بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شعبة اللغة الإنجليزية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1014)
-   -   نصيحة للدفعة الاولى قبل ماتخش تجارة انجلش..!!!!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=451114)

Hesham Shafek 07-08-2012 08:53 PM

شكرا جدا ليك انته طمنتى
انا كنت خايف من الجماعة بتوع ادبى لانهم معدين اوووووووووى وحكاية الانجليزى انا جايب 43 فيه ويا رب ادخلها

وكمان يعنى انته شايف تجارة انجلش و علوم

وشكرا جدا على معلومات دى

shahy1999 07-08-2012 09:32 PM

انا اخويا جت له تجارة القاهرة ومجموعة 364 والانجليزي 41.5 والمستوى الرفيع 8 من 10 وبكرة ان شاء الله رايح يعمل محاولة لانه يدخل تجارة انجلش
ياريت يابرنس تقولي لما يتخرج طالب تجارة عربي وتجارة انجلش
بيكون فيه فرق في الشغل والفرص المتاحة والكلام دا والا بيتساوى كله في الاخر
اصل والدى بينصحه يخليه تجارة عربي وياخد كورسات انجليزي والماني واي سي دي ال والجو دا طول الاربع سنين

Amr Elassal 08-08-2012 05:54 PM

شكرا يا ريس على المعلومات دى انا كنت متأكد ان هيطلع عينى :d

انا جايب 91.5 علمى وجايب فى الانجليزى 44 وفى المستوى الانجليزى 8.5 بس خايف اول ملحقش تجارة انجليزى عشان المجاميع عالية اوى السنادى

Monier 08-08-2012 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham shafek (المشاركة 4730264)
شكرا جدا ليك انته طمنتى
انا كنت خايف من الجماعة بتوع ادبى لانهم معدين اوووووووووى وحكاية الانجليزى انا جايب 43 فيه ويا رب ادخلها

وكمان يعنى انته شايف تجارة انجلش و علوم

وشكرا جدا على معلومات دى

انا فى الخدمة فى اى وقت يا باشا
وربنا معاك

Monier 08-08-2012 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shahy1999 (المشاركة 4730352)
انا اخويا جت له تجارة القاهرة ومجموعة 364 والانجليزي 41.5 والمستوى الرفيع 8 من 10 وبكرة ان شاء الله رايح يعمل محاولة لانه يدخل تجارة انجلش
ياريت يابرنس تقولي لما يتخرج طالب تجارة عربي وتجارة انجلش
بيكون فيه فرق في الشغل والفرص المتاحة والكلام دا والا بيتساوى كله في الاخر
اصل والدى بينصحه يخليه تجارة عربي وياخد كورسات انجليزي والماني واي سي دي ال والجو دا طول الاربع سنين

تجارة القاهرة:wacko::wacko::unsure: هو المعروف عن تجارة القاهرة انها بتاخد فى الانجليزى من 44 او 45 مش عارف بصراحة وتقريبا ساعات بتاخد اقل هو لو ليه نصيب هيخشها ان شاء الله
طبعا طالب تجارة انجلش احسن من طالب تجارة عربى مش تقليل من قدرات كلاب تجارة عربى بس الفرق انك بتبقى دارس بالانجليزى كل المواد ودا اللى بيبقى مطلوب اكتر انك يكون معاك لغة فدا بيفتحلك مجال اكبر
ثالثا بصراحة موضوع الكورسات دا وهو فى تجارة عربى مش مفيد اوى لانك مش هتجيبى واحد دارس كل المواد وحياته كلها فى الكلية بالانجليزى لو احد مهما كان اتقانه للغة برضو هيبقى فى كلام صعب قدامه مش هيعرف يفيده
فانا نصيحتى انه يخش تجارة انجليزى لو هو حابب الا طبعا لو فى ظروف فى المنزل تمنع انه يدخل تجارة انجليزى
وانشاء الله اللى فيه خير يقدمه ربنا

Monier 08-08-2012 07:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elassal (المشاركة 4733584)
شكرا يا ريس على المعلومات دى انا كنت متأكد ان هيطلع عينى :d

انا جايب 91.5 علمى وجايب فى الانجليزى 44 وفى المستوى الانجليزى 8.5 بس خايف اول ملحقش تجارة انجليزى عشان المجاميع عالية اوى السنادى

لا ان شاء الله مجموعك ياهلك انك تخش تجارة انجلش ومتخافش من حاجة ربنا لا يختار الا ما به خيرا لعباده وربنا معاك

vampire1188 08-08-2012 09:35 PM

ههههههههههههههههههههههههههههههه

ضحكتني والله ياعم منير

فكرتني باللذى مضــى يا رااااااااجل

كانت ايام والله الكلية دي .. ايام الزيطة بس يالا بقى الله يرحمها

وانا من منبري هذا بحذر كل شاب وكل فتاه واقوله لا تنحرف ولما البنت تيجي تقولك هات المحاضرة غوزها في كشكولها :)

بس خد بالك انك نسيت اهم عنصر في الكلية

وهوا عنصر الاخوانجية هههههههههههههه .. حبيب قلبي والله

يجيلك في البريك اللى بين المحاضرة والتانية ويديك محاضرة في الاخلاق والقيم الحميدة

hesho_161 09-08-2012 12:52 AM

طيب حضرتك انا دلوقتى جايب 368.5 مجموع الثانوية و جايب فى الانجلش مستوى رفيع 9من10 تمام مصبتى بقى انى جايب 44من45 فى الانجلش ومقدم تجاره انجلش قاهرة فياترا فرصتى كويسة ولا متوسطة ولا ضعيفة

hesho_161 09-08-2012 01:14 AM

طيب حضرتك انا دلوقتى جايب 368.5 مجموع الثانوية و جايب فى الانجلش مستوى رفيع 9من10 تمام مصبتى بقى انى جايب 44من45 فى الانجلش ومقدم تجاره انجلش قاهرة فياترا فرصتى كويسة ولا متوسطة ولا ضعيفة

Monier 09-08-2012 05:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 4734229)
ههههههههههههههههههههههههههههههه

ضحكتني والله ياعم منير

فكرتني باللذى مضــى يا رااااااااجل

كانت ايام والله الكلية دي .. ايام الزيطة بس يالا بقى الله يرحمها

وانا من منبري هذا بحذر كل شاب وكل فتاه واقوله لا تنحرف ولما البنت تيجي تقولك هات المحاضرة غوزها في كشكولها :)

بس خد بالك انك نسيت اهم عنصر في الكلية

وهوا عنصر الاخوانجية هههههههههههههه .. حبيب قلبي والله

يجيلك في البريك اللى بين المحاضرة والتانية ويديك محاضرة في الاخلاق والقيم الحميدة

ههههههههههههههههههههههههههه
اه الاخوانجية دول تلاقيهم فى مجموعات ودايما القائد بتاعهم قدمهم هتعرفهم من شكلهم

Monier 09-08-2012 05:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesho_161 (المشاركة 4734910)

بص انا مقدرش اقولك فرصتك كبيرة ولا لان دا نصيب
بس مجموع الانجليزى بتاعك كويس بس المجموع الاساسى قليل لو انت ادبى يبقى ان شاء الله فرصتك كبيرة انما لو علمى ليك فرصة
قدم وسيبها على ربنا

hesho_161 09-08-2012 12:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier (المشاركة 4735479)
بص انا مقدرش اقولك فرصتك كبيرة ولا لان دا نصيب
بس مجموع الانجليزى بتاعك كويس بس المجموع الاساسى قليل لو انت ادبى يبقى ان شاء الله فرصتك كبيرة انما لو علمى ليك فرصة
قدم وسيبها على ربنا

لا انا الحمدالله ادبى...عل عموم الف شكر ليك و انا واثق فى ان ربنا هيقدملى اللى فيه الخير :) بس هو قلق مرضى كدا جوا الانسان فبيحتاج لحد يطمنوا

همسه الجميلة 09-08-2012 01:32 PM

انا جايلى تجارة بنها وجايبة 45 فى الانجلش

ممكن تفهمنى ازاى اقدم انجلش او ايه الحوار بالظبط
وانهى احسن

Monier 10-08-2012 02:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همسه الجميلة (المشاركة 4736150)
انا جايلى تجارة بنها وجايبة 45 فى الانجلش

ممكن تفهمنى ازاى اقدم انجلش او ايه الحوار بالظبط
وانهى احسن

بصى حضرتك هتروحى الكلية هتعرفى معاد التقديم
وهتقدمى فى تجارة عربى عادى وهتدفعى المصاريف اللى هى حوالى 95 جنية وهتسحبى ملف ب 50 جنية تقريبا بتاع الشعبة الانجليزية هتملى البيانات اللى فيه هتلاقى فيه اقرار بعدم التحويل متملهوش علشان لو قررتى تحولى بعد سنة ولا حاجة (على الرغم انك كده كده مش هتعرفى تحولى :d:d) بعد كدا هتستنى فى البيت لبعد العيد كدا يعنى ممكن قبل الدراسة باسبوع هتوحى هتلاقى الكشوفات اتعلقت واسمك فيها ان شاء الله ومبرووك عليكى تجارة انجلش بنها
هتلاقينا دايما احنا شباب رابعة عاملين هيصة فى كل حتة وهنيجى ننصحكوا برضو وربنا معاكى ويقدرك على انك تخلصى الكلية دى

maichelzoro 10-08-2012 03:06 AM

حضرتك انا دخلت تجارة وعاوز ادخل تجارة انجليزي بس ماليش في الرياضة اوي هل ده هيبقي صعب عليا مع العلم انا جايب في الانجليزي 43 من 50 وانا ادبي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:57 PM.