بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

Muhammad Mando 10-09-2014 07:26 AM

السلام عليكم
انا محمد اشرف فى تالته علمى ازهر ان شاء الله شوفت الموضوع من فتره كبيرة تقريبا كان تانى يوم بس بعدها حصل مشاكل فى النت واول ماوصلت تانى جت على هنا على طول ان شاء الله ربنا يكرمنا كلنا واى حد واقف عليه حاجه انا موجود ولو وقف عليه حاجه هاكتبها هنا ان شاء الله

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 10-09-2014 08:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مافيش اسم (المشاركة 5994045)
السلام عليكم
انا محمد اشرف فى تالته علمى ازهر ان شاء الله شوفت الموضوع من فتره كبيرة تقريبا كان تانى يوم بس بعدها حصل مشاكل فى النت واول ماوصلت تانى جت على هنا على طول ان شاء الله ربنا يكرمنا كلنا واى حد واقف عليه حاجه انا موجود ولو وقف عليه حاجه هاكتبها هنا ان شاء الله

اهلا بيك

مسأله رقم 7 في كتاب الوسام ص 43
سلك مستقيم يمر به تيار شدته 8 امبير ويتحرك بالقرب منه علي بعد 16 سم شعاع الكتروني في نفس اتجاه التيار في السلك بمعدل 10 اس 20 الكترون في الثانيه احسب كثافه الفيض في منتصف المسافه بينهما

انا طرحت الفيضين من بعض عشان التيارين في نفس الاتجاه بس لقيت في الاجابه جمعهم
حد يعرف هو ليه جمعهم ؟؟؟؟

Nourhan_nono 10-09-2014 08:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5993955)
حد قال انك فاشلة انتي اللي بتلمحي عل نفسك هههههههه :p :p لا طبعا مش معني انك سبتي مدرس قوي انتي مش فاهمه منه يبقي فاشلة ليه هيه حتقف علي مدرس يعني وده من اسلوب الطلبة اللي فعلا عايزة تفهم وتذاكر صح مش اسمي باخد عند المدرس الفلاني وخلاص ;) لا طبعا احنا نتمني نكون كلنا من اذكي الطلبة ونقدر نعمل كده ان شاء الله :)

هههههههههههه لا و الله
اصل بعد اما كتبت الكلام
حسيت انى ممكن حد يجى فى دماغه كدة
اتصدق بحس انى شرحه عن النت احلى :d

Physician future 10-09-2014 09:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مافيش اسم (المشاركة 5994045)
السلام عليكم

اهلا بيك معانا:022yb4::022yb4::022yb4:
وياريت تستفيد من الموضوع دة:078111rg3::078111rg3:
ولو اى حاجه وقفت حطها عشان غيرك يتفيد
وانا سندس محمد برضو 3 ث علمى علوم (وارجو الدعاء):rolleyes:

shehap bakkar 10-09-2014 10:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر (المشاركة 5994033)
علي فكرة البوابة مش فيها شات فوري حتي الرسايل نفس النظام

مش لازم يكون الشات في البوابه^_^

Muhammad Mando 10-09-2014 10:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر (المشاركة 5994063)

اهلا بيك

سلك مستقيم يمر به تيار شدته 8 امبير ويتحرك بالقرب منه علي بعد 16 سم شعاع الكتروني في نفس اتجاه التيار في السلك بمعدل 10 اس 20 الكترون في الثانيه احسب كثافه الفيض في منتصف المسافه بينهما

انا لسا فى توصيل المقاومات:cool: بس والله اعلم ان اتجاه التيار والالكترونات اللى فى اول الفصل التانى ان التيار يسرى من القطب الموجب للقطب السالب لكن المفهوم الحديث ان الالكترونات من القطب السالب للموجب فهو لو الالكترونات فى نفس الاتجاه يبقى التيار فى الاتجاه التانى انما انا لسا فى التوصيل وبادئ فى مسائله اصل الاستاذ مابيسيبشى مسألة واحده ولازم هو اللى يحلها قدامنا ونرجع نحلها تانى فماشيين عالبطيئ شوية دا احنا قعدنا حوالى حصتين فى قانون المقاومه ومساحة المقطع والطول والمقاومة النوعيه عشان الاستاذ جاب كل الافكل اللى فيه

Muhammad Mando 10-09-2014 10:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5994103)
اهلا بيك معانا:022yb4::022yb4::022yb4:
وياريت تستفيد من الموضوع دة:078111rg3::078111rg3:
ولو اى حاجه وقفت حطها عشان غيرك يتفيد
وانا سندس محمد برضو 3 ث علمى علوم (وارجو الدعاء):rolleyes:

ان شاء الله ربنا يوفقنا كلنا وباذن الله نكون اعانه لبعض على الاجتهاد والتفوق:rolleyes: واى حاجه هاتقف عليا هانزلها باذن الله او شايف ان فيها فكره ممكن نتناقش فيها اصل انا لما بشرح لحد تانى بحس انى بفهم اكتر مابذاكر لوحدى حتى اما بذاكر حاجه صعبة بتخيل انى بشرحها لحد صاحبى

mam.pop26 10-09-2014 10:37 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أنا جديد هنا يا جماعة لو سمحتم ممكن انضم معاكم فى الاسئلة و الاجابات

Muhammad Mando 10-09-2014 10:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mam.pop26 (المشاركة 5994154)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أنا جديد هنا يا جماعة لو سمحتم ممكن انضم معاكم فى الاسئلة و الاجابات

طبعا ان شاء الله اى مسأله تقف عليك اوى اى حاجه شايفها مهمه ممكن تشاركها معانا وتساعد اى حد تانى وربنا يوفقنا كلنا :rolleyes:

ahmad khalid 10-09-2014 11:40 AM

سؤال جبر
اذا كان 18ق 2ر=153*13ق 2 ر-5
اوجد قيمة ر

Muhammad Mando 10-09-2014 12:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5994198)
سؤال جبر
اوجد قيمة ر

انا حلتها طلع معايا معادله فيها ر اس 6 على ر اس 4 على ر اس 2 على ر بس انا ممكن اكون عملت حاجه غلط اما اجى النهارده من الدروس بليل ان شاء الله هاحلها تانى انت بس هاتفك قانون الوافيق لمضروب وبعد هاتلاقى مضروب فيه 18-2ر والتانى 13-2ر+5
يعنى هايروحوا مع بعض

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 10-09-2014 06:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhammad mando (المشاركة 5994140)
انا لسا فى توصيل المقاومات:cool: بس والله اعلم ان اتجاه التيار والالكترونات اللى فى اول الفصل التانى ان التيار يسرى من القطب الموجب للقطب السالب لكن المفهوم الحديث ان الالكترونات من القطب السالب للموجب فهو لو الالكترونات فى نفس الاتجاه يبقى التيار فى الاتجاه التانى انما انا لسا فى التوصيل وبادئ فى مسائله اصل الاستاذ مابيسيبشى مسألة واحده ولازم هو اللى يحلها قدامنا ونرجع نحلها تانى فماشيين عالبطيئ شوية دا احنا قعدنا حوالى حصتين فى قانون المقاومه ومساحة المقطع والطول والمقاومة النوعيه عشان الاستاذ جاب كل الافكل اللى فيه

تمام انا اللي اتسرعت
شكرا

mohamed-khalaf 10-09-2014 06:43 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5994198)
سؤال جبر
اوجد قيمة ر

بصراحة مسالة فكرتها حلوة جدا

اتفضل الحل اهو ;) ولو في حاجة مش فاهمها انا تحت امرك :)

Muhammad Mando 10-09-2014 06:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر (المشاركة 5994500)
تمام انا اللي اتسرعت
شكرا

العفو :d وبعدين عادى ماحصلشى حاجه ا

mohamed-khalaf 10-09-2014 07:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر (المشاركة 5994063)

اهلا بيك

بصي انا اقولك ليه جمعهم احنا عارفين من الفصل التاسع اني الاتجاه التقليدي هوه اتجاه التيار من القطب الموجب للقطب السالب تماااام وده بيكون معاكس تماما لاتجاه الاكترونات يعني التيار في الاكترونات بيمشي من اسالب للموجب فحيكون التياران متعاكسان فنجمع محصلة كثافتهم ** ولو كان بروتونات بدل الالكترونات كان حيبقي العكس يعني نطرح ** يا رب اكون وضحت الصورة :)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:45 AM.