بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   نظام إمتحانات القدرات 2023 (فنون جميلة/تطبيقية/تربية فنية/نوعية) كل ماتريد معرفته هنا حصرى ومتجدد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=375910)

nashwa el-razzaz 07-05-2012 04:49 PM

. . عرفت ان فنون جميله عمارة بتاخدت من حوالى 93.5%
ده معناه ان قسم ديكور بياخد من نفس المجموع ده تقريبا ولا على حسب مجموع الكليه العادى ؟؟؟

bahaaeldeen 08-05-2012 11:15 PM

[QUOTE=maha ali ali;4471724]انا جيبه 78.5 في تانيه ودلوقت انا ف تالته وانا لو جبت نفس مجموع ده في السنتين هجبها وانا حلم حياتي اني ادخل فنون جميله ومش عرفه مجموعي هيجبها ولا لا ارجو الرد.ولو هيجبها هو في امتحانات بتتعمل ف مدرسه الاول[/QUOTE

الامتحان فى الكلية واخر ميعاد يوم 17 مايو
والامتحان هيبدا بعد الثانوى ب 48 ساعة
ياريت تلحقى وتقدمى برضو فى تربية فنية وربنا يوفقك
هتكتبى فى التنسيق
رغباات فى الاول فنون جميلة بعدها تربية فنية والتحويل متقلقيش منه
:)

bahaaeldeen 08-05-2012 11:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nashwa el-razzaz (المشاركة 4473761)
ده معناه ان قسم ديكور بياخد من نفس المجموع ده تقريبا ولا على حسب مجموع الكليه العادى ؟؟؟

قسم ديكور فى تنسيق الثانوية العامة هو قسم فنون
يعنى واخد 92 ونص فى المية
هتبصى فى تنسيق بتوع علمى وفنون جميلة فنون
انما عمارة دة لوحده

وديكور لوحده برضو فى الدراسة لكن محطوط فى الثانوى فنون مش عارف ليه

ولو عمارة تحولى لديكور عادى جدا :)

بسمة العرب 09-05-2012 03:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nashwa el-razzaz (المشاركة 4473761)

بصى عمارة اعلى حاجة فى كلية فنون جميله بالتالى ديكور اقل منه بس مش بكتير بمعنى ان انتى لو كنتى علمى رياضة اعتقد ممكن تدخليها ب92 تقريبا او اقل حاجة بسيطة قوى لان اقل فنون جميله فنون اللى هى الاقصر كانت واخده السنة اللى فاتت بتاع 91.3% تقريبا انما لو ادبى اعتقد هيبقى اعلى من مجموع الكلية يعنى فى النهاية اعتقد انه بياخد على حسب مجموع الكلية العادى بس لعلمى بس اما ادبى بيبقى اعلى

bahaaeldeen 11-05-2012 03:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمة العرب (المشاركة 4477648)
بصى عمارة اعلى حاجة فى كلية فنون جميله بالتالى ديكور اقل منه بس مش بكتير بمعنى ان انتى لو كنتى علمى رياضة اعتقد ممكن تدخليها ب92 تقريبا او اقل حاجة بسيطة قوى لان اقل فنون جميله فنون اللى هى الاقصر كانت واخده السنة اللى فاتت بتاع 91.3% تقريبا انما لو ادبى اعتقد هيبقى اعلى من مجموع الكلية يعنى فى النهاية اعتقد انه بياخد على حسب مجموع الكلية العادى بس لعلمى بس اما ادبى بيبقى اعلى

توضيح بسيط مع احترامى
عمارة اعلى حاجة فى الدرجات فقط لا غير
لكن فى الشغل ديكور لانه ماسك العصاية من النص
بندرس عمارة وبندرس فنون
بصراحة افضل قسم هو الديكور
وكمان بقى فيه 900 الف مهندس معمارى لكن فيه قلة قليلة من ديكور

واسكندرية للاسف هى اللى بتاخد ديكور ادبى 90% تنسيق داخلى

بسمة العرب 11-05-2012 03:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahaaeldeen (المشاركة 4480817)
توضيح بسيط مع احترامى
عمارة اعلى حاجة فى الدرجات فقط لا غير
لكن فى الشغل ديكور لانه ماسك العصاية من النص
بندرس عمارة وبندرس فنون
بصراحة افضل قسم هو الديكور
وكمان بقى فيه 900 الف مهندس معمارى لكن فيه قلة قليلة من ديكور

واسكندرية للاسف هى اللى بتاخد ديكور ادبى 90% تنسيق داخلى

بجد الروح اللى عند حضرتك دى كويسة جدا وياريت كل الناس تحب اللى هى فيه زى حضرتك وطبعا كل واحد من حقه انه يبقى متمسك باللى هو فيه وده راى حضرتك ان ديكور احسن زى ما انا رايى ان عمارة احسن واختلاف الراى لا يفسد للود قضية

تغريد العصفور 12-05-2012 09:21 AM

بليييييز سؤال كلية الفنون بتاخد من الازهر ؟؟؟؟؟ ومجموعها كام بالنسبة للعلمى؟؟؟؟ مشكـــــــــــــــــــــــــــــــور

bahaaeldeen 12-05-2012 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمة العرب (المشاركة 4481540)
بجد الروح اللى عند حضرتك دى كويسة جدا وياريت كل الناس تحب اللى هى فيه زى حضرتك وطبعا كل واحد من حقه انه يبقى متمسك باللى هو فيه وده راى حضرتك ان ديكور احسن زى ما انا رايى ان عمارة احسن واختلاف الراى لا يفسد للود قضية

:)
اكيد كلامك كله صح الصح

bahaaeldeen 12-05-2012 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تغريد العصفور (المشاركة 4483079)
بليييييز سؤال كلية الفنون بتاخد من الازهر ؟؟؟؟؟ ومجموعها كام بالنسبة للعلمى؟؟؟؟ مشكـــــــــــــــــــــــــــــــور

الازهر ليها تنسيق لوحده لكن معتقدش تقريبا محدش من الازهر بيدخل فنون جميلة لكن مش متاكد

نهى مكارم 16-05-2012 07:52 PM

السلام عليكم
هو انا ممكن اقدم فى كليه التربيه الفنيه امتحان القدرات وممكن ادخل بيه فنون جميله
ولا لازم امتحن فنون جميله وتربيه فنيه ؟
لان تربيه فنيه قريبه منى لكن فنون جميله بمحافظه تانيه
وانا عاوزه اخد الفرصتين
وهل تربيه فنيه لها مجموع وكام؟

bahaaeldeen 17-05-2012 12:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نهى مكارم (المشاركة 4493371)
السلام عليكم
هو انا ممكن اقدم فى كليه التربيه الفنيه امتحان القدرات وممكن ادخل بيه فنون جميله
ولا لازم امتحن فنون جميله وتربيه فنيه ؟
لان تربيه فنيه قريبه منى لكن فنون جميله بمحافظه تانيه
وانا عاوزه اخد الفرصتين
وهل تربيه فنيه لها مجموع وكام؟

اول حاجة كل كلية ليها امتحانها وليها قدراتها
يعنى مينفعش تمتحنى تربية فنية وتدخلى بيه فنون جميلة
لازم تمتحنى الاتنين
مجموع تربية فنية اقل من فنون جميلة بكتير

princess monna 01-06-2012 01:33 AM

انا طالبه فى 3 ثانوى علمى رياضه و جبت فى تانيه 93.9% انا خايفه من التنسيق و خايفه مش الحق هندسه حتى ان شاء الله لو شديت بسبب مجموع السنه اللى فاتت بتاع دفعتى فانا ينفع ادخل فنون عماره لو فى اسوء الظروف حافظت على مجموعى ده ؟؟ و بالنسبه للكورسات هل لو اخدتها بعد الامتحانات الوقت هيكون كفايه ؟؟ و الامتحان لازم اروح اقدم فالجامعه انى عايزه امتحنه و لو لازم بيكون امتى وقت التقديم ولا عادى وقت الامتحان اروح و امتحن انا مش عارفه فنون جميله فى كل الجامعات ولا لا ؟؟ بس انا عايزها تكون فالقاهره؟؟ و عايزه اعرف هل فنون تطبيقيه فيها عماره بردو و هل هى كمان بتتبع للنقابه ؟؟

بسمة العرب 01-06-2012 03:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princces monny (المشاركة 4530907)
انا طالبه فى 3 ثانوى علمى رياضه و جبت فى تانيه 93.9% انا خايفه من التنسيق و خايفه مش الحق هندسه حتى ان شاء الله لو شديت بسبب مجموع السنه اللى فاتت بتاع دفعتى فانا ينفع ادخل فنون عماره لو فى اسوء الظروف حافظت على مجموعى ده ؟؟ و بالنسبه للكورسات هل لو اخدتها بعد الامتحانات الوقت هيكون كفايه ؟؟ و الامتحان لازم اروح اقدم فالجامعه انى عايزه امتحنه و لو لازم بيكون امتى وقت التقديم ولا عادى وقت الامتحان اروح و امتحن انا مش عارفه فنون جميله فى كل الجامعات ولا لا ؟؟ بس انا عايزها تكون فالقاهره؟؟ و عايزه اعرف هل فنون تطبيقيه فيها عماره بردو و هل هى كمان بتتبع للنقابه ؟؟

بصى مجموعك كويس جدا بس شدى حيلك شوية كمان وان شاء الله تدخلى هندسة او فنون عمارة بس حاولى ارفعى المجموع ده شوية عشان السنه دى المجاميع عالية قوى وكمان اقل هندسة السنة اللى فاتت خدت من 94 وفنون عمارة اقل حاجة اخدت من 93.5 فاعتقد السنة اللى جاية المجاميع هتبقى اعلى من كدة فشدى حيلك وربنا يوفقك اما بالنسبة للكورس فهيكون الوقت كفاية جدا ان شاء الله متقلقيش انا خدت الكورسات كلها بعد الامتحانات ووقت التقديم بيتحدد بس بعد متخلصى امتحانات خالص ولازم تقدمى فى الجامعة وبيبقى فيه وقت . بالنسبة بقى لفنون عمارة عندك 3 جامعات بس اللى فيهم فنون عمارة على مستوى الجمهورية اللى هم حلوان واسكندرية والمنيا فقط ومفيش تبع جامعة القاهرة بالنسبة لفنون تطبيقية مفيهاش عمارة كقسم منفصل وبتتبع نقابة التطبيقيين ومبتتبعش لنقابة المهندسين لكن فيها قسم واحد يتبع لنقابة المهندسين اللى هو النسيج وطباعة المنسوجات وربنا يوفقك .

princess monna 01-06-2012 03:26 PM

شكرا جدا لرد حضرتك ده بجد طمنتنى شويه بس هى فنون جميله اللى فى الزمالك تتبع جامعه ايه؟؟ و ياترا فيها عماره ولا لا ؟و هل ممكن حضرتك تقولى الجامعات بتاعات فنون ال 3 دول مكانهم فين ؟ و من كلام حضرتك ان التقديم بيكون للكورسات بيكون بعد اللامتحانات عادى ؟

bahaaeldeen 01-06-2012 04:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princces monny (المشاركة 4531824)
شكرا جدا لرد حضرتك ده بجد طمنتنى شويه بس هى فنون جميله اللى فى الزمالك تتبع جامعه ايه؟؟ و ياترا فيها عماره ولا لا ؟و هل ممكن حضرتك تقولى الجامعات بتاعات فنون ال 3 دول مكانهم فين ؟ و من كلام حضرتك ان التقديم بيكون للكورسات بيكون بعد اللامتحانات عادى ؟

تتبع جامعة حلوان
فيها عمارة طبعاااا
ونصيحة منى تدخليها لانها احسن من هندسة عمارة مليون مرة
بتدرسى عمارة 5 سنين ومعاها جانب فنى ومش هندسى بس وتتبعى نقابة المهندسين
التلات اماكن هما اسكندرية والمنيا والاقصر
التقديم فى الكورس بعد الامتحانات وانا عامل نظام كورسات اوفر من بتاع الكلية

bahaaeldeen 01-06-2012 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princces monny (المشاركة 4530907)

مجموعك كويس ونصيحة منى امتحنى فنون وعمارة عشان تدخلى قسم هندسة الديكور عمارة داخلية لو لا قدر الله مجموعك قل عن كدة
وبعدين فنون جميلة قسم عمارة اجمل واحسن من هندسة بمراحل خسارة تدخلى هندسة ولو ناوية قسم عمارة والاخر تلاقى بتاع فنون جميلة عمارة مستواه اكبر وياخد فرصة شغلك
الكورسات لو خدتيها بعد الامتحان كفاية جداااا
الامتحان الاول هتقدمى فى جامعة القاهرة لما باب التنسيق يفتحخ وتسحبى استمارة وتجيبيه لفنون جميلة
فنون جميلة الزمالك اللى هو حلوان هى الوحيدة اللى فى القاهرة
ولو دخلتى هندسة هتبقى وحشة بجد لان عددها بالالاف وفيه مليون مهندس لكن مفيش مهندس معمارى ومعاه ابداع فنى وكمان عددكم بالكلية 200 طالب بالكتير فى الدفعة يعنى احسن تعليم واحسن نظام تعليمى هتشوفيه فى حياتك مش زى نظام الكليات الزحمة
مفيش حاجة اسمها هندسة عمارة لان فنون جميلة عمارة وديكور مش سايبنلهم اى فرصة
ياريت تعيدى النظر وربنا يوفقك
فنون تطبيقية مفيهاش عمارة وفيها تصميم داخلى واثاث يعنى مفيهاش هندسة الديكور
ونصيحة لو مجموعك مجابش عمارة يبقى ادخلى ديكور وهتدرسى نفس المواد واكتر فى الانتريور ديساين يعنى هندسة وفن وابداع وهتدرسى كل مواد عمارة حتنى كيميا وفيزيا ومنظور وانشاء معمارى وكتييير

وائل محرز النقيب 29-06-2012 08:12 PM

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

yoyo3001 04-07-2012 08:02 AM

يا جماااااعه بليز حد يرد عليا انا في سنة تالته ادبي وخلصت الامتحانات بس لسه النتيجه وعندي سؤال هو لو انا عايزة ادخل القدرات لازم اروح كل الجامعات ولا جامعه واحده كفاية يعني لازم اروح فنون جميلة الاسكندرية وفنون الاقصر والمنيا وحلوان ولا واحده بس كفاية علشان اقدر ادخل اي واحده منهم

amera mera 04-07-2012 10:24 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا تالته ثانوى
...طبعا لسه يادوب مخلصه امتحانات امبارح

عايزه اسال على امتحان قدرات المنيا

انا عايزه ادخل فنون ديكور

بس مش عارفه اى حاجه عن اختبار القدرات

:(

mohamed-salah 04-07-2012 03:47 PM

انا عايز افهم هوه انا بروح جامعه القاهره عشان اسجل فى يوم وامتحن فى يوم تانى حد يفهمنى ايه الخطوه الاوله

ebthal kotb 04-07-2012 06:35 PM

ما هى الثقافه العامه للفنون الجميله؟

bahaaeldeen 05-07-2012 12:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyo3001 (المشاركة 4620060)
يا جماااااعه بليز حد يرد عليا انا في سنة تالته ادبي وخلصت الامتحانات بس لسه النتيجه وعندي سؤال هو لو انا عايزة ادخل القدرات لازم اروح كل الجامعات ولا جامعه واحده كفاية يعني لازم اروح فنون جميلة الاسكندرية وفنون الاقصر والمنيا وحلوان ولا واحده بس كفاية علشان اقدر ادخل اي واحده منهم

جامعة واحدة تكفى مش لازم تمتحنى فى كله وبعديها تحولى اى كلية حتى لو مجموعك مش جايبها

ayoya2022 06-07-2012 11:04 PM

for exmenation i pay 125 for two exm or 250 pleace help

ayoya2022 06-07-2012 11:06 PM

for exemination i pay 125 for two emem or 250 please helpe me

bahaaeldeen 08-07-2012 01:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayoya2022 (المشاركة 4627211)
for exemination i pay 125 for two emem or 250 please helpe me

125 للامتحان الواحد

عبدالله55 08-07-2012 04:39 PM

أرجو التوضيح أنا سحبت بطاقة قدرات عمارة من اسكندرية وأخدت رقم جلوس ومحدد لى يوم الأربعاء 11/7 هل يلزمنى الحصول على استمارة قدرات من مكتب التنسيق أيضا
حد يفهمن من فضلكم

مناجاةُ النجاةَََِ 09-07-2012 08:53 PM

طب هو اخر ميعاد للتقديم و للامتحان ف جامعة الاقصر و المنيا امتي عشان دول اقرب جامعتين مني؟

loleta_lolla 09-07-2012 11:26 PM

انا سمعت ان في تماثيل بنرسمها ده صح ولا ايه؟؟؟

Seif Albaz 09-07-2012 11:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loleta_lolla (المشاركة 4634970)
انا سمعت ان في تماثيل بنرسمها ده صح ولا ايه؟؟؟

لا ابدا خاااااااااااااااااااااااااااالص هما 3 اسئله منظور حر هندسي و ابتكاري

m121294 11-07-2012 10:30 PM

هو امتحان قدرات عمارة بيبقى عبارة عن ايه وفية اسئلة نظري ولا لأ واية الادوات الي اجبها معايا الامتحان انا امتحاني يوم 16-7

محمدانجينير 12-07-2012 07:30 PM

الادوات اسكتش ربع فرخ مسطرة 50 او 60 سم قلمين رصاص واحد hp والتاني 4h واستيكة

محمدانجينير 12-07-2012 07:31 PM

اه وفي حاجة اسمها الثقافة المعمارية هتلاقي ملازم هنا في المنتدي في قسم المواد المشتركة قدرات فنون وعمارة

m121294 12-07-2012 09:20 PM

شكراااا جداااااااا يا محمد

bahaaeldeen 13-07-2012 11:24 PM

التماثيل فى امتحان فنون وتصميم ابتكارى ونظرى
وامتحان عمارة بيكون منظور وسؤال نظرى

mohamed ahmed00 15-07-2012 02:44 AM

انا فى سنة تالتة و لسة النتيجة ما ظهرتش و جبت 91.5% فى تانية وادبى....... هل ممكن ادخل فنون جميلة
قسم ديكور وللا لازم اكون علمى؟ please ارجو الرد:bosyht9:

bahaaeldeen 16-07-2012 10:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ahmed00 (المشاركة 4647701)
انا فى سنة تالتة و لسة النتيجة ما ظهرتش و جبت 91.5% فى تانية وادبى....... هل ممكن ادخل فنون جميلة
قسم ديكور وللا لازم اكون علمى؟ please ارجو الرد:bosyht9:

اة طبعا مجموعك يجيب ونص
ديكور لازم تكونى علمى او تكونى ادبى فى اسنكدرية

RAN123 11-08-2012 10:25 PM

ب/ديكور-مجموعها اقل من عمارة بقليل -دراستها مستمدة من عمارة ويمكن بالكورسات توفر فرص عمل عمارة لديكور يعنى تشتغل مهندس معمارى - علمى فقط ماعدا جامعة اسكندرية

بنسبة انا لو خلصت ديكور واخذت كورسات هابقى مهندسة معمارية ولى مجرد انى هشتغل مهندسة معمارية

bahaaeldeen 12-08-2012 03:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ran123 (المشاركة 4743721)
ب/ديكور-مجموعها اقل من عمارة بقليل -دراستها مستمدة من عمارة ويمكن بالكورسات توفر فرص عمل عمارة لديكور يعنى تشتغل مهندس معمارى - علمى فقط ماعدا جامعة اسكندرية

بنسبة انا لو خلصت ديكور واخذت كورسات هابقى مهندسة معمارية ولى مجرد انى هشتغل مهندسة معمارية

هيكون معاكى خبرة تلقائى بالعمارة والديكور وكل المجالات المتاحة فى النطاق دة

Jaleluo 19-08-2012 05:45 PM

كنت عايز اسال هو ممكن الواحد يدخل امتحان القدرات بتاع التربية الفنية ولو مجموعة كويس ممكن يدخل فنون جميلة لو جبت لائق \وهل كل كلية لها امتحان خاص بيها انا كنت عايز اطلع مدرس تربية فنية اللى بيأهل طلبة الثانوية العامة لاجتياز امتحان القدرات ومش عارف ادخل اية بالظبط ممكن حد يرد عليا

bahaaeldeen 25-08-2012 01:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jaleluo (المشاركة 4764599)
كنت عايز اسال هو ممكن الواحد يدخل امتحان القدرات بتاع التربية الفنية ولو مجموعة كويس ممكن يدخل فنون جميلة لو جبت لائق \وهل كل كلية لها امتحان خاص بيها انا كنت عايز اطلع مدرس تربية فنية اللى بيأهل طلبة الثانوية العامة لاجتياز امتحان القدرات ومش عارف ادخل اية بالظبط ممكن حد يرد عليا

لا لازم تجيب لائق فى تربية فنية او فنون جميلة
كل كلية لوحدها يعنى فنون جميلة وحدها وتربية فنية وحدها

jazzsonic 27-08-2012 12:10 AM

انا جديد هنا فى المنتدى و كان عندى شويه استفسارت كده

اولا انا كنت فى ثانيه ثانوى و جايب 91.95% يعنى 92% قسم علمى

و رايح على ثالثه علمى رياضه ان شاء الله وانا كان نفسى من زمان وانا

صغير اخش فنون جميله قسم ديكور و مش عايز اخش غيرها فياترى

هى الكليه عامه بتاخد مجموع كام و قسم ديكور بياخد من كام

و امتحان القدرات ده بمتحنه فين ؟ فى المدرسه مع امتحانات الثانويه

ولا ايه بالضبط و ايه نظام الامتحان ده لانى سمعت ان فى امتحان فنون

و عماره . و ناس قالتلى انى امتحن الاثنين فايه نظامهم يعنى ايه المفروض

اعمله و ارسم ايه و كده و بردوا شوفت هنا انى لازم اخد كورسات

عشان اتدرب على الامتحان هل ده صحيح ولو صح بيبقى فين ؟

وانا اسف على كتر الاسئله بس عشان تبقى الصوره واضحه قدامى

Jaleluo 30-08-2012 12:20 PM

شكرا جدا لحضرتك معلش هتعب حضرتك معايا هو النجاح فى كلية التربية الفنية صعب اصلى سمعت انهم مش بيخدوا عدد كبير وهل تنسيق الكلية بيكون عالى زى فنون جميلة وانا عادى ممكن اخد الكورس دلوقتى وامتحن فى اى وقت يعنى اقبل امتحان الثانوية العامة ولا لازم بعد امتحان الثانوية العامة

bahaaeldeen 30-08-2012 03:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jazzsonic (المشاركة 4785619)
انا جديد هنا فى المنتدى و كان عندى شويه استفسارت كده

اولا انا كنت فى ثانيه ثانوى و جايب 91.95% يعنى 92% قسم علمى
و رايح على ثالثه علمى رياضه ان شاء الله وانا كان نفسى من زمان وانا
صغير اخش فنون جميله قس ديكور و مش عايز اخش غيرها فياترى
هى الكليه عامه بتاخد مجموع كام و قسم ديكور بياخد من كام
و امتحان القدرات ده بمتحنه فين ؟ فى المدرسه مع امتحانات الثانويه
ولا ايه بالضبط و ايه نظام الامتحان ده لانى سمعت ان فى امتحان فنون
و عماره . و ناس قالتلى انى امتحن الاثنين فايه نظامهم يعنى ايه المفروض
اعمله و ارسم ايه و كده و بردوا شوفت هنا انى لازم اخد كورسات
متحان هل ده صحيح ولو صح بيبقى فين ؟
وانا اسف على كتر الاسئله بس عشان تبقى الصوره واضحه قدامى

الكلية فى حدود 92 93

الكلية هتمتحن القدرات
انت هتمتحن فنون بيكون رسم تماثيل وتصميم ابتكارى وسؤال معلومات عامة
لو عايز عمارة امتحن عمارة
الكورس بيكون فى الكلية تبع الجامعة

bahaaeldeen 30-08-2012 03:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jaleluo (المشاركة 4796730)
شكرا جدا لحضرتك معلش هتعب حضرتك معايا هو النجاح فى كلية التربية الفنية صعب اصلى سمعت انهم مش بيخدوا عدد كبير وهل تنسيق الكلية بيكون عالى زى فنون جميلة وانا عادى ممكن اخد الكورس دلوقتى وامتحن فى اى وقت يعنى اقبل امتحان الثانوية العامة ولا لازم بعد امتحان الثانوية العامة

لا ولا صعب ولا حاجة
هتاخد كورس تربية فنية بعد ما تخلص امتحان ثانوى

kurumi 24-09-2012 02:59 PM

انا امتحنت كليه فنون جميله فنون تبع جامعه حلوان وانا علمي ينفع ادخل قسم ديكور؟ ولو ينفع امتحن او احول قسم عماره؟ لانو مجموعي يجيب عماره بس ملحقتش الامتحان بتاع عماره

hagmoh 04-11-2012 06:07 PM

انا طال فى دبلوم خمس سنين قسم كهرباء وكنت عايز اخش فنو عمارة بالاسكندرية انا عايز اعرف ايه اللى المفروض اعمله وامتحان القدرات عبارة عن ايه ولو فى كورسات لامتحان القدرات ياربت تفدونى

Dr Elgohary 08-11-2012 10:49 PM

شكرااااااااا على الافادة

عبد الله مصلحى 10-11-2012 08:46 PM

يا معينننننننننننن

age dreem 26-12-2012 07:32 PM

شكرا اااااااااااااا

asala khatab 30-12-2012 03:37 PM

لو سمحت عايزه اعرف انا كونت علمى رياضه و جبت 80% و ودخلت حقوق بسبب التنسيق و انا مش بحبها و كنت عايزه ادخل فنون جميله ودلوقتى احنا في اخر الترم الاول وعايزه اعرف اعمل ايه عشان احول من حقوق ل فنون جميله وينفع احول في الترم التانى ؟ وشكرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:01 AM.