بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   نصيحة من خريج حاسبات ومعلومات كل الي داخلي الكلية جديد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=152781)

hesham2077 10-07-2010 06:29 AM

والله العظيم كلااااااااااااااااااااام ما شاء الله اللهم لا حسد جامد جدا والله مع انى لسة فى ثانوى ومفهمتش اد كدة بس بجد بجد

ربنــــــــــــــــا يبــــــــاركلـــــك

mohamedelzwidy 22-07-2011 08:27 AM

اسف عن اي اخطاء كتابية

انا متاسف عن الاخطاء الكتابية الي مكتوبة داخل الموضوع وكان سببها اني بكتب بسرعة ومعملتش مراجعة للموضوع
وعمتا انا بنصح اي طالب راغب في انه يكمل في حاسبات انه يقوي نفسه بكورسات كتيييييييير ويبني نفسه كويس ولابد انه يبحث علي النت عن الوظايف الي مطلوبة في مجاله ويحدد منها هو ايه الوظيفة الي بتناسب طموحه واكيد مع الوظيفة دي بيشوف ايه متطلبتها من كورسلات ومهارات وساعتها هيعرف هو المفروض يتعلم كورسات ايه بالظبط من خلال معرفته بالمهارات المطلوبة في الوظية و الله الموفق

ananoo 23-07-2011 07:15 AM

ما شاء الله عليك
فعلا الانسان لو عند هدف وعزيمة يقدر يحقق اي حاجة هوة عاوزها

بس الحقيقة انا مش معاك في الحتة بتاعت الكورسات اعرف ناس ما اخدتش كورسات خالص وما شاء الله عليها مستوها عالي جدا
صحيح احنا في الكلية مش بناخد كل حاجة بس الحقيقة احنا بيبقى قدمنا ان احنا ناخد كل حاجة بس بنستسهل

من اكتر الحاجات اللي شيفاها غلط عندنا في الكلية ان في طلبة كتير مبيهتموش غير بالنظري والمشكلة ان تقدراتهم بتبقى كويسة وكويسة جدا كمان وبيفضلوا طول ال3 سنين معتمدين على الجروب اللي شغالين معاه في المشاريع وبالتالي بيبقى عندهم وقت اكتر للمذاكرة المشكلة بقى انهم هيتصدموا بعد كدة في مشروع التخرج زي ما حضرتك قلت

انا شايفة ان الواحد لو اهتم بالجانب العملي اثناء دراسته في الكلية واستغل الاجازة سواء في انه يحضر السمر كورس في الكلية او انه يقرى مع نفسة عن مجال معين ويطبق عملي (مش لازم ياخد كورسات) ده هتبقى كفاية اوي بالنسباله ومستوى هيبقى كويس جدا

dina elfeky 23-07-2011 03:47 PM

موضوع حلو جدا يا محمد و جزاك الله خيرا

بس عايزة اعرف اللي دخلوا هندسة قسم حاسبات و كلية حاسبات و معلومات احسن

dina elfeky 23-07-2011 03:49 PM

موضوع حلو جدا يا محمد و جزاك الله خيرا

بس عايزة اعرف اللي دخلوا هندسة قسم حاسبات و لا كلية حاسبات و معلومات احسن

ROMEOOOO 29-07-2011 03:43 AM

شكرا علي هذه المعلومات القيمة

akk-maddy 29-07-2011 03:28 PM

بصراحة انا مكنتش ناوى اقرا الموضوع .. لكن كلامك شدنى و فعلاً يقرأته كله .. و صدقى انا معجب بيك جداً و بشخصيتك و باصرارك على العمل و النجاح

بصراحة انت شخصية ممتازة

و يشرفنى جداً انى اتعرف بيك و اضيفك عندى بعد اذنك يعنى...

مريم السباعى. 18-07-2012 08:48 PM

بصراحة جزاك الله خير بجد قصتك اكثر من رائعة بس هل الحاسبات مناسبة للبنت وهو بصراحة انا معرفش قوى فى البرمجة وكد ة بس بعشق شئ اسمه رياضه
انا جبت 92 فى تالتة علمى علوم تفتكرو هى احسن ولا التمريض :rolleyes::bosyht9:

Eng.Mo'men 19-07-2012 08:31 PM

الحاسبات مناسبة جدا للبنت انسب بكتيييييييير من هندسة بس حضرتك علمي علوم وهتخشيها ازاي ؟؟ !!

حاسبات احسن من وجهة نظري :)

مريم السباعى. 20-07-2012 09:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abc123def (المشاركة 4661381)
الحاسبات مناسبة جدا للبنت انسب بكتيييييييير من هندسة بس حضرتك علمي علوم وهتخشيها ازاي ؟؟ !!

حاسبات احسن من وجهة نظري :)

مهو لاسف مكنتش اعرف بس بيقلولى ممكن علوم حاسب زيها لسة بقا دلوقتى حشوف كليه علوم ةبقسامها ايه وربنا ييسر الحال ان شاء الله ادعولى:bosyht9:

smart5533 20-07-2012 10:42 AM

هندسه قسم حاسب افضل ولا حاسبات ومعلومات

وايه الفرق بين هندسة الكترونيات وحاسبات ومعلومات وبرده انهى الافضل؟

Eng.Mo'men 20-07-2012 02:38 PM

لا يا مريم علوم رياضة وحاسب غير حاسبات ومعلومات خالص , لو عاوزة تخشي علوم ادخلي اي قسم غير رياضة وحاسب عشان القسم دا شغله تعبان عشان بيفضلوا خريجي هندسة حاسب وحاسبات ومعلومات عليه وربنا يوفقك .

من ناحية الشغل حاسبات ومعلومات احسن , من ناحية الاسم هندسة حاسب احسن :)
يعني لو عاوز اسم هندسة وخلاص ادخل هندسة حاسب انما لو عاوز شغل وتشغيل دماغ وابداع بجد ادخل حاسبات ومعلومات , قريبين من بعض جدا لأن هندسة الكترونيات معظم دراستها حالياً عن الحاسوب ونظمه وعن الشبكات والاتصالات , حاسبات ومعلومات برده دراستها كدا بس لو فيه شركة كمبيوتر وبرمجيات وعاوزة مهندس مش هتاخد خريج هندسة الكترونيات هتاخد خريج حاسبات ومعلومات لأنه دارس كم اكبر فى المجال .

DodY.Dou 21-07-2012 06:18 AM

شكرا اوووي علي المعلومات والنصائح دي
وعن نفسي ان شاء الله هأعمل بيها
بس ممكن تحدد لنا الكورسات المناسبة لكل سنة ولا دي بتقي حاجة تقديرية مننا
بحيث اننا نشوف ايه اللي احنا محتاجينه

Zeyad moamen 22-08-2017 03:09 AM

لوسمحت ياباشمهندس انا اولي حاسبات و كنت عاوز اعرف حضرتك كنت في قسم ايه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:34 AM.