بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   ما هي الجمعية المصرية لمهندسي البرمجيات؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=64609)

LA STELLA 21-08-2008 04:53 PM

اقتباس:

بس مش بدرى انك تفكرى فى التخرج من دلوقتى
لا بدرى ولا حاجة :rolleyes:
هما كلهم 4 سنين
بيعدوا هوا
زى السنتين بتوع الثانوية
الواحد بيكبر والسنين بتعدى بسرعة اهه ،،

اقتباس:

موضوع المسودة ده يا ستى ان مفروض علشان نعمل نقابة جديدة بيتعمل دراسة كاملة للموضوع زى مثلا
قانون النقابة
الشريحة اللى النقابة هتمثلها
مين يقدر يكون فى النقابة دى ومين لأ
الناس دول اصلا يستاهلو نعملهم نقابه ولا لأ " والكلام هنا على العدد مش القيمة "
اه اللى اعرفه ان احنا مالناش نقابة حتى الان لان عدد الخريجين اقل من الحد الادنى اللى يتعمل له نقابة

اقتباس:

كده يعنى بتتجهز الحاجات دى كلها وبتعرض فى مجلس الشعب علشان يقرروا يا آه يا لأ وربنا يخليلنا الأخ فتحى موافقات قصدى فتحى سرور ويقول موافقون موافقه ونخلص
اللى حصل بقى ان الناس عملوا مسودة للموضوع ده وجهزوها وماشين فى الموضوع ده بإذن الله ربنا يتمه
يا مسهل ،، احسن شكله لما هيحب يقول حاجة تانية - غير موافقون - هيقولها ع حظ الغلابة

اقتباس:

اصلا للاسف فى خلاف على اصل كلمة مهندسين دى حابى
عايزين يقصروا كلمة مهندس على خريجى كليات الهندسة واننا نكون مثلا مطوروا البرمجيات أو مصممى البرمجيات او اي حاجه تانيه
هذا والله اعلم انا معنديش استنادات موثوقه فى الموضوع ده
السبب ان احنا مننضمش لنقابة المهندسين من ضمن الاسباب يعنى
ان احنا 4 سنين
وهما خمسة
كل دا عشان سنة زيادة
طب ماهما السنة دى اعدادى
يعنى اللى اعرفه كمان ان حاسبات ومعلومات احسن من هندسة كمبيوتر
وخصوصا اخواتك الصغيرين هنا ما شاء الله ( حابى وهمس والاسطورة ) كنا حاطين الرغبات الاولى حاسبات اصلا :cool:

طبعا بما ان حضرتك من السابقون ونحن اللاحقون مستنيين مشاركات حضرتك معانا فى تعريفنا بالكلية وبالاقسام
عشان لسة شبه تايهين

ولكم كل الشكر والاحترام

msamido 21-08-2008 05:14 PM

مسألة أن الحاسبات أفضل من هندسة كومبيوتر
هو اصلا المقارنة بينهم غلط لان مفروض ان اهتمام هندسات الكومبيوتر أكثر بالـهارد وير بينما اهتمام حاسبات ومعلومات بالسوفت وير طبعا مع اعطاء خلفية للحاسبات عن الهارد وير لكن مش بتعمق وايضا خلفية للهندسة بالسوفت وير ولكن مش بتعمق
ده الفرق بينهم مينفعش بقى نقول مين احسن من مين لانهم مختلفين لكن اللى بيعمل لبس فى الموضوع هو ان بعض خريجى الحاسبات بيحشروا نفسهم فى الهاردوير وبعض خريجى الهندسة بيحشروا نفسهم فى السوفت وير وهكذا
وبما انى من السابقون وانتم ان شاء الله من اللاحقون
اسألوا بس أى اسئلة وانا موجود ليكم ولو احتجتم اي مساعدة خاصة فى البرمجة دى حبيبتى بقى فانا موجود بس للاسف منتنظروش منى مواضيع تعريفية لانى فاشل فى الحاجات دى

شكرا ليكى يا حابى ويا هلا بكل اخوانا فى الحاسبات

وقبلها اخوانا فى الله طبعا
.
.

همس 22-08-2008 01:25 AM

هو احنا برا في دول العالم المتقدمة والي بتفهم بيقولوا علينا مهندسي البرمجيات Software Engineers

بس في مصر عقلية العصر الحجري لا زالت تعمل والله اعلم يعني ... يلا مش هيمني كلام حد مهندسين مطورين المهم اني بحب الكلية وخلااااااااص الحمد لله

بجد بشكر كل الي شارك في الموضوع وليا ان شاء الله رد على كل واحد بس مش حاليا لاني مشغولة شوية في البيت ... دمتم بود

Tawfeek Yahia 22-08-2008 10:48 AM

لا مش عصر حجري ولا حاجه احنا برضه مهندسين وصدقوني خريج حاسبات ليه فرصه جوا مصر عن خريج هندسه وربنا يكرمنا جميعااا بس عايزين العدد يزيد شويه بس

msamido 22-08-2008 02:52 PM

فعلا يا جماعه انا كواحدخريج حاسبات اقدر اقولكم بجد انتم مستنيكم مستقبل متميز لان احنا مجالنا كويس جدا وفى تطور فى مصر فى مجالنا بس علشان تلاقوا المستقبل ده بعد الكلية ان شاء الله لازم تعملوا حاجه مهمة أوى فى الكلية نصيحة اوعو تهتمو بالنظرى والتقديرات على حساب العملى واهم حاجه عملية فى مجالنا البرمجة بكل اتجاهاتها
وربنا يوفقكم جميعا ان شاء الله
.
.

واحـد من النــاس 22-08-2008 03:14 PM

طيب وطلبة الجامعات الخاصة ليهم نصيب فيها ولا لأ :d ؟؟

وعلى فكرة انا اللي اعرفه ان خريج حاسبات بيبقى تبع نقابة العلميين .. ولا ايه ؟؟

واحـد من النــاس 22-08-2008 03:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msamido (المشاركة 694729)
اصلا للاسف فى خلاف على اصل كلمة مهندسين دى حابى
عايزين يقصروا كلمة مهندس على خريجى كليات الهندسة واننا نكون مثلا مطوروا البرمجيات أو مصممى البرمجيات او اي حاجه تانيه
هذا والله اعلم انا معنديش استنادات موثوقه فى الموضوع ده
.
.

مش مشكلة الاسم http://www.thanwya.com/vb/images/icons/icon11.gif

خلينا ( مبرمجين ) حلوة ؟؟ :D

msamido 22-08-2008 03:23 PM

سمعت زيك الكلام ده بس بصراحة لم اهتم بالانضمام لنقابة انا مجرد محسوب عليها وخلاص
بس ان شاء الله يكون لينا نقابتنا الخاصة

ومش عارف بصراحه موقف طلبة الجامعات الخاصة منها لان لسه مفيش حاجه واضحة بخصوص مسودة قانون النقابة حاليا لسه
.
.

LA STELLA 22-08-2008 03:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tefa-Dream (المشاركة 696563)
لا مش عصر حجري ولا حاجه احنا برضه مهندسين وصدقوني خريج حاسبات ليه فرصه جوا مصر عن خريج هندسه وربنا يكرمنا جميعااا بس عايزين العدد يزيد شويه بس

ان شاء الله ،،،،، زودوا الموضوعات شوية مع الدراسة ان شاء الله :rolleyes:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msamido (المشاركة 697015)
فعلا يا جماعه انا كواحدخريج حاسبات اقدر اقولكم بجد انتم مستنيكم مستقبل متميز لان احنا مجالنا كويس جدا وفى تطور فى مصر فى مجالنا بس علشان تلاقوا المستقبل ده بعد الكلية ان شاء الله لازم تعملوا حاجه مهمة أوى فى الكلية نصيحة اوعو تهتمو بالنظرى والتقديرات على حساب العملى واهم حاجه عملية فى مجالنا البرمجة بكل اتجاهاتها
وربنا يوفقكم جميعا ان شاء الله
.
.

شكرا جدااااا ع النصيحة
لحقتنا :D
لانى كنت ناوية اهتم باللى بالازرق دى

اقتباس:

هو احنا برا في دول العالم المتقدمة والي بتفهم بيقولوا علينا مهندسي البرمجيات Software Engineers

بس في مصر عقلية العصر الحجري لا زالت تعمل والله اعلم يعني ..
بصى يا بنتى
الكلية جديدة
لدرجة ان فيه ناس مفكرينها معهد
وكمان دا بسبب لخبطة الجامعات الخاصة
زى انا واحدة اعرفها (مُدرسة)عمالة تتريأ عليا :D وتقول لى ما كله بيفهم فى الكمبيوتر ( قال يعنى اى واحد فتح كمبيوتر وقعد عليه شوية هيفهم فى البرمجة - فين بقى اللى يطور الكمبيوتر دا كمان )
وخدت دش كلام من اللى قلبك ميحبوش طبعا انى كنت عاوزة فنون تطبيقية وايه اللى خلانى احول افكارى لحاسبات ( انتى فاهمة الاسباب بقى تفصيليا )
فسيبنا من الكلام دا كله - المهم الناس اللى بتفهم ، اللى هنشتغل معاهم بعد كدة
هيبقوا فاهمين انتى خريجة ايه بالضبط
( بصراحة كدة الواحد مش عارف لو كان كاتبها رغبة 48 كان سمع كلام شكله ايه ، ايش حال لو مكانتش رغبة اولى ،، وهندسات رصيناها بعد ال17) - ربنا يهدى

لو تفتكرى زمان ، اعتقد يعنى كلية الصيدلة دى مكانش ليها نفس مكانتها وقيمتها كدة دلوقت
لان بردو ناس كانت فكرتهم غلط عنها
حتى اعرف واحد قريبنا ( اكبر مننا كدة بستين سنة ) ملحقش طب ع نص درجة كان بيروحوا يدخلوا زراعة

لكن دلوقتى مثلا
تعتبر تانى كلية قمة فى القطاع الطبى بعد طب من حيث المجموع ،، لكن الناس بقت بتفضلها عن طب وخلافه واللى مغطى مجموع طب بقى بيدخل صيدلة كمان
واللى بقى شايف ان مستقبلها احسن

اهى نفس الحكاية كدة تقريبا مع حاسبات
--------------
عموما يعنى عمر ما كل الناس ما هيتفقوا ع كلية واحدة
وسيبينا من كلام الناس
فيه ناس كدة مُحبِطين
يحبوا يحبطوا كل متحمس او ناجح
ودول موجودين فى كل مكان ،، سواء فى المرحلة الانتقالية دى ، او الكلية نفسها
او بعد الترخج
او فى الشغل
انا حتى لقيتها من زمايلى فى الكورسات - اللى لا هما من سنى ولا من مجالى كمان - ناس سبقونى بكتير

طالما الحمدلله مبنعملش حاجة تغضب ربنا وبنرضى اهالينا ودعواتهم معانا
وبنسعى للافضل
فلنتوكل على الله
ونعمل اللى ربنا يقدرنا عليه ،، ونسيبنا من اى حاجة تانى
لان فى اخر الحياة مش الناس اللى هتنفعنا ، عملنا اللى هينفعنا

:)

وربنا يعينك يا نيدو وترجعى مصر بالسلامة ان شاء الله;)

بالتوفيـــق للجميع ان شاء الله

msamido 22-08-2008 03:34 PM

بخصوص التقديرات يا حابى اوعى تفهمينى غلط
انا بقول ما نهتمش بيها اوى على حساب العملى لكن مش معنى كده اننا نهملها تماما
فاهمانى طبعا ؟؟

اما بقى بخصوص كلام الناس وانهم مش فاهمين اصلا يعنى ايه حاسبات
زى انتى ما قولتى بالظبط ولا تديهم اي اعتبار
بجد مجالنا مجاااااااااال مفيش زيه انا بعشقه جداااااااااااااااااااا

LA STELLA 22-08-2008 03:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msamido (المشاركة 697142)
بخصوص التقديرات يا حابى اوعى تفهمينى غلط
انا بقول ما نهتمش بيها اوى على حساب العملى لكن مش معنى كده اننا نهملها تماما
فاهمانى طبعا ؟؟

ايوة فاهماك
وصلت الفكرة
بس انا فعلا كنت هغلط غلطة وادخل همى رقم واحد التقدير

بس دلوقتى اتنبهت ان فيه حاجات تانية مهمة لجانبه ،، يعنى مش اركز ع حاجة واحدة بس ،، احاول اوفق ،، ومجيبش حاجة على حساب حاجة

شكرا جدا لحضرتك و ع التوضيح :)

Tawfeek Yahia 22-08-2008 06:25 PM

التقدير هو الاساس عشان تتميز وتاخد مكانك انا قريبي خلص حاسبات المنصوره وجايب امتياز في رابعه

مقعدش في البيت والله اسبوع وكان الشغل جايله لحد عنده و في كذا مكان وهو يختار

caspory 04-07-2009 02:26 AM

السلام عليكم
انا سمعت خبر كده من فتره بسيطه انهم حيضمو مهندسين البرمجه لنقابه المهندسين ياريت اعرف صحه الخبر ده مع العلم بان النقابه عشان تقام لازم يكون حوالى من 10الاف ل 50الاف خريج عشان تقام النقابه

الاسطورة 04-07-2009 12:24 PM

والله حتى الان مش عارفين بس كان فى مشكلة بيننا وبين نقابة المهندسين
ربنا يسهل لكن اللى اعرفه انهم ماشيين ف مشروع نقابة مهندسى البرمجيات منفصلة

eng.ahmed55 10-09-2009 04:47 PM

ان شاء الله الموضوع معروض على مجلس الشعب فى دورته الحالية ويارب يقبله ان النقابة تقام

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:20 AM.