بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   توبيك للرد على اى اسئلة 2013 :) ادخل حط سؤالك (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=528763)

سماح رسمى 28-06-2013 09:45 PM

انا من سكان القليوبية و خلصت الثانوية العامة 2013 علمى رياضة هل لى الحق فى دخول
فنون تطبيقة حلوان ولا لازم فنون تطبيقية بنها حسب التنسيق

yassmin omar 28-06-2013 10:56 PM

طب ممكن أوصل إزاى بالمواصلات لـ فنون جميله الزمآلك ؟
من الجيزهـ

shady.fnon 29-06-2013 12:18 AM

السلام عليكم
انا عاوز ادخل فنون جميله ان شاء الله عماره
هو انا خلا خلصت امتحاناتي انهارده
علمي رياضه - 96% السنه اللي فاتت و المحدلله
دلقوتي انا والدي راح الكليه في الزمالك و دفع ثمن كورس القدرات و حجزت من اول 4 يوليو
لكن عاوز افهم امتي هيكون الامتحان + هل لما اجيب بطاقة الامتحان هاقدمها في الكليه نفسها ؟
و ايه هي مدة الكورس بالضبط و هل احتاج كورس لوحدي في البيت افضل ام لا

jazzsonic 29-06-2013 11:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady.fnon (المشاركة 5361328)
السلام عليكم
انا عاوز ادخل فنون جميله ان شاء الله عماره
هو انا خلا خلصت امتحاناتي انهارده
علمي رياضه - 96% السنه اللي فاتت و المحدلله
دلقوتي انا والدي راح الكليه في الزمالك و دفع ثمن كورس القدرات و حجزت من اول 4 يوليو
لكن عاوز افهم امتي هيكون الامتحان + هل لما اجيب بطاقة الامتحان هاقدمها في الكليه نفسها ؟
و ايه هي مدة الكورس بالضبط و هل احتاج كورس لوحدي في البيت افضل ام لا

معلش حضرتك قدرت تحجز في الكليه ازاي لاني بسمع انها بتكون قافله يوم الجمعه و السبت و اكيد قافله بكره . انا لحد دلوقتي مش عارف احجز

shady.fnon 29-06-2013 05:47 PM

jazzsonic

انا حجزت يوم الاربعاء هتروح الكليه نفسها و تسال عن مواعيد كورس القدرات في ميعاد هيبدا يوم 1 يوليو و ميعاد تاني يوم 4 يوليو باختلاف طبعا اوقات صبح و ظهر و مغرب
و شوف اللي يناسبك

انا مسلمه وافتخر 30-06-2013 05:21 PM

استفسار عن كليه فنون جميله

السلام عليكم لو سمحتو انا جايبه 75% في سنه تانيه هو انا ممكن الحق فنون جميله ولا لاء وكمان انا مكان اختبار محافظتي في الاسكندريه والامتحان كمان عادبي لو سحبت الاستمارات من القاهره وامتحنت في القاهره عادي ولا ايه وهو ممكن الحق متل فنون المنيا وابقي احول لتقليل الاغتراب او تحويل ورقي ارجو الرد ضروري

انا مسلمه وافتخر 30-06-2013 05:23 PM

ولوس محتو عاوزه اعرف معلومات عن كليه تربيه فنيه وشكل الاختبار بيبقي ازي وكمان لازم اخد قرص زي فنون ولا ايه

Lumiii 01-07-2013 10:07 PM

انا كنت عايزة اعرف لو انا عايزة اقدم في فنون جميلة و تطبيقية لازم اخد كورسين ؟ و لا هما نفس الامتحان ولا ايه؟

GOKU10 02-07-2013 12:23 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .....

حضرتك انا مجموعى 94% فى سنه ثانية . وانا علمى رياضة
والحقيقة انا كنت اريد الألتحاق باختبار القدرات . لكن للأسف المعلومات غير كافية لدى ...
انا موقعى فى القاهرة تحديدا حلوان . فما هى الكلية التى اتوجه اليها .
مع العلم انى اريد دخول هذا القسم الفنون الجميلة عمارة ......

GOKU10 02-07-2013 02:57 AM

ياريت سرعة الرد لانه على ما يبدوا ان الامتحانات بدأت ...

omran zamalek 02-07-2013 05:23 AM

طاب دلوقتى من شروط التقديم رقم الجلوس و صوره و انا معيش رقم جلوس و مش عارف اعمل ايه

و سؤال تانى انا لسه عارف حالا ان الكورسات بدأت و مرحتش كورس امبارح ,, اعمل ايه

و انا الحمد الله بعرف ارسم كويس بس بقالى فتره مبرسمش و كمان رسمى اللى هو مش جاامد اللى هو عادى يعنى عشان مطورتهوش بكورسات او حاجه ف ان شاء الله هعرف اعدى الامتحان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Lumiii 02-07-2013 08:43 AM

fe coyrsat tanya momken trou7 te7gez

omran zamalek 02-07-2013 12:20 PM

ايه الادوات اللى محتجها فى امتحان و الكورسات بتاعت فنون جميله ( فنون ) حد يرد على بعد ازنكوا

Nurhan Diab 04-07-2013 11:56 AM

انا من الدقهلية وبجد حاسه نفسي تايهة الناس كلها عندها معلومات وانا ميييح معرفش حاجة خالص
ومعرفش ايه الكورسات دي ؟؟ ومظنش اني هقدر اخدها لانها بعيدة
واختبار القدرات هيكون امته ؟؟ واروح فين حلوان ولا الاسكندرية؟؟
وخايفه ميقبلونيش انا رسمي مش اوي وحاسه بضياع اوي
ياريت بجد تساعدوني

jazzsonic 04-07-2013 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nurhan Diab (المشاركة 5367235)
انا من الدقهلية وبجد حاسه نفسي تايهة الناس كلها عندها معلومات وانا ميييح معرفش حاجة خالص
ومعرفش ايه الكورسات دي ؟؟ ومظنش اني هقدر اخدها لانها بعيدة
واختبار القدرات هيكون امته ؟؟ واروح فين حلوان ولا الاسكندرية؟؟
وخايفه ميقبلونيش انا رسمي مش اوي وحاسه بضياع اوي
ياريت بجد تساعدوني

هو انا زيك بردوا لكن في موضوع التقديم انا مش عارف اسحب file بتاع التقديم من جامعه القاهره بسبب الاعتصامات الي عند الجامعه و مش عارف هايفتحوا امتي . و انا انصحك ب حلوان و انتي شوفي الاقرب ليكي و القدرات لازم تتاخد ياما في الكليه نفسها ياما بره الكليه انا اخدت بره الكليه و عادي و اختبارات القدرات في حلوان علي حد علمي هاتبتدي يوم 7/7 مع ان التقديم ممتد لحد يوم 14/7 لكن اسكندريه بدات في عماره علي مااظن و امتحان فنون في السؤال بتاع رسم التكويني بيبقي عباره عن اجسام معينه بيحطها قدامك او تمثال واحده يونانيه و يقولك ارسميه و ظلليه و محتاج تكوني عارفه كل ده عشان كده لازم تاخدي كورس و السؤال الثاني بتاع تصميم الكارت ده اهبل وكنا بنرسمه و احنا صغيرين بس محتاج شويه تخيل و السؤال الثالث عباره هن اسأله نظري يقولك مثلا اذكر اهم اللوحات الفنيه واشهر الرسامين وعادته بيجي بتاع ماذا تعرف عن تمثال نهضه مصر واذكر اين يقع

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:09 PM.