بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   س ، ج ... كل الاستفسارات المتعلقة بالتنسيق ، مهم لجميع الطلبة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=344892)

ضى الفجر 23-07-2011 04:09 PM

انا عايزة اسأل على حاجة لو سمحت

هوه انا مثلا مثلا لو جاتلى هندسة الفيوم وانا فى القاهرة ممكن احول بعد التنسيق علطول

ومش استنى السنة الاعدادى واجيب فيها تقدير اكمنى انا بنت وكدة ولآ لازم استنى السنة

وادعيلى تجيلى هندسة عين شمس اناجايبة 94.8 ومش عارفة هل هتيجى ولآ لا ؟؟؟؟

والله الموفق ضـــــــــــــى الفجر

MOSTAFA093 23-07-2011 04:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقه الحزن (المشاركة 3724387)
جزاك الله كل خير

وإياكم إن شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فهف (المشاركة 3724389)
ربنا يبارلك و يجازيك خير

ويبارك لك أخى الكريم ، شكراً على المرور

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحمد والشكر لله (المشاركة 3724394)
جزاك الله خير

وإياكم أخى الكريم ، نورت الموضوع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koko_semsem (المشاركة 3724405)
شكرا اوى بس انا عندى استفسار ممكن
انا دلوقتى مرحلة اولى مش عارفة اكتب ايه اصلا فى الرغبات
لانى مش عارفة الكليات اللى ممكن ادخلها ايه انا مش فاهمة حاااااااااااااجة

شوفى حضرتك جايبة كام وعلمى ولا أدبى وحطى الكلية المناسبة ليكى ، واقرئى الموضوع اللى هنا ، وهتفهمى أكتر ، وهنساعدك فى اختيار الرغبات على حسب مجموعك إن شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جامد جا (المشاركة 3724431)
هو انا لازم املا 48 رغبة

آه طبعاً لازم 48 رغبة كاملة ، لكى يقبل الموقع اختياراتك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koko_semsem (المشاركة 3724447)
الرغبات كلها لازم تتملى ايوة والا الاستمارة مش هتتقبل بس قول انا هكتب ايه انا بقى اللى مش عارفة

هتكتب الكليات اللى عايزها الأقرب فالأقرب ، يعنى لو عايز طب ، هتكتب كل الطب الموجود فى الجمهورية ، وبعدين لو عايز صيدلة إذا كانت طب مش هتقبلك ، حط بعدها صيدلة .... وهكذا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nano19 (المشاركة 3724730)
ربنا يكرمك ويدخلك الجنة

آمييين يا رب ، وإياكم أخى الكريم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aia ahmed (المشاركة 3724991)
جــــــــــــــــــــــــــزاك الله كل خيــــر وربنا يكرمك ويوفقك

ويجزيك خيراً أختى الكريمة ويوفقك يااارب
شكراً على المرور الجميل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badnamef4 (المشاركة 3725044)
شكراً جداً جداً جداً و ريا ريت الموضوع يتثبت
و معلش هاحط سؤالي في صيغة تانية : اعتبر عندك الموقف ده
أنا جبت 99% مثلاً و هندسة كانت بتاخد من 93% مثلاً و علوم من 88% مثلاً و أنا كتبت علوم و قضيت سنة فيها و بعد كده عايز أحول هندسة يا ترى ده هيبقى مسموح بيه؟ و لو لسه ماكملتش السنة يعني ينفع أحول بعد شهر من بداية الدراسة؟
و انتا يا مصطفى ناوي تكتب أو كتبت إيه؟
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الشكر لله أخى الكريم ، وإن شاء الله الإدارة سوف تنظر له
ثانياً بالنسبة لاستفسارك ، بخصوص التحويل لو كنت حاصل على المجموع للكلية المحول لها يبقى ينفع ، بس لو حولت أول السنة يعنى بعد شهر مثلاً عادى تقدر تحول وتبقى فى نفس السنة ، لكن لو كنت قضيت سنة فى طب وبعدين عايز تحول لهندسة يبقى هتعيد أولى من تانى فى هندسة كإنك لسه داخل جديد بالظبط .
وعلى فكرة أنا أدبى وجبت 83% ( الحمد لله ) وناوى على أداب إعلام إن شاء الله
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تقى 93 (المشاركة 3725096)
سؤال بقى انا مطبعتش الورقة بتاعت الرغبات اللى بتطلع فى الاخر عليها رقم الايصال والطابعة بتاعتى اصلا بايظة ومينفعش انزل اطبعها من اى مكان اعمل ايه هى لازم اطبعها ولا كفاية احتفظ برقم الايصال بس

لو تقدرى تطبعيهم عند أى حد قريبك معرفة خلاص ، لكن لو مفيش يبقى احتفظى بالورق ده على الكومبيوتر فى ملف word عشان ترجعيلهم مرة تانية لو احتاجتى لهم
واحتفظى برقم الإيصال معاكى لأنه مهم
تحياتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة malk sami (المشاركة 3725151)
جزاك الله خيرا ووفقك لما يحبه ويرضاه.

وجزاك الله مثله أخى الكريم ( مالك ) . وإياكم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badnamef4 (المشاركة 3725246)
و أنا بعتذر مقدماً لقوانين المنتدى بس معلش حاحط ايميلي عشان دي ظروف ضرورية
oriacc و ده على الياهو

تقدر تحط سؤالك هنا لكى يستفيد منه الجميع ، لكن لو ظروف ضرورية أهلاً بك ، وأنا تحت أمرك فى أى شىء

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبده (المشاركة 3725963)
طيب بعد اذن حضرتك انا مجموعى 95.2 وانا من المنصورة لو ملحقتش هندسة المنصورة وجتلى هندسة اى مكان تانى وحبيت احول المنصورة ايه الى لازم يحصل والاجراءات وكده وهوا انا ممكن اقضى سنة فى المكان ده وبعدين احول المنصورة ياريت تطمنى وهوا لو سمحت هندسة فى الجمهورية كلها بتاخد كام واحد على مستوى الدولة كل سنة يعنى فى المعتاد كده حوالى كام

واسف للاطاله

انت تقدر تحول إلى أى مكان تانى بشرط إنك تكون جايب الحد الأدنى للكلية المحول لها ، وده بيبقى بعد التنسيق ، وبتحدد الوزارة وقت معين لفتح باب التحويلات ، ولا يشترط قضاء سنة فى المكان ، وبالنسبة لهندسة مجموعها يتراوح بين 93 : 95% ( على حسب معلوماتى ) وإن شاء الله هندسة المنصورة تقبلك بإذن الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد رجب صقر (المشاركة 3725994)
جزاك الله خيرا

وإياكم استاذ أحمد
شكراً على المرور

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Zeinab Elshazly (المشاركة 3726077)
جزاك الله عنا كل خير لانك ساعدت الطلبه في تساؤلات كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييره
بس ممكن اسأل سؤال متي يظهر تنسيق المرحله الثانيه

لا شكر على واجب الأخت ( زينب ) وإن شاء الله أنا فى الخدمة متى استطعت
بعد انتهاء المرحلة الأولى ستظهر النتيجة ويليها بداية المرحلة الثانية ، وهذا ما سوف تحدده الوزارة بالظبط ، لكن مش الآن
تحياتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beso2020 (المشاركة 3726151)
جزاكم الله كل خير

وإياكم أخى الكريم
شكراً على المرور الكريم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Student123 (المشاركة 3726298)
انا شريحة اولي بس لسة مجبتش الرقم السري و عايزة اعرف ممكن اسجل يوم الاتنين او الثلاثاء ؟؟؟؟؟؟؟؟
يعني اي وقت قبل يوم الاربع ممكن اسجل ؟؟؟

آه ميعاد التسجيل مفتوح إلى يوم الأربعاء ، تقدرى تسجلى فى أى وقت حتى هذا اليوم ، لكن التأخير مش حلو ، حاولى تسجلى اليومين دول أفضل عشان الموضوع يخلص معاكى ، لربما الموقع يقع أو تحصل أى ظروف يعنى
تحياتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa kadry (المشاركة 3726374)
سؤال عايز اجابته طالبةحصلت على 380 درجة من القاهرة والسن عين شمس 381 والسن المنيا380 هل ممكن وطبقا لقواعد تقليل الاغتراب ان تحول الى السن عين شمس ؟

تقريباً قرأت موضوع قبل كده أنه ممكن يتغاضى الوزارة عن درجتين أو ثلاثة ، عشان يقدر الطالب يحول إلى بلده أو البلد الأقرب إليه ، منعاً لتقليل الاغتراب ، وسوف أبحث فى هذا الموضوع وأفيدك إن شاء الله تعالى

ضى الفجر 23-07-2011 04:14 PM

هوه انا مثلا مثلا لو جاتلى هندسة الفيوم وانا فى القاهرة ممكن احول بعد التنسيق علطول

ومش استنى السنة الاعدادى واجيب فيها تقدير اكمنى انا بنت وكدة ولآ لازم استنى السنة

معلش انا عيدت الرد تانى علشان كنت خايفة لحسن مش تشوفو وانت رديت بعدية

MOSTAFA093 23-07-2011 04:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angle girl (المشاركة 3726460)
لو سمحت انا مش عارفه اكتب الرغبات ازاى انا وصلت لحد الخطوه الرابعه ومش عارفه اكتب ازاى الكليات فى الخانات بتاعتها ممكن تساعدنى؟

شوفى الكلية اللى حسب رغبتك ، واللى انتى عايزاها ، وضيفيها فى الرغبات . اختارى بالتخصص أولاً ، ثم المناطق الموجود فيها الكليات حسب التوزيع الجغرافى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angle girl (المشاركة 3726481)
انا كمان كده زيك بالظبط!! مش عارفه اصلا اكتب كليات ايه واساسا مش عارفه اكتبها بجد حاجه تلخبط وانا كمان مش فاهمه حاجه

تم الإجابة فى السؤال السابق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 2ad (المشاركة 3726542)
.
.
الله يجزيك كل خير
افادني كثيرا كثيرا ..اسئلة كنا نحتاج اجابتها بحق
فبارك الله فيك وسدد خطاك ويسر لك كل خير ..
سؤال بسيط وعذرا..بعد ظهور النتيجة تقديم الاوراق للكلية اللى اتقبلت فيه له مدة معينة ,,؟؟
نقطة ثانية . .كنت سمعت اننا مفروض نسحب ملف الاول قبل التقديم بس مش فاهمة نظامه ؟؟
والله يوفقك لكل خير ياااارب ويجزيك كل خير

وإياكم أخى الكريم ، الحمد لله إن الموضوع أفادك
بارك الله فيك
بالنسبة للفترة دى هتتحدد وهيكون لها وقت معين سوف يعلن ، ولكن ليس عندى معلومات الآن
فعلاً إنت لازم تسحب ملفك الأول من المدرسة بما فيه استمارة النجاح عشان تقدر تقدم بيه والموجود فيه الرقم السرى

MOSTAFA093 23-07-2011 04:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضى الفجر (المشاركة 3726577)

معلش انا عيدت الرد تانى علشان كنت خايفة لحسن مش تشوفو وانت رديت بعدية

أهلا بيكى يا ضى ، تحت أمرك
بالنسبة للتحويل ، على حسب معلوماتى إن التحويل ينفع من أول شهر ، وتقدر تحول إلى كلية مناظرة بشرط حصولك على الحد الأدنى للكلية المحول لها .
لكن بالنسبة للهندسة مش عارف لها نظام تانى ولا إيه ، ممكن حد آخر يفيدك فى الموضوع ده
وإن شاء الله هندسة عين شمس تيجيلك لأن مجموعك كويس مش وحش ، وحطيها رغبة أولى وبإذن الله ربنا يرزقهالك
لا عادى ولا يهمك أنا كنت هرد عليكى فى الرد الأول
تحياتى

ضى الفجر 23-07-2011 04:42 PM

الف شكررررررررررررر يا مصطفى على المجهود الاكثر من رائع

والله الموفق ضـــــــــــــى الفـــــجر

ميدو ميد 23-07-2011 05:04 PM

كم انت كبير يا استاذى :) شكرا على المعلومات

badnamef4 23-07-2011 05:09 PM

معلش هاتقل كمان و كمان
أصلي سمعت من ناس إن النظام هو إنك ينفع تحول لكلية مجموعها أقل من مجموع الكلية اللي انتا فيها مش أقل من مجموعك فالكلام ده كان نظام قديم و اتلغى ولا إيه النظام؟
و التنسيق بتاع المرحلة الأولى هيقفل يوم الأربعاء الساعة كام؟ أنا سمعت الساعة 7 بالليل تقريباً

MOSTAFA093 23-07-2011 05:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضى الفجر (المشاركة 3726717)
الف شكررررررررررررر يا مصطفى على المجهود الاكثر من رائع

والله الموفق ضـــــــــــــى الفـــــجر

الشكر لله ضى ، وإن شاء الله خير
تحياتى لك ( ضى الفجر )

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدو ميد (المشاركة 3726870)
كم انت كبير يا استاذى :) شكرا على المعلومات

الله يكرمك يا ميدو ، وشكراً على ردك الجميل
بالتوفيق لك

ساعدونى 23-07-2011 05:12 PM

الله يبارك فيك
ويحفظك
ويوفقك يا مصطفى
والله العظيم موضوع قمه
ربنا يجعل مجهودك ده فى ميزان حسناتك
بجد انا مش عارفه اشكرك ازاى
ربنا يوفقك
وييسر لك كل امورك

asransas6 23-07-2011 05:15 PM

هل لازم نكتب الرغبات ف ال 48 خانه ؟

يعنى مينفعش اكتب مثلا 25 رغبه واكتفى ب كده

MOSTAFA093 23-07-2011 05:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badnamef4 (المشاركة 3726916)
معلش هاتقل كمان و كمان
أصلي سمعت من ناس إن النظام هو إنك ينفع تحول لكلية مجموعها أقل من مجموع الكلية اللي انتا فيها مش أقل من مجموعك فالكلام ده كان نظام قديم و اتلغى ولا إيه النظام؟
و التنسيق بتاع المرحلة الأولى هيقفل يوم الأربعاء الساعة كام؟ أنا سمعت الساعة 7 بالليل تقريباً

لا ولا يهمك عااادى
موضوع التحويل مشروح كله فى الموضوع

- ما هو التحويل بين الكليات ومتى سيبدأ ؟
الغرض الأساسي من تحويل الطالب، بعد ترشيحه عن طريق مكتب التنسيق، هو تقليل اغتراب الطالب بحيث يلتحق بكلية في المنطقة (أ)، وليس الغرض من التحويل تغيير رأى الطالب وإعادة ترشيحه في موقع أخر، وتنقسم عملية التحويل إلى نوعين:
أولا: تحويل إلى كلية غير مناظرة:
· يسمح للطالب الذي تم ترشيحه في عملية التنسيق في كلية ما خارج أو داخل منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية غير مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط، بشرط حصوله على الحد الأدنى لمجموع الدرجات الذي قبلته الكلية المطلوب التحويل إليها، وبشرط استيفاء باقي قواعد القبول بالكلية مثل النجاح في اختبارات القدرات إن وجدت. ومثال لذلك طالب قبل بكلية الهندسة جامعة أسيوط وهو من محافظة الغربية يمكنه التقدم للتحويل إلى كلية غير كلية الهندسة (العلوم {رياضة} - الآداب – التجارة ... الخ) في جامعة طنطا حيث تقع جامعة طنطا في النطاق الجغرافي (أ)، وبشرط أن يكون مجموعه مستوفى للحد الأدنى للكلية المراد التحويل إليها.
ثانيا : تحويل إلى كلية مناظرة:
· يتم قبول تحويلات في حدود نسبة مئوية يحددها المجلس الأعلى للجامعات وطبقا للإمكانيات الاستيعابية للكليات.
· يسمح للطالب الذي رشح في كلية ما خارج منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط.
· فى حالة وجود أكثر من كلية مناظرة في النطاق الجغرافي (أ)، يسمح للطالب الذى رشح لكلية خارج النطاق الجغرافى (أ) ، بابداء رغبته فى التحويل لأحد الكليات المناظرة داخل النطاق الجغرافى (أ) ويتم تحديد إمكانية التحويل للكليات داخل النطاق الجغرافى طبقا للأعداد والطاقة الاستعابية للكليات وترتيب الطالب بين الطلاب الراغبين للتحويل والطاقات الاستعابية للكليات فى النطاق الجغرافى (أ) للطالب ويتم ترتيب الطلاب طبقا للمجموع ، وتحويل العدد الذى حدده المجلس الأعلى للجامعات.

أظن هذا هو قصدك ، إن شاء الله أكون أفدت
تحياتى

rotiqtpous 23-07-2011 05:27 PM

اولا اشكرك علي الموضوع الرائع

واسئلتك منطقية واجابت عن كل ما يدور في نفسي

ثانيا اعذرني علي الرد :

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asransas6 (المشاركة 3726942)

لا يا اخي الكريم لازم 48 رغبة حتي لو كل ما تريده 25 رغبة ومجموعك يجيب اول رغبة لازم تملأ ال 48 كاملين

وشكرا

MOSTAFA093 23-07-2011 05:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساعدونى (المشاركة 3726926)
الله يبارك فيك
ويحفظك
ويوفقك يا مصطفى
والله العظيم موضوع قمه
ربنا يجعل مجهودك ده فى ميزان حسناتك
بجد انا مش عارفه اشكرك ازاى
ربنا يوفقك
وييسر لك كل امورك

ويبارك فيك أخى الكريم ، وإياكم
شكراً على ردك وشعورك الجميل
الشكر لله وحده ، وده توفيق من عند الله
بالتوفيق يارب إن شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asransas6 (المشاركة 3726942)

لا لازم تكتب ال48 رغبة كاملة ، بدون نقص حتى يتم معك التسجيل

MOSTAFA093 23-07-2011 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rotiqtpous (المشاركة 3726988)
اولا اشكرك علي الموضوع الرائع

واسئلتك منطقية واجابت عن كل ما يدور في نفسي

الشكر لله وحده أخى الكريم
أرجوا أن تكون استفدت إن شاء الله

ثانيا اعذرني علي الرد :

لا يا اخي الكريم لازم 48 رغبة حتي لو كل ما تريده 25 رغبة ومجموعك يجيب اول رغبة لازم تملأ ال 48 كاملين

وشكرا

تمام الكلام لازم ال48 رغبة
ولا يهمك ، لك مطلق الحرية فى الإجابة عن أى سؤال لديك إجابته أنت وكل أعضائنا الأعزاء

العربي الصغير 23-07-2011 05:41 PM

ممكن حد فاهم يفهمني

أنا طالب مجموعي 335 من 360 لأني معفي من اللغة الثانية في ثانية ثانوي ، وأخدت في المستوى الرفيع 9 فمش عارف هل برضه أضيف درجة المستوى ناقص 5 ولا فيه نظام تاني ؟ وأنا بعد المستوى الرفيع في المرحلة الأولى ولا التانية ؟وجزاكم الله خيراً

toty61 23-07-2011 05:44 PM

اللهم وفق عبيدك لما تحبه وترضاه

MOSTAFA093 23-07-2011 05:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العربي الصغير (المشاركة 3727059)
أنا طالب مجموعي 335 من 360 لأني معفي من اللغة الثانية في ثانية ثانوي ، وأخدت في المستوى الرفيع 9 فمش عارف هل برضه أضيف درجة المستوى ناقص 5 ولا فيه نظام تاني ؟

هو تقريباً المستوى بتحسب المجموع - 5 ويضاف على المجموع ، بس مش عارف يمشى على نظامك ولا لأ !
ممكن أى حد تانى يفيدك إن شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toty61 (المشاركة 3727081)
اللهم وفق عبيدك لما تحبه وترضاه

آمين يا رب العالمين
شكراً على المرور

FataFeto 23-07-2011 06:04 PM

طيب انا لو سمحت مجموعي اكيييد اكيد ميجبش طب خاالص و يجيب صيدلة اكتب طب ف الأول عاااادي بكل فروعها و لا ابدأ بصيدلة على طول .... انا شايفة ان مفيش فرق و بادئة بطب بس مش عارفة في مشكلة و لا لأة ......... ياريت حد يفيدني

MS Nada 23-07-2011 06:05 PM

بارك الله فيك ولك وجزاك الله كل خير واكيد هحتاج منك استفسارات كتير بس انا لسه مرحله تانيه .

MS Nada 23-07-2011 06:08 PM

طيب معلش هسال سؤال ربما سئل من قبل .,

انا دلوقتي مرحله تانيه .,

لو قالوا ان الحد الادنى للهندسه مثلا مثلا 94%.,

وانا جايبه اقل من كده .,

اكتب بردوا في الرغبات هندسه بكل المحافظات .,

ولا ابدا بالكليه اللي اقل منها مباشره ؟؟؟؟

loka hema 23-07-2011 06:09 PM

انا مطبعتش الصفحة هل لازم اطبعها؟

حسين ابوزيد 23-07-2011 06:15 PM

الي الأخ / mostafa لقد شرحت وأوضحت بارك الله فيك وهذا يدل علي قدرة وتمكن عالي و خبرة عالية في أعمال التنسيق بارك الله فيك ولم تترك أي نقطة إلا و أجبت عليها و كم أعجبني ردك الخاص بالحدود الدنيا للكليات وهذا السؤال دائما يتردد علي ألسنة الطلاب وأولياء الأمور فإجابتك عنه كافية و شافية وواقعيه لك مني كل تحية وتقدير

ana.alabdo 23-07-2011 06:15 PM

انا بدخل على صفحة التنسيق وبتفتح لحد مايقولى جارى تحميل بيناتك الشخصية وتقف ممكن حد يقولى ليه كده واعمل ايه

ضى الفجر 23-07-2011 06:17 PM

اقتباس:

موضوع التحويل مشروح كله فى الموضوع
- ما هو التحويل بين الكليات ومتى سيبدأ ؟
الغرض الأساسي من تحويل الطالب، بعد ترشيحه عن طريق مكتب التنسيق، هو تقليل اغتراب الطالب بحيث يلتحق بكلية في المنطقة (أ)، وليس الغرض من التحويل تغيير رأى الطالب وإعادة ترشيحه في موقع أخر، وتنقسم عملية التحويل إلى نوعين:
· يسمح للطالب الذي تم ترشيحه في عملية التنسيق في كلية ما خارج أو داخل منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية غير مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط، بشرط حصوله على الحد الأدنى لمجموع الدرجات الذي قبلته الكلية المطلوب التحويل إليها، وبشرط استيفاء باقي قواعد القبول بالكلية مثل النجاح في اختبارات القدرات إن وجدت. ومثال لذلك طالب قبل بكلية الهندسة جامعة أسيوط وهو من محافظة الغربية يمكنه التقدم للتحويل إلى كلية غير كلية الهندسة (العلوم {رياضة} - الآداب – التجارة ... الخ) في جامعة طنطا حيث تقع جامعة طنطا في النطاق الجغرافي (أ)، وبشرط أن يكون مجموعه مستوفى للحد الأدنى للكلية المراد التحويل إليها.
· يتم قبول تحويلات في حدود نسبة مئوية يحددها المجلس الأعلى للجامعات وطبقا للإمكانيات الاستيعابية للكليات.
· يسمح للطالب الذي رشح في كلية ما خارج منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط.
· فى حالة وجود أكثر من كلية مناظرة في النطاق الجغرافي (أ)، يسمح للطالب الذى رشح لكلية خارج النطاق الجغرافى (أ) ، بابداء رغبته فى التحويل لأحد الكليات المناظرة داخل النطاق الجغرافى (أ) ويتم تحديد إمكانية التحويل للكليات داخل النطاق الجغرافى طبقا للأعداد والطاقة الاستعابية للكليات وترتيب الطالب بين الطلاب الراغبين للتحويل والطاقات الاستعابية للكليات فى النطاق الجغرافى (أ) للطالب ويتم ترتيب الطلاب طبقا للمجموع ، وتحويل العدد الذى حدده المجلس الأعلى للجامعات.

معلش يا مصطفى انا اسفه طلب تانى

هوه الكلام دة بعد سنة من الكليه ولآ دة بعد

التنسيق علطول وممكن لو هما يراعو ان واحدة

بنت وكدة ولآ عادى؟؟؟؟

وهل لو وحدة مثلا هندسة المطرية تحول عين شمس بعد سنةولآ مش ينفع ؟؟؟؟

معلش انا اسئلتى كتييرة :bosyht9:

يااااااااااارب تنجح فىحياتك العلمية والعملية

حسين ابوزيد 23-07-2011 06:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana.alabdo (المشاركة 3727251)
انا بدخل على صفحة التنسيق وبتفتح لحد مايقولى جارى تحميل بيناتك الشخصية وتقف ممكن حد يقولى ليه كده واعمل ايه

هذا يدل علي أن الموقع مزدحم بالمستخدمين حاول في وقت آخر وفقكم الله

MOSTAFA093 23-07-2011 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatafeto (المشاركة 3727193)
طيب انا لو سمحت مجموعي اكيييد اكيد ميجبش طب خاالص و يجيب صيدلة اكتب طب ف الأول عاااادي بكل فروعها و لا ابدأ بصيدلة على طول .... انا شايفة ان مفيش فرق و بادئة بطب بس مش عارفة في مشكلة و لا لأة ......... ياريت حد يفيدني

لا عادى خلى طيب الأول لربما تقبلك إن شاء الله ، ولو متقبلتيش خلاص مفيش مشكلة هياخدوا الرغبة اللى بعدها وهكذا .....
بالتوفيق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ms nada (المشاركة 3727198)
بارك الله فيك ولك وجزاك الله كل خير واكيد هحتاج منك استفسارات كتير بس انا لسه مرحله تانيه .

وإياكم أختى الكريمة ، وأنا تحت أمرك فى أى شىء
تحياتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ms nada (المشاركة 3727214)
طيب معلش هسال سؤال ربما سئل من قبل .,

انا دلوقتي مرحله تانيه .,

لو قالوا ان الحد الادنى للهندسه مثلا مثلا 94%.,

وانا جايبه اقل من كده .,

اكتب بردوا في الرغبات هندسه بكل المحافظات .,

ولا ابدا بالكليه اللي اقل منها مباشره ؟؟؟؟

هما عامة مش هيقولوا الحد الأدنى ومش هيتحدد الآن ، كل هذا توقعات ليس إلا
ولكن اكتبى عادى هندسة الأول لأن لم يحدد لها الحد الأدنى ، وربما تقبلك إن شاء الله
وبعدين اكتبى الكليات اللى عايزها بعدها على طول
والرغبة اللى هتقبلك هتجيلك سواء الأولى أو اللى بعدها بإذن الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loka hema (المشاركة 3727218)
انا مطبعتش الصفحة هل لازم اطبعها؟

لو تقدر تطبعها اطبعها أفضل عشان يكون مرجع ليك فى الرغبات المختارة ، وربما تحتاجها فى أى وقت
واحتفظ برقم الإيصال

ضى الفجر 23-07-2011 06:23 PM

اقتباس:

بص يا ana.alabdo انت اكيد بتعمل على mozilla firefox التنسيق مش بيتعامل غير بس مع internet explorer

اعمل التنسيق على internet explorer وان شاء الله يفتح معاك :049gc0::stickjo4:

والله الموفق

ضــــــــــــى الفجر

MS Nada 23-07-2011 06:28 PM

شكرا ليك يا مصطفى .,
بس انا اقصد انهم مثلا مثلا انهم خلاص حددوا ان الحد الادنى للهندسه 94% كلام لا رجعه فيه
هل ساعتها ينفع اكتبها في الرغبات وانا جايبه اقل من 94% ؟؟؟؟؟

FataFeto 23-07-2011 06:29 PM

ميرسي جدا يا مصطفى و ياااااارب تكون دكتور في كلية اداب اعلام عشان انت تستحق كل حاجة حلوة في الدنيا دي .

MOSTAFA093 23-07-2011 06:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسين ابوزيد (المشاركة 3727250)
الي الأخ / mostafa لقد شرحت وأوضحت بارك الله فيك وهذا يدل علي قدرة وتمكن عالي و خبرة عالية في أعمال التنسيق بارك الله فيك ولم تترك أي نقطة إلا و أجبت عليها و كم أعجبني ردك الخاص بالحدود الدنيا للكليات وهذا السؤال دائما يتردد علي ألسنة الطلاب وأولياء الأمور فإجابتك عنه كافية و شافية وواقعيه لك مني كل تحية وتقدير

بارك الله فيكم أخى الكريم حسين أبو زيد ، وردك هذا اسعدنى كثيراً جداً والله
وتشرفت بمروركم أخى الحبيب
الحمد لله هذا توفيق من عند الله عز وجل
تحياتى لحضرتك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana.alabdo (المشاركة 3727251)

استخدم متصفح انترنت اكسبلورر عشان يفتح معاك ويكمل باقى الخطوات أخى الكريم
بالتوفيق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضى الفجر (المشاركة 3727259)

معلش يا مصطفى انا اسفه طلب تانى

هوه الكلام دة بعد سنة من الكليه ولآ دة بعد

التنسيق علطول وممكن لو هما يراعو ان واحدة

بنت وكدة ولآ عادى؟؟؟؟

وهل لو وحدة مثلا هندسة المطرية تحول عين شمس بعد سنةولآ مش ينفع ؟؟؟؟

معلش انا اسئلتى كتييرة :bosyht9:

يااااااااااارب تنجح فىحياتك العلمية والعملية

ولا يهمك يا ضى الفجر ، براحتك
بالنسبة للتحويل ده هيبقى بعد ما يوصلك جواب الترشيح بالكلية ، وهيبقى خلال فترة هيتفتح فيها باب التحويل من كلية إلى كلية ( كما وضحت ) ، وبالنسبة للهندسة أنا مش عارف والله هل لها نظام خاص ولا لأ
بس تقريباً هذا يمشى على كل الكليات إنك تحولى من بلد إلى بلد ( الأقرب ليكى ) بشرط أن تكونى حاصلة على الحد الأدنى للكلية المحول لها
وموضوع هندسة المطرية أو عين شمس ، ده تقريباً حسب التوزيع الجغرافى لأنى مش عارف دى فين ودى فين ومين الأقرب ليكى
وتقريباً مش لازم بعد سنة ، ممكن بعد ما يوصلك جواب الترشيح ويتم فتح باب التحويل .
وشكراً كتير على الدعوة الحلوة دى يا ضى
تحياتى

ضى الفجر 23-07-2011 06:35 PM

اقتباس:

شكرا ليك يا مصطفى .,
بس انا اقصد انهم مثلا مثلا انهم خلاص حددوا ان الحد الادنى للهندسه 94% كلام لا رجعه فيه
ياندى مش ينفع اصلااااا يتحدد دلوقتى الحد الادنى لا دة بس بعد ما تكتبى الرغبات

بصى انتى لو عايزاها اكتبيها فى الرغبات يمكن تيجيلك وان شاء الله تيجيلك

انتى جايبة كام لو عايزة تقولى يعنى براحتك بس علشان نعرف هل ممكن تدخليها على حسب

التوقعات ولآلا ؟؟:av4056bb7jp3:

ولا تقلق نفسك يا جميييييييل:049gc0:

والله الموفق

MOSTAFA093 23-07-2011 06:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MS Nada (المشاركة 3727318)
شكرا ليك يا مصطفى .,

لا مادام ، لم تحصلى على الحد الأدنى للكلية وتم تحديد الحد الأدنى لها ( ليس الآن ولكن بعد النتيجة ) ، يبقى مش ينفع تدخليها خلاص ، لأنك مش جايبة مجموعها
وممكن لو نزلت مرحلة تانية ( وده صعب شوية ) ممكن تلحقيها ومجموعها ينزل إن شاء الله
تحياتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FataFeto (المشاركة 3727321)
ميرسي جدا يا مصطفى و ياااااارب تكون دكتور في كلية اداب اعلام عشان انت تستحق كل حاجة حلوة في الدنيا دي .

ألف ألف شكر ( FataFeto ) على الدعوة الجميلة دى ، وأنا فعلاً نفسى فى كده إن شاء الله بعد ما أخلص دراسة :d .
شكراً ليكى وإن شاء الله ربنا يحققلك كل ما تتمنيه
تقبل الله منا ومنكم
بالتوفيق

MS Nada 23-07-2011 06:38 PM

يا ضي انتي مش فهماني خلاص .,

دلوقتي انا مرحله تانيه تمام .,

وهما هيحددوا الحد الادنى بعد المرحله الاولى .,

يعني وانا بكتب رغباتي هكون خلاص عرفت الحخد الادنى للهندسه كااام فهمتوني ولا لسه

MS Nada 23-07-2011 06:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3727369)
لا مادام ، لم تحصلى على الحد الأدنى للكلية وتم تحديد الحد الأدنى لها ( ليس الآن ولكن بعد النتيجة ) ، يبقى مش ينفع تدخليها خلاص ، لأنك مش جايبة مجموعها

وممكن لو نزلت مرحلة تانية ( وده صعب شوية ) ممكن تلحقيها ومجموعها ينزل إن شاء الله
تحياتى

ايوه انا اقصد كده الف شكر ليك يا مصطفى وليكي يا ضي

MOSTAFA093 23-07-2011 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MS Nada (المشاركة 3727376)

آآآآآه قوليلنا إنك مرحلة تانية
أنا بقول كده برضه ، بس انتى موضحتيش النقطة دى
على العموم بعد المرحلة الأولى هيتحدد الحد الأنى لها وهيبان إنها قبلت من كام
ولو نزلت مرحلة تانية يبقى حظك :022yb4: وتقدرى لو جبتى مجموعها تقدمى عليها فى المرحلة التانية وتقبلك إن شاء الله

ضى الفجر 23-07-2011 06:43 PM

اقتباس:

هو بصى انا مش عارفة ان شاء الله هندسة تنزل مرحلة تانية ان شاء الله

بس بصى انتى اكتبى كل اللى انتى عايزة تخشيه يمكن ان شاء الله تيجيلك :av4056bb7jp3:

وانتى مستعدة ان انتى توحى اقاليم اكتبيها بردووو مش هتخسرى حاجة انتى عندك 48 رغبة :stickjo4:

بس ان شاء الله تدخلى الكليه اللى انتى عايزاها وتنجحى فيها كمان :049gc0:

والله الموفق

ضـــــــــى الفجر

ضى الفجر 23-07-2011 07:21 PM

اقتباس:

يوه انا اقصد كده الف شكر ليك يا مصطفى وليكي يا ضي

لالالالالا شكر على واجب وبعدين انا اول مرة ارد على حد

فى الموضوع دة وكماااااااان الشكر كله لمصطفى

انه باذل مجهود جاااااامد
:022yb4:اوى وان شاء الله ياخد احسن

حاجة هوه بيحبها ويكون اكتر واحد فى الدفعة بتاعته ناجح

ويحقق له كل اللى نفسه فيه وتكون الاول على الدفعة

وتبقى ان شاء الله معيد كمااان *اى خدعـه*
:049gc0:

والله الموفق

ضــــــــى الفجر

badnamef4 23-07-2011 07:22 PM

بس فيه نقطة عايز أسأل عنها
هو هندسة مرحلة تانية هتاخد من نفس مجموع مرحلة أولى؟

ضى الفجر 23-07-2011 07:49 PM

اقتباس:

س فيه نقطة عايز أسأل عنها
بص هو اللى انا اعرفه ان الهندسة لو نزلت مرحلة

تانية هما بيقولوا كام مثلا مكان فاضى وكدة وانت

بتكتب رغباتك وتستنى نتيجة التنسيق

كدةزيينا يعنى بتاخد من كام وكدة دى بتتحدد بعد

ما تكتب الرغبات على حسب العرض والطلب

وان شاء الله مصطفى يفيدك اكثر منى :stickjo4:

وان شاء الله تجيلك :049gc0:

والله الموفق
ضــــــــــى الفجر

MOSTAFA093 23-07-2011 08:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badnamef4 (المشاركة 3727568)
بس فيه نقطة عايز أسأل عنها

لا بعد ما تظهر نتيجة المرحلة الأولى ، لو كان فى أماكن فاضية فى هندسة هتنزل مرحلة تانية وعلى حسب هذه الأماكن والمجاميع اللى فاضلة هيحددوا مجموع قبولها فى مرحلة ثانية
زى ما قالت الأخت ضى :d
بالتوفيق

HALAWA01090 23-07-2011 09:06 PM

لو سمحت انا عندى سؤال انا درست اولى ثانوى فى السعودية وكملت الثانوية فى مصر ازاى احسب تنسيق الكليات لانى معفى فرنساوى هل أخصم 50من تنسيق الكليات ولا ايه ولو حضرتك متعرفش ياريت تدينى رقم استفسار فى الوزارة

وجزاكم الله خيرا

MOSTAFA093 23-07-2011 09:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضى الفجر (المشاركة 3727565)

لالالالالا شكر على واجب وبعدين انا اول مرة ارد على حد

فى الموضوع دة وكماااااااان الشكر كله لمصطفى

انه باذل مجهود جاااااامد
:022yb4:اوى وان شاء الله ياخد احسن

حاجة هوه بيحبها ويكون اكتر واحد فى الدفعة بتاعته ناجح

ويحقق له كل اللى نفسه فيه وتكون الاول على الدفعة

وتبقى ان شاء الله معيد كمااان *اى خدعـه*
:049gc0:

والله الموفق

ضــــــــى الفجر

مش عارف أقولك إيه يا ضى على الكلام الجميل ده
شكرا شكراً على دعواتك الحلوة دى ، وإن شاء الله تحققى كل اللى نفسك فيه ، إنتى وكل اللى زيك يااااارب
تحياتى ليكى يا ضى القمر :022yb4:

MOSTAFA093 23-07-2011 09:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة halawa01090 (المشاركة 3728077)
لو سمحت انا عندى سؤال انا درست اولى ثانوى فى السعودية وكملت الثانوية فى مصر ازاى احسب تنسيق الكليات لانى معفى فرنساوى هل أخصم 50من تنسيق الكليات ولا ايه ولو حضرتك متعرفش ياريت تدينى رقم استفسار فى الوزارة

وجزاكم الله خيرا

معلش والله أنا معنديش أى معلومات للى درسوا بره مصر ، لأن ليهم نظام تانى
كل اللى أقدر أقولهولك إنك تتصل على رقم
19468 وأكيد هيساعدوك فى موضوعك ، هما عندهم معلومات أكيد
تحياتى

MOSTAFA093 23-07-2011 10:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة halawa01090 (المشاركة 3728077)

وجزاكم الله خيرا

بس مجموعك هيحسب من 360 لأن نقصت الخمسين بتاعة الفرنساوى ، بس على العموم اتصل بالرقم وهما هيفيدوك أكتر منى
شكراً

ميرو المصرية 23-07-2011 11:24 PM

اولا الموضوع اكتر من رائع وجزاك الله كل خير يا استاذ مصطفى انا عندى سؤال انا لو جتلى هندسة عين شمس وهى تبع الموقع الجغرافى اقدر احول القاهرة مع العلم انى مش تبعها حسب التوزيع الجغرافى؟

MOSTAFA093 23-07-2011 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو المصرية (المشاركة 3728880)
اولا الموضوع اكتر من رائع وجزاك الله كل خير يا استاذ مصطفى انا عندى سؤال انا لو جتلى هندسة عين شمس وهى تبع الموقع الجغرافى اقدر احول القاهرة مع العلم انى مش تبعها حسب التوزيع الجغرافى؟

بارك الله فيكى أختى الكريمة وجزاكى الله خير الجزاء ، نورتى الموضوع بمرورك
بالنسبة لسؤالك ، تقريباً عين شمس والقاهرة بيقعوا فى حيز واحد وهما الإثنين فى نفس الموقع الجغرافى ، وبالتالى يمكن أن تحولى إلى القاهرة لأنهم فى المجموعة ( أ ) كما موضح بالرابط
https://tansik.egypt.gov.eg/application/Dalel/4-1.htm

يمكن يكون ده قصدك ؟؟ ياريت أكون أفدتك فى سؤالك إن شاء الله

MOSTAFA093 23-07-2011 11:48 PM

ودى قواعد التحويل من كلية إلى كلية من موقع التنسيق
انصحك بالاطلاع عليها لعلها تفيدك

OomarO 24-07-2011 12:50 AM

موضوع عظيم من راجل عظيم الف شكر
كان عندى سؤال فى الرغبات لما مثلا اكتب فى الرغبات الهندسه ممكن اكتب 22 هندسه بس اراعى التوزيع الجغرافى
اى المجموعه أ وب ثم الباقى ولا لازم مجموعه الف وباء والف شكر على الموضوع

narnoura 24-07-2011 12:53 AM

ارجووووووووووووووووووووووووووك الحقنى انا علمى علوم و جايبة 96ز3% الحق ايه ارجووووووووووووووك قولى توقعاتل و النبىىىىىىىىىى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:49 AM.