بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   نصائح للجدد+موقع المناهج+آلة كاسيو..هديه!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149486)

جعلتني مهندسا 06-09-2009 08:24 PM

طب ايه رأي حضرتك في الطبية

وهل فيها أقسام

أصلي متردد بين مدني وطبية

طب ايه المستقبل العملي للقسمين

للخارج وداخل مصر

وهل تفرق الجامعة الحكومية عن الجامعة الخاصة (الشروق) بالنسة لفرص العمل

yoyeta 07-09-2009 02:50 AM

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
هو انا طبعاً لسه ما دخلتش هندسة
انا لسة فى ثانوى بس نفسى ادخل هندسة
و حبيت احييك على موضوعك المتميز
ابقوا ادعولى بقى انى ادخل هندسة و آجى معاكم
ابقوا انتظرونى
سلام

Eng_lfc 07-09-2009 06:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جعلتني مهندسا (المشاركة 1569480)
طب ايه رأي حضرتك في الطبية

وهل فيها أقسام

أصلي متردد بين مدني وطبية

طب ايه المستقبل العملي للقسمين

للخارج وداخل مصر

الهندسة الطبية من اصعب اقسام اهندسة
اما الفرق بين الجامعات الحكومية و الخاصة بالذات الشروق فى العمل
الفرق ان المهندس اللى خريج من هندسة الشروق بعد اما بيعمل معادلة فى عين شمس بعد الباكاليروس
بيبقى مهندس معادل غير المهندس اللى خريج كلية حكومية

mido bassyo 07-09-2009 03:51 PM

ايه المعادلة دى؟

mido bassyo 07-09-2009 03:54 PM

هى مش الشروق من الحاجات اللى معاها معادلة اصلا؟ معادلة ايه دى اللى هيعملها؟؟؟؟؟

الأمير الرقمى 07-09-2009 04:39 PM

هكرر كلامى للمره ال11 ألف....مبتفرقش

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyeta (المشاركة 1570684)
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
هو انا طبعاً لسه ما دخلتش هندسة
انا لسة فى ثانوى بس نفسى ادخل هندسة
و حبيت احييك على موضوعك المتميز
ابقوا ادعولى بقى انى ادخل هندسة و آجى معاكم
ابقوا انتظرونى
سلام

أشكرك يا (مهندس المستقبل) و إن شاء الله منتظرينك....بالتوفيق ياغالى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جعلتني مهندسا (المشاركة 1569480)

ياجماعه هكرر كلامى للمره ال11 ألف.......ياجماعه مبتفرقش.....بصوا .... أنا مش هوجع دماغكوا بالحكم أو الفلسفات....لكن أحب أقول لكم إن أحد زملائى ماسك دلوقتى القسم الخاص بالتعاملات الالكترونيه بأحد فروع البنك الأهلى....

ملاحظه ...

زميلى ده : خريج الشروق قسم حاسبات
زميلى ده: ماسك القسم...مش مجرد مهندس فى القسم
زميلى ده:يعمل بقاله سنتين بس
زميلى ده: حاليا فى قبرص لأن الشغل رشحه لبعثه هناك
زميلى ده : ولا له أى واسطه شغلته

ولولا الخصوصيه....كنت ادتكم رقم تليفونه واسمه كمان

أقول إيه تانى؟

جعلتني مهندسا 07-09-2009 04:53 PM

شكرااااااااااااااااا بجد لحضرتك

ومعلش ضايقناك شوية بس ايه رأيك في الطبية وهل فيها أقسام فرعية

وهي أحسن ولامدني

yasasa 07-09-2009 07:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جعلتني مهندسا (المشاركة 1572206)

وهي أحسن ولامدني

انا اعرف ناس خريجى طبية
وعرفت منهم شوية عن القسم
الشغل فى المجال نفسه صعب لكن تقدر تشتغل فى البرمجة
لأنك بتبقى دارس زيك زى بتاع الحاسبات برمجة
فلو انت متحبش انك يكون ليك تعامل مع الكمبيوتر (كمجال عمل ) يبقى بلاش
لأنى على سبيل المثال رفض أخشه لأنى رافض فكرة أشتغل فى كمبيوتر والبرمجة تماماً

جعلتني مهندسا 07-09-2009 08:40 PM

فعلا أنا مش عاوز ألمس الكمبيوتر في الشغل عشان كده أنا قلقان

طب ايه رأيكم في قوى وأجهزه كهربية

وهل قسم مدني شغله مضمون سواء بره أو جوه مصر

وتنصحني أستخدم أي آله في الكلية

500 570 82

معلش أسئلتي كتير

بس يارب يخليك لينا

abdelRhman772007 08-09-2009 06:22 AM

يا ريت تقولنا رأيك فى قسم طيران و قسم بحرية و توضحلنا مهندسينهم بيعملوا ايه و ايه منزلتهم بالنسبة لباقى الأقسام
و فرص العمل بره و جوه
متشكرين يا بشمهندس على معلوماتك المفيدة ده

Drsara 08-09-2009 07:03 AM

السلام عليكم وبارب ربنا يوفقكم فيما تريدة اللهم امين لكن بالنسبة انى متطفلة على القسم الهندسى فممكن اعرف تقريبا على ما قريت قسم الميكا الكترونيكس اية نظامة وكمان ياريت اعرف كل حاجة عن الهندسة النووية وكل حاجة تقريبا وتقبلوا تحياتى وبالتوفيق دنيا واخرة

الأمير الرقمى 08-09-2009 04:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جعلتني مهندسا (المشاركة 1572206)

وهي أحسن ولامدني

لا أخفيك سرا...معنديش خلفيه عن الهندسه الطبيه....عذرا.....
أرشحلك الآله الحاسبه fx570 من كاسيو .... وهى تعملها 100 جنيه تقريبا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Drsara (المشاركة 1574710)
السلام عليكم وبارب ربنا يوفقكم فيما تريدة اللهم امين لكن بالنسبة انى متطفلة على القسم الهندسى فممكن اعرف تقريبا على ما قريت قسم الميكا الكترونيكس اية نظامة وكمان ياريت اعرف كل حاجة عن الهندسة النووية وكل حاجة تقريبا وتقبلوا تحياتى وبالتوفيق دنيا واخرة

تم التعرض للقسمين فى مشاركات سابقه (صفحه 1و2)

technicman 08-09-2009 05:54 PM

متشكرييييين جدااااااااا على مجهودك الرائع وتعبك فى الرد على أسئلتنا
أنا من زماااااااااان وأنا بحلم أكون مهندس كهرباء والحمد لله ربنا حققلى إنى أدخل هندسة وإن شاء الله أدخل كهرباء
ولسا هادخل إعدادى بعد كام سبوع بس أنا جاتلى هندسة شبرا على الرغم من إن مجموعى يدخلنى عين شمس و القاهره وده علشان التوزيع الجغرافى
المهم جريت على التحويلات عشان أحول عين شمس وإتبهدلت أخر بهدلة نتيجة التحويل بعد العيد
يعنى أنا كدة هأضى أسبوعين فى شبرا وبعدين أنقل عين شمس (لو التحويل إتقبل إن شاء الله)
فهل حضرتك شايف إن لو التحويل قبل أنقل عين شمس ولا هيبقى فيها لغبطة وأخلينى فى شبرا

Drsara 08-09-2009 07:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمير الرقمى (المشاركة 1575624)
لا أخفيك سرا...معنديش خلفيه عن الهندسه الطبيه....عذرا.....
أرشحلك الآله الحاسبه fx570 من كاسيو .... وهى تعملها 100 جنيه تقريبا

تم التعرض للقسمين فى مشاركات سابقه (صفحه 1و2)

شكرااا لحضرتك جدااا

Medo abdo 08-09-2009 07:58 PM

انا عايز اعرف :bosyht9:
1/هل الهندسة المدنى متوفر فيها فرص عمل على الرغم من انك اكيد ملاحظ كتير من طلاب هندسة الزقازيق بيدخلوا القسم ده ؟
2/هوه قسم المدنى بياخد مجموع كام؟
3/ ايه اهم الكتب اللى ممكن تفيدنى فى الهندسة عموما؟
4/ ايه حكاية الكليات المعترف بيها دوليا وايه هى الكليات اللى مش معترف بيها دوليا؟
:eek:

الأمير الرقمى 08-09-2009 08:46 PM

برافو...

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة technicman (المشاركة 1575891)
متشكرييييين جدااااااااا على مجهودك الرائع وتعبك فى الرد على أسئلتنا
أنا من زماااااااااان وأنا بحلم أكون مهندس كهرباء والحمد لله ربنا حققلى إنى أدخل هندسة وإن شاء الله أدخل كهرباء
ولسا هادخل إعدادى بعد كام سبوع بس أنا جاتلى هندسة شبرا على الرغم من إن مجموعى يدخلنى عين شمس و القاهره وده علشان التوزيع الجغرافى
المهم جريت على التحويلات عشان أحول عين شمس وإتبهدلت أخر بهدلة نتيجة التحويل بعد العيد
يعنى أنا كدة هأضى أسبوعين فى شبرا وبعدين أنقل عين شمس (لو التحويل إتقبل إن شاء الله)
فهل حضرتك شايف إن لو التحويل قبل أنقل عين شمس ولا هيبقى فيها لغبطة وأخلينى فى شبرا

الحمد لله ان ربنا حققلك حلمك....وأنا مبسوط منك....لأنك أول واحد فى المشاركات دى محدد هدفه مسبقا .... ومش محتار مابين الأقسام....أحييك:022yb4:

وبالنسبة لموضوع التحويل ده....مادام انت قدمت ورقك ومشيت فى الاجراءات....فاتوكل على الله....مع تحفظى لو كنت عاوز تحول عشان المسمى (خريج عين شمس)....

لو هتضطر تسكن فى المدينه الجامعيه وانت مبتحبش الغربه عن البيت ومش مستعد لمصاريف زياده....يبقى خليك فى الكليه أقرب ليك....

ملاحظه:
جامعة عين شمس هتمد اليوم الدراسى إلى 12 ساعه ابتداء من العام الدراسى الحالى لتجنب انفلونزا الخنازير بتقليل الكثافه الطلابيه...اسأل فى الموضوع ده الأول...ممكن يخليك تغير رأيك

جعلتني مهندسا 08-09-2009 08:47 PM

يعني لو الجامعة بتاعتي مش معنرف بيها دوليا

ماينفعش أشتغل بره

أرجوك فيدني يا بشمهندس

الأمير الرقمى 08-09-2009 09:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo abdo (المشاركة 1576220)
انا عايز اعرف :bosyht9:
1/هل الهندسة المدنى متوفر فيها فرص عمل على الرغم من انك اكيد ملاحظ كتير من طلاب هندسة الزقازيق بيدخلوا القسم ده ؟
2/هوه قسم المدنى بياخد مجموع كام؟
3/ ايه اهم الكتب اللى ممكن تفيدنى فى الهندسة عموما؟
4/ ايه حكاية الكليات المعترف بيها دوليا وايه هى الكليات اللى مش معترف بيها دوليا؟
:eek:

1-فرص العمل تعتمد أولا وأخيرا على الخريج(قدراته العلميه-قابليته لتحمل المسؤوليه فى العمل...إلخ) بغض النظر عن القسم......(تم مناقشة الموضوع سابقا)

2- المجموع المؤهل للقسم يتم تحديده بعد انتهاء سنة اعدادى ( يقوم الطالب بملئ استمارة رغبات فى القسم الذى يود دخوله بعد اعدادى) وبناء على كم الطلب على القسم يتم تحديد مجموعه (تقدر تقول تنسيق مصغر تانى بعد اعدادى).....فإنت عشان تريح نفسك....لازم تجيب مجموع مستريح عشان تختار القسم اللى انت عاوزه براحتك

3-وانت فى اعدادى هندسه أو فى أى قسم....الرياضيات هى أهم ماده مشتركه لكل الأقسام....لازم مستواك يكون مش أقل من (جيد) فيها.....لكن الكتب المتخصصه مش هتهمك فى اعدادى

b]4-[/b]كليات الهندسه الحكوميه معترف بها دوليا طبعا (معنديش خلفيه عن الجامعات الخاصه)....والمقصود بالكليات المعترف بيها هى الكليات اللى بتدرس (عدد) معين من (المواد الدراسيه) (بعدد ساعات معين أسبوعيا )مما يؤهلك لاستكمال دراستك بالخارج مباشرة فى حالة الرغبه فى ذلك لأن دراستك فى هذه الحاله تكون مناظره لمثيلتها فى أى دوله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جعلتني مهندسا (المشاركة 1576325)
يعني لو الجامعة بتاعتي مش معنرف بيها دوليا

ماينفعش أشتغل بره

أرجوك فيدني يا بشمهندس

وانت خايف من إيه؟.....هى كليتك مش معترف بيها؟......عموما ياسيدى ماتقلقش....انت كده كده مش هتسافر بره على طول....انت أكيد هتشتغل هنا فتره ان شاء الله ....وبعد كده هتسافر لو حبيت على حس خبرتك فى العمل اللى كنت شغاله وحكاية (انت خريج جامعة إيه) دى بتتنسى

جعلتني مهندسا 08-09-2009 10:07 PM

الله يطمنك

technicman 08-09-2009 10:35 PM

أشكرك على ردك وربنا يوفقك
http://www.qariya.com
الموقع ده مفيد جدااااا لخريجين كهرباء وإتصالات

technicman 08-09-2009 10:37 PM

وده كمان

http://www.electronics-lab.com/downloads/schematic/index.html
http://eng2all.com/

yasasa 09-09-2009 04:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمير الرقمى (المشاركة 1576319)
الحمد لله ان ربنا حققلك حلمك....وأنا مبسوط منك....لأنك أول واحد فى المشاركات دى محدد هدفه مسبقا .... ومش محتار مابين الأقسام....أحييك:022yb4:

ملاحظه:
جامعة عين شمس هتمد اليوم الدراسى إلى 12 ساعه ابتداء من العام الدراسى الحالى لتجنب انفلونزا الخنازير بتقليل الكثافه الطلابيه...اسأل فى الموضوع ده الأول...ممكن يخليك تغير رأيك

بحب أختلف معاك فى النقطة ديه

لأن فعلاً انا أزاى أحدد هدفى وانا معرفش حاجة (بالبلدى )
وعلى رأى المثل الى أيده فى المياه مش زى الايده فى النار
يعنى كل الكلام الى بسمعه نظرى ومن أعداد قليلة مهما كان
لسا المفروض أشوف المواد الى بدرسها ومدى تأقلمى معها وحبى لها
يعنى مثلاً لو انا كنت عايز مدنى وكنت فاشل فى الرسم الهندسى وهكذا
-------------------
بالنسبة للملاحظة ديه فى كل الكليات الهندسية الكبيرة
المطرية - حلوان - القاهرة - عين شمس - أسكندرية وهكذا

الى بتقبل اعداد أكثر من الألف ونص
لأن حسب ما بيقولوا هيقللوا الأعداد إلى 300 طالب فى المجموعة
فتزيد عدد المجموعات وهكذا بقا

yasasa 09-09-2009 04:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمير الرقمى (المشاركة 1576562)
1-

b]4-[/b]كليات الهندسه الحكوميه معترف بها دوليا طبعا (معنديش خلفيه عن الجامعات الخاصه)....والمقصود بالكليات المعترف بيها هى الكليات اللى بتدرس (عدد) معين من (المواد الدراسيه) (بعدد ساعات معين أسبوعيا )مما يؤهلك لاستكمال دراستك بالخارج مباشرة فى حالة الرغبه فى ذلك لأن دراستك فى هذه الحاله تكون مناظره لمثيلتها فى أى دوله

مش فاهم النقطة ديه كويس
لأنى أخوى لما حب يكمل دراسات عالية فى ألمانيا قلولوه خد بعض المواد علشان تعادل شهادتك
وجارى فعلاً بيعمل المعادلة دلوقتى فى جامعة عين شمس
-----------
ممكن يكون نظام الساعات المعتمد الى بيعمل 12 آلف هو الى معترف بيه
+ الجامعة الأمريكية والالمانية والبريطانية

Eng_lfc 10-09-2009 11:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasasa (المشاركة 1578078)
مش فاهم النقطة ديه كويس
لأنى أخوى لما حب يكمل دراسات عالية فى ألمانيا قلولوه خد بعض المواد علشان تعادل شهادتك
وجارى فعلاً بيعمل المعادلة دلوقتى فى جامعة عين شمس
-----------
ممكن يكون نظام الساعات المعتمد الى بيعمل 12 آلف هو الى معترف بيه
+ الجامعة الأمريكية والالمانية والبريطانية

ممكن هم دول
او بتهيألى بكلية معروفة دوليا زى عين شمس
لأن الخلايجة بيجوا بياخدوا مهندسين منها بعد التخرج

الأمير الرقمى 11-09-2009 02:11 PM

العملى...أساسى...بس هتعتمد على نفسك

قضيه أحب أن أطرحها عليكم قد تزيل اللبس عن البعض خاصة اللى فى الهندسه بالفعل

إنك حاسس انك بتدرس حاجات مش هتفيدك لما تتخرج فى الشغل
يمكن الاحساس ده يجيلك لما تلاقى نفسك عمال بتدرس نظرى كتير جدا بالمقارنه بالفتات من العملى (دا إن وجد أساسا)...وده واقع بالفعل للأسف.....فالعملى شبه معدوم أساسا بكليات الهندسه....لأسباب كتيره زى:

1-قلة الامكانيات الماديه بالجامعه (مع انى مش مقتنع بالسبب ده...بس هى دى حجتهم)
2-أعداد الطلبه الكتيره
3-ان النظرى هو الأهم (امتحان آخر السنه +الميدتيرم)
4-درجة العملى لاتمثل أكثر من 5% من المجموع الاجمالى إن لم تكن أقل

دا غير إن النظرى كله (متكوم) ورا بعضه فى اعدادى وأولى وتانيه .. وهتحس انك برضه مازلت غير مستوعب الأمور...ثم تفاجأ بتطبيقات كل النظرى اللى درسته فى السنين اللى فاتت (متكدس) فى تالته وبكالوريوس....طبعا ده سوء تنظيم للمناهج
وأتحدى أى مسؤول فى هيئة التدريس داخل الجامعه يقول غير كده....
لإن الصح هو:

إن كل سنه دراسيه يبقى التيرم الأول بتاعها نظرى ..... والتيرم التانى يكون تطبيقات هذا النظرى فى الحياه العمليه(نظرى +عملى)

س : طب وإيه الحل؟
ج : طبق العملى بنفسك وأمرك لله
س : إزاى؟

بصوا ياشباب...أولا لازم نكون متفقين على مبدأ إن جملة (أصل احنا مخدناش الحاجه دى ) ملغية من قاموس المهندسين....يعنى أى تقنيه هندسيه فى مجال دراستك لازم هيكون عندك إن عاجلا أم آجلا فكره عنها...وبناء على الكلام ده هتكون دى خططك (لتطبيق العملى المعدوم فى الكليه) طوال الدراسه:

ملحوظه (سأركز على مهندس بقسم كهربا كمثال للتوضيح ):

1- أى جهاز كهربى فى البيت يبوظ ... فكه بنفسك وابدأ دور على سبب المشكله...ولو معرفتش .... خده على أقرب كهربائى واعرف منه المشكله وخليك قاعد معاه وهو بيصلحه ... ومره فى التانيه هتعرف معظم الأعطال الشائعه وعلاجها ويصبح لديك (تراكم خبرات)

2- لو فيه حد بيبنى بيت جديد ... لازم تستغل الفرصه وتروح مع الكهربائى وهو بيركب توصيلات الكهربا (مفيده جدا جدا)

3- ورشة لف المواتير مخزن هاااااائل للمعرفه بالآلات الكهربيه....لو تعرف تظبط لنفسك ساعتين زمن فى يوم أجازتك وتروح فيهم هناك يبقى انت ماشى على الطريق الصح (يفضل للى رايح تالته)

4- التدريب الصيفى اللى المفروض تعمله فى الكليه مهم جدا وفرصه للاحتكاك بمحطات الكهرباء أو التوليد (خد فكره عنها..هتوضحلك أمور كتير)

كلامى اللى انا قلته ده طبعا هيختلف من قسم للتانى ... بس أنا كنت بوضح طريقة تفكيرك تكون إزاى للدخول فى الجانب العملى لأنه لابد منه ..... بدل ماتسيب نفسك للكليه وتفاجأ انك اتخرجت من قسم كهربا....

وعمرك ما وصلت لمبه !

الأمير الرقمى

pinkykitty 13-09-2009 11:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمير الرقمى (المشاركة 1587689)
قضيه أحب أن أطرحها عليكم قد تزيل اللبس عن البعض خاصة اللى فى الهندسه بالفعل

إنك حاسس انك بتدرس حاجات مش هتفيدك لما تتخرج فى الشغل

يمكن الاحساس ده يجيلك لما تلاقى نفسك عمال بتدرس نظرى كتير جدا بالمقارنه بالفتات من العملى (دا إن وجد أساسا)...وده واقع بالفعل للأسف.....فالعملى شبه معدوم أساسا بكليات الهندسه....لأسباب كتيره زى:

1-قلة الامكانيات الماديه بالجامعه (مع انى مش مقتنع بالسبب ده...بس هى دى حجتهم)
2-أعداد الطلبه الكتيره
3-ان النظرى هو الأهم (امتحان آخر السنه +الميدتيرم)
4-درجة العملى لاتمثل أكثر من 5% من المجموع الاجمالى إن لم تكن أقل

دا غير إن النظرى كله (متكوم) ورا بعضه فى اعدادى وأولى وتانيه .. وهتحس انك برضه مازلت غير مستوعب الأمور...ثم تفاجأ بتطبيقات كل النظرى اللى درسته فى السنين اللى فاتت (متكدس) فى تالته وبكالوريوس....طبعا ده سوء تنظيم للمناهج
وأتحدى أى مسؤول فى هيئة التدريس داخل الجامعه يقول غير كده....
لإن الصح هو:

إن كل سنه دراسيه يبقى التيرم الأول بتاعها نظرى ..... والتيرم التانى يكون تطبيقات هذا النظرى فى الحياه العمليه(نظرى +عملى)

س : طب وإيه الحل؟
ج : طبق العملى بنفسك وأمرك لله
س : إزاى؟

بصوا ياشباب...أولا لازم نكون متفقين على مبدأ إن جملة (أصل احنا مخدناش الحاجه دى ) ملغية من قاموس المهندسين....يعنى أى تقنيه هندسيه فى مجال دراستك لازم هيكون عندك إن عاجلا أم آجلا فكره عنها...وبناء على الكلام ده هتكون دى خططك (لتطبيق العملى المعدوم فى الكليه) طوال الدراسه:

ملحوظه (سأركز على مهندس بقسم كهربا كمثال للتوضيح ):

1- أى جهاز كهربى فى البيت يبوظ ... فكه بنفسك وابدأ دور على سبب المشكله...ولو معرفتش .... خده على أقرب كهربائى واعرف منه المشكله وخليك قاعد معاه وهو بيصلحه ... ومره فى التانيه هتعرف معظم الأعطال الشائعه وعلاجها ويصبح لديك (تراكم خبرات)

2- لو فيه حد بيبنى بيت جديد ... لازم تستغل الفرصه وتروح مع الكهربائى وهو بيركب توصيلات الكهربا (مفيده جدا جدا)

3- ورشة لف المواتير مخزن هاااااائل للمعرفه بالآلات الكهربيه....لو تعرف تظبط لنفسك ساعتين زمن فى يوم أجازتك وتروح فيهم هناك يبقى انت ماشى على الطريق الصح (يفضل للى رايح تالته)

4- التدريب الصيفى اللى المفروض تعمله فى الكليه مهم جدا وفرصه للاحتكاك بمحطات الكهرباء أو التوليد (خد فكره عنها..هتوضحلك أمور كتير)

كلامى اللى انا قلته ده طبعا هيختلف من قسم للتانى ... بس أنا كنت بوضح طريقة تفكيرك تكون إزاى للدخول فى الجانب العملى لأنه لابد منه ..... بدل ماتسيب نفسك للكليه وتفاجأ انك اتخرجت من قسم كهربا....

وعمرك ما وصلت لمبه !

الأمير الرقمى

طبعا كلام صحيح
بس دلوقتي انا اصلا ان شاء الله عايزة ادخل قسم نووي يبقى ازاي اقدر اطبق عملي وكمان حكاية تدريب الصيف ديه انا سمعت عنها اكتر من مرة بس هل في تدريب صيفي لقسم نووي وللا لأ؟
وفعلا المشكلة في الجامعات سوء طريقة الدراسة ...المفروض انهم عارفين ان المذاكرة في الكلية بتختلف عن أي مرحلة دراسية قبل كده لأن قبل كده كنا بنذاكر علشان م الاخر نحط اللي ذاكرناه في الامتحان وبعدين يتنسي وحاجات بسيطة هي اللي بتفضل معانا اما في الكلية فاحنا بنذاكر علشان نطبق اللي ذاكرناه في الحياة العملية لما نشتغل بس بما ان ما فيش تطبيق عملي كافي زي ما حضرتك قلت فطبعا مش حنفضل حاطين ايدينا على خدنا وساكتين احنا فعلا لازم نعلم نفسنا بنفسنا وما نكتفيش بالعملي القليل اللي في الكلية
بس يا ريت حضرتك تفيدني في موضوع التطبيق العملي بتاع نووي لاني بحب القسم ده جدا ونفسي ادخله واكون ناجحة فيه

elzoam 14-09-2009 03:10 AM

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووور

ابن_مصر 24-09-2009 06:27 AM

السلام عليكم يا باشمهندس وباشكرك كتير على الافاده اللى انا اخدتها من موضوعك الجميل

اعرفك بنفسى

انا هندسة اعدادى وكنت ناوى ادخل ميكاترونكس بس الناس خوفتنى منها :stickjo4: وقالت انك بتدرس شويه ميكانكس على شويه اليكترك

ولا حصلت ميكانيكال ولا اليكتريكال وانت فى الاخر هتخسر كتير وهتضيع من عمرك ياما:slap1qk6:

حابب اعرف مجالات عمل الميكاتروتكس لان حضرتك بتقول انك شفتها فى مصانع كتير:(

ونظام الدراسه من طبيعة المواد وخلافه:078111rg3:

واهميتها بالنسبه لمصر على اساس انها دوله ناميه .. هل وجود مهندسين ميكاترونكس يقدم شىء للبلد ام انهم عاله عليها :o

وشكرا ليك ومنتظر ردك باسرع مايكون:blush:

YEHY 24-09-2009 02:41 PM

فى اى حد هندسة شبين الكوم

Eng_lfc 24-09-2009 06:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yehy (المشاركة 1631580)
فى اى حد هندسة شبين الكوم

هتلاقى فى رابطة لهندسة شبين
و لو ملقيتش ابقى اعمل رابطة ليكم

Eng_lfc 24-09-2009 06:39 PM

استفسار مهم
الألة الكاسيو 82 تمشى فى اعدادى هندسة و لا لأ
أرجو الرد

YEHY 24-09-2009 10:21 PM

ده انا اتخنقت موقع الكليه مش بيفتح بدور على اى خد او اى رابطه مش لاقلى انا شكلى هكره هندسة شبين قبل ما ادخله حتى المنتدى رخم لو اى حد هندسة شبين قرا دى يرد ارجوكم احسن عامل زى ال فى صحراء و

Eng_lfc 25-09-2009 01:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng_lfc (المشاركة 1632161)
استفسار مهم
الألة الكاسيو 82 تمشى فى اعدادى هندسة و لا لأ
أرجو الرد

محدش رد يعنى

1FalcOn1 25-09-2009 02:38 AM

hi all
i am new here
any one can tell me
when study will start 26/9?
or when ?

YEHY 25-09-2009 02:28 PM

الدراسه 3/10

الأمير الرقمى 30-09-2009 09:00 PM

عذرا ياشباب على عدم الرد...اعذرونى ....فقد بدأت أعمل بنظام الورادى وأصبح من الصعب على إيجاد الوقت الكافى للرد أو المناقشات...عذرا عذرا عذرا...
أرجو أن يتبنى أحد خريجى هندسه الموضوع من أجل أن يعم النفع على الجميع

سأفتقدكم كثيرا.....

الأمير الرقمى

Nassif 09-10-2009 04:51 PM

راجل حرام عليك

engineering draw 12-10-2009 05:51 PM

انتة شايف اصعب حاجة فى اعدادى ايه هيا ؟؟؟؟ >>>>>>> على اساس انك خبيير xD

engineering draw 12-10-2009 06:02 PM

شغل الميكاتروتكس فى مصر قليل جداً جداً جداً وكل واحد وهة ودماغوو

ندى ابراهيم جوهر 16-10-2009 12:12 AM

اهلا انا ندى عضوة جديدة فى اعدادى بجد نفسى اشكر الامير الرقمى على مجهوداته بس محتاجة اعرف هو ايه احسن قسم للبنات وبجد انا حاسة انى ضايعة اوى ومش عارقة اذاكر فلو ممكن تقولى على نظام مذاكرة جديد لانك عارف مذاكرة ثانوى كان شكلها ايه ويارب يوفقك كمان وكمان بس محتاجة ردك بسرعة لو ممكن

mimo_mk 18-10-2009 09:14 PM

:giljotiiniug3:مشكور يا بشمهندس
بس فى ملاحظة صغيرة الألة casio_fx9860g_sd :friendsxs3:

elfarselzahby 09-12-2009 09:31 AM

ياه على الأيام تصدق إن أنا متفائل بالهندسة الإليكترونية وكلامكم شجعنى أكثر وربنا يوفقنى ويوفقكم جميعا

eng refa3y 14-12-2009 04:19 PM

ازيكوا ياجماعه
اخوكم محمد هندسه الازهر
اولى تعدين وبترول
وانا بشكر امير على موضوعه الجميل وربنا يوفق الجميع
وانا من رأيى ان عماره او كمبيوتر هما احسن قسمبن للبنات

نفسه يبقى مهندس 20-12-2009 04:30 PM

المنصوره

لو سمحت يا باشمهندس ممكن تكتب نوع ورقم الاله الحاسبه(الكمبيوتر دى) لان يظهر كده فى حاجه غلط و الصوره بتاعتها مش راضيه تظهر........ و شكرا اوى عالموضوع ده

نفسه يبقى مهندس 26-12-2009 04:27 PM

المنصوره

اولا يا باشمهندس احب اشكر حضرتك عالمجهود الجبار ده ... و كان ليه استفسار ممكن؟؟؟؟
اولا انا فى 2 ثانوى و حابب ادخل هندسه بس فى مشكله.. انا نفسى ابقى جاااااااامد فى الرياضه (اقصد احل صح وبسرعه) انا الحمد لله بنسبه 95% من المسائل بحلها صح بس مش بسرعه اوى و ده بيضيع وقت جامد ممكن حضرتك تنصحنى اعمل كده ازاى؟؟؟؟؟؟؟
و متشكر جدا

3etra3 27-01-2010 08:36 PM

لو سمحت يا بشمهندس انا دلوقتي في اعدادي ومحتار بين مدني وعماره .بيقولوا ان بتوع عماره مش مطلوبين فالشغل بعد التخرج وان مدني مستقبلها احسن. الكلام ده صح ولا اه رايك. وياريت تقولي مواد عماره ومدني .وشكرا

عبدة قورة 05-04-2010 01:42 AM

شكرراااااااا على المجهود العظيم ده ياراجل

أحمدعادل2010 07-04-2010 06:07 PM

تسمحو لي احنا بندو علي قسم ايه الي حلو وقسم ايه مش حلو لازم ادخل قسم انا بحبو مش بيشتغل ولااااااااااااااااااااااا ايه الحكاية مش كمياء هي ياجماعة ربنا بيقول ( ان الله لايضيع اجر من احسن عملا ) صدق الله العظيم في ايه تانية ( في السماء رزقكم وما توعدون) يعني ايه الكلام ده يعني ممكن انت تكون عايز تتدخل مدني وهتموت لو مش دخلتو وربنا يريد ان يكون مجموعك مش وصلك لمدني ايه الحل الحل بكل بساطة ادخل القسم المتوفر لمجموعي واتقنه واتعلم بجد سيبك من حتة لزم ادخل ...................... لا سلمها لربنا وبعدين في موضوع الشغل لما كل اقسام هندسة بالكامل ليها شغل بسسسسس الي عايز يشتغل ؟ ومفيش فرق بين مهندس كذا ومهندس كذا الفكرة في اتقان قسمي والاجتهاد اني اكون كويس هقلك علي حاجة انا ليل قريبي خريج كلية تجارة بس مهتم بشغله ومجاله جدا ومرتبه مش بيخده مهندس خبرة 20 سنة

الأمير الرقمى 07-04-2010 07:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمدعادل2010 (المشاركة 2091498)
تسمحو لي احنا بندو علي قسم ايه الي حلو وقسم ايه مش حلو لازم ادخل قسم انا بحبو مش بيشتغل ولااااااااااااااااااااااا ايه الحكاية مش كمياء هي ياجماعة ربنا بيقول ( ان الله لايضيع اجر من احسن عملا ) صدق الله العظيم في ايه تانية ( في السماء رزقكم وما توعدون) يعني ايه الكلام ده يعني ممكن انت تكون عايز تتدخل مدني وهتموت لو مش دخلتو وربنا يريد ان يكون مجموعك مش وصلك لمدني ايه الحل الحل بكل بساطة ادخل القسم المتوفر لمجموعي واتقنه واتعلم بجد سيبك من حتة لزم ادخل ...................... لا سلمها لربنا وبعدين في موضوع الشغل لما كل اقسام هندسة بالكامل ليها شغل بسسسسس الي عايز يشتغل ؟ ومفيش فرق بين مهندس كذا ومهندس كذا الفكرة في اتقان قسمي والاجتهاد اني اكون كويس هقلك علي حاجة انا ليل قريبي خريج كلية تجارة بس مهتم بشغله ومجاله جدا ومرتبه مش بيخده مهندس خبرة 20 سنة

لاكلام بعد كلامك...يشرفنى ردك الممتع والكافى والجامع

eldalo3a & bas 11-04-2010 01:15 AM

جماعة ادعولى انا ان شاء الله
داخلة هندسة بس برده محتاجة شوية دعم معنوى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:31 PM.