيفه مضمونه اما بالجامعه او فى احد الشركات يعنى باختصار حاجه مفيده لكل مهندس ومهندسه ده ال اعرفه عنها لو عايز تعرف حاجه عنها اكتر ممكن تسال عن الحاجه دى بالتحديد وانا ممكن اسال وارد عليك :078111rg3:

eng refa3y 11-01-2010 12:10 AM

وجهات النظر لا تفسد للود قضيه

eng refa3y 11-01-2010 12:39 AM

ايه ده ايه ده ايه ده
التوبيك سخن وانا رديت على طول من غير ماقراه كله
عموما نصيحه للى عايز يخش كمبيوتر
انصحه بلاش
لان جوز اختى كمبيوتر ومضيع نصف فلوسه على الكورسات
اى برنامج جديد ملزم انه يروح ياخده ويدرسه علشان ميضيعش فى سوق العمل
يعنى بالعقل كده الواحد يخش كليه اخرها اربع سنين الكليه
ولا يخش كليه هايفضل طول عمره يدرس فيها ويبقى مطالب انه ياخد الكورسات دى
يعنى الواحد لو دخل اى كليه تانيه وحضر بتمن الكورسات دى حياخد الدكتراه واخونا بتاع كمبيوتر هيكون لسه بيدرس فى البرامج الجديده
والكمبوتر مجاله واسع جدا ومابخلصش وكل يوم فيه جديد يعنى اللى هايخش كمبيوتر هايطلع عينه
اعقلوها يابشمهندسين
مجرد نصيحه وربنا يوفقكم
اللهم آمين

yasssmine 11-01-2010 03:54 PM

والله كلامك كله صح يا ريت رشا تسمع وتحاول تفهم

yasssmine 12-01-2010 02:58 PM

ايه يا جماعه فين مشاركاتكم ولا المذاكره عمله عمايلها معاكم

نورالحياه 12-01-2010 10:06 PM

انا اسمى ساره
انتى منين يا ياسمين وكنت عايزه اسالك هى ايه الشروط بتاعه المنحه دى
وشكرا ليكى يا قمر وان شاء الله نتقابل ولو ينفع ارخم عليكى شويه وتبعتيلى الميل بتاعك على الخاص
يالا سلام يا قمر

Eng.Rasha 13-01-2010 11:52 AM

ايه يا حاجة ياسمين انا كنت فى الورشة امبارح وحضرتك مش كنتى موجودة

ورحت حضرت المحاضرة وعملت شوية حاجات ورجعت

Eng.Rasha 13-01-2010 11:59 AM

اقتباس:

الله هو ده الكلام السليم

ياابنى هو دا الكلام الصح حاليا كل حاجة بتحتاج للكمبيوتر

وعندك اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

انا فعلا اللي عرفته ان في قسم نظم ماينفعش ان الواحد يعتمد علي الدراسه في الكليه بس
طبعا عشان متطلبات سوق العمل بتتغير والبرامج بينزل منها اصدرات جديده وطبعا للاسف
المناهج في الكليه زي ما هي مش بتتغير

ودا طبعا هاخليك مميز عن غيرك وهاتطلب بالاسم فى سوق العمل

اعتقد ان ياسمين قالت عنها كل حاجة وممكن تعمل سيرش على النت وتعرف معلومات عنها اكتر

وفيه حاجة كمان لو حبيت تدخل اكاديمية الضباط المتخصصين مش كل اقسام الهندسة بتتاخد كل سنة بس الاكيد ان قسم النظم كل سنة بياخدوا منه

والاكاديمية دى لوحدها عالم تانى اسم ولقب ومركز ومستوى مادى خرافى

ويارب تفضل على رايك للاخر

Eng.Rasha 13-01-2010 12:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng refa3y (المشاركة 1875742)
ايه ده ايه ده ايه ده
التوبيك سخن وانا رديت على طول من غير ماقراه كله
عموما نصيحه للى عايز يخش كمبيوتر
انصحه بلاش
لان جوز اختى كمبيوتر ومضيع نصف فلوسه على الكورسات
اى برنامج جديد ملزم انه يروح ياخده ويدرسه علشان ميضيعش فى سوق العمل
يعنى بالعقل كده الواحد يخش كليه اخرها اربع سنين الكليه
ولا يخش كليه هايفضل طول عمره يدرس فيها ويبقى مطالب انه ياخد الكورسات دى
يعنى الواحد لو دخل اى كليه تانيه وحضر بتمن الكورسات دى حياخد الدكتراه واخونا بتاع كمبيوتر هيكون لسه بيدرس فى البرامج الجديده
والكمبوتر مجاله واسع جدا ومابخلصش وكل يوم فيه جديد يعنى اللى هايخش كمبيوتر هايطلع عينه
اعقلوها يابشمهندسين
مجرد نصيحه وربنا يوفقكم
اللهم آمين

بس اكيد بعد التعب والمجهود دا كله بيتعوض ف الحالة المادية وليه اسمه ف السوق ولعلمك اى حد يدخل كلية علمية زى الطب والصيدلة والهندسة لو مش طور نفسه كل شوية مش هايكون ليه مكان فى سوق العمل

Eng.Rasha 13-01-2010 12:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحياه (المشاركة 1873922)

اهلا بيكى يا سارة

بس هو انتى منين

انا مش اعرف غير 3 سارة فى الدفعة ياترى انتى واحدة منهم ولا حد تانى خالص

yasssmine 13-01-2010 06:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحياه (المشاركة 1880609)
انا اسمى ساره
انتى منين يا ياسمين وكنت عايزه اسالك هى ايه الشروط بتاعه المنحه دى
وشكرا ليكى يا قمر وان شاء الله نتقابل ولو ينفع ارخم عليكى شويه وتبعتيلى الميل بتاعك على الخاص
يالا سلام يا قمر

انا ياسمين من الغربيه بالنسبه للشروط هسال واقولك العفو يا جميل على ايه لا شكر على واجب وطبعا انا هبعت لك الميل ده شرف لى :friendsxs3:

yasssmine 13-01-2010 07:07 PM

ايه يا ست رشا دخله جامد كده ليه وحاجه والفاظ غريبه فى ايه وبعدين انتى عيزانى انزل من البيت واروح الكليه علشان الورشه انتى طيبه والله اكنك نزلت من المنيا القاهره علشان الورشه يا قلبك يا رشا قوه صمت المهم طمنينى ايه اخبار الكليه ومحاضره الوصفيه

الفارس المتألق 14-01-2010 11:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 1874086)
انا هقول لحضرتك ال اعرفه عن المنحه دى لانى اعرف ناس اخدوها :friendsxs3:المنحه دى مقدمه من الدوله بتكون من وزاره الاتصالات بتتعمل كل سنه وبتكون صعبه انك تاخدها لانك بتمر باختبارات كتير جدا حتى الذكاء وكمان مفيش فيها كوسه خالص مش بياخدها الا ال يستحقها بتكلف الدوله حوالى 25 ال جنيه للفرد وكما بتقبض فيها 500 جنيه وسمعت انك بتاخد كمان لاب توب بس ده كله لل بيجتاز الاختبارات ويتقبل بتتعلم فيها كل حاجه عن الكمبيوتر والاتصالات وكمان بتتعلم فيها لغه وبعض الشكليات زى ازاى تقعد فى المطعم وازاى تلبس وازاى يكون اك برستيج واهميه امام الناس وبعد ما تخلصها بيكون لك وظيفه مضمونه اما بالجامعه او فى احد الشركات يعنى باختصار حاجه مفيده لكل مهندس ومهندسه ده ال اعرفه عنها لو عايز تعرف حاجه عنها اكتر ممكن تسال عن الحاجه دى بالتحديد وانا ممكن اسال وارد عليك :078111rg3:

انا متشكر جدا يا بشمهندسه علي المعلومات القيمه دي كلها
وربنا يجعلنا نصيب فيها ان شاء الله

الفارس المتألق 15-01-2010 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.rasha (المشاركة 1881889)

اعتقد ان ياسمين قالت عنها كل حاجة وممكن تعمل سيرش على النت وتعرف معلومات عنها اكتر

وفيه حاجة كمان لو حبيت تدخل اكاديمية الضباط المتخصصين مش كل اقسام الهندسة بتتاخد كل سنة بس الاكيد ان قسم النظم كل سنة بياخدوا منه

والاكاديمية دى لوحدها عالم تانى اسم ولقب ومركز ومستوى مادى خرافى

ويارب تفضل على رايك للاخر

والله انا من ساعت الدراسه ما ابتدت ومعظم اللي يقابلوني ويسألوني ناوي تدخل ايه وأقلهم نظم يقلولي يا ابني بلاش ودي مالهاش شغل كتير في مصر واي واحد ممكن ياخد كورسات ويشتغل شغلك
بس الحمدلله الاسبوع اللي فات سمعت كلام كويس شجعني اكتر ان ادخل القسم ده ان شاء الله وان هي فعلا لها شغل كويس ان شاء الله بس طابعا كله او معظمه يعني في القاهره
اهم حاجه دلوقتي ان السنه دي تعدي علي خير وبعد كده ربنا ييسر لكل واحد مافيه خير له ان شاء الله
انا اللي اعرفه ان فيه تبع الجيش حاجه اسمها فنية عسكرية ودي زي كلية الهندسه بس طبعا تبع الجيش وليها مميزات كتير طبعا بس الالتحاق فيها بيكون بعد الثانويه بس انا مافكرتش ان اقدم فيها لان مش بحب الحياه العسكريه
بس انا اول مره اسمع عن اكاديمية الشرطه دية وايه هي شروط الالتحاق بيها ومكانها فين؟

الفارس المتألق 15-01-2010 12:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 1882975)
ايه يا ست رشا دخله جامد كده ليه وحاجه والفاظ غريبه فى ايه وبعدين انتى عيزانى انزل من البيت واروح الكليه علشان الورشه انتى طيبه والله اكنك نزلت من المنيا القاهره علشان الورشه يا قلبك يا رشا قوه صمت المهم طمنينى ايه اخبار الكليه ومحاضره الوصفيه

ايه ده يا بشمهندسه ياسمين انتي بضيعي الورشه بمنتهي البساطه كده انا معرفش النظام عندكم ايه المهم ان احنا عندنا 12 ورشه في السنه اللي يغيب 3 ورش مش بيدخل امتحان اخر السنه يعني نسبة الغياب لا تتعدي 25 % بس احنا بنروح ناخد الورش بتاعتنا في العباسيه انتوا بتاخدوها هناك برده ولا ليكوا اماكن تانيه

Eng.Rasha 15-01-2010 06:13 AM

بناخدها هناك فعلا بس احنا عندنا دكتور مازن دكتور زى العسل مش زى الدكتور اللى عندكم اللى اسمه تقريبا محمود حافظ لانى سمعت عنه حاجات حلوة كتيييييييير

ربنا يبعدنا عنه يارب ويخلى لنا دكتور مازن

Eng.Rasha 15-01-2010 06:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفارس المتألق (المشاركة 1886823)
والله انا من ساعت الدراسه ما ابتدت ومعظم اللي يقابلوني ويسألوني ناوي تدخل ايه وأقلهم نظم يقلولي يا ابني بلاش ودي مالهاش شغل كتير في مصر واي واحد ممكن ياخد كورسات ويشتغل شغلك

سيبك من الناس دول

بس الحمدلله الاسبوع اللي فات سمعت كلام كويس شجعني اكتر ان ادخل القسم ده ان شاء الله وان هي فعلا لها شغل كويس ان شاء الله بس طابعا كله او معظمه يعني في القاهره

خير بشرنى

اهم حاجه دلوقتي ان السنه دي تعدي علي خير وبعد كده ربنا ييسر لكل واحد مافيه خير له ان شاء الله
انا اللي اعرفه ان فيه تبع الجيش حاجه اسمها فنية عسكرية ودي زي كلية الهندسه بس طبعا تبع الجيش وليها مميزات كتير طبعا بس الالتحاق فيها بيكون بعد الثانويه بس انا مافكرتش ان اقدم فيها لان مش بحب الحياه العسكريه
بس انا اول مره اسمع عن اكاديمية الشرطه دية وايه هي شروط الالتحاق بيها ومكانها فين؟

بص هى عبارة عن دراسة بعد الكلية مدتها 7 شهور
واسمها اكاديمية الضباط المتخصصين
واللى يتخرج منها يشتغل تبع الشرطة ويتخرج برتبة ملازم اول ومرتبة مش بيقل عن 3 الالف فى الشهر او اكتر بكتير كمان وهاتشتغل فى مجال تخصصك
يعنى مستوى مادى ومركز اجتماعى وفى مجال تخصصك

yasssmine 15-01-2010 01:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفارس المتألق (المشاركة 1886736)
انا متشكر جدا يا بشمهندسه علي المعلومات القيمه دي كلها
وربنا يجعلنا نصيب فيها ان شاء الله

العفو على ايه اى خدمه ويا رب يجعلنا نصيب احنا كمان

yasssmine 15-01-2010 01:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Rasha (المشاركة 1887211)
واللى يتخرج منها يشتغل تبع الشرطة ويتخرج برتبة ملازم اول ومرتبة مش بيقل عن 3 الالف فى الشهر او اكتر بكتير كمان وهاتشتغل فى مجال تخصصك

اي المعلومات الجامده دى يا شا وان شاء الله انتى ناويه تروحى دول يا حبيبتى اهم حاجه عندهمالانضبات والمواعيد كمان وانتى ما شاء الله عليكى مش توصى:blush:

الفارس المتألق 15-01-2010 05:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.rasha (المشاركة 1887203)
بناخدها هناك فعلا بس احنا عندنا دكتور مازن دكتور زى العسل مش زى الدكتور اللى عندكم اللى اسمه تقريبا محمود حافظ لانى سمعت عنه حاجات حلوة كتيييييييير

ربنا يبعدنا عنه يارب ويخلى لنا دكتور مازن

هو فعلا اسمه د.محمود حافظ هو يمكن بيبقي سعات صعب في التعامل بس هو ما شاء الله عليه منظم جدا
دا لدرجة ان الكتاب اللي هو عامله مسجله برقم مسجل عشان يحفظ حقه وماحدش ينقل منه حاجه ودا طبعا حقه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.rasha (المشاركة 1887211)

خير بشرنى

انا ليه ناس قريبي متخرجين من كلية حاسبات ومعلومات فكان من مده وزارة الاتصالات عامله اعلان عن وظائف خاليه وكانوا عايزين خريجي هندسه وعملنلهم ميعاد للتقديم وخريجي حاسبات ومعلومات عملنلهم ميعاد تاني فلما راحوا في المعاد المخصص لخريجي هندسه ماردوش يقبلوا ورقهم يعني فعلا فيه في سوق العمل فرق بين خريج هندسه واي حد تاني شغال في المجال وخلاص

وعرفت ناس برده متخرجين من نظم ومعلومات من سنه وشويه تقريبا وشغلين ماشاء الله بمرتب حوالي 3 تلاف ،واكيد فيه نماذج كتير كويسه بس احنا اللي ماشفناش

متهيألي سمعت عنها قبل كده ان هي بتاخد اطباء برده بس مش متأكد
بس هو انت تعرفي مكانهم فين؟ ومتاكده ان اللي بيتخرج بيشتغل تبع الشرطه؟ ولا تبع الجيش؟ وايه هي شروط الالتحاق؟ يعني لو تقدري تعرفي معلومات اكتر ابقي قللنا

نورالحياه 15-01-2010 06:41 PM

ازيكم يا احلى مهندسين فى مصر (طبعا مش شباب الازهر )
المهم بقى عايزه طلب منكم وهو انى عايزه اسال عن ورق للرياضه انا معايا مذكرات بس هو فى حاجه
نحل منها عشان الامتحان وكده يعنى ورق مسائل لو حد يعرف ياريت يرد عليا
وكل ترم وانتم طيبين

نورالحياه 15-01-2010 11:57 PM

بقولك ايه ياسمين انتى بعتى الميل من غير متقولى ده ياهو ولا هوت ميل ولا اى حاجه او هو جالى كده وانا مش عرفت ابعتلك الميل بتاعى لانى لازم اكون عملت اكتر من خمسين مشاركه ممكن ارخم عليكى تبعتى الميل تانى معلش يا قمر بتعبك معايا ولو ينفع رشا كمان تبعتى الميل بتاعها ونكون كلنا اصدقاء اوك
يالا سلام يا قمر:av4056bb7jp3:

Eng.Rasha 16-01-2010 02:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحياه (المشاركة 1889848)
بقولك ايه ياسمين انتى بعتى الميل من غير متقولى ده ياهو ولا هوت ميل ولا اى حاجه او هو جالى كده وانا مش عرفت ابعتلك الميل بتاعى لانى لازم اكون عملت اكتر من خمسين مشاركه ممكن ارخم عليكى تبعتى الميل تانى معلش يا قمر بتعبك معايا ولو ينفع رشا كمان تبعتى الميل بتاعها ونكون كلنا اصدقاء اوك
يالا سلام يا قمر:av4056bb7jp3:

من عنيا يا سارة انتى تؤمرى

Eng.Rasha 16-01-2010 02:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحياه (المشاركة 1888945)
ازيكم يا احلى مهندسين فى مصر (طبعا مش شباب الازهر )
المهم بقى عايزه طلب منكم وهو انى عايزه اسال عن ورق للرياضه انا معايا مذكرات بس هو فى حاجه
نحل منها عشان الامتحان وكده يعنى ورق مسائل لو حد يعرف ياريت يرد عليا
وكل ترم وانتم طيبين

بصى ذاكرى اسئلة الكتاب المحلولة ومحاضرات دكتور محمد كويس واى حاجة تانى حليها كدا من باب زيادة افكار

وربنا معانا يارب

نورالحياه 16-01-2010 03:27 PM

اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ثانيا تسلم عيونك يا قمر وانا هستنى الميل بتاعك انتى وياسمين
وميرسى ليكى على الرد على الرياضه
وربنا معانا يارب ومع كل الناس
يالا سلام

yasssmine 22-01-2010 10:40 PM

العفو على ايه يا ساره الميل بتاعى على الياهو على فكره وطمنونى عملتو ايه فى امتحان الرياضه والانجليزى كمان معلش مكنتش بقعد على النت بقالى فتره كنت مخنوقه منه شويه بس الحمد لله حاليا

زائر غير مسجل 25-01-2010 03:38 AM

أهلين يا جماعة

يارب تكونوا ماشيين كويس فى الامتحانات

بالتوفيق ...

Einstein 25-01-2010 03:40 AM

أهلين يا جماعة

بالتوفيق ....

yasssmine 25-01-2010 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Einstein (المشاركة 1915208)
أهلين يا جماعة

بالتوفيق ....

اهلا بيك:av4056bb7jp3: وشكرا على المرور:d

sasa kassem 02-02-2010 12:22 PM

شكرا يابشمهندسه على هذا التوبيك لكى نلتقى جميعا على حب الله ورسوله انا معاكي في اعدادي هندسه

yasssmine 02-02-2010 03:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sasa kassem (المشاركة 1938923)
شكرا يابشمهندسه على هذا التوبيك لكى نلتقى جميعا على حب الله ورسوله انا معاكي في اعدادي هندسه

العفو يا بشمهندس على ايه وياريت ما تحرمناش من مشاركاتك:078111rg3:

eng refa3y 04-02-2010 03:34 AM

ايه يابشمهندسين فينكم
عملتوا ايه فى الامتحانات
يارب تكونما حليتوا كويس

زائر غير مسجل 04-02-2010 04:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng refa3y (المشاركة 1944895)
ايه يابشمهندسين فينكم
عملتوا ايه فى الامتحانات
يارب تكونما حليتوا كويس

احنا موجودين اهو انتم ال فينكم الحمد لله الامتحانات الى حد ما كانت كويسه بس يا ريت كل واحد ووحده تقول ايه احسن امتحان واوحش امتحان وبالذات امتحان الرياضه ايه رايكم فيه

Eng.Rasha 04-02-2010 06:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 1887953)
اي المعلومات الجامده دى يا شا وان شاء الله انتى ناويه تروحى دول يا حبيبتى اهم حاجه عندهمالانضبات والمواعيد كمان وانتى ما شاء الله عليكى مش توصى:blush:

بالنسبة للمواعيد وقتها هالتزم وغصبن عنى وبعدين انا مواعيدى الحمد لله كلها مظبوطة ومش باظت غير لما عرفتكم :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

Eng.Rasha 04-02-2010 06:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng refa3y (المشاركة 1944895)
ايه يابشمهندسين فينكم
عملتوا ايه فى الامتحانات
يارب تكونما حليتوا كويس

احنا اهو يا بشمهندس
والحمد لله حلينا حل :frown::frown:

ربنا يستر وننجح

Eng.Rasha 04-02-2010 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحياه (المشاركة 1891231)
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ثانيا تسلم عيونك يا قمر وانا هستنى الميل بتاعك انتى وياسمين
وميرسى ليكى على الرد على الرياضه
وربنا معانا يارب ومع كل الناس

يالا سلام

انا اسفة جدا يا سارة على تاخيرى على الايميل بتاعى بس الامتحانات والله

yasssmine 04-02-2010 08:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.rasha (المشاركة 1946414)
بالنسبة للمواعيد وقتها هالتزم وغصبن عنى وبعدين انا مواعيدى الحمد لله كلها مظبوطة ومش باظت غير لما عرفتكم :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

بقى كده تصدقى احنا ال غلطنين والله ان كنا بنستناكى بالساعه على ما تقومى من النوم وتنزلى دا احنا كنا بنعمل عليكى دوريات علشان نصحيكى وانتى كنتى فى المدينه وبعدين عيب بلاش نفتح امام الناس طمنينى بجد على الامتحانات عملتى ايه

eng refa3y 05-02-2010 06:45 PM

ايه يابشمهندسه رشا ننجح
هو انتى بتبصى على النجاح بس
لا طبعا المجموع مهم جدا
عشان متخشيش اى حاجه والسلام

eng refa3y 05-02-2010 06:53 PM

صحيح عملتوا ايه فى الرياضه
محمد منهنى جبلكم كام سؤال
السنه اللى فاتت جاب عشره وكان فى اسئله فيها الف وبه وجيم
اكيد طبعا شفتم امتحانات السنه اللى فاتت
يعنى امتحانه مش عايز الواحد يفكر عايز الواحد يحل بسرعه جدا
منتهى التهريج

Eng.Rasha 06-02-2010 01:38 PM

احمد ربنا انهم كانوا 10 احنا جاب لنا خمسة بس خمسة محترمين اوى اوى

الفارس المتألق 06-02-2010 01:47 PM

ياريت امتحان الرياضه كان يبقي 10 اسئله ويحطلنا كام سؤال خفاف زي السنه اللي فاتت
بدل سؤال الاستنتاج الرياضي المعقد ده (لو فيه حد حله يقلنا بيتحل ازاي)
5اسئله يعني كل سؤال عليه 14 درجه انما لو كانوا 10 اسئله مثلا كانت هتفرق جامد
وسؤال النهايات كان ماشاء سؤال حلو اوي (هي الاجابه الصح ايه؟) علي ما اعتقد ان
اول نقطه قيمتها واحد والتانيه النهايه غير معرفه لو حد متاكد من الحل يعرفنا هو ايه

بس الدكتور مهني كان قايل علي اسئله وجيها منها 3 في الامتحان
اعتقد ان بقيت الاسئله الرخمه الدكتور حمدي ما شاء الله هو اللي حططها

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:55 AM.