بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   أنت كلية ألسن ولا أقتصاد و علوم سياسة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=273550)

mustafa.sharf 25-07-2011 01:34 PM

انا جايب 94 وهدخل السن انشاء الله ولو كنت جيبت 100 فى الميه كنت هدخل السن بردوا وناوى ادخل انشاء الله فرست روسى وسكند اسبانى .......... وسياسه واقتصاد شغلها مش مضمون صدقينى ابن عمى متخرج منها بقالوا سنتين ويا مولاى كما خلقتنى شغال ب1200 جنيه فى الشهر طبعا ميجوزوش واحد ... وقلهالى كلمه قلى ادخل السن ومتبقاش زيى انا اخترت المنظره وادى اخرتها

matrix90 25-07-2011 07:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa.sharf (المشاركة 3737443)
انا جايب 94 وهدخل السن انشاء الله ولو كنت جيبت 100 فى الميه كنت هدخل السن بردوا وناوى ادخل انشاء الله فرست روسى وسكند اسبانى .......... وسياسه واقتصاد شغلها مش مضمون صدقينى ابن عمى متخرج منها بقالوا سنتين ويا مولاى كما خلقتنى شغال ب1200 جنيه فى الشهر طبعا ميجوزوش واحد ... وقلهالى كلمه قلى ادخل السن ومتبقاش زيى انا اخترت المنظره وادى اخرتها

شوف يا اخى ... مش معنى ان واحد اتخرج من كلية ومشتغلش او اشتغل بمرتب بسيط يبقى باقى اللى متخرجين مشتغلوش .... يعنى انت عايز تفهمنى انك لما تتخرج من السن هتاخد 1000 مثلا ؟؟؟؟

الشغل ده ارزاق وبتاع ربنا .... وبعدين اعلى كلية فى ادبى ملهاش شغل ؟!!!

امال حطوها كلية قمة ليه

وجهة نظر

matrix90 25-07-2011 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrix90 (المشاركة 3739251)
شوف يا اخى ... مش معنى ان واحد اتخرج من كلية ومشتغلش او اشتغل بمرتب بسيط يبقى باقى اللى متخرجين مشتغلوش .... يعنى انت عايز تفهمنى انك لما تتخرج من السن هتاخد 1000 مثلا ؟؟؟؟

الشغل ده ارزاق وبتاع ربنا .... وبعدين اعلى كلية فى ادبى ملهاش شغل ؟!!!

امال حطوها كلية قمة ليه

وجهة نظر

اقصد 10000

matrix90 25-07-2011 07:47 PM

في الواقع العملي يعمل خريجو الكلية حسب الأقسام
بالنسبة لقسم اقتصاد يعملون بالبنوك والبورصة ووزارة الاقتصاد وبالأخص في التمثيل التجاري والشركات الخاصة إلى جانب مراكز البحوث والصحافة وأجهزة الإعلام بشكل عام
فسم إحصاء يعملون في أغلب الوظائف حيث لا تخلو شركة من فسم للإحصاء
أما فسم علوم سياسية فيعملون بالأساس في مراكز البحوث سواء الخاصة أو التابعة للدولة والصحافة والإعلام وأجهزة الدولة مثل وزارة الإدارة المحلية وهيئة الاستعلامات وأمانة مجلس الشعب والمجالس القومية المهم أن الكلية تكون الطالب بحيث يمكن أن يطور نفسه او حتى يزاوج تخصصه مع تخصص آخر كما في حالة الترجمة

سمسمة الاهلاوية2 25-07-2011 08:53 PM

طب لية استفسارب بقي انا حلم عمري ادخل اعلام وربنا كرمني والحمدلله ع كل شئ جبت92.5 ياتري ممكن ادخل اعلام ولو ملحئتهاش اجيب السن ممكن؟

matrix90 25-07-2011 09:54 PM

انا اعتقد اعلام بعيدة شوية

لكن السن فى امل كبير ان شاء الله

bosyangel 29-07-2011 09:00 AM

السلام عليك :
يا جماعة ارجوكم ردوا علية بسرعة قبل نتيجة التنسيق.....ان عايزة ادخل سياسة و اقتصاد....بس محتارة بين العربى و الانجليزى......انا مش متخرجة من لغات او تجريبى انا من مدرسة عادية.......فمش عارفة كله بيقول ان قسم انجليزى حلو بس اصعب و مش هعرف افهم كويس علشان انا مش لغات......يا ريت ارجوكم تردوا عليا ضرورى وبسرعة..

matrix90 29-07-2011 09:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosyangel (المشاركة 3757106)
السلام عليك :
يا جماعة ارجوكم ردوا علية بسرعة قبل نتيجة التنسيق.....ان عايزة ادخل سياسة و اقتصاد....بس محتارة بين العربى و الانجليزى......انا مش متخرجة من لغات او تجريبى انا من مدرسة عادية.......فمش عارفة كله بيقول ان قسم انجليزى حلو بس اصعب و مش هعرف افهم كويس علشان انا مش لغات......يا ريت ارجوكم تردوا عليا ضرورى وبسرعة..

بصى انا زيك بالظبط ... وقولت انى هدخلها عربى ان شاء الله

لانى برده مش خريج لغات ... واكيد الدراسة بالانجلش مش هتكون سهلة على واحد خريج مدارس عربى

فانا قولت ان شاء الله هدخل عربى واخد معاها كورسات

وبكده يبقى جمعت بين الــ2 ... وعلى فكرة مفيش فرق خالص بين الانجلش والعربى

ميزة الانجلش بس تقوية اللغة

وان شاء الله نكوون زماايل ... بالتوفيق

bosyangel 29-07-2011 09:59 AM

matrix90....شكرا
بس انا كنت عايزة اسأل يعنى فى مجال الشغل......يعنى بكالريوس سياسة و اقتصاد عربي + كورسات انجليزى......هى هى بكالريوس سياسة و اقتصاد انجليزى و لا هيفرق؟؟؟؟

matrix90 29-07-2011 10:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosyangel (المشاركة 3757210)
matrix90....شكرا
بس انا كنت عايزة اسأل يعنى فى مجال الشغل......يعنى بكالريوس سياسة و اقتصاد عربي + كورسات انجليزى......هى هى بكالريوس سياسة و اقتصاد انجليزى و لا هيفرق؟؟؟؟

والله انا دى معرفش فيها اوى

بس زى مقولتلك ان الانجلش بيقوى اللغة مش اكتر

انا اعرف ناس داخلين انجلش مبيعرفوش يتكلموا كلمتين انجليزى على بعض :d

وفى ناس عربى بتتكلم انجليزى احسن من الامريكان :d

وانا شايف ان القسمين مفيش فرق بينهم خالص

ودى وجهة نظرى .... انتى مجموعك كام ؟؟؟

Islam sharawy 02-08-2011 06:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosyangel (المشاركة 3757106)
السلام عليك :

الفرق يا بوسي ان الي طالع من لغات هيسبقك لانه متعود و هيفهم من الدكاترة بسرعة لكن انتي هتبذلي مجهود في محاولة فهم الكلام الي بيقولو الدكاترة او هتخدي وقت اضافي في كورسات

لكن طول مانت عزيمتك حديد اديها كورسات و علي ليفلك في الانجليش (قبل) الكلية

asasan19 03-08-2011 07:31 AM

يا جماعة هي اصلا سياسة و اقتصاد englishبتاخد من كام السنة دي أدبي ؟؟

Islam sharawy 03-08-2011 08:02 AM

بتاخد من 433.5 من 465 يعني 93 والمهم جدا درجة اللغة الاولي و الغة التانية

http://tansik.egypt.gov.eg/application/LimitA2011.htm

asasan19 04-08-2011 02:02 PM

شكراً جداً أمال هما ليه كاتبين في الأهرا انها بتاخد من 96!!!!

mero_pink_flower 04-08-2011 05:48 PM

seyasa w ektsad

english mn 96
arabic mn 93.1

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:30 AM.