بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   إبداعات و نقاشات هادفة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   مش معايا غير دبلتين تتجوزيني ؟ الحملة القومية لألغاء الشبكة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=356628)

‏Dr.KaR!MaN 23-08-2011 03:06 PM

طيب ياجماعه لو هو من الناحيه الماديه مايقدرش يجيب غير دبلتين هايفتح بيت ويصرف عليه إزااااي؟!

هويدااحمد76 25-08-2011 11:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h___h (المشاركة 3892060)
أحلام أفلاطونية غير قابلة للتنفيذ فى عالم الواقع

ليه التشاؤم يمكن ثورة الشباب اللى على الفيس بوك اللى غيرت مصر بعد ثلاثين سنة من حمك مبارك
تقدر تغير آراء الآباء والامهات فى الشبكة والمهر والفرش وخلافه

هويدااحمد76 25-08-2011 11:47 PM

[] ليه التشاؤم يمكن ثورة الشباب اللى على الفيس بوك اللى غيرت مصر بعد ثلاثين سنة من حكم مبارك
تقدر تغير آراء الآباء والامهات فى الشبكة والمهر والفرش وخلافه]

samar saad 26-08-2011 12:05 AM

والله بصي ياصوفيا دى حاجه بتبقا بين الطرفين او الاهل في اهل بيبقا عندهم قناعه وفى عايزين يطمنوا على بنتهم وبيحسوا ان ده تقدير كبير لبنتهم
وفى بنات مش بتفرق معاها وفى بتفرق بشكل كبير وفى بتبقا حابة تتباها قدام اصحابها فدى حاجه مش نقدر نعممها على حد
وفى بنات بعد الجواز لما بتحس ان ظروف جوزها صعبه مثلا اوقات كتير بتساعده وبتبيع شبكتها فمن هنا نقدر نقول فعلا دى هدية منه ليها
وفالاخر مانقدرش نعمم ونطبق الحاجه دى على كل الناس
موضوع جميل ياصوفيا
تقبلى مرورى
تحياتى

MOSTAFA093 26-08-2011 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimanmagdy (المشاركة 3883711)
طيب ياجماعه لو هو من الناحيه الماديه مايقدرش يجيب غير دبلتين هايفتح بيت ويصرف عليه إزااااي؟!

يا باشا القصد فى الموضوع إنه مش معاه يجيب ب 50 أف جنيه شبكه و 50 ألف شقة غير الفرح والتجهيزات والعفش
يعنى بدل فلوس الشبكه يجيب بيهم شقة وتجهيز أفضل من الشبكة
ودى بصراحة فكرة كويسة جداً وياريت تطبق فى الواقع
هتحل مشاكل كتير
يعنى الدهب لازم يتجوزوا بيه ومن غيره مينفعش ومفيش جواز
!!!!!!!!!!

samar saad 26-08-2011 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3893864)
يا باشا القصد فى الموضوع إنه مش معاه يجيب ب 50 أف جنيه شبكه و 50 ألف شقة غير الفرح والتجهيزات والعفش

هتحل مشاكل كتير
!!!!!!!!!!

والله كلامك كويس جدا بس انا كمان بشوف ان اللى مالوش لازمة خالص الافراح اللى تكاليفها عالية دى
دى اللى المفروض تتلغى يمكن الشبكة يقدروا يستفيدوا بيها فيوم من الايام لكن الفرح ليلة وبتنتهى ومش نستفيد منها اى حاجه

MOSTAFA093 26-08-2011 12:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samar saad (المشاركة 3893902)
والله كلامك كويس جدا بس انا كمان بشوف ان اللى مالوش لازمة خالص الافراح اللى تكاليفها عالية دى
دى اللى المفروض تتلغى يمكن الشبكة يقدروا يستفيدوا بيها فيوم من الايام لكن الفرح ليلة وبتنتهى ومش نستفيد منها اى حاجه

عندك حق يا سمر برضو فى موضوع الفرح ده
يعنى الواحد مش يحجز قاعة ب 10 ألاف مثلاً غير التكليفات وغيرة
يعنى الفرح بقاعة بألفين وشوية مصاريف وآخره 3 أو 4 ألاف الواحد يفرح بيهم
بس مش 50 ألف شبكة على الفاضى ، وفى الآخر بيتباعوا :d

شهيره طارق 26-08-2011 02:46 AM

موضوع رائع

‏Dr.KaR!MaN 26-08-2011 09:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3893864)
هتحل مشاكل كتير
!!!!!!!!!!

أنا معاك بس مين هايطبق الكلام ده !! ‏‎

منار على 26-08-2011 10:01 AM

ههههههههههههه المشكله مش فى الشبكه المشكله ليقول فى الاول مش معايا غير دبلتين تتجوزينى وبعد كدا يقولك معنديش شقه ومرتبى مفيش تعالى نقعد فى الشارع او استنينى 70 سنه لكن لو الموضوع اتوقف على الشبكه ايه المشكله نلغيها مع انى ضد الغائها وضد المغالاه فيها يعنى ايه المشكله تبقى شبكه بسيطه حتى الدهب كل يوم فى الطالع ويعتبروا انهم بيحوشوا لبعدين لان فى الاول والاخر الدهب دا هديه من العريس لان اهل العريس احيانا بيفهموا التسهيلات اللى بيقدمها اهل العروسه غلط ابسط حاجه يقولوا دول ماصدقوا يخلصوا منها او كلام تانى كتير وياخدوا قلم بقى فى ابنهم اللى سالف تمن الدبلتين

sygma-zita 26-08-2011 11:28 AM

اسمعوووونى ...... أنا مع اللى بيقولوا ان الفرح مالوش لازمة ...... لكن الدهب قيمته مع الأيام بتعلى مش بتقل ..... أنا عمرى ما سمعت عن عريس ماجابش شبكة أو الأهل اتساهلوا معاه و حافظ على عروسته أبدا !!!!!!!!!! ........ و بعدين اللى مش معاه يجيب شبكة إزاى هايصرف على مراته ؟؟؟؟؟؟ و بعدين الشبكة دى هى قيمة العروسة عند عريسها ..... أنا طبعا باتكلم عن جواز الصالونات .....أما بقى لو فى قصة حب فعلاَ بين الطرفين _ أنا باقول قصة حب حقيقية _ يبقى نخلى الموضوع ماشى و يجيبلها كل حاجة بعدين طالما انه أهل للثقة و هايحافظ على البنت ......... عذراَ للإطالة و تقبلوا مرورى ..... و لو عندى أفكار غلط ياريت تصححوهالى ....

سعادتي في عبادتي 26-08-2011 11:37 AM

ما هي ممكن يجبلها شبكة ب (...........) و يصحى الصبح يتعذر في فلوس يقولها هاتي الشبكة و يا إما تعالي زوريني بعيش و حلاوة ، بس تفتكروا هتديلو الشبكة و لا تفضل أنها تزورو بعيش و حلاوة؟؟؟؟؟؟؟؟

‏Dr.KaR!MaN 26-08-2011 01:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينا مالك (المشاركة 3895314)
ما هي ممكن يجبلها شبكة ب (...........) و يصحى الصبح يتعذر في فلوس يقولها هاتي الشبكة و يا إما تعالي زوريني بعيش و حلاوة ، بس تفتكروا هتديلو الشبكة و لا تفضل أنها تزورو بعيش و حلاوة؟؟؟؟؟؟؟؟

والله هو لو كان كويس معاها هاتديهالوا أما لوكان وحش معاها هاتروح تزورو بعيش بس من غير حلاوه ..‏‎

أسطورة الأحزان 28-08-2011 09:10 PM

الموضوع بالفعل اتحقق واغلب الناس دلوقت بتشبك بدبلتين حتى من غير محبس
شكرا ياصوفى عى الموضوع

sygma-zita 29-08-2011 04:25 PM

على فكرة ..... أنا ماسمعتش عن حد بيتعذر من يوم و ليلة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:46 PM.