بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المراجعات والامتحانات جيولوجيا 3 ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1486)
-   -   نموذج إجابة إمتحان الجيولوجيا والعلوم البيئية 2014 ....... أ/أحمد فتحى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607609)

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:38 PM

الف شكر على الإجابة ... ينفع اكتب الفرق بين رقم 2 و رقم 1 في رسمة الفالق
أن رقم 2 صخور حائط علوي ورقم 1 صخور حائط سفلي
لو ركزت كويس فى السؤال هو مش عايز بيانات هو سائل كيف تكون رقم 3 وماالفرق بين رقم 1و2

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:43 PM

شكرا د/أمجد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/ أمجد المالكي (المشاركة 5910855)
كل الشكر للأستاذ / أحمد فتحي على المجهود المتميز

هذا واجبنا نحو أبنائنا .... وهذا شرف لى أن أكون مع حضرتك يادكتور أمجد فى هذا المنتدى المتميز لخدمة أبنائنا ....... والله ولى التوفيق

sayed badr 24-06-2014 05:44 PM

انا سمعت ان الاهم ان شاء الله الرسمة الاخيرة من 3 للكثبان الرملية

والرسمة الوسطى ايه اهميتها ؟؟

ولا علشان كتاب الوزارة عاملها كدة

ولو هذه الرسمة تفرق بين طالب يقفل ام لا يمكن المدرسين يكونوا فى مصلحة الطالب ام لازما ينقصوه علشان ميقفلش :(

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:48 PM

فى سؤال علل المبيدات الفطرية فى البيئة الزراعية كتبت اولا الجزئية الموجودة فى التلوث الفصل الثانى وبعديها نقطتين من الاجابة الموجودة
لما نشوف عليها كام درجة وهى غالباً عليها درجة وإن شاء الله تعدى

Naruto13 24-06-2014 05:48 PM

استاد احمد بعد ادنك اجابتين في الفالق ينفع

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:50 PM

انا فى امتحان وجولوجيا كتب اكتر من اتنين فى صخورالبترول فيهم صح ممكن يتحسب على صح ويحذف الياقى
ده يتوقف على ظروف التصحيح وما يتم الإتفاق عليه مع مستشار المادة ..... وبالتوفيق إن شاء الله

عمرو احمد2000 24-06-2014 05:56 PM

شكرا استاذ احمد كله عندي صح الحمد لله وحليت الخمس اسئلة بس للاسف فيه السوال بتاع الكوارتز ما شفتوش خالص غير دلوقتي و فيه حاجة في السوال بتاع انتشار و تنوع النباتات البحرية انا كتبتله بسبب الضوء قوي حتي 200 متر و يقل حتي 500 متر وينعدم بعد ذلك و بالتالي النباتات بتنتشر لان الضوء عامل مهم في عملية البناء الضوئي و حاجة تانية هو بيقول الاسباب التي ادت الي حركة الطبقات السطحية لمياه البحار من مكان لاخر يبقي ليه كل العوامل مش المفروض تبقي تغير كثافة الماء و اختلاف درجة ملوحة الماء ارجوك رد عليا

حودةبيه 24-06-2014 06:15 PM

استفسار ارجو الرد فى رسمة الفالق الاسهم فى رقم 3 مش رايحة على صخور الحائط العلوى والسفلى عشان اقول انه فالق عادى لو ركزنا شوية هنلاقى ان جميع الاسهم رايحة على الفواصل بين الصخور اللى هى الفالق وبالتالى انا عملتها ينشأ من حدوث كسر فى صخور القشرة الارضية ثم حدوث ازاحة ...............ثم كملت شرح وقلت لو كان المقصود من الرقم هو الفالق العادى فينشأ عن الشد .....وبعدين قولت كل انواع الفوالق وسبب النشأة ................. بالله عليك كدة هنقص ولا ايه ارجو الرد السريع

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو احمد2000 (المشاركة 5911108)
شكرا استاذ احمد كله عندي صح الحمد لله وحليت الخمس اسئلة بس للاسف فيه السوال بتاع الكوارتز ما شفتوش خالص غير دلوقتي و فيه حاجة في السوال بتاع انتشار و تنوع النباتات البحرية انا كتبتله بسبب الضوء قوي حتي 200 متر و يقل حتي 500 متر وينعدم بعد ذلك و بالتالي النباتات بتنتشر لان الضوء عامل مهم في عملية البناء الضوئي و حاجة تانية هو بيقول الاسباب التي ادت الي حركة الطبقات السطحية لمياه البحار من مكان لاخر يبقي ليه كل العوامل مش المفروض تبقي تغير كثافة الماء و اختلاف درجة ملوحة الماء ارجوك رد عليا

بتاعة الضوء صح
والمفروض كنت كتبت بالاضافة للكثافة والملوحة التيارات البحرية والمد والجزر والتيارات الهوائية والأمواج .. وإن شاء الله تتحسبلك صح ماتقلقش وربنا يوفقك

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 06:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حودةبيه (المشاركة 5911138)
استفسار ارجو الرد فى رسمة الفالق الاسهم فى رقم 3 مش رايحة على صخور الحائط العلوى والسفلى عشان اقول انه فالق عادى لو ركزنا شوية هنلاقى ان جميع الاسهم رايحة على الفواصل بين الصخور اللى هى الفالق وبالتالى انا عملتها ينشأ من حدوث كسر فى صخور القشرة الارضية ثم حدوث ازاحة ...............ثم كملت شرح وقلت لو كان المقصود من الرقم هو الفالق العادى فينشأ عن الشد .....وبعدين قولت كل انواع الفوالق وسبب النشأة ................. بالله عليك كدة هنقص ولا ايه ارجو الرد السريع

إن شاء الله صح ومش حتنقص لأنك كاتب كل حاجة

حودةبيه 24-06-2014 06:23 PM

استفسار ثان : فى سؤال تحول الصخور النارية والرسوبية الى متحولة ................. انا عملتعها لارتفاع درجات الحرارة الى درجة كبيرة جدا والضغط المتزايد الواقع على الصخور ومكتبتش لاعادة توازن الصخر مع الظروف الجديدة كده انقص ولا لأ

حودةبيه 24-06-2014 06:26 PM

شكراااااااا كتيرررر جدا لك يا استاذ احمد فعلا انت مدرس عظيم

حودةبيه 24-06-2014 06:27 PM

ارجو الرد من حضرتك بالله عليك على
استفسار ثان : فى سؤال تحول الصخور النارية والرسوبية الى متحولة ................. انا عملتعها لارتفاع درجات الحرارة الى درجة كبيرة جدا والضغط المتزايد الواقع على الصخور ومكتبتش لاعادة توازن الصخر مع الظروف الجديدة كده انقص ولا لأ

ta3rek 24-06-2014 06:47 PM

استاذ احمد انا من السرعة كتبت فالق حوضى بدل من خسفى او خندقى لكن الباقى صح

harker 24-06-2014 06:47 PM

طب ليه ميبقاش 3 فالق خسفي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:05 AM.