بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   هـنـا نـرد عـلـى إسـتـفـسـارات حـضـراتـكـم ؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=418034)

hend442 22-06-2012 03:35 AM

طبعا التدريب فى الاجازة بيبقى مهم جدا ولازم نتدرب لان مهما بناخد من مواد علمية فى الكلية بيبقى بعيد عن التطبيق وبيبقى مجرد كلام نظرى فأنا كنت عاوزة اعرف ايه انواع التدريب اللى ممكن ناخدها واحنا لسة مخلصين اعدادى يعنى مثلا ان شاء الله داخلة عمارة ايه المفروض التدريب اللى اخدوا او الكورسات ولا دا بعد سنة من التخصص ولا ايه ؟؟ واسفة على الاطالة

issac-newton 24-06-2012 09:26 AM

hend442 : -
بـالـنـسـبـة لـلـتـدريـب لـو تـقـصـدي الـتـدريـب الـصـيـفـي تـبـع الـكـلـيـة , فـهـو بـرنـامـج بـتـحـدده إدارة الـكـلـيـة و بـتـمـشـوا عـلـيـه .
بـالـنـسـبـة لـلـكـورسـات قـبـل قـسـم عـمـارة , أظـن مـش هـتـحـتـاجـي حـاجـة أويـ عـلـى أسـاس هـتـدرسـي الـكـلام بـإسـتـفـاضـة فـي الـقـسـم إنـمـا لـو مـصـمـمـة مـمـكـن تـاخـدي
AutoCad
3DMax
Sketch Up
Photo Shop
أهـمـهـم دلـوقـتـي هـو الأوتـوكـاد , بـس مـش أكـتـر بـالإضـافـة لـكـورس لـغـة و كـفـايـة أويـ كـدا

student1 27-06-2012 04:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issac-newton (المشاركة 4491828)
حبى لك ربى : -
بـإمـكـانـك الإلـتـحـاق بـمـعـهـد فـنـي صـنـاعـي لـمـدة سـنـتـيـن و مـنـه الإلـتـحـاق بـكـلـيـة هـنـدسـة .

khaled ghalwash : - أتـمـنـى ألا أغـفـل شـئ

طـبـقـا لأقـسـام الـكـلـيـة الـتـي أنـتـسـب إلـيـهـا " هـنـدسـة الـقـاهـرة "

- عـمـارة
- مـيـكـانـيـكـا
- طـيـران
- مـدنـي
- الـقـوى والآلـات الـكـهـربـيـة ( كـهـربـاء بـاور )
- تـعـديـن

- بـرجـاء تـحـديـد عـدد مـن الـنـقـاط تـود مـعـرفـتـهـا عـن قـسـم حـاسـبـات

الرسم الهندسى مش فى عمارة ومدنى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_student1 (المشاركة 4529551)
ايه ده ازاى استنى اول سنة اعدادى
هو اعدادى بيبقى كله زى بعض
مش بترول ده كليه لوحدة
انا مش فاهم اى حاجة للاسف
وبعدين بترول السويس هو اللى عايز مجموع عالى بس ولا السويس والقاهرة ..... قصدى يعنى بترول القاهرة ده قسم بيتحدد بعد اول سنة اعدادى زى اى قسم مش شرط مجموع الثانوية؟
وسئال تانى هو انا لو دخلت السويس اول سنة اعدادى ومارتحتش فيها اقدر احول لاى هندسة تانية؟
معلش انا هتعبك معايا بس للاسف عشان انا مش فاهم ومش لاقى حد يفهمنى
عايز افهم بس الدنيا ماشيه ازاى

بترول وتعدين السويس : اعلى فى التقدير تاخد سنة إعداديه وبعدها بتتخصص على حسب تقديرك لـ 3 أقسام وفيه أقسام كريديت
تعدين القاهرة :- قسم بيتحدد بعد السنة الإعدادية عن طريق تنسيق داخلى جوة الكلية وعادة بياخد من " مقبول " و السنة اللى بعدها بتتخصص فى 3 تخصصات منهم بترول وهو أعلى فرع فى التنسيق داخل القسم " قسم تعدين " ولازم تكون جايب جيد جداً فى سنة أولى تعدين عشان تقدر تدخله
** الشغل فى الاتنين واحد
بترول السويس فيها ميزة ان كل اللى هناك متفوقين أوى وبيبقى فيه جو منافسة لكن عيبها البعد و كنت هدخلها لكن انا حبيت قسم العمارة اكتر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issac-newton (المشاركة 4591458)
hend442 : -
بـالـنـسـبـة لـلـتـدريـب لـو تـقـصـدي الـتـدريـب الـصـيـفـي تـبـع الـكـلـيـة , فـهـو بـرنـامـج بـتـحـدده إدارة الـكـلـيـة و بـتـمـشـوا عـلـيـه .
بـالـنـسـبـة لـلـكـورسـات قـبـل قـسـم عـمـارة , أظـن مـش هـتـحـتـاجـي حـاجـة أويـ عـلـى أسـاس هـتـدرسـي الـكـلام بـإسـتـفـاضـة فـي الـقـسـم إنـمـا لـو مـصـمـمـة مـمـكـن تـاخـدي
autocad
3dmax
sketch up
photo shop
أهـمـهـم دلـوقـتـي هـو الأوتـوكـاد , بـس مـش أكـتـر بـالإضـافـة لـكـورس لـغـة و كـفـايـة أويـ كـدا

قبل أولى عمارة مهم فوتوشوب و إظهار معمارى مش لازم اى برنامج من اللى فاتو لأن الشغل كله مانيوال تقدرى تاخديهم فى أجازة اولى

Engineer .. 27-06-2012 05:50 AM

السلام عليكم
ازاي كطالب استفيد من الأجازة عشان أدخل سنة هندسية جديدة بأخطاء قليلة ؟

زهرة حجاج 27-06-2012 12:50 PM

لية محدش بيرد ؟

Engineer .. 28-06-2012 06:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة حجاج (المشاركة 4600856)
لية محدش بيرد ؟

تم الرد من قبل المشرف في أول الصفحة حضرتك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issac-newton (المشاركة 4566513)
زهرة حجاج : -
طبقا لآخر تنسيق رقم تقريبي الحد الأدنى لكليات الهندسة كان 93,2 % و الحد الأقصى 96,7 %
نعم هناك كلية التعدين و البترول جامعة قناة السويس و هناك ايضا قسم تعدين بكلية الهندسة جامعة القاهرة

khaled92_2007 29-06-2012 05:22 AM

السلام عليكم

لو سمحتو عايز اعرف كل المعاهد والكليات الخاصة بمصروفات من 7 الى 10 الاف ....بمجموع من 75 % الى 80 %

hema_maf 30-06-2012 12:49 AM

أنا عاوز اعمل نموذج لوحدة تحلل بيولوجى للمخلفات المنزلية

المشكلة انى بدأت ابحث , بقالى اكتر من شهر بدور على حاجات

فيديوهات و كتب و أبحاث pdf لا تعد ولا تحصى

للأسف كلها يا بتتكلم عن مكونات الغاز و المواد و إحصائيات فى احصائيات فى احصائيات

مفيش فيها مرجع محترم يبدأ يشرح بجد هذا المجال بالتفصيل من طريقة تكون الغاز من البداية بالمعادلات و الشرح المفصل حتى آخر خطوة فى استخراج و تحسين خواص الغاز ..

مش لاقى هذا المرجع و تعبت من التدوير

و الموضوع دا محاولة يائسة إن فى حد يجاوبنى أو يساعدنى .. ربنا يسهل

... منتظر الرد

طارق حسام 02-07-2012 02:48 PM

أنا في هندسة عين شمس
أنا عايز أعرف لو دخلت قسم كهرباء هتبقى ايه المواد فيها
و لو دخلت كهرباء كومبيوتر هتبقى ايه الأقسام فيها برضو ؟

issac-newton 06-07-2012 07:57 PM

hema_maf : -
بـعـتـذر لـكـن أنـا لـيـسـت لـدي مـعـلـومـة

طارق حسام : -
أنـا أسـتـطـيـع أنـ أمـدك بـالـمـواد الـتـي تـدرس فـي هـنـدسـة الـقـاهـرة ,

نسيــــــم الجنـــــــــة 07-07-2012 12:30 AM

أر جو الرد للأهمية

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاكم الله خيرا مجهود رائع يسلموووو

سؤال مهم

كليه الهندسة بترول

فروعها .... والمجموع الخاص بها

ارجو الرد للاهمية،،

issac-newton 07-07-2012 08:46 PM

أسماء خضر : -
- كلية البترول و التعدين جامعة قناة السويس , يمكن الالتحاق بها من مكتب تنسيق الثانوية العامة و مجموعها السنة الي فاتت 407.5

- قسم البترول و التعدين بكلية الهندسة جامعة القاهرة يمكن الالتحاق به في السنة الاولى اذا ما كنت طالب في كلية الهندسة جامعة القاهرة , او عند التحويل من اي كلية هندسة في مصر حيث تخضع لشروط التحويل الخاصة بجامعة القاهرة .

asdasd200 10-07-2012 02:00 PM

موعد تقديم اوراق امتحان معادلة هندسة

ما موعد تقديم اوراق امتحان معادلة هندسة
و موعد الامتحانات
وهل يوجد موقع رسمى تبع الجهة المسئولة عن وضع الامتحان اعرف منه الدروس المضافة حديثا و الدروس الملغاة
ارجو الافادة

i3at3f 10-07-2012 05:01 PM

انا كنت عاوز اعرف الفرق بين هندسة حاسبات وحاسبات ومعلومات من حيث المواد وطبيعة الدراسة وكدة وده بيطلعني اكون ايه وده بيطلعني ايه

issac-newton 10-07-2012 11:22 PM

asdasd200 : -
لا معلومة عندي

i3at3f : -
ببساطة شديدة قسم هندسة الحاسبات أشمل و أكثر تخصص من كلية الحاسبات , هتدرس فيه هارد و سوفت بينما حاسبات و معلومات سوفت فقط , الأفضل طبعا هندسة قسم حاسبات

i3at3f 10-07-2012 11:30 PM

تشكر عالرد :)

i3at3f 10-07-2012 11:36 PM

طيب ايه الجامعات اللي فيها قسم حاسبات؟؟

issac-newton 11-07-2012 09:30 PM

جـل كـلـيـات الـهـنـدسـة بـهـا قـسـم الـحـاسـبـات بـإسـتـثـنـاء بـعـض الـجـامـعـات .

BooDeY93 13-07-2012 11:06 PM

بعد اذنك انا مثلا جالى كلية هندسة اقاليم منيا او اسيوط او اسوان ... الخ ازاى اقدر احول او ايه شروط التحويل لكلية فى القاهرة لو سمحت وشكرا

issac-newton 14-07-2012 03:54 AM

لـلـتـحـويـل إلـى هـنـدسـة الـقـاهـرة , 1 - الـمـجـمـوع , 2 - إثـبـات إقـامـة فـي الـقـاهـرة , الـجـيـزة . و يـكـون الـتـحـويـل فـي مـبـنـى الـتـحـويـلاتـ جـامـعـة الـقـاهـرة إعـتـبـارا مـن 1 / 8 أو كـمـا يـُحـدد

whitefang2 14-07-2012 01:03 PM

لو سمحت عايز معلومات عن نظام الساعات المعتمدة فى جامعة القاهرة من حيث الأقسام و المصاريف

issac-newton 14-07-2012 04:25 PM

سـاعـات مـعـتـمـدة لـكـلـيـة الـهـنـدسـة ؟

سلوى 94 16-07-2012 10:22 PM

يا جماعة معلش انا عايزة معلومات عن كلية تخطيط عمراني مجالات العمل ومستواها لو سمحتم

issac-newton 16-07-2012 10:47 PM

كـلـيـة تـخـطـيـط عـمـرانـي : -
يـمـكـنـك مـتـابـعـة تـلـك الـمـعـلـومـة

http://www.new7ob.com/vb/pro48649.htm

معاذ نجم الدين 16-07-2012 10:52 PM

ارجوك عايز رأي حضرتك هو فيه افضلية لكلية هندسة عن الثانية بالنسبة للمنطقة ؟؟؟

issac-newton 16-07-2012 11:58 PM

أهـ طـبـعـا , الـتـقـيـيـم بـالـنـسـبـة لـلـجـامـعـة و تـرتـيـب كـلـيـات الـهـنـدسـة فـي مـصـر .
1 - الـقـاهـرة
2 - عـيـن شـمـس
3 - الـإسـكـنـدريـة
دي كـانـت آخـر مـتـابـعـاتـي

whitefang2 17-07-2012 02:02 PM

تمام, كلية الهندسة جامعة القاهرة نظام الساعات المعتمدة

د.ساره 17-07-2012 11:29 PM

ياجماعه ينفع بنت تدخل هندسه بترول

queen_2015 18-07-2012 01:46 AM

انا جبت 93.66 % ممكن الحق هندسة
هيا حلم حياتى
ارجو الرد بسرعة

issac-newton 18-07-2012 06:28 AM

whitefang2 : -
http://www.eng.cu.edu.eg/LinkClick.a...nk=65&tabid=36

د.ساره : -
اهـا يـنـفـع إذا حـابـه الـمـجـال , بـس لـو عـنـدك فـرصـة تـدخـلـي هـنـدسـة الـقـاهـرة مـش بـتـرول الـسـويـس فـي حـالـة إذا مـا كـنـتـيـش مـن سـكـان مـديـنـة الـسـويـس فـالأفـضـل الـقـاهـرة فـي هـذه الـحـالـة عـشـان الـسـويـس و الإقـامـة فـيـهـا مـرمـطـة كـبـيـرة .

queen_2015 :
تـتـوقـف عـلـى الـمـجـامـيـع , و عـلـى أعـداد الـحـاصـلـيـن عـلـى درجـات مـرتـفـعـة , بـس أظـن إنـ شـاء الـلـه تـلـحـقـي هـنـدسـة بـس فـي الـصـعـيـد , و إنـ شـاء الـلـه إبـقـي طـمـنـيـنـا

issac-newton 18-07-2012 06:28 AM

whitefang2 : -
http://www.eng.cu.edu.eg/LinkClick.a...nk=65&tabid=36

د.ساره : -
اهـا يـنـفـع إذا حـابـه الـمـجـال , بـس لـو عـنـدك فـرصـة تـدخـلـي هـنـدسـة الـقـاهـرة مـش بـتـرول الـسـويـس فـي حـالـة إذا مـا كـنـتـيـش مـن سـكـان مـديـنـة الـسـويـس فـالأفـضـل الـقـاهـرة فـي هـذه الـحـالـة عـشـان الـسـويـس و الإقـامـة فـيـهـا مـرمـطـة كـبـيـرة .

queen_2015 :
تـتـوقـف عـلـى الـمـجـامـيـع , و عـلـى أعـداد الـحـاصـلـيـن عـلـى درجـات مـرتـفـعـة , بـس أظـن إنـ شـاء الـلـه تـلـحـقـي هـنـدسـة بـس فـي الـصـعـيـد , و إنـ شـاء الـلـه إبـقـي طـمـنـيـنـا

د.ساره 18-07-2012 12:36 PM

اها رربنا يخليك انا لسه ادامى تالته ثانوى بس جايبه ف تانيه 95 وعندى امل اعلى ف تالته وكنت حابه بترول بس قالولى مفيش بنات بتدخلها وبعداذنك ممكن اعرف احسن قسم ف رايك

issac-newton 18-07-2012 09:00 PM

د.ساره : - بالتوفيق , و لاء عادي البنات بتدخلها و في بنات متفوقه في هذا المجال .
أحسن الأقسام : - الحقيقة حضرتك ان شاء الله لما تدخلي هندسة هتعرفي ان دا سؤال نسبي , و ان كل شخص بيدخل قسم بيشوفه حلو , المهم الميول .

Mohamed Nada* 19-07-2012 03:04 AM

انا طالب ثانوية عامة داخل سنة 3 ثانوي
والحمد لله جايب في سنة 2 ثانوي 97.1%
وان شاء الله مكمل رياضة 2 واملي ان شاء الله هندسة
وعاوز استفسر عن هندسة المنصورة ؟ .. ايه رأيك فيها اكيد تعرف معلومات
ولو مثلا الواحد عاوز يحول القاهرة هينفع على طول ؟
ولا لازم يقعد سنة في الكلية اصل المنصورة اقليمي بالنسبة ليا .. فهل لازم تيجي ولا ايه النظام

وجزاك الله كل خيرا ...

issac-newton 19-07-2012 04:09 AM

كلية الهندسة جامعة المنصورة واحده من أفضل كليات الهندسة في مصر و فخر لأي مهندس الإنتساب لها , و الحقيقة السنة دي و كعادتها مطلعة حاجات كويسة , فريق شارك في مسابقة غوصات عالمية , و مشروع تخرج ميكانيكا باور , مشروع لأول مرة بالشرق الأوسط .

اه تقدر تحول للقاهرة من أول سنة , بشرط يكون مجموعك كويس و يكون عندك اثبات سكن في الجيزة او القاهرة , او في اي منطقة الي بتكون فيها القاهرة رغبة أولى , التحويل بيكون في مبنى التحويلات بجامعة القاهرة انزل أسأل في آواخر شهر 7 و اعرف المعاد .

sa7r2009 19-07-2012 04:41 AM

بليز يا جماعة انا تالتة علمى رياضة فكنت عايزة اسأل ااية أخبار هندسة كمبيوتر حلوة ولا ؟
عشان انا بحب مجال الكمبيوتر اووى
وكمان كنت عايزة أسأل حد يعرف حاجة عن جماعة االاهرام الكندية ؟؟؟
ميرسى ليكوا اوى :)

issac-newton 19-07-2012 03:46 PM

ياريت تشوفي الموضوع دا
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=441925

بالنسبة لجامعة الأهرام الكندية
http://www.acu.edu.eg/

http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%...AF%D9%8A%D8%A9

Barcamessi10 20-07-2012 01:32 AM

لو حد حول بعد ما خلص اعدادي من أي هندسة لهندسة القاهرة بتتفرض عليه أقسام معينة ؟؟؟؟؟!

مع جزيل الشكر

issac-newton 20-07-2012 01:47 AM

اها لازم يكون التحويل لقسم مش موجود في الكلية الي انت محول منها , طبعا بعد ما تكون جايب تقدير جيد جدا ,
هي دي الأقسام ( طيران , تعدين , طبية كيميا )

Barcamessi10 20-07-2012 01:58 AM

طب معلش هتعبك معايا : يعني لو لا سمح الله روحت هندسة المطرية ، وهي مفهاش كهربية ، وحبيت أحول للقاهرة بعد إعدادي أقدر أحول ؟؟

معالى الع ـيل 20-07-2012 02:02 AM

السلام عليكم :022yb4:
كل سنه و انتو طيببين رمضان كريم ;)

4انا داخل تالته ثانوى و جبت فى تانيه 96.8% و طبعا انتو عارفين ان المشكله الكبيره اللى بتواجهنا هى انك تحدد علمى علوم و لا رياضه
انا بحب هندسه جدااا بس عايز ادخل هندسه طيران و انا عارف انها فى القاهره
اسئلتى لحضراتكم:
1- انا اقدر اغير الاقامه من محافظتى لمحافظه الجيزه بسهوله ! هل دا ممكن يساعد فى انى ادخل جامعه القاهره؟! و لا افضل فى محافظتى و اوفر على نفسى؟!
2- اسمع ان فى كورس لازم تاخده بعد التخرج من هندسه طيران اسمه (البيزك) دا ايه ظروفه و سعره كام؟!
اسمع ان سعه 36000 لف جنيه مصرى ايه رأيكم فى الكلام دا؟
3- ناس بتقول انك لما تترخج 90% مش هتلاقى شغل ايه رأيكم فى الموضوع دا يعنى المجال دا مطلوب فى مصر و لا نايم؟؟
4- هو فعلا اقدر اشتغل فى ممجال هندسه طيران و اانا متخرج من هندسه ميكانيكا؟!
آآسف ع الاطاله يا بشمهندسين ! :friendsxs3:

Smoky 20-07-2012 02:52 AM

انا جبت 91.5 %
عايزة اعرف الاقسام الموجودة فى
هندسة خاصة الشروق
هندسة خاصة العاشر
هندسة خاصة 6 اكتوبر
ومجموعهم
وضروووورى بسرعة لوسمحت

issac-newton 20-07-2012 05:00 AM

Barcamessi10 في بعض المناطق الي بتشارك جامعة القاهرة رغبة أولى , ممكن ما ينفعش التحويل منها , فا الأمر محتاج مراجعة لائحة كلية الهندسة .

معالى الع ـيل
1 - اه تقدر و دا ممكن يفيدك في التحويل لهندسة القاهرة من سنة الإعدادي , و لو مش عاوز عادي ممكن تحول من سنة أولى لقسم طيران بشرط تجيب جيد جدا فيما فوق

2 - & 3 -
حمل الكتاب دا , فيه معلومات عن أقسام هندسة القاهرة .
و بالنسبة لقسم ميكانيكا اه تقدر بس هتحتاج تعمل دراسات في قسم طيران

محمدانجينير 20-07-2012 10:36 AM

انا بجد يا جماعة خايف جدا الدراسة والكتب بالانجليزي اعمل ايه اي حد يساعدني انا رايح اعدادي هندسة

issac-newton 20-07-2012 01:36 PM

اللغة ليس عقبة في دراسة الهندسة و هتتعود ما تقلقش ,

arooo 21-07-2012 06:08 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
لو سمحتوا انا من المنوفيه وجايب الحمد لله 97.5 وانا علمى رياضة
فى التنسيق بيقولوا لازم تختار الكليه الاقرب ليك الاول
وانا جايب اعلى من درجة الكلية القريبة منى ومن الكلية اللى انا عايز ادخلها
انا عايز ادخل القاهرة او عين شمس واقرب حاجة ليا شبين الكوم وفى التنسيق لازم اكتب شبين رغبة اولى وكده هيقبلونى لان مجموعى اكبر منها على حسب تنسيق السنة اللى فاتت وانا عايز ادخل القاهرة او عين شمس احول ازاى ؟. انا مش عايز احضر سنة اولى فى شبين اصلا
ارجوكم الافادة.
وبخصوص القاهرة وعين شمس مين فيهم احسن خاصة قسم الكترونيات او ميكاترونيكس او ميكانيكا ؟

issac-newton 22-07-2012 12:28 AM

تم الرد في رسالة خاصة

mhooo12 22-07-2012 01:31 AM

معلش انا استفسارى خارج هذا الموضوع انا جبت فى تانية ثانوى 96.56%فهل اخذ رياضة 2 ولا احياء فى ثالثة وايهما افضل من حيث الوظيفة الهندسة ام الطب

elshaba7 elmasry 22-07-2012 01:34 AM

يا جماعه فى رايكم انهى افضل؟؟؟

هندسه قسم ميكانيكا ولا حاسبات ومعلومات

بالنسبه للدراسه و سوق العمل والمميزات وكدا

issac-newton 22-07-2012 05:01 AM

mhooo12 : -
الأمر راجع إليك و يتوقف على ميولك , الصراع على من الأفضل الطبيب او المهندس , ملوش اي لازمة لأن دا مجال و دا مجال مختلف , و ما ينفعش تسأل مهندس لعله يكون متعصب للهندسة و كذلك مع الطبيب , شوف ميولك , مش اكتر

elshaba7 elmasry

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:56 AM.