بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   تجمع الى داخلين كلية تجارة اسكندرية 2010 /2011 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=231755)

amr2090 13-08-2010 10:42 AM

انا اسمى عمرو وفى ثالثة تجارة عربى اسكندرية
انت ليه مستسهل تجارة اوى كده على فكرة لو مزاكرتش مش حتعرف تعدى الكلية موادها كتير ومش سهله خالص
اما بالنسبة لانها كلية الشعب انت ممكن تتميز عن اى محاسب تانى لما تاخد كورسات كتير ويبقى عندك لغة اكيد حتتطلب فى شركات وبنوك
وفى دكتور فى الكلية قالنا ان طالب تجارة ده طالب جوكر ينفع يشتغل اى حاجة وليه شغل كتير حتى لو حتشتغل محاسب فى فرن عيش
اما اى كلية تانية ملهاش غير شغل واحد بس يعنى مهندس مش حيشتغل غير مهندس دكتور نفس الكلام وهكذا
وصدقنى لو حبيت كلية التجارة واجتهدت ربنا حيكرمك انما من الاول كده لو مش حابب الكلية حول لاى كلية تانية علشان متضيعش سنين من عمرك على الفاضى
واى استفسار انا تحت امرك

the_best_boys 13-08-2010 04:16 PM

اولا انا احييك على كلامك ده وكلامك كل صح وفعلا طالب كلية تجارة ده طالب جوووكر ينفع يشتغل فى شركات كتير
وهى فعلا صعبا بس توضيح صغير كدة هو كام مادة فى سنة اولى ف الترم الاول والترم التانى

the_best_boys 13-08-2010 05:44 PM

فــــــــــــــــــــــين الى داخـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلين تــــــــــجـــــــــــــارة السنـــــــــــــــــــادى معـــــــــايـــــــــا
شكلى كدة هبقى انا واحمد فى المدرج لوحدنا

eslamstay 14-08-2010 01:16 AM

السلام عليكم
والله ياجماعة انتو حيرتونى اكتر كنت فاكر تجارة سهلة وبيقولو عليها كويسة وطلعت صعبة
انا كنت فاكر علوم هى الكلية الصعبة الوحيدة والحكاية مش حكاية مذاكرة ولا بتاع اول حاجة المواد شكلها ازاى وهى الكلية اصلا شكلها كيف ونظامها ايه
طيب مابتوع تجارة مش كلهم يعنى ممكن يذاكروا اخر شهر ويعدو بس علوم لازم السنة كلها
ثانيا تجارة وبالاخص انجلش وبالاخص شغل الشركات والبونك والحاجات التقيلة دى مادى ياجماعة عايزة واسطة مش اى حد يشتغل فى حاجة زى دى مهما كانت مؤهلاته خليكو عمليين اما علوم فمجالاتها كتير ومش بتحتاج واسطة علشان البية شغلها حكومى
بس المشكلة ان علوم صعبة وعايزة حضور وانتحار فى المذاكرة يعنى دى مستقبل والتانية دراسة....اختار ايه ياناس!!!!!!!!!

the_best_boys 14-08-2010 03:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslamstay (المشاركة 2534073)
السلام عليكم
والله ياجماعة انتو حيرتونى اكتر كنت فاكر تجارة سهلة وبيقولو عليها كويسة وطلعت صعبة
انا كنت فاكر علوم هى الكلية الصعبة الوحيدة والحكاية مش حكاية مذاكرة ولا بتاع اول حاجة المواد شكلها ازاى وهى الكلية اصلا شكلها كيف ونظامها ايه
طيب مابتوع تجارة مش كلهم يعنى ممكن يذاكروا اخر شهر ويعدو بس علوم لازم السنة كلها
ثانيا تجارة وبالاخص انجلش وبالاخص شغل الشركات والبونك والحاجات التقيلة دى مادى ياجماعة عايزة واسطة مش اى حد يشتغل فى حاجة زى دى مهما كانت مؤهلاته خليكو عمليين اما علوم فمجالاتها كتير ومش بتحتاج واسطة علشان البية شغلها حكومى
بس المشكلة ان علوم صعبة وعايزة حضور وانتحار فى المذاكرة يعنى دى مستقبل والتانية دراسة....اختار ايه ياناس!!!!!!!!!

اقلك على حاجة حلوة انت تخش كلية زراعة قسم خراطيم ديه شغلها مفهوش واسطة معتمدة على مسكتك للخرطوم
ومفهاش مذاكرة
معلش اصل انت خنقتنى
ولا عايز تجارة علشان صعبة وشغلها عايز واسطة
ولا عايز علوم علشان مذكرتها الى طول السنة
روح صلى صلاة استخارة

amr2090 14-08-2010 08:28 AM

السلام عليكم
السنة اللى قبل اللى فاتت لما كنت فى سنة اولى كان علينا 7 مواد ترم اول و7 مواد ترم تانى
بس بيتهائلى العميد خلاهم حاليا 5 مواد فى كل تيرم وسنة اولى بتتقسم مجموعات كل مجموعة مش بتعدى 180 طالب علشان يفهموا كويس بجد العميد بتاع الكلية عامل شغل جامد لسنة اولى
اما بالنسبة للى بيقول تزاكر اخر شهر وتنجح كلنا كنا فاكرين كده فى الاول بس احب اعرفك حتيجى فى الاخر وتلطم وناس بالهبل عادت السنة بسبب اللى انت بتقوله ده انا امتحنت امتحان فى سنة تانية كانت مادة مالية عامة حطها 3 دكاترة من ضمنهم العميد لو عرفت تحط فيها قلم يبقى انت ممتاز انا مش بخوفك من تجارة بس بجد لو مش قد تجارة خش كلية تانية اداب او تربية

..shaima.. 14-08-2010 12:12 PM

الســـلام عليـــكم

رمضــــان كــــــريم

أنا داخلـه أولى تجاره انجلش جامعة اسكندريه .. أنا اسمع ان الكليه جامده ومستقبلها ممتــاز واللي بيتعب فيها هيلاقي
وصراحه هي ما كانتش هدفي الأول بس كانت هدفي البديل بعد ما ضاعت مني الهندسه على نص درجه :(

المهم أنا عـــايزه أعرف حد هنا معايا ؟؟

the_best_boys 14-08-2010 03:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ..shaima.. (المشاركة 2534962)
الســـلام عليـــكم

رمضــــان كــــــريم

أنا داخلـه أولى تجاره انجلش جامعة اسكندريه .. أنا اسمع ان الكليه جامده ومستقبلها ممتــاز واللي بيتعب فيها هيلاقي
وصراحه هي ما كانتش هدفي الأول بس كانت هدفي البديل بعد ما ضاعت مني الهندسه على نص درجه :(

المهم أنا عـــايزه أعرف حد هنا معايا ؟؟

اهلا بيكى وتقريبا الحال من بعضو بس مكنتش نصف درجة كانو 4 درجات سياحة وفنادق بس يلا محدش يعرف نصيبو فين
انا بردو لسة اولى تجارة عربى مش انجليزى
وبالتوفيق ان شاء الله

the_best_boys 14-08-2010 11:02 PM

يارب الى يدخل وميعملش كومنت ولو حتى بسيط خالص مينجح فى حياتو ابدا
ههههههههههه
كدة احسن يعنى
400 مشاهدة و 22 كومنت ليه ده حرام حتى

الجنرال العاشق 14-08-2010 11:59 PM

انا اسمي احمد والشهرة ماندو
داخل سنة تالتة
ويا ريت نكون هنا اصحاب

وبالنسبة لكلية التجارة هي من اجمل واحلي الكليات في مجمع اسكندرية
وهي مش سهلة وفي نفس الوقت مش صعبة
لان اكتر موادها مواد تعتمد علي الفهم مش الحفظ

ويا ريت نكون صحاب بجد
تقبلو مروري
احمد ماندو & الجنرال العاشق

the_best_boys 15-08-2010 12:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجنرال العاشق (المشاركة 2537602)
انا اسمي احمد والشهرة ماندو
داخل سنة تالتة
ويا ريت نكون هنا اصحاب

وبالنسبة لكلية التجارة هي من اجمل واحلي الكليات في مجمع اسكندرية
وهي مش سهلة وفي نفس الوقت مش صعبة
لان اكتر موادها مواد تعتمد علي الفهم مش الحفظ

ويا ريت نكون صحاب بجد
تقبلو مروري
احمد ماندو & الجنرال العاشق

اهلا بيك يماااااااااو وانا ميدو من الطللبة الى داخلين لسة اولى تجارة
وان شاء الله نكون اصحاب بجد

..shaima.. 15-08-2010 12:40 AM

ســؤال ؟؟

هو الجــدول هناخده واحنا بندفع المصــاريف ولا ايه النظــام ؟؟

واللــي يعرف مصـاريف تجــاره انجلش السنه دي يا ريت يقولـي

أنـا سمعـت انهـا كانت 4700 السنه اللــي فــاتــت ..

omniamohamed 16-08-2010 02:54 AM

انا ليسا فى 3 ثانوى وبصراحة انا شايفه ان اجمل كليه هى كية تجارة وبصراحة كمان مش مقتنعه بيها انها من كليات الادبى خالص لان دى فيها رياضة والكلام دة كله المهم هى كلية حلوة اوى والا بيذاكر فيها بيجيب تقدير عالى جدا انا مدخلتهاش بس بنات عمى فيها حبها علشان تعرف تمشى فيها وربنا يوفقكم وادعولى لان الوزير السنة دى ناويلنا ربنا معاكم ومعايا

the_best_boys 16-08-2010 01:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omniamohamed (المشاركة 2541589)
انا ليسا فى 3 ثانوى وبصراحة انا شايفه ان اجمل كليه هى كية تجارة وبصراحة كمان مش مقتنعه بيها انها من كليات الادبى خالص لان دى فيها رياضة والكلام دة كله المهم هى كلية حلوة اوى والا بيذاكر فيها بيجيب تقدير عالى جدا انا مدخلتهاش بس بنات عمى فيها حبها علشان تعرف تمشى فيها وربنا يوفقكم وادعولى لان الوزير السنة دى ناويلنا ربنا معاكم ومعايا

ربنا معاكى وتعدى من الوزير الزفت ده على خير وبالتوفيق ان شاء الله:d

the_best_boys 16-08-2010 01:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ..shaima.. (المشاركة 2537836)
ســؤال ؟؟

هو الجــدول هناخده واحنا بندفع المصــاريف ولا ايه النظــام ؟؟

واللــي يعرف مصـاريف تجــاره انجلش السنه دي يا ريت يقولـي

أنـا سمعـت انهـا كانت 4700 السنه اللــي فــاتــت ..

الجدول لسة منزلش متقلقيش اول ما ينزل هيكون موجود هنا احنا لينا جواسيس ف الكلية ههههه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:57 AM.