بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 10:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888159)
بصوا يا جماعه كل واحد يقلنا ليه أختار علمى علوم أو علمى رياضه .

أنا عن نفسى كنت بحب الرياضه جدا فدخلت علمى علوم

هههههههه نفس اللى حصلي :d
دى مشكلة جيل ;)

m_d10 07-06-2014 10:46 PM

اقتباس:

هههههههه نفس اللى حصلي :d
دى مشكلة جيل ;)
بجد أنا كنت بحب الرياضه جدا جدا وكانت من أكتر المواد الى بذاكرها بس فى الإمتحان لما أكون مخلص الميكانيكا ومذاكرها تمام وأغلط فى مسأله وكمان وحده إختار يبقى معناه إنى مش هينفع أكمل رياضه خالص وكمان من الناحيه الأخرى كنت متنش الأحياء ومذكرتهاش غير آخر شهر بس وألاقى نفسى مش غلطان غير 0,2 يبقى ده معناه إنى ........... :d:d:d:d:d;);););) فاهمين إنتوا بقى .

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888763)
بجد أنا كنت بحب الرياضه جدا جدا وكانت من أكتر المواد الى بذاكرها بس فى الإمتحان لما أكون مخلص الميكانيكا ومذاكرها تمام وأغلط فى مسأله وكمان وحده إختار يبقى معناه إنى مش هينفع أكمل رياضه خالص وكمان من الناحيه الأخرى كنت متنش الأحياء ومذكرتهاش غير آخر شهر بس وألاقى نفسى مش غلطان غير 0,2 يبقى ده معناه إنى ........... :d:d:d:d:d;);););) فاهمين إنتوا بقى .

-_-
انت بتهزر ولا ايه
لا طبعا غلط خالص دى حسابات فاشلة تماما
كل شخص وحسب ميوله وطموحه انت لو دخلت كلية طب وانت بتكرهها هتفضل طول عمرك عايش ندمان :\\\ :blush:;):(:(

m_d10 07-06-2014 10:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back (المشاركة 5888770)
-_-
انت بتهزر ولا ايه
لا طبعا غلط خالص دى حسابات فاشلة تماما
كل شخص وحسب ميوله وطموحه انت لو دخلت كلية طب وانت بتكرهها هتفضل طول عمرك عايش ندمان :\\\ :blush:;):(:(

أنا كنت بحب الرياضه بس برضو معنديش مشكله فى الأحياء وأنا نفسى أدخل طب إن شاء الله

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888782)
أنا كنت بحب الرياضه بس برضو معنديش مشكله فى الأحياء وأنا نفسى أدخل طب إن شاء الله

تمام ربنا يعينك هى كلية محتاجة مجهود ضخم الحقيقة مش عايزة اصدمك يعنى
بس لو فاكرين ان اللى هيدخل طب هيرتاج م المزاكرة تبقوا غلطانين تمااااااااااااااااااما كلية طب عاوزة مزاكرة اكتر من مزاكرة ثانوية عامة كمان :(;)
بس ايه ده انتو بتزاكرو فعلا وايه بتهزروا؟؟ :stickjo4:

m_d10 07-06-2014 11:04 PM

اقتباس:

تمام ربنا يعينك هى كلية محتاجة مجهود ضخم الحقيقة مش عايزة اصدمك يعنى
بس لو فاكرين ان اللى هيدخل طب هيرتاج م المزاكرة تبقوا غلطانين تمااااااااااااااااااما كلية طب عاوزة مزاكرة اكتر من مزاكرة ثانوية عامة كمان :(;)
بس ايه ده انتو بتزاكرو فعلا وايه بتهزروا؟؟ :stickjo4:
يعنى تقدرى تقولى من دى على دى

أنا ماشى مع نفسى 14 كلمه كل يوم English وربنا يسهل
.................................................. ............................................
أنا داخل وعامل تحدى مع نفسى ومع شخص تانى ويا صابت يا صابت ومينفعشى لقدر الله تخيب :(
I am going to do my best to achieve my ambition

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 11:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888801)
يعنى تقدرى تقولى من دى على دى

أنا ماشى مع نفسى 14 كلمه كل يوم English وربنا يسهل
.................................................. ............................................
أنا داخل وعامل تحدى مع نفسى ومع شخص تانى ويا صابت يا صابت ومينفعشى لقدر الله تخيب :(
I am going to do my best to achieve my ambition

ربنا معاكو :d
بس ياجماعة نصيحة من العبدة لله (عارفة انها مفروض الأمة :p ) بلاش تزاكرو من دلوقتى والله ملهاش لازمة خاااااااااالص حاولو تستمعوا بالاجااااااااااااااااازة علا اد ماتقدروا دى اطول اجازة هتشوفوها من دلوقتى لحد ماتتخرجوا من الجامعة :d:d بلاش مزاكرة اللهم بلغت اللهم فاشهد
سنة تالتة طويلة والله وعايزة صبررر بلاااااااااااااااش تزاكرو دلوقتى والله هتملوووو جدااااااااااااااا انتو حرين بس افتكروا انى قلتلكو مزاكرتكو دى ولا اليها ااااااااااااااااااااى نص لازمة بالمرررة وكل كلمات الانجلش اللى بتحفظوا فيها دى موجودة كلها ف منهج انجلش تالتة :d:d
انتو حرين :blush:

m_d10 07-06-2014 11:12 PM

فيه ناس كتيره كانت بتخوفنى وبتقلى طب ممكن توصل على سنتك 99.5% فم الأفضل تدخل رياضه . بس أنا أنا أخترت علوم وأنا ميهمنيش التنسيق هيبقى كام . علشان مثلا لو الإمتحانات صعبه مش هتبقى صعبه عليا أنا بس . وزى ما قلت أمنيتى إنى إن شاء الله أدخل كلية طب إلى جانب إنى بحب العناد والمخاطره جدا جدا . وكمان بحب الناس جدا الى بتقلى كلام ييأس ويحاول يقضى على تطلعاتك وآمالك بصراحه والله العظيم أنا بعجبنى الكلام دوت علشان الكلام دوت هو الى بيزيد من النشاط والحيويه وأنا طبيعتى إنى بحب أثبت للناس وجهت خطأهم وإنهم على خطأ وبحب العناد جدا جدا .
:stickjo4: ممكن تكون وجهة نظرى غريبه

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 11:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888814)
فيه ناس كتيره كانت بتخوفنى وبتقلى طب ممكن توصل على سنتك 99.5% فم الأفضل تدخل رياضه . بس أنا أنا أخترت علوم وأنا ميهمنيش التنسيق هيبقى كام . علشان مثلا لو الإمتحانات صعبه مش هتبقى صعبه عليا أنا بس . وزى ما قلت أمنيتى إنى إن شاء الله أدخل كلية طب إلى جانب إنى بحب العناد والمخاطره جدا جدا . وكمان بحب الناس جدا الى بتقلى كلام ييأس ويحاول يقضى على تطلعاتك وآمالك بصراحه والله العظيم أنا بعجبنى الكلام دوت علشان الكلام دوت هو الى بيزيد من النشاط والحيويه وأنا طبيعتى إنى بحب أثبت للناس وجهت خطأهم وإنهم على خطأ وبحب العناد جدا جدا .
:stickjo4: ممكن تكون وجهة نظرى غريبه

هههههههههه دوت ايه بس :cool:
تالتة ثانوى اسهل من تانية علافكرة والله انا زاكرتها فى اخر تلات شهور او شهرين وجبت فيها اعلا من تانية مع انى ف تانية كنت بدح من اول السنة :rolleyes::rolleyes:
الموضوع بسييييييييييييط جدااااااااااا وانتو اساسا نظامكو مخفف والاجزاء الرخمة اللى هى اول شباتر ف كل مادة دى حطوها ف تانية ;);) يعنى ملكوش حجة المفروض تجيبوا 110% :p:slap1qk6::slap1qk6:
هههههههه ربنا معاكوو:028ja7:

m_d10 08-06-2014 12:44 AM

شكرا يا دكتورة ميادة على النصائح ويريت حضرتك تكون متابعه موضوعنا علشان فيه أعضاء عايزين منك شوية إستفسارات وأجوبه على أسئلتهم .
ومن النهارده شعارنا لا تتراجع أبدا NeVeR CoMe BacK . :stickjo4::stickjo4::stickjo4::d:d:d:d:d:cool::coo l::cool:

m_d10 08-06-2014 12:50 AM

يا جماعه بالنيابه عن الدكتوره مياده الى عنده أى إستفسار أو أسئله يتفضل بسرعه ( عرض خاص لفتره محدوده:p:p:p:p:p ) الكميه محدوده:d:d:d:d

Abdalla Ali Hassan 08-06-2014 01:34 AM

طلب مساعدة مهمة يا جدعان لاخوكم انا عندى امتحان مع مدرس نحو وبلاغة ومش فاهم اى حاجة وكل ما احل حاجة تطلع غلط ساعدونى لو سمحتم

eman_m 08-06-2014 01:52 AM

سؤال محيرنى جدااااااا هو لازم مقدمةوخاتمة ف التعبير طب بيبقى شكلها ازاى بالظبط يعنى مقدمات مثلا زى الى فيها القلم دى ولا ايه اصلا بحس ساعات ان بيبقى فيه مقدمات الى بيتقال انها تنفع لكل موضوع بس بحس انها متناسبش كل الموضوعات ياريت تفيدونى فى الموضوع ده بالظبطوالى عنده مقدمة حلوة ممكن يكتبها

عبد المقصود مصطفى 09-06-2014 01:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NeVeR CoMe BacK (المشاركة 5888806)
بس ياجماعة نصيحة من العبدة لله (عارفة انها مفروض الأمة :p ) بلاش تزاكرو من دلوقتى والله ملهاش لازمة خاااااااااالص حاولو تستمعوا بالاجااااااااااااااااازة علا اد ماتقدروا دى اطول اجازة هتشوفوها من دلوقتى لحد ماتتخرجوا من الجامعة :d:d بلاش مزاكرة اللهم بلغت اللهم فاشهد
سنة تالتة طويلة والله وعايزة صبررر بلاااااااااااااااش تزاكرو دلوقتى والله هتملوووو جدااااااااااااااا انتو حرين بس افتكروا انى قلتلكو مزاكرتكو دى ولا اليها ااااااااااااااااااااى نص لازمة بالمرررة وكل كلمات الانجلش اللى بتحفظوا فيها دى موجودة كلها ف منهج انجلش تالتة :d:d

راى حضرتك تمام طبعا :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::):):078111rg3::078111 rg3:

ahmedalaaeldin16 09-06-2014 09:17 AM

English

5 مرفق
مذكرات English

ahmedalaaeldin16 09-06-2014 09:19 AM

english 2

4 مرفق
english 2 مذكرات

ahmedalaaeldin16 09-06-2014 09:43 AM

مذكرات french

5 مرفق
مذكرات french

ahmedalaaeldin16 09-06-2014 09:48 AM

مذكرات french 2

2 مرفق
مذكرات french 2

ahmedalaaeldin16 09-06-2014 10:20 AM

تربية وطنية

1 مرفق
مذكرة تربية وطنية

ahmad khalid 09-06-2014 11:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NeVeR CoMe BacK (المشاركة 5888806)

و الله عندك حق
بس اللى بيحصل ده مسموش مذاكرة ده تسخين و بس:d

ahmad khalid 09-06-2014 11:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5888995)
سؤال محيرنى جدااااااا هو لازم مقدمةوخاتمة ف التعبير طب بيبقى شكلها ازاى بالظبط يعنى مقدمات مثلا زى الى فيها القلم دى ولا ايه اصلا بحس ساعات ان بيبقى فيه مقدمات الى بيتقال انها تنفع لكل موضوع بس بحس انها متناسبش كل الموضوعات ياريت تفيدونى فى الموضوع ده بالظبطوالى عنده مقدمة حلوة ممكن يكتبها

موضوع المقدمات ده كل واحد و مزاجه بس ممكن تكتبيها عشان تكبرى الموضوع و طبعا مش بتكتب فى اى موضوع لازم تكونى فاهمه هتحطيها امتى بحيث تتناسب مع الموضوع
بس احسن واحدة هى " مما لا شك فيه و من الجدير بالذكر أن ...........
لأن دى غالبا بتنفع على طول

ahmedalaaeldin16 09-06-2014 08:23 PM

Answer

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى (المشاركة 5890372)
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::):):078111rg3::078111 rg3:

ayoa ana m3ako f 3 sanwy 2015 isa 3lme 3lom

ahmedalaaeldin16 09-06-2014 08:25 PM

idea

isa 3aozen n3ml Group Sanwy 2015 (3lme 3lom/ryadaa - adby).

ahmed menesy 09-06-2014 09:38 PM

أحمد منيسى
البحيرة
رايح 3ثانوي ان شاء الله
علمى أزهر

ahmed menesy 09-06-2014 09:39 PM

ممكن حد يعرفنى أمشى ازاى معاكم
ممكن نتواصل على الفيس بعمل جروب

ahmedalaaeldin16 09-06-2014 09:46 PM

answer

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed menesy (المشاركة 5891533)
ممكن حد يعرفنى أمشى ازاى معاكم
ممكن نتواصل على الفيس بعمل جروب

hnktb asame al kotb al hnzakr mnha w a ahsn al kotb al feha al sharh ,, w mmkn tktb as2la sa3ba l2tha w 3aoz 7alha f ay mada , mmkn thot ay malzma tl2eha f ay mada 3shan kolna nstfad ,,, al site hna a7sn mn face 3shan kol al nas tstfad .

. ahmed-gamal 11-06-2014 02:49 PM

معلش يا جماعة مكنتش موجود اليومين اللى فاتوا لانى كنت مشغول شوية
المهم
انا لاحظت ان مفيش حد علمى رياضة غيرى موجود
وكمان لاحظت ان ناس كتيير فيكم كانت بتحب الرياضة جداااا لكن اختارت علمى علوم
هقولكم على حاجة كده
انا على فكرة الاول على مدرستى وانا متفوق الحمد لله وكل الناس اللى عندى (طلبة ومدرسين واقارب ) بيقولولى ادخل علمى علوم والحق طب لكن انا بحب الرياضة والفيزياء جداااااااا فقررت انى ادخل علمى رياضة
لان لازم الواحد يكون بيشتغل وظيفة هو بيحبها
فانا اديت لميولى الاولوية على كل الكلام اللى بيتقالى

m_d10 12-06-2014 12:56 AM

رد/ahmed-gamal

اقتباس:

علمى رياضه أو علوم كل واحد زى ما إنت قلت حسب رغباته وميوله و أنا من الناس دى بس أنا الى إخترت علوم

اقتباس:

انا على فكرة الاول على مدرستى وانا متفوق الحمد لله وكل الناس اللى عندى (طلبة ومدرسين واقارب ) بيقولولى ادخل علمى علوم والحق طب لكن انا بحب الرياضة والفيزياء جداااااااا فقررت انى ادخل علمى رياضة
ماشى يا عم الدحيح :d:d:d:d:d أنا بقى بعد بكتييييير بفضل الله الخامس على مدرستى :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: :rolleyes::rolleyes: وإن شاء الله هكون أحسن وأحسن العام القادم. وبخصوص الفيزياء أنا مكنتش بذاكر غير فيزياء كانت أكتر ماده بتريحنى لما أكون متضايق من المواد التانيه :bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9: كنت أول ما بذاكرها بحس براحه نفسيه رهييييييييييييييييييييبه :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3::av4056bb7jp3:

m_d10 12-06-2014 01:33 AM

جميع التراجم التى وردت فى الثانويه العامه والسودان من 2011 إلى 2014

1 مرفق
جميع التراجم التى وردت فى الثانويه العامه والسودان دور أول وثانى من 2011 وحتى إمتحان يوم الثلاثاء ( الى كان من يومين يعنى ) 2014 بالإضافه إلى تارجم Longman وتراجم الورك بوك .

دى أنا مجمعها من أعمال المستر القدير محمد ديوشى عطا

m_d10 12-06-2014 05:53 AM

أنا لما تصفحة المنتدى لقت ناس كتيره بتسأل عن الكتب الخارجيه فى اللغه الإنجليزيه ولقيت أجوبه وكل رأى غير التانى خالص . بصوا إنتوا بقى . بالنسبه للكتب الخارجيه فى اللغه الإنجليزيه. زى ما قلنا قبل كده
1 - The Best
2- Gem
3- Top student
4- Surprise
5 - Senoir
دى هيه أشهر الكتب الخارجيه . بانسبه لنوعية الأسئله الى فى كل كتاب بقى .
نبدأ بـ Gem : يتميز بالشرح الراقى العالى فى القواعد والحكمه فى الكلامات ,والمستر كان ديما بيقلنا إن كتاب جم بيستخد إستراتيجيه معينه علشان والناس الراقيه . وكمان الكتاب دوت دائم التطوير وكان نظامه رائع من حيث Translation
يتميز بسؤالين وهما Choose , Find the mistake ويعتبر أكثر كتاب فيه هذه النوعيه من الأسئله دى ولو عايز فعلا تقفلهم يبقى عليك وعلى Gem .

m_d10 12-06-2014 05:56 AM

THe Best : فعلا هو إسم على مسمى بالنسبه لشرحه العالى جدا جدا جدا فى شرح القواعد يعنى لو عايز شارح تام كامل للقواعد يبقى عليك بـ The Best وبالنسبه لكلماته وأسئلته تشمل جميع أجزاء المنهج ككل وهو موازن بين جميع الأسئله من حيث المهارات والقواعد والكلمات حقا كتاب رائع جدا جدا . وكمان أسئلته فى مستوى الطالب المتوسط والممتاز يعنى هو عامل موازنه بين الإثين .

m_d10 12-06-2014 06:01 AM

Surprise : كتاب رائع يتميز بكثرة الأسئله وهو فى مستوى الطالب المتوسط ( وزى ما قال المستر هو كتاب حنين على الطالب )
كتاب حاطت أكبر إهتمام ليه فى أسئلة المهارات يعنى لو عايز تتدرب على الترجمه أو speakers او المواقف يبقى عليك وعلى Surprise وى ما قلنا أسئلة فى مستوى الطالب المتوسط بس فارد جنحاته جدا فى الترجمه وال Speakers

m_d10 12-06-2014 06:05 AM

Top student : ده كتاب الطالب العالى ويمكن كلمة العالى قليله جدا عليه ( يعنى عارفين إنتوا الطالب الجيد والجيد جدا والممتاز لا ده بقى فى مستوى الطالب الممتاز والممتاز جدا والفائق الإمتيازيه )
- أسئله جامده جدا جدا بمعنى الكلمه ولو كان مستواك عالى فى اللغه فعلا يبقى عليك وعلى Top student هو مستواه فى الشرح عادى زى أى كتاب آخر لكن ميزته الأسئله الصعبه

m_d10 12-06-2014 06:07 AM

Senoir : كل الى سألتهم محدش جرب قبل كده الكتاب دوت بس لما سألت عليه المستر قال ده كتاب شبيه بعض الشئ بـ Top Student ولكن فيه بعض الأخطاء

m_d10 12-06-2014 06:15 AM

وأخيرا وليس آخرا
دلوقتى إحنا قلنا مزايا كل كتاب , نشوف بقى العيوب .

Gem : عيبه إنه مهتم زياده عن اللزوم بـ choose و find the mistake ومش عاطى بقية الأسئله كامل حقها يعنى زيادته هنا أثرت عيه هناك .
Surprise : مشكلته إنه شرحه مش كامل للقواعد يعنى بتكون واقعه منه كثير من القواعد ومعظم أسئلته فى مستوى الطالب المتوسط .
Top student: شرحه أيضا عادى يعنى أسئلة ممكن متلاقيها فى الشرح ووممكن حجات كتيره منه مش بتيجى خالص فى الإمتحان .
وأخيرا The Best : يكاد يكون هذا الكتاب بدون أخطاء يعنى نظامه متوازن جدا جدا جدا

ahmad khalid 12-06-2014 09:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة . ahmed-gamal (المشاركة 5894714)
معلش يا جماعة مكنتش موجود اليومين اللى فاتوا لانى كنت مشغول شوية
المهم
انا لاحظت ان مفيش حد علمى رياضة غيرى موجود
هقولكم على حاجة كده
لان لازم الواحد يكون بيشتغل وظيفة هو بيحبها
فانا اديت لميولى الاولوية على كل الكلام اللى بيتقالى

يااااه اخيرا لقيت حد علمى رياضة:d:d
طيب يا عم انا معاك اهوا و على فكرة انا كنت بحب الرياضة و الاحياء فى سنة تانية بس ميولى مش فى الطب خالص فقلت ادخل علمى رياضة مع انى لو دخلت علوم مش هتفرق معايا بردوا

ahmad khalid 12-06-2014 09:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5895399)
surprise : كتاب رائع يتميز بكثرة الأسئله وهو فى مستوى الطالب المتوسط ( وزى ما قال المستر هو كتاب حنين على الطالب )
كتاب حاطت أكبر إهتمام ليه فى أسئلة المهارات يعنى لو عايز تتدرب على الترجمه أو speakers او المواقف يبقى عليك وعلى surprise وى ما قلنا أسئلة فى مستوى الطالب المتوسط بس فارد جنحاته جدا فى الترجمه وال speakers

و الله انا شايف ان سربرايز احسن واحد فيهم عشان انا مش بحب اتعقد فى الماده بس من عيوبه انه فى سنه تانية مكنش جايب امتحانات كتير

Physician future 12-06-2014 09:47 AM

حد يفهمنى

انا كمان طالبه لسه رايحه 3 ث .وكنت حبه اسال اى اكتاب احسن فى العربى الاضواء ولا الامتحان واحفظ منين ................... وغير كده انا عندى مذكرات كتير احفظ منهم ولا من الكتب احسن ارجو الافاده

ahmad khalid 12-06-2014 09:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib (المشاركة 5895512)
انا كمان طالبه لسه رايحه 3 ث .وكنت حبه اسال اى اكتاب احسن فى العربى الاضواء ولا الامتحان واحفظ منين ................... وغير كده انا عندى مذكرات كتير احفظ منهم ولا من الكتب احسن ارجو الافاده

انا عن نفسى لو لقيت الامتحان شرح هجيبه هو و الاسئلة و اكتفى و لو ملقتش هجيب الامتحان اسئلة و الاضواء شرح

Physician future 12-06-2014 09:51 AM

بالنسبه لكتاب سنيور انا جربته فى تانيه بس بجد تحفه اسئلته جديده وعايز حد بيحب الانجليزى ولماااااااااح كان فايند مستاك فيه حلوة اوى ....... واحلى حاجه فيه انه بيكتب المواضيع المقرر

Physician future 12-06-2014 09:52 AM

فى الامتحان شرح وفى منه اسئله بس المشكله انى مش اتعودت على اسلوبه انا متعودة على الاضوواء

ahmad khalid 12-06-2014 09:58 AM

ده كان فى سنة تانية بس فى تالتة معرفش ايه النظام
بس الامتحان اسلوبه رووووووووووووعه ع الاخر فى كل الفروع ما عدا القصة عادية

Physician future 12-06-2014 10:00 AM

طب اذاكر منين الفرنساوى ميرسى ولابرافو

ahmad khalid 12-06-2014 10:02 AM

انا شايف ان برافو حلو و ميفرقش كتير اوى عن مرسى بس الفكرة ان برافو متعود عليه من اعدادى فصعب اجى اذاكر من كتاب تانى فى ثانوية عامة

m_d10 13-06-2014 04:17 AM

اقتباس:

و الله انا شايف ان سربرايز احسن واحد فيهم عشان انا مش بحب اتعقد فى الماده بس من عيوبه انه فى سنه تانية مكنش جايب امتحانات كتير
بص يا أبو حميد تحب تتعقد فى الماده من دلوقتى وتتدرب عليها وإزاى تحل العقد دي ولا تحب تتعقد يوم الإمتحان داخل اللجنه زى ما حصل فى إمتحان الإنجليزى السنادى وأكيد سمعتم عنو

m_d10 13-06-2014 04:22 AM

اقتباس:

بصى الإمتحان بالنسبه لشرحه رائع جدا جدا وكمان ميزته الأسئله بتحته وهو أفضل ميت مره من الأضواء
وفيه كتاب رائع أيضا إسمه الرساله شرحه عالى جدا جدا ولو عايز تضمن سؤال المفردات والجمع والمتضادات وكده يبقى هاتى الرساله . هو بيعمل قاموس بعد كل درس قراءة ونصو وقصه فيه كل الماعنى والمضاد والجمع . غير شرحه الرائع فى البلاغه والنحو . ولكن عيبه إنه بيشرح القصه على إنها أفكار فمحتاج معاه كتاب تانى .

يعنى أنصحك بـ الإمتحان + الرساله

Physician future 13-06-2014 10:24 AM

انا كده كده كل الكتب هاجيبها بس مش كنت عارفه احفظ منييييييييين

Physician future 13-06-2014 10:42 AM

انا عايزة اعرف احسن كتاب فى الانجليزى ايه .............عشان اخليه اعتمادى الاول

Tom Jones 13-06-2014 11:29 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أسف على التغيب الفترة الماضية , عاملين اية يا رب تكونوا بخير

على فكرة الانجليزى مش صعب للدرجة دى بس هو عايز حب استطلاع

حد بدأ فى المراجعة ؟

Physician future 13-06-2014 11:35 AM

انا هبدا درس نحو كمان يومين.بس الانجليزى مش عارفه ابدا امتى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:38 PM.