بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات المجموعة العلمية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=159)
-   -   سؤال لطلبة الطب البشري (شامل لطلبة اولى وما بعدها) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=141440)

شاششاش 02-08-2011 09:17 PM

وأنا هدفى انى أكمل دراسة بعد الكلية وبتمنى اتعين معيد او نائب رغم انى عارف ان الموضوع ده صعب شو ية لأ كتير وكمان مبحبش احفظ

وبحب الرياضة بس ارضاءا للوالدين والناس والامل فى تحقيق هدف صعب

new pharmacist 04-08-2011 04:50 AM

انا جبت مجموع طب والحمد لله سبتها لانى حاسة انها مش مجالى وعمرى مفكرت فبها الا بعد المجموع وفى الاول والاخر انا حلم حياتى صيدلة صحيح زمايلى كلهم مستغربين لكن انا استخسرت المجموع فى الاول لكن مش هاضحى بحلم حياتى عشان خاطر مجموع

لطفى المكاوى 12-08-2011 02:41 AM

انا دخلت طب و الحمد الله
بس كان هدفى انى اكون عالم فيزياء لانى كنت بحب الفيزياء والرياضيات فى ثانوى
وكنت بكره الأحياء
بس ان شاء الله اقدر احقق حاجة قريبة من هدفى فى هذه الكلية
و ربنا يوفق الجميع

محمد أحمد عبد الستار 12-08-2011 05:23 AM

بصراحة الواحد اول ما بيدخل الكلية علشان هو جاب مجموع عالي ودايما هيبص على اعلى كليةمنكليات القمة ومعظمنا اكيد كده

لكن بعدين ناس كتير مننا بتغير اعتقاداتها
فيه ناس بتحب الطب اكتر وتتمسك بيه واستحالة تحول منه لأنها وجدت فيه علم رائع وكيف ان الطبيب بيقدم رسالة نبيلة للوطن والمجتمع
وللاسف فيه ناس بتغير رايها انها تكتشف ان مكانها مش كلية الطب وتفكر تسيب الكلية
احنا بيكون عندنا اعتقاد من ساعة ما ندخل معمعة الثانوية العامة ان كلية الطب هي الافضل علشان كده بنفكر فيها
انما لو حد متيقن تماماومعتقد يقينا انه مش بيحب الطب انما هو بيفضل الرياضة وعنده ابداع وعاوز يبقى مهندس هيكمل علمي رياضة
يعني في الاخر برده لاما طب لاما هندسة
واللي مش بيحصل الاتنين هو اللي يبدا يفكر في غيرهم
وهنا سؤال : هل حد في مصر بيفكر انه يدخل كلية علوووم؟؟؟

لطفى المكاوى 12-08-2011 02:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أحمد عبد الستار (المشاركة 3828821)
بصراحة الواحد اول ما بيدخل الكلية علشان هو جاب مجموع عالي ودايما هيبص على اعلى كليةمنكليات القمة ومعظمنا اكيد كده

لكن بعدين ناس كتير مننا بتغير اعتقاداتها
فيه ناس بتحب الطب اكتر وتتمسك بيه واستحالة تحول منه لأنها وجدت فيه علم رائع وكيف ان الطبيب بيقدم رسالة نبيلة للوطن والمجتمع
وللاسف فيه ناس بتغير رايها انها تكتشف ان مكانها مش كلية الطب وتفكر تسيب الكلية
احنا بيكون عندنا اعتقاد من ساعة ما ندخل معمعة الثانوية العامة ان كلية الطب هي الافضل علشان كده بنفكر فيها
انما لو حد متيقن تماماومعتقد يقينا انه مش بيحب الطب انما هو بيفضل الرياضة وعنده ابداع وعاوز يبقى مهندس هيكمل علمي رياضة
يعني في الاخر برده لاما طب لاما هندسة
واللي مش بيحصل الاتنين هو اللي يبدا يفكر في غيرهم
وهنا سؤال : هل حد في مصر بيفكر انه يدخل كلية علوووم؟؟؟

فى الحقيقة كلام حلو جدا
وكليه علوم من احسن الكليات و لكن نظام التعليم فى مصر هو اللى لازم تغير
و تتغير نظرة الناس لجميع الكليات

amal147 20-08-2011 01:53 PM

انا كمان دخلت الطب علشان خاطر اهلى اللى تعبو علشانى كتييييييييييير
ثانيا لانها فعلا كليه و مهنه راقيه جداااااااااا و انا ابتديت احبها
ثالثا لان اختى الكبيره فى طب برضه و د
ه اكيد هيساعدنى جامد باذن الله
و اكيد برضه علشان اساعد الناس اللى محتاجه باذن الله
اما التفكير فى الفلوس ده لازم يبقى اخر حاجه ممكن طبيب يفكر فيها لان حياة المريض مالهاش تمنو علشان ربنا يوفقه
صراحة انا اختيارى كان باللون البنفسجى لانى فعلا عندى ميول طبيه و كنت بعشق الاحياء فى ثانوى
بس كنت عاوزه صيدله

babagamil 03-08-2012 02:02 AM

انا بحمد ربنا ان دخلت صيدلة لان انا بعشق ان اكون مخترع ادويه...وبحمد ربنا ان مجبتش مجموع الطب علشان كانوا هيصمموا يدخلونى طب
يارب ااقدر انا وزمايلى نقدر نغير مفهوم الصيدلة فى مصر وكذلك طلاب العلاج الطبيعى والبيطرى وكل الكليات الاخرى ....

ويوصلوا للناس رساله ان الطب والصيدلة وكده مش شرط تدخلها علشان ترفع راس ابوك وامك انت ممكن تدخل اى كليه انت بتحبها وتبقى احسن من 1000 دكتور او صيدلى او او او او او

the matrex 04-08-2012 06:04 AM

نسيت تكتب اهم سبب رغبه للاهل يا كبير

أجمل زهرة 20-08-2012 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة new pharmacist (المشاركة 3787856)
انا جبت مجموع طب والحمد لله سبتها لانى حاسة انها مش مجالى وعمرى مفكرت فبها الا بعد المجموع وفى الاول والاخر انا حلم حياتى صيدلة صحيح زمايلى كلهم مستغربين لكن انا استخسرت المجموع فى الاول لكن مش هاضحى بحلم حياتى عشان خاطر مجموع

اخيرا لقيت حد زى حالاتى الحمد لله:rolleyes:

dr/nor pt 26-08-2012 07:05 PM

انا بقى علاج طبيعى عن رغبة من الثانوية بعشقها متصدقش فرحتك اد اية لما والدة طفل تقولك ربنا يكرمك يا دكتورة دى كفاية عندى ومستقبل الكلية افضل من طب واسنان وصيدلة بكتييييييييييييييييير جدا بجد روعة روعة دى بجد طب المستقبل

حسب محمد 27-08-2012 12:35 PM

بجد انا ما كنتش محددة ايه هى الكلية اللى انا عايزاها بس خلاص انا فى طب بنها يعنى هو المهم انك تعمل كل اللى تقدر عليه وسيب الامر كله على ربنا

حسب محمد 27-08-2012 12:39 PM

على فكرة انا اسراء مش حسب --بس كل الموضوع انه اللى عرفنى على الموقع وان لحد دلوقتى مش عرفة اغير الاسم ازاى ---يا ريت حد يقولى بالتفصيل

dr/nor pt 27-08-2012 12:43 PM

ابعتى للادارة واكتبى الاسم الى انتى عايزة وهما يحولوهولك

الاصابع الذهبية 27-08-2012 03:43 PM

انا دخلت طب عشان انابحب الطب من صغري وشايفاها اعظم واسمي الكليات حتي باقي الكليات الطبية

ali_monir_999 29-08-2012 02:24 AM

انا طول عمرى نفسى ادخل طب اسنان انما من اول قلم نزل على قفايا اقتنعت بالطب ههههههههه

Dr.mahmoud ragab 12-09-2012 01:35 PM

طبعا حبا فى المكانة الاجتماعية والمادية

د/نداء الجنة المصرية 15-11-2012 12:52 PM

رقم 3 ورقم 5 عشان هتعين بعدمااتخرج وخسارة اجيب مجموع واسيبها انا اساسا ميولى للمجال الاقتصادى اكتر بس مافيش مجال لانى اشتغل فيه عشان كده من سنتين وانا بقنع نفسى انى بحلم اكون دكتورة وجراحة لكن فى الحقيقة ده كان مجرد وسيلة اشجع نفسى بيها على المذاكرة ومن وقت مادخلت الكلية وانا بقول نخلص الكلية بس ونشتغل وخلاص

يا الهي 28-03-2013 07:59 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحة انا الموضوع ده دخلته اكتر من مرة ومعرفتش ارد اقول ايه

انما دالوقت هحاول اجاوب واكيد بصراحة
انا بعشق حاجة اسمها الاحياء واني اعرف كل حاجة عن جسم الانسان والامراض وعلاجها
واكشف علي المرضي ....

احساس جميل انك تبقي حد ناجح ومحبوب وتسمع ناس بتدعيلك لانك بتعالجهم وبيرتاحوا معاك

وممكن اقول ان بقية الاختيارات حافز ودافع لاختياري الكلية دي

بس اخر حاجة تهمني هيا الفلوس .... صحيح انا اتمني اكون انسانة ناجحة في شغلي وطبيبة ناحجة وربنا يرزقني من الحلال ... انما ده علشان نفسي اعمل مشروعات خيرية واستثمارية برضه
ابني متشفي خاصة اسعارها تخدم الفقرا واجيب في عيادتي اعظم واحدث الاجهزة ....

وتقريبا ده هيبقي راي معظم الدكاترة والا كانوا اختاروا مثلا هندسة طيران اي كلية من كليات القمة

دعواتكم ليا الامتحانات قربت(ثانوية عامة نظام قديم )

طبيبة ان شاء الله

روكا دودو 28-03-2013 09:50 PM

ربنا يحقق لك كل ما تتمنية يا دكتورة المستقبل باذن اللة

يا الهي 16-04-2013 09:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روكا دودو (المشاركة 5197616)
ربنا يحقق لك كل ما تتمنية يا دكتورة المستقبل باذن اللة

ربنا يخليكي ويحققلك احلامك ان شاء الله ويجعلك فيها الخير

محتاجة دعوات حضرتك علي طول

almesery95 05-08-2013 06:43 AM

شكراااااااااااااااااا

steerfortht 11-08-2013 01:50 PM

انا داخل كلية طب لأن فى بعد التخرج و الحصول على الشهدات و البدء فى الشغل بجد بتوع اسنان و صيدلة بيندمو انهم مدخلوش طب ! غير انى عايزها اصلا

Dr Tasnim Hassn 27-08-2013 03:15 PM

انا داخلة اولى طب وانا اخترت طب لانى من يوم ما فتحت عينى عالدنيا وانا بحب الطب وبموت فيه وقبل نتيجة التنسيق ماتظهر قعدوا يقولوا لى انتى ممكن مجموعك يجيب اسنان وكانوا عمالين يقنعونى بيها بس الكلام ده كان بيحبطنى لدرجة ان انا ماكنتش باكل ولا بشرب من كتر خوفى وزعلى انى مش هلحق طب لكن الحمد لله ربنا حقق لى امنية حياتى وجبت طب

Dr Tasnim Hassn 27-08-2013 03:23 PM

يا جماعة لو سمحتوا لو فى حد طب اسماعيلية يرد عليا انا من الشرقية وجالى طب اسماعيلية لكنها بعيدة وعايزة احول الزقازيق بس مش عارفة ينفع ولا لأ؟لانى سمعت ان النظام فى اسماعيلية مختلف وايه الافضل ؟

الاولى ان شاء الله 01-06-2014 04:32 PM

حراااااااااااااااااااام
للى جاب 409.5 وميدخلش طب
واكيد كان من الاوائل على الجمهورية

اللهم ارزقنا

Dr.Khaled.Mohammed 25-07-2014 06:50 AM

سؤال ممتاز وحقا يجب علي الجميع ان يحدد لما اختار هذه الكلية العريقة

Dr/Alaa Mahmoud 08-08-2014 02:51 PM

عندى ميوووووول طبية :d

ابانوب ايليا 09-08-2014 01:22 AM

انا بقى دخلت طب مش عارف ليه اصلا؟ انا دخلتها علشان من قبل ثانوية عامة وانا نفسى فيها بس مش عارف ليه كان نفسى فيها...هل علشان بحبها؟ ولاعلشان العائد المادى؟ ولاعلشان اللقب ولاايه؟ انا اصلا مكنتش واثق من نفسى فى ثانوية عامة لأن فيه مجموعة من الطلبة عندنا اقل مايقال عنهم انهم عباقرة وفرق بينى وبينهم كبييييييييييييييييييير جدا وانا مستوايا بالكتير نص مستواهم ...هما دخلو طب زى ماكنت متوقع واقل واحد فيهم جاب 99.15 ومظلوم كمان ...انا دخلتها بالعافية من 98 واصلا انا كنت متوقع اجيب اقل من98 ....فبقول لنفسى ...ازاى انا اتساوى مع دول وندخل نفس الكلية؟ اكيد هما هينجحو وانا هفشل فيها علشان كده انا خايف من الكلية

mohamedshabanelantably 07-04-2015 10:15 AM

انا عاوز تسجيلات للفسيو لوجى لماده الكددنى وشكرا :av4056bb7jp3:

mohamedshabanelantably 07-04-2015 10:22 AM

اللى فيكم فى سنة تانية انا عاوز تسجيلات مادة كيدنى وشكرا لكل من يساعد

ساعدونى اللى فيكم فى سنة تانية انا عاوز تسجيلات مادة كيدنى وشكرا لكل من يساعد

DrMostafa2015 06-08-2015 05:58 PM

اقتباس:

ساعدونى اللى فيكم فى سنة تانية انا عاوز تسجيلات مادة كيدنى وشكرا لكل من يساعد
حملهم من هنا

http://1aim.net/fourm/showthread.php...B%C7%E4%ED%C9&

الورق http://www.mediafire.com/?8cfu2as45w4xoo0

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:26 PM.