بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=528)
-   -   ملتقي اطباء الاسنان (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=347015)

palscorbion 29-07-2011 11:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa ahmedr (المشاركة 3760819)
اهلا اهلا دوك مش طالبة
بين ابانوب قوسين
مش كدة ولا انا ناسية
نورتوا كلوكو يا جماعة انا داخلة miu ان شاء الله او اكتوبر

ان شاء الله تخش عين شمس او القاهرة زي ما انت عايز

دوك بيبو , love stone اسفييييين مش هجيب سيرة حد تاني ( مبارك )

ايه يادوك هو انتى لسة مش حجزتى ولا ايه ؟

palscorbion 29-07-2011 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash (المشاركة 3759636)
لا اسنان 6 بالامتياز ويا جماعه ما تستعجلوش على الكتب والدراسه بكره تزهقوا منها وبالنسبة لحكاية الانجليزى دى فالصراحه انا اول اما دخلت الكلية كنت حاسس انى هاسقط ومش هاعرف افهم حاجه بالانجليزى خالص وكل اما حد يقولى هتتعود قبل الامتحانات مقتنعش واحس انى االوحيد اللى مش هايتعود لكن اتعودت وطلع الموضوع سهل جدا ولا يسبب اى مشكلة فمتخافوش من الموضوع دا واى استفسار فى الخدمه

اها صحيح هما ١ اعدادى- ٢ اكاديمى- ٢ كلينيكال- امتياز صح؟

love stone 29-07-2011 11:50 PM

طب كل واحد يقول اختار اسنان بالذات ليه؟

Dr msh-tlba 30-07-2011 08:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة love stone (المشاركة 3760957)
طب كل واحد يقول اختار اسنان بالذات ليه؟

هو دا الكلام المفيد ,,,

انا اخترت اسنان لاسباب كتيــر ,,, ( منها ما هو منطق و منها غير المنطقي اصلا)

1- انها كليــة طب ( medical faculty ) ,,, يعني متختلفش كتير عن البشري ,,, و دي ميزة بئا في الدراسة برة ,,, لانه هناك مفيش فرق بين طب الاسنان و العلاج الطبيعي و البشري ,,, كله اسمه طــــــــب ,,,, ( لكن التقسيمة العجيبة الغريبة المريبة دي بس هنا عندنا )

2- انها اقصر في المدة من البشري ,,, يعني البشري 7 بالامتياز ,,, الاسنان 6 بالامتياز ,, اهه السنة دي انا اولي بها ,,,

3- في مجال الشغل بعد كدة في مصر ,,, دا لو حد حاطط في دماغه انه ناوي يشتغل في مصر و كدا ,,,, احسن بكتير من البشري ,,, لانك بتنجز الخمس سنين ,,,, و من اي شركة ادوية ,,, بتجهز العيادة ,,,, و حتي لو هتقسطها ع خمس سنين مثلا ,,, هتعرف تسددها ,,, لان مجال الاسنان بالذات من اكتر المجالات المطلوبة في اي مكان ,,,, خاصة اقسام التقويم و جراحات التقويم و كدا ,,,,,
اما البشري ,, بيخلص السبع سنين ,,, و 2 ماسترز ,, و 4 دكتوراة ,, و مش من السهل برضة تفتح عيادة بشري قبل سبع سنين كدا ,,, يعني هتقضيها مستشفيات و الخ الخ ,,,,

يعني عشان ربنا يكرمك في المستقبل كدا و تتحرك اي خطوة ايجابية عشان تكمل نص دينك و انت في البشري ,,, يبئا ربنا اولا ,, و الحاج و الحاجة ثانياً ,,, ههههههه ,,, غير كدا يبئا بتحلم ,,, دا لو فضلت في مصر ,,,

4- انا مش دحيح ... و عمري ما كنت دحيح ,,,, و لا عمري هكون دحيح ,,,,
و البشري ابسط حاجة فيها ممكن تسميها ,, كلية دح ,,,
دح متواصل ست سنين ,,,, و خمس سنين منهم بتدرس حاجات اي بتنجان ملهاش علاقة باللي هتشتغل به بعد كدا ( الا بئا لو هتطلع GP ) ,,,,
اما الاسنان و الصيدلة ,, اهدي شوية ,,,, اينعم فيهم مذاكرة بس مش دح

5- ( سبب غير منطقي ) هو حب ركوب الدماغ = العـنـد
لانه ببساطة شديدة جدا كل اللي حواليا عايزين بشري ,,, و انا كنت من زمان بحلم باسنان ,,, و لما لاقيت كم المعارضة دي ,,, ثبت اكتر ع موقفي و قلت " لا تراجع و لا استسلام " ,,,,

6-7- 8 ( اسباب غير منطقية ) مش ضروري نتكلم عنها دلوقتي :d

كيمو 5 30-07-2011 11:37 AM

انا كمان داخلة اعدادي طب اسنان السنة دي في جامعة المستقبل وربنا معانا كلنا باذن الله

love stone 30-07-2011 12:05 PM

n

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr msh-tlba (المشاركة 3762542)
هو دا الكلام المفيد ,,,

1- انها كليــة طب ( medical faculty ) ,,, يعني متختلفش كتير عن البشري ,,, و دي ميزة بئا في الدراسة برة ,,, لانه هناك مفيش فرق بين طب الاسنان و العلاج الطبيعي و البشري ,,, كله اسمه طــــــــب ,,,, ( لكن التقسيمة العجيبة الغريبة المريبة دي بس هنا عندنا )

2- انها اقصر في المدة من البشري ,,, يعني البشري 7 بالامتياز ,,, الاسنان 6 بالامتياز ,, اهه السنة دي انا اولي بها ,,,

3- في مجال الشغل بعد كدة في مصر ,,, دا لو حد حاطط في دماغه انه ناوي يشتغل في مصر و كدا ,,,, احسن بكتير من البشري ,,, لانك بتنجز الخمس سنين ,,,, و من اي شركة ادوية ,,, بتجهز العيادة ,,,, و حتي لو هتقسطها ع خمس سنين مثلا ,,, هتعرف تسددها ,,, لان مجال الاسنان بالذات من اكتر المجالات المطلوبة في اي مكان ,,,, خاصة اقسام التقويم و جراحات التقويم و كدا ,,,,,
اما البشري ,, بيخلص السبع سنين ,,, و 2 ماسترز ,, و 4 دكتوراة ,, و مش من السهل برضة تفتح عيادة بشري قبل سبع سنين كدا ,,, يعني هتقضيها مستشفيات و الخ الخ ,,,,

يعني عشان ربنا يكرمك في المستقبل كدا و تتحرك اي خطوة ايجابية عشان تكمل نص دينك و انت في البشري ,,, يبئا ربنا اولا ,, و الحاج و الحاجة ثانياً ,,, ههههههه ,,, غير كدا يبئا بتحلم ,,, دا لو فضلت في مصر ,,,

دح متواصل ست سنين ,,,, و خمس سنين منهم بتدرس حاجات اي بتنجان ملهاش علاقة باللي هتشتغل به بعد كدا ( الا بئا لو هتطلع gp ) ,,,,

لانه ببساطة شديدة جدا كل اللي حواليا عايزين بشري ,,, و انا كنت من زمان بحلم باسنان ,,, و لما لاقيت كم المعارضة دي ,,, ثبت اكتر ع موقفي و قلت " لا تراجع و لا استسلام " ,,,,

6-7- 8 ( اسباب غير منطقية ) مش ضروري نتكلم عنها دلوقتي :d

ايه ياباشا دا اولا شكرا عل مرورك ثانيا بجد اسباب كلها منطقية فعلا و يا ريت نعرف انت سنة كام؟

asmaa ahmedr 30-07-2011 06:27 PM

palscorbion والله انا حجزت فاكتوبر بس رايحة بكرة ان شاء الله امتحان ال miu و لو اتقبلت هخشها ديه الحكاية

بصراحة اسبابك dr msh talba مقنعة بالنسبالي و اول حبة منهم من اسبابي بردوا و خصوصا انها طب الواحد بيتلزق فطب

asmaa ahmedr 02-08-2011 02:44 PM

يا جماعة عايزة اعرف حاجة لو حد بقدر يفيدني ياريت انا التنسيق مرحلة تانية و انا قدمت استمارة النجاح فجامعة خاصة و مش معايا الرقم السري ده في مكان اقدر اجيبو منو ولا لازم اعمل بيان نجاح تاني

Tabebet Aleslam 04-08-2011 09:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr msh-tlba (المشاركة 3762542)
هو دا الكلام المفيد ,,,

دح متواصل ست سنين ,,,, و خمس سنين منهم بتدرس حاجات اي بتنجان ملهاش علاقة باللي هتشتغل به بعد كدا ( الا بئا لو هتطلع gp ) ,,,,

6-7- 8 ( اسباب غير منطقية ) مش ضروري نتكلم عنها دلوقتي

اسباب مقنعة جداااااااااااااااااااااا وهي معظم اسبا اختياري لها

MIDO --- ---MIDO 06-08-2011 11:55 AM

انا معاكم في طب اسنان

MIDO --- ---MIDO 06-08-2011 11:56 AM

اللي عنده معلومات عن الافضل( بشري ولا اسنان ) يفيدنا بسرعة

reham92 06-08-2011 01:16 PM

حد ط:bosyht9:ب أسنان اسكندرية؟
أنا مش لاقيالي حد خااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا االص

love stone 06-08-2011 01:30 PM

انا بإذن الله معاكوا اسنان عين شمس و عايزين تفاعل اكبر

reham92 06-08-2011 01:36 PM

أهلين بيك متعرفش حد اسكندرية

love stone 07-08-2011 12:28 AM

لا و الله يا ريهام بس فى دكتور بيبو فى جامعة فاروس سنة 3 ممكن تشوفيه والف مبروك ليكى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:35 AM.