بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   التحضير علي الكمبيوتر صح أم خطأ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154794)

abdelrahim666 29-09-2009 04:55 PM

الاستاذ احمد تحية تقدير لك علي مبادرتك الجيده التي تحتاج الي المسانده من كل الذملاء بدل من التريقه وسوء الادب. مش عارف اذاي فكر بعض الزملاء وصل لهذه الدرجه.
هتقول الروتين والواقع. الروتين انتو اللي عملتوه بخضوعكم ليه. والواقع بيقول انكم مش عايزين التغير الي الافضل. مع انه احسن لهم.
انا عندي التوجيه ايضا قال انه مينفعش. لكن انا اصريت وهحضر باستخدام الكمبيوتر في الكتابه والطباعه. هذا الي جانب اعداد معظم الوحدات حتي الان بوربوينت وافلام صوت وصوره من خلال برنامج موفي ماكر. يعني الدفتر كمبيوتر والتطبيق بالوسائل المناسبه كمبيوتر برده.
اذا كانو معترضين يكتبو مذكره ويحولوني شئون قانونيه بس عليهم ان يثبتو ان التحضير بالكمبيوتر ممنوع( الا اذا كان فيه نص قانون يجرم ذلك وانا ما اعرفهوش) بالمناسبه هو فيه قانون يحدد الكتابه بخط اليد.
هيقولو فين الاجهزة وننتظر لما يكون معانا لابتوب. بالله عليكم كام مدرس منكم معندهوش جهاز في البيت.(الدليل انكم بتستخدموه دلوقتي للدخول للموقع والانترنت) واعتقد مافيش مدرسة مفيهاش جهاز علي الاقل وطابعه ولو مفهاش حبر ده مسئوليه المدرسة وكلها 25 جنيه تعبي بيها الكارتريدج

رجائي من كل زميل محاوله تصحيح وتطوير الذات لكي يعود للمدرس مكانته التي ضاعت بسبب الكثير من المدرسين

احمد متولي عبدالله 29-09-2009 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrahim666 (المشاركة 1645806)
الاستاذ احمد تحية تقدير لك علي مبادرتك الجيده التي تحتاج الي المسانده من كل الذملاء بدل من التريقه وسوء الادب. مش عارف اذاي فكر بعض الزملاء وصل لهذه الدرجه.
هتقول الروتين والواقع. الروتين انتو اللي عملتوه بخضوعكم ليه. والواقع بيقول انكم مش عايزين التغير الي الافضل. مع انه احسن لهم.
انا عندي التوجيه ايضا قال انه مينفعش. لكن انا اصريت وهحضر باستخدام الكمبيوتر في الكتابه والطباعه. هذا الي جانب اعداد معظم الوحدات حتي الان بوربوينت وافلام صوت وصوره من خلال برنامج موفي ماكر. يعني الدفتر كمبيوتر والتطبيق بالوسائل المناسبه كمبيوتر برده.
اذا كانو معترضين يكتبو مذكره ويحولوني شئون قانونيه بس عليهم ان يثبتو ان التحضير بالكمبيوتر ممنوع( الا اذا كان فيه نص قانون يجرم ذلك وانا ما اعرفهوش) بالمناسبه هو فيه قانون يحدد الكتابه بخط اليد.
هيقولو فين الاجهزة وننتظر لما يكون معانا لابتوب. بالله عليكم كام مدرس منكم معندهوش جهاز في البيت.(الدليل انكم بتستخدموه دلوقتي للدخول للموقع والانترنت) واعتقد مافيش مدرسة مفيهاش جهاز علي الاقل وطابعه ولو مفهاش حبر ده مسئوليه المدرسة وكلها 25 جنيه تعبي بيها الكارتريدج

رجائي من كل زميل محاوله تصحيح وتطوير الذات لكي يعود للمدرس مكانته التي ضاعت بسبب الكثير من المدرسين

الحمد لله أني وجدت من ينصر كلمة الحق، وأتمني أن يعينك الله
علي تنفيذ فكرك

تامر الرفاعى 29-09-2009 10:22 PM

هجرب وهشوف رد فعل الموجهين ...........وأنا أسف

احمد متولي عبدالله 30-09-2009 09:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر الرفاعى (المشاركة 1646701)
هجرب وهشوف رد فعل الموجهين ...........وأنا أسف

جرب وأن شاء الله سوف تنجح ،والله الموفق

الشنفاسى 30-09-2009 10:02 AM

استاذ / أحمد انا اوافقك على هذه الفكرة
وياريت تعمم ولكن مازل يوجد بعض الموجهين بعقلية عقيمة رافضة للتقدم ولا تعى شىء
عن التكنولوجيا0 سيدى الفاضل لقد ابلغونا فى العام الماضى فى إدارة بسيون التعليمية
بعدم استخدام دفاتر المدرس الأول المطبوعة وشددو على أن تكون بخط اليد 0
هذا هو الفكر العقيم الرافض لكل تطور

مسيو إيهاب 30-09-2009 03:52 PM

انا بالفعل قمت بها العام الماضى وجدت قبول واستحسان وكانت فكرة رائعة وممتازة وإشاد بها جميع الموجهين وشيخ المعهد
تقبل مرورى

lastdinner 30-09-2009 04:29 PM

منذ اربع سنوات و انا اطبع التحضير بالكمبيوتر
ومر علي عدد من الموجهين واستحسنوا الموضوع جدا

yousefman 30-09-2009 05:32 PM

الى الاستاذالزميل احمد متولى عبدالله احييك على فكرتك الجميله وجزاك الله كل خير وساحاول تنفيذها ونشرها هنا فى محافظتى الفيوم رغم الصعوبات الكبيرة لان الفيوم والمسئولين عن التعليم فيها بالذات يعشقون الروتين واذية المدرسين بسبب وبدون سبب ولكن الفكرة تستحق التجربة وشكرا لك

احمد متولي عبدالله 30-09-2009 10:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشنفاسى (المشاركة 1647940)
استاذ / أحمد انا اوافقك على هذه الفكرة
وياريت تعمم ولكن مازل يوجد بعض الموجهين بعقلية عقيمة رافضة للتقدم ولا تعى شىء
عن التكنولوجيا0 سيدى الفاضل لقد ابلغونا فى العام الماضى فى إدارة بسيون التعليمية
بعدم استخدام دفاتر المدرس الأول المطبوعة وشددو على أن تكون بخط اليد 0
هذا هو الفكر العقيم الرافض لكل تطور

أستاذي العزيز لقد قمت بالفعل بعمل سجلات المدرس الأول علي الكمبيوتر وطبعتها بالفعل
وعرضت علي التوجيه ولاقت الفكرة قبول الجميع ، وفقك الله لما فيه الخير

احمد متولي عبدالله 30-09-2009 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousefman (المشاركة 1648783)
الى الاستاذالزميل احمد متولى عبدالله احييك على فكرتك الجميله وجزاك الله كل خير وساحاول تنفيذها ونشرها هنا فى محافظتى الفيوم رغم الصعوبات الكبيرة لان الفيوم والمسئولين عن التعليم فيها بالذات يعشقون الروتين واذية المدرسين بسبب وبدون سبب ولكن الفكرة تستحق التجربة وشكرا لك

الزميل الفاضل أعانك الله علي تنفيذ الفكرة ، ومواجهة أصحاب الفكر القديم ولدينا منهم البعض والزمن كفيل
بالقضاء عليهم ، الفكرة جميلة ومريحة

احمد متولي عبدالله 30-09-2009 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lastdinner (المشاركة 1648628)

بارك الله فيك

احمد متولي عبدالله 01-10-2009 02:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jooon (المشاركة 1641407)
الاولى استخدام البرجكتور جهاز العرض over head projector

هو أنت فهمت أن التحضير علي الكمبيوتر لكي يستخدم كوسيلة عرض ،
لأ برافو عليك !!!!!

احمد متولي عبدالله 02-10-2009 10:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rezk5 (المشاركة 1621628)
اولا كل عام وانتم بخيربمناسبة العيد
ثانيا الفكرة دى جالتلى بس متكلمتش حتى بينى وبين نفسى فيها لقيتها مش هتنفع علشان الروتين طبعا

جرب وأن شاء الله تنفعك وتنفع غيرك

احمد متولي عبدالله 02-10-2009 10:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسيو إيهاب (المشاركة 1648551)
انا بالفعل قمت بها العام الماضى وجدت قبول واستحسان وكانت فكرة رائعة وممتازة وإشاد بها جميع الموجهين وشيخ المعهد
تقبل مرورى

الله ينور عليك مسيو /إيهاب

احمد متولي عبدالله 04-10-2009 10:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lastdinner (المشاركة 1648628)

بارك الله فيك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:55 AM.