بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   أي حد نفسه يسأل عالكلية او أي استفسار يخش هنا ويسأل براحته (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=536095)

m7md.7amdy 08-08-2013 10:25 PM

طب ناو انا حاسبات قناه السويس بس عندى شوية استفسارت انا Graphic Designer و بفهم فى المونتاج والتصميمات وبعرف اشتغل وبدرب فوتوشوب سونى فيغاس افتر افكت ادوب بريمير هل الحاجات ده هتفدنى فى دراستى و لا لآ
لانى مش بقدر استغنى عنها حتى لما كنت فى الثانوية كنت بنزل ادرب دورات جرافيك وكده فى كل الكليات و ده السبب انى جبت 93.3 بس الحمد لله

Eng.Mo'men 10-08-2013 01:54 AM

تمام هي كلية الحاسبات مش بتاعة جرافيك ولا تصميم ومونتاج بس تقدر تاخدها مدخل ليك فى المجال برده بس هي بتهتم فى المقام الاول بالبرمجة وبالشبكات وبالداتا بيز انما الجرافيك مش آوي فيها

ابراهيم100 11-08-2013 06:05 AM

طب انا قربتى جالها تربيه نوعيه وعاوزة تحول لحاسبات خاصه تحول ولا المعاهد مش معترف بيها ونظامها ايه بالنسبه للمصاريف وانهى معهد احسن

Eng.Mo'men 11-08-2013 01:10 PM

يا باشا معاهد الحاسب الآلي فى مصر مقسومة نصين :-
1-نص عبارة عن معاهد حاسب آلي ولا سلكي وفندقية وكمبيوتر ومعاهد نظم معلومات ادارية وادارة اعمال :: النوع دا مالوش اي لازمة فى البطيخ وشهادته ولا ليها اي علاقة بالكلية ودا اللى مقلل من شأن كليتنا لأن الناس بتفتكر ان كليتنا زي المعاهد دي .
2-نص عبارة عن معاهد علوم الحاسب والحاسبات والمعلومات :: دي بقا اللى شهادتها زي كليتنا بالظبط وهي هي حاسبات ومعلومات الحكومية بس فيه ملحوظة مش تقولي انا كنت ادبي ودخلتها لا ماينفعش يبقا دي المعاهد التانية اللى قولتلك عليها فى الأول ولازم برده شعبة علوم الحاسب او الحاسبات والمعلومات تقبل من علمي رياضة فقط شعبة هندسية بس ,, لو قريبتك ادبي او علمي علوم يبقا تروح تربية نوعية احسن لها من معاهد الحاسب الآلي المضروبة دي لان مالهاش غير النص الاولاني ,, خصوصا انها برده مش هتبقا معتمدة ومعترف بيها فى نقابة مهندسي البرمجيات

Ramy HEH 11-08-2013 07:26 PM

هى دفعة القاهرة 2013-2017 ملهاش جروب،ملهاش حاجة، ملهاش لزمة ؟! :d

Eng.Mo'men 11-08-2013 09:18 PM

هههههههههههه ماعرفش ابحث عالفيس ممكن تلاقي او اعمل انت وجمع :)

ابراهيم100 13-08-2013 12:54 AM

هى علمى رياضه طب المعاهد بتاع الجزء التانى ديه تلاقيها فين ولو حضرتك تعرف اسمها ولو نظامها يبقى كتر خيرك جدا

Eng.Mo'men 13-08-2013 02:45 AM

اتفضل لينك فيه كل المعاهد الخاصة تقدر تشوفهم كلهم بس علوم الحاسب بس هي اللى حاسبات ولازم تكون بتقبل بس من علمي رياضة عشان تتأكد انها حاسبات ومعلومات مش اي معهد نظم او حاسب آلي

http://www.tansik.egypt.gov.eg/appli...el/index2.aspx

ودا لينك فيه المجاميع بتاعة العلمي برده عشان تشوف مجموعها جايب انهي معاهد فى علوم الحاسب

http://www.tansik.egypt.gov.eg/appli...LimitE2013.htm

ابراهيم100 13-08-2013 02:57 PM

شكرا لحضرتك

زهرة قمر 15-08-2013 10:01 PM

لو سمحت انا عايزة اعرف كلية دى من علمى و لا ادبى ؟
و فى حد اعرفه هوا فى 2 تجارة رايح 3
عايز يحول كلية حاسب الى
يعمل ايه ؟
و نظام تحويل
و شكرا

Eng.Mo'men 16-08-2013 03:56 AM

ملحوظة : حاسبات ومعلومات مش حاسب آلي وشبكات ولاسلكي والكلام دا لا فى الدراسة ولا فى الشهادة ولا فى الشغل ولا فى الوضع الاجتماعي ولا فى النقابة .

الكلية بتقبل بس من علمي رياضة ولازم اللى يخشها يجيب فوق ال93% عالأقل وممكن مايلحقش كمان ,, لو كان داخل تجارة من علمي رياضة يحول لأي كلية حاسبات خاصة او معهد حاسبات "معتمد" خاص ولو كان داخل تجارة من ادبي يحول لأي معهد حاسب آلي من العاديين بس ساعتها مش هيبقا زي حاسبات لان حاسبات حاجة ومعاهد الحاسب بتاعة النظم وبتاعة ادارة الاعمال دي حاجة تانية خااالص .

بس نصيحة يخليه فى تجارة ويذاكر it ويشتغل فى المجال لأن المجال مفتوح

زهرة قمر 16-08-2013 05:52 PM

ميرسى

شكرا لردك
بس هوا بيحب عايز يشتغل مبرمج

Eng.Mo'men 16-08-2013 08:10 PM

طيب زي ما قولتلك يسلك الطريق اللى حابه

عبد المقصود مصطفى 17-08-2013 02:25 AM

لو سمحت يا بشمهندس عايز قرص c# بجامعة المنصورة لانى رايح 2 لو تقدر تجبهولى يعنى

Evane8cence 17-08-2013 01:00 PM

السلام عليكم ...

عندي اختبار لاجتياز السنه التحضيرية والمطلوب هذه الدروس

الفئات والعمليات الجبرية عليها
الكسور والعمليات الجبرية عليها
الاسس والجذور , الاسس الكسرية
القيمة المطلقة لعدد حقيقي وخواصها
الفترات وانواعها
المعادلات من الدرجة الاولى والثانية والمتباينات ( تعارف وحلول )
كثيرات الحدود والعمليات الجبرية عليها
تحليل كثيرات الحدود اللوغرتمات انواعها وخواصها

بصراحه ما فهمت شي اذا فيه موقع معين يشرح المطلوب فـ ياليت
او من أي منهج عشان ادرس منه (ثانوي-إعدادي)
المنتدى كبير ما شاء الله فاحترت بالسؤال وعذرا إذا كان بغير مكانه

وجزاكم الله خير

Eng.Mo'men 19-08-2013 04:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى (المشاركة 5441211)
لو سمحت يا بشمهندس عايز قرص c# بجامعة المنصورة لانى رايح 2 لو تقدر تجبهولى يعنى

اتفضل دي مجموعة كتب للغة C#

http://www.kutub.info/library/category/21

Eng.Mo'men 19-08-2013 04:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Evane8cence (المشاركة 5441686)
السلام عليكم ...

عندي اختبار لاجتياز السنه التحضيرية والمطلوب هذه الدروس

الفئات والعمليات الجبرية عليها
الكسور والعمليات الجبرية عليها
الاسس والجذور , الاسس الكسرية
القيمة المطلقة لعدد حقيقي وخواصها
الفترات وانواعها
المعادلات من الدرجة الاولى والثانية والمتباينات ( تعارف وحلول )
كثيرات الحدود والعمليات الجبرية عليها
تحليل كثيرات الحدود اللوغرتمات انواعها وخواصها

بصراحه ما فهمت شي اذا فيه موقع معين يشرح المطلوب فـ ياليت
او من أي منهج عشان ادرس منه (ثانوي-إعدادي)
المنتدى كبير ما شاء الله فاحترت بالسؤال وعذرا إذا كان بغير مكانه

وجزاكم الله خير

ربنا يوفقك وتجتاز الاختبار بنجاح ان شاء الله ,, اللى هيفيدك منهج رياضة 1 ورياضة 2 بتاع الثانوية العامة ودا لينك لمجموعة كتب فى الرياضيات ممكن تحمل منه وتلاقي فيه اللى انت عاوزه ان شاء الله

http://www.kutub.info/library/category/94

عبد المقصود مصطفى 19-08-2013 10:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Mo'men (المشاركة 5445039)
اتفضل دي مجموعة كتب للغة C#

http://www.kutub.info/library/category/21

شكرا يا بشمهندس

Evane8cence 21-08-2013 04:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mo'men (المشاركة 5445045)
ربنا يوفقك وتجتاز الاختبار بنجاح ان شاء الله ,, اللى هيفيدك منهج رياضة 1 ورياضة 2 بتاع الثانوية العامة ودا لينك لمجموعة كتب فى الرياضيات ممكن تحمل منه وتلاقي فيه اللى انت عاوزه ان شاء الله

امين يا رب وياك

خدمتني خدمة والله

جزاك الله خير أخوي ما قصرت

محمد شواره 21-08-2013 03:01 PM

هو التقديم لكلية الحاسبات بدأ ولا لسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Eng.Mo'men 21-08-2013 03:42 PM

ايوة هتلاقيه بدأ روح شئون الطلبة واسأل

Eng.Mo'men 21-08-2013 03:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة evane8cence (المشاركة 5447890)
امين يا رب وياك

خدمتني خدمة والله

جزاك الله خير أخوي ما قصرت

حبيبي دا واجبي ربنا يوفقك ويكرمك :)

اسلام ابوطالب 02-09-2013 01:50 AM

طب بقول لحضرتك هو قسم علوم حاسب او نظم معلومات ليه نقابه ولما اتخرج هبقا ايه ارجو رد ضروري

Eng.Mo'men 02-09-2013 04:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابوطالب (المشاركة 5470390)
طب بقول لحضرتك هو قسم علوم حاسب او نظم معلومات ليه نقابه ولما اتخرج هبقا ايه ارجو رد ضروري

لا مافيش نقابة لخريج حاسبات ممكن ترضى بنقابة العلميين لانها فاتحة الباب للخريجين من عندنا بس طبعا مش نقابتنا الرسمية هي بس سبوبة اشتراكات وعاوزين يحكوا فينا شوية بس ان مايكونش ليك نقابة افضل لحين انشاء نقابة مهندسي البرمجيات

دلوقتي مسماك أخصائي حاسب آلي او عالم حاسب آلي فى بطاقة الرقم القومي لحين انشاء النقابة ان شاء الله

فى الشركات الخاصة او الحكومية مسماك الوظيفي مهندس برمجيات لكن ايضا فى البطاقة اخصائي او عالم ,, اذن المسمى فى البطاقة اللى بيفرق فقط وسيتم تغييره المسمى بمجرد انشاء النقابة ان شاء الله :)

ادعيلنا

اسلام ابوطالب 05-09-2013 06:08 PM

دلوقتي حضرتك انا احنمال هقدم في مدينه الثقافه والعلوم قسم علوم حاسب ونظم معلومات فكنت عاوز اعرف هو انا اول سنتين هدرس اساسيات الكمبيوتو وكل حاجه فيه اني تخصص من سنه تالته فكنت عاوز اعرف ضروري من فضلك

اسلام ابوطالب 05-09-2013 06:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mo'men (المشاركة 5470477)
لا مافيش نقابة لخريج حاسبات ممكن ترضى بنقابة العلميين لانها فاتحة الباب للخريجين من عندنا بس طبعا مش نقابتنا الرسمية هي بس سبوبة اشتراكات وعاوزين يحكوا فينا شوية بس ان مايكونش ليك نقابة افضل لحين انشاء نقابة مهندسي البرمجيات

دلوقتي مسماك أخصائي حاسب آلي او عالم حاسب آلي فى بطاقة الرقم القومي لحين انشاء النقابة ان شاء الله

فى الشركات الخاصة او الحكومية مسماك الوظيفي مهندس برمجيات لكن ايضا فى البطاقة اخصائي او عالم ,, اذن المسمى فى البطاقة اللى بيفرق فقط وسيتم تغييره المسمى بمجرد انشاء النقابة ان شاء الله :)

ادعيلنا

طب حضرتك ايه نقابه العلميين دي

wow44 11-09-2013 06:49 PM

حاسبات خاص احسن ولا عام

انا جايب 93.6% وجاتلي حاسبات اسيوط .... بس في واحد قالي ان حاسبات في الجامعات والمعاهد الخاصة احسن من الدراسة في الجامعات العامة وانهم بيطلعوا من الكلية مؤهلين انهم يشتغلوا ع طول ؟؟

وبالنسبة للتحويل هل في فرصة ان الواحد ممكن يحول ل"عين شمس" بعد سنة ولا حاجة خصوصا اني مليش تقليل اغتراب .. ولو فيه ازاي بيتم ...

شكرا ع ردك ع الاسئلة

Eng.Mo'men 12-09-2013 12:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابوطالب (المشاركة 5477473)
دلوقتي حضرتك انا احنمال هقدم في مدينه الثقافه والعلوم قسم علوم حاسب ونظم معلومات فكنت عاوز اعرف هو انا اول سنتين هدرس اساسيات الكمبيوتو وكل حاجه فيه اني تخصص من سنه تالته فكنت عاوز اعرف ضروري من فضلك

تمام اتوكل على الله هتدرس كل حاجة فى اول 3 سنين بما فيهم اساسيات ومهارات الكمبيوتر العادية واساسيات البرمجة والشبكات والداتا بيز وبعدين فى 4 تتخصص فى حاجة من التلاتة دول اما شبكات متمثلة فى قسم it او برمجة متمثلة فى قسم cs او داتا بيز متمثلة فى قسم is

Eng.Mo'men 12-09-2013 01:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابوطالب (المشاركة 5477478)
طب حضرتك ايه نقابه العلميين دي

دي نقابة خريجي كلية علوم فقط

Eng.Mo'men 12-09-2013 01:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wow44 (المشاركة 5489097)
انا جايب 93.6% وجاتلي حاسبات اسيوط .... بس في واحد قالي ان حاسبات في الجامعات والمعاهد الخاصة احسن من الدراسة في الجامعات العامة وانهم بيطلعوا من الكلية مؤهلين انهم يشتغلوا ع طول ؟؟

وبالنسبة للتحويل هل في فرصة ان الواحد ممكن يحول ل"عين شمس" بعد سنة ولا حاجة خصوصا اني مليش تقليل اغتراب .. ولو فيه ازاي بيتم ...

شكرا ع ردك ع الاسئلة

لا مش احسن نفس الشهادة ونفس الدرجة العلمية بس الخاص بيبقا انضف اكيد وبتطلع منه اشطر دا لو اجتهدت فيه ,, الاتنين مؤهلين ع حسب كل جامعة يعني عين شمس ممكن احسن من الخاص ويمكن الخاص احسن من الزقازيق وبتختلف من كلية لكلية انت لو دخلت حكومي وظبطت نفسك كورسات احسن من الخاص بكتير واوفرلك كمان :)

اني احتاج لك يارب 24-09-2013 07:57 PM

السلام عليكم
انا دخلت اكاديمي نيو كايرو
وجالي شعبة ادارة اعمال والمحاسبة
ممكن تدوني نبذة عنها ويعني هي حلوة ولا وحشة
وايه شغلها وايه الاقسام اللي فيها وانهي احلي
وهي يعني كلها في رياضة ولا ايه وهل ياترى ف كل الاقسام رياضة
ارجو الرد

Eng.Mo'men 25-09-2013 04:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اني احتاج لك يارب (المشاركة 5514007)
السلام عليكم
انا دخلت اكاديمي نيو كايرو
وجالي شعبة ادارة اعمال والمحاسبة
ممكن تدوني نبذة عنها ويعني هي حلوة ولا وحشة
وايه شغلها وايه الاقسام اللي فيها وانهي احلي
وهي يعني كلها في رياضة ولا ايه وهل ياترى ف كل الاقسام رياضة
ارجو الرد

ماقدرش افيد حضرتك , ممكن حضرتك تروحي قسم كلية تجارة وهيفيدوكي اكتر مني ^_^

kersho27 25-09-2013 07:55 PM

هيه المعاهد العليا دى تبع شخص ولا تبع الحكومه
لان التنسيق بتاعها بينزل على موقع الحكومه

وايه رأيك فى اكاديميه السلاب فى المنصوره اللى هيه معهد مصر العالى

وشكرا

Eng.Mo'men 26-09-2013 12:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kersho27 (المشاركة 5515540)
هيه المعاهد العليا دى تبع شخص ولا تبع الحكومه
لان التنسيق بتاعها بينزل على موقع الحكومه

وايه رأيك فى اكاديميه السلاب فى المنصوره اللى هيه معهد مصر العالى

وشكرا

تبع رجال أعمال ,, كويسة :)

اسلام ابوطالب 29-09-2013 01:14 AM

مساعده

طب حضرتك انا في اولي حاسبات ومعلومات في مدينه الثقافه والعلوم فكنت عاوز اعرف ااخد احسن كورسات بعد اول ترم او بعد اول سنه علي طول ولا استني احسن وكورس icdl مهم بالنسبه لينا ولا عادي وشكرا لحضرتك

Eng.Mo'men 29-09-2013 10:46 AM

خد كورس c++ بعد اول ترم ,, هتخلصه فى 30 ساعة يعني فى شهر لو كل يوم ساعة واحدة بس ,, لا icdl مش مهمة بالنسبة لينا ومش بتطلب خالص ,, بس لو فى مقدرتك تاخدها خدها :)

الشكر لله

اسلام ابوطالب 29-09-2013 04:04 PM

مساعده

شكرا لحضرتك طب ايه ++c

Eng.Mo'men 29-09-2013 05:43 PM

دي لغة من لغات البرمجة ,, لان البرمجة لغات بيفهمها الكمبيوتر وبينفذ اوامر من خلالها لان اي برنامج بنستخدمه عبارة عن مجموعة من الاوامر ورا بعضها بتعمل البرنامج :)

اسلام ابوطالب 29-09-2013 10:55 PM

شكرا تعبتك معايا معلش

hosam sabri 01-10-2013 10:51 AM

بعد اذن حضرتك كان عندي سؤال
انا ثانويه عامه شعبه ادبي
وجالي في التنسيق
المعهد العالي لعلوم الحاسب ونظم المعلومات بـ 6 أكتوبر ( مدينة الثقافه والعلوم )
وروحت هناك وقالولي انها معتمده من المجلس الاعلى للجامعات و بتتخرج معاك نفس شهادة خريج كلية حاسبات ومعلومات
وكمان بتنضم لنقابة العلميين بس عشان انا ادبي هعمل معادله في خلال الـ 4 سنين الـ هقضيهم في الكليه قبل ما اتخرج اكون عامل معادله في الفيزياء والرياضيات 2 وبمتحنهم في جامعة القاهره ,, وانا كنت مقتنع بيها جداً و الصراحه كلام حضرتك قلقني لما قولت ان اي معهد خاص بياخد شعبه ادبي لحاسبات مش معتمد و غير موثوق فيه علماً بأن جميع المعاهد الـ في مدينة الثقافه والعلوم تابعه لجامعة 6 اكتوبر !!
فا انا دلوقتي عاوز اعرف الاصح والاجابه الصحيحه فعلاً !!
:)

Eng.Mo'men 01-10-2013 06:36 PM

ايوة لو فعلا اخدت فيزيا ورياضة اتنين يبقا هي شهادة معتمدة بس فكك من نقابة العلميين لانها لخريجي علوم وبس

hosam sabri 01-10-2013 11:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mo'men (المشاركة 5525174)
ايوة لو فعلا اخدت فيزيا ورياضة اتنين يبقا هي شهادة معتمدة بس فكك من نقابة العلميين لانها لخريجي علوم وبس

اه اساساً كل المواد الـ جوه كلها مواد علميه و بالانجلش
و زائد ان انا طبعاً لازم اعمل المعدله دي بتاعت الفيزياء والرياضه 2 في جامعة القاهره عشان انا ادبي
وانا عارف ان نقابة العلميين دي ملهاش لزمه بس انا بقولك يعني انهم بينسبوني ليها زي كلية حاسبات برضوا
بس السؤال هنا بقى معلش يعني هل بالنظام الـ فهمتك عليه ده يبقى زيها زي كلية الحاسبات بالظبط ؟!
وسؤال تاني معلش هتقل عليك ياباشمهندس .. هل لما بتخرج والنقابه الخاصه بـحاسبات تتعمل ليا حق الانضمام ليها زيي زي بتاع الكليه الحكوميه ؟!
ويعني زي ما انا شرحتلك كده بخبرتك ياباشمهندس المجال ده كويس ليا وهل لما النقابه هتتعمل هنحصل كا خريجي حاسبات ع مسمى مهندس برمجيات فعلاً ؟!
معلش انا عارف اني طولت عليك بس انا فعلاً متردد فيها وهدفع مصاريف فيها كتيير فا عاوز ابقى ضامن ع الاقل مستقبلي من نحية الشهاده وان تعبي مش هيروح على الفاضي :((

Eng.Mo'men 02-10-2013 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosam sabri (المشاركة 5525891)
اه اساساً كل المواد الـ جوه كلها مواد علميه و بالانجلش
و زائد ان انا طبعاً لازم اعمل المعدله دي بتاعت الفيزياء والرياضه 2 في جامعة القاهره عشان انا ادبي
وانا عارف ان نقابة العلميين دي ملهاش لزمه بس انا بقولك يعني انهم بينسبوني ليها زي كلية حاسبات برضوا
بس السؤال هنا بقى معلش يعني هل بالنظام الـ فهمتك عليه ده يبقى زيها زي كلية الحاسبات بالظبط ؟!
وسؤال تاني معلش هتقل عليك ياباشمهندس .. هل لما بتخرج والنقابه الخاصه بـحاسبات تتعمل ليا حق الانضمام ليها زيي زي بتاع الكليه الحكوميه ؟!
ويعني زي ما انا شرحتلك كده بخبرتك ياباشمهندس المجال ده كويس ليا وهل لما النقابه هتتعمل هنحصل كا خريجي حاسبات ع مسمى مهندس برمجيات فعلاً ؟!
معلش انا عارف اني طولت عليك بس انا فعلاً متردد فيها وهدفع مصاريف فيها كتيير فا عاوز ابقى ضامن ع الاقل مستقبلي من نحية الشهاده وان تعبي مش هيروح على الفاضي :((

ايوة زيها , ايوة ليك الحق , ايوة هنحصل عليه والمهنة هتبقا منظمة اكتر , ايوة ما تقلقش ان شاء الله معتمدة مادام هتعمل معادلة وبعدين عشان تسأل حد اكتر وتضمن خش على صفحة المعهد عالفيس وسأل الخريجين منه وشوف اتنصب عليهم ولا الكلام دا بجد عشان انا ماروحتوش :cool:

اسلام ابوطالب 06-10-2013 03:27 AM

الفرقه الاولي

ممكن حضرتك كتاب شرح لماده تداول بيانات لفرقه اولي انها في حاجات صعبه شويه

اسلام ابوطالب 06-10-2013 04:38 AM

سلام ابوطالب ممكن حضرتك كتاب شرح لماده تداول بيانات لفرقه اولي انها في حاجات صعبه شويه اني في سؤال عاوز اعرف خطوات حلو جيت ازاي واسم سؤال

The sum of first 50
natural numbers :

Eng.Mo'men 07-10-2013 01:55 PM

تقدر تكلمني عالفيس وهفيدك ان شاء الله

kersho27 24-10-2013 02:08 AM

السلام عليكم

انا سمعت انى ممكن اغير القسم بتاع علوم الحاسب اللى فى المعهد
بس تاخد 5 سنين

يعنى تخلص ال 4 سنين بتاع المعهد
وتعمل سنه معادله فى جامعه حكوميه
وتتخصص فى القسم اللى انت عايزه
يعنى مثلا انا متخرج من المعهد 4 سنين قسم علوم الحاسب
اعمل سنه معادله فى جامعه حكوميه واختار اى قسم انا عاوزه مثلا هندسه برمجيات

فا انا عايز اعرف الكلام ده صح ولا

وشكرا

ballymody 30-10-2013 08:40 AM

ممكن اعرف هل جامعة الازهر فيها كلية حاسبات ومعلومات ولا لا ؟

مدرس_حاسب 06-11-2013 07:18 PM

بخصوص تحضير تمهيدي ماجستير

سلام عليكم
بشمهندس مؤمن بسال حضرتك انا واخد بكالوريوس حاسبات ومعلومات جامعه المنوفيه دفعه 2005 وعايز اكمل ماجستير
فأمتي التسجيل في المهيدي ماحستير
وهل في جامعه الفيوم بما انها قريبه مني في تحضير تمهيدي و لا

ارجو الرد

Eng.Mo'men 07-11-2013 03:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kersho27 (المشاركة 5559952)
السلام عليكم

انا سمعت انى ممكن اغير القسم بتاع علوم الحاسب اللى فى المعهد
بس تاخد 5 سنين

يعنى تخلص ال 4 سنين بتاع المعهد
وتعمل سنه معادله فى جامعه حكوميه
وتتخصص فى القسم اللى انت عايزه
يعنى مثلا انا متخرج من المعهد 4 سنين قسم علوم الحاسب
اعمل سنه معادله فى جامعه حكوميه واختار اى قسم انا عاوزه مثلا هندسه برمجيات

فا انا عايز اعرف الكلام ده صح ولا

وشكرا

ايوة ممكن بس اتأكد من شئون الطلبة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:35 PM.