بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

د.عبدالرحمن المنياوي 27-06-2011 02:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المصري 2010 (المشاركة 3597971)
لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن أرجو الإفادة :
أنا دلوقتي دخلت علي موقع الأكاديمية ولقيتهم حطين أسامي جديدة وفعلاً الناس إلي من حقوق وحصل علي دبلومتين بالشروط إلي قولت لحضرتك عليها إسمه مكتوب ومكتوب قصاده حاصل علي ماجستير كويس ؟ لأ مش كويسل.
الأن لسؤال دلوقتي أنا حاصل علي ماجستير + ترتيبي 16 علي الدفعة
حضرتك قولت إن الحاصل علي ما جستير أو دكتوراه لن يتم تعيينه إذا كان شغال في الحكومة وللأسف أنا شغال معلم مساعد دلوقتي
فهل يا تري أنا دلوقتي خرجت بره التعيين كحاصل علي ماجستير وبالتالي بردوا بره التعيين علي اعتبار اني من الأوائل
لأن فيه ناس أعرفها واخده معايا ماجستير بس إسمها مش مكتوب واحد فيهم شغال في النيابة والثاني شغال معلم مساعد معايا .
وللأسف أنا لسه معرفشي هيحطوا إسمي فيهم ولا لأه لأنهم وصلوا لحد حرف ال ( س ) وأنا حرف الميم لسه موصولوش ليه .
يعني باختصار علشان مطولشي علي حضرتك كوني شغال في الحكومة يعوق تعييني كحاصل علي ماجستير ومن الأوائل ولا يعوق تعييني كحاصل علي ماجستير فقط
أرجو الرد وشكراً جزيلاً لحضرتك

لأ متقلقش خالص .. أنا قصدي استبعاد الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من الدفعات الأقدم من 2003 ومتعينين فعلا .. لكن انت هتلاقي اسمك هنا وهنا ان شاء الله .. مع الأوائل .. ومع الحاصلين على الماجستير متقلقش ..

ثانيا يا حبيبي معلم مساعد يعني مش مؤمن عليك .. يعني انت مش تبع الحكومة واسأل في التأمينات ..

د.عبدالرحمن المنياوي 27-06-2011 02:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3597960)
بارك الله فيك يا دكتور وربنا يوفقك بجد انت تعبان معانا فى الموضوع دة جداااااااااا

جزاك الله خير

عاوز رايك اروح اشتغل خاص ويتامن عليا لان الواحد اتخنق بجد ولا نستنى ؟ انا خريج 2010

أصبر واستريح شوية .. بكرة هتتعب من كتر الشغل ..

ياسمين سلامة 27-06-2011 02:30 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله كل خير يا دكتور عبد الرحمن
ربنا يجعل كل حرف بتكتبه وبتريحنا بيه في ميزان حسناتك

شكرا جدااااااااااااااااا عالتعب اللي بتتعبه معانا

احمد محمد عبد المجيد 27-06-2011 02:44 AM

يعنى المعلم المساعد مش على درجة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

د.عبدالرحمن المنياوي 27-06-2011 02:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسمين سلامة (المشاركة 3598071)
جزاك الله كل خير يا دكتور عبد الرحمن
ربنا يجعل كل حرف بتكتبه وبتريحنا بيه في ميزان حسناتك

شكرا جدااااااااااااااااا عالتعب اللي بتتعبه معانا

أكتر حاجة بتسعدني إني أشوف حد في كل الزحمة ده يدعيلي واحس ان ده من قلبه ..

واللي يسعدني أكتر .. دعوة عن ظهر الغيب .. في قيام الليل ...

ام رهف 27-06-2011 05:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3597161)
السلام عليكم دكتور عبد الرحمن ؟؟؟

أنا معنتش فاهم حاجه وكل ما أسأل أتوه؟؟ لو سمحت بعد إذن سيادتك كان لي إستفسار؟؟

انا خريج كلية التربيه شعبة التربيه الرياضيه جامعة الأزهر 2007 وحاصل علي جيد جدا مع مرتبة الشرف تراكمي 84.35% والأول علي دفعتي طوال الأربع سنوات....ولم يشأ الله لي التعيين عندما قورنت ظلما بأول 2006 الذي تم إحتساب تقديره علي أساس السنه النهائيه فقط وتم تعيينه............ذهبت من فتره للكليه ووجدت إسمي الأول في الحصر لدفعتي؟؟

السؤال يادكتور؟؟؟؟؟ هل في فعلا آمل إن إحنا هنتعين معيدين ولا إيه عشان الصدمه كفايه اللي فاااااااااااااات حراااااااااااااااااام عليهم

متهيألي كده هتتعين معيد .. بس الرد في الأزهر للأخت أم رهف .. هي الأدرى مني ..

احسنت دكتور عبد الرحمن

ان شاء الله يادكتور رامى يكون ليك نصيب في التعيين معيد لانك الاول والحصر الاخير يشترط عدم المقارنة بين الدفعات ولا بين الاصول والفروع
بس ياريت توصل كليتك وتتأكد ان اسمك مع الاسماء اللي سافرت لان الموظفين بقا انت عارفهم
بالتوفيق ان شاء الله وماتنساش الشربااااااات

معتز عبدالكريم 27-06-2011 08:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3597894)
يا أستاذ معتز صدر قرار وزاري بالتعيين .. والقرار الوزاري لا يلغيه إلا قرار وزاري .. ولازم ياخد موافقة مجلس الشعب على الإلغاء ..

والله يا جماعة فيه تعيين انتم مش بتكلموا مدير مدرسة قال كلمة .. ده مجلس الوزراء قرر والمجلس العسكري اعتمد القرار .. نصبر على التنفيذ ده احنا في يونيو .. وعلى فكرة مش لازم القرار يبقى قبل اول يوليو يا إما مفيش .. التعيين مالوش دعوة بالميزانية الجديدة .. احنا كده كده اتعمل حسابكم فيها والدرجات المالية متوفرة بس يوم الحكومة طويل شوية علششان الإجراءات ..

وجهة نظري ان التعيينات والناس تمضي في أماكنها قبل نهاية أغسطس ..

والله يبقى ان شاء الله خير لو التعيين هيكون فى الوقت ده وحابب أسألك يادكتور عن واحد اسمه د/ابراهيم يوسف :باحث بأكاديمية البحث العلمى والتكنولوجى
وكانوا مستضيفينوا فى قناة المناره وانا هبعتلك الرابط واسمع الحوار
وعايز اعرف رايك انت ايه فى الموضوع ده
واسم المقطعيين
1*برنامج مقترح لتعيين طلاب المنح والعشريين الاوائل
2*الخلاصه فى تعيين العشريين الاوائل
http://www.youtube.com/watch?v=wAsul...&feature=share

خليل المسيرى 27-06-2011 08:59 AM

أحمد عامر : ahmedamer111 ***********
بخصوص جامعة الأزهر
ستيم تعيين الأول والثانى على كل قسم وشعبه هذا بخلاف قرار تعيين العشرين الأوائل
أما بالنسبة شرط الحصول على مرتبة شرف أو من عدمه ووجود أول بمرتبة ثم الثانى بغير مرتبه فا النسبه المئوية هى التى سوف تحدد المراكز مع الوضع فى الاعتبار سنة التخرج من 2002 : 2006 تراكمى ومن سنة 2007 : 2010 غير تراكمى
وهذا القرار موجود فى ادارة الجامعة والمرسل من مجلس الوزارء وعموما انا سألت فى كلية التربية بالقاهرة وهذا ما حصل أما بخصوص التعيين فهم ليى لهم دخل فقط عملهم يقتضى ارسال وحصر الأوائل والحاصلين على مرتبة شرف فى حدود ( الأول والثانى و العشرين الأوائل على مستوى الكلية ) وللعمل أن جامعة الأزهر فى عام 2005 قامت وفى بعض الأعوام بعدها تم تكليف بها فى بعض الأقسام وبتالى سيتم استثناء ذلك لذا موضوع الأوائل عباره عن دائره فالنسبة للتعين ومكانه ليس قرار الجامعه بنفسها ويجب الذهاب الى ادارة الشئون للخرجين بنفسك حيث أن هناك اسماء بالفعل تنسى وكنت واحد منهم وتم عمل خطابات رسميه أمامى للبعض حيث انهم اعلى وسقطوا فى الارسا ل

خليل المسيرى 27-06-2011 11:06 AM

اسف من 2002 : 2006 السنه النهائية غير تراكمى ومن 2007 : 2010 تراكمى

بحراوية من دمنهور 27-06-2011 11:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى (المشاركة 3598989)
اسف من 2002 : 2006 السنه النهائية غير تراكمى ومن 2007 : 2010 تراكمى

شكرا يا استاذ خليل على التوضيح وعندى سؤال اذا امكن

لي قريب خريج شريعة وقانون جامعة الازهر لسنة 2006 وترتيبه ال12 على الدفعة فهل فعلا هيكون من الاوائل اللى حيتم تعيينهم ولا لا ؟؟ ارجو الافادة

boskovice 27-06-2011 11:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3598023)
أصبر واستريح شوية .. بكرة هتتعب من كتر الشغل ..

عندك حق يا دكتور لازم الواحد يستريح شوية انا قولت كدة بردك هههههههه

اسئل مجرب ومتسألش حلاق ههههههه

بارك الله فيك يا دكتور وعقبال ما تعلى مكانتك لعميد كلية ان شاء الله

وتصلح الحال البايظ فى الجامعات دة

بس اوعى تنسانا بقا ههههههه

بكيلو برتقال ولا حاجة

خليل المسيرى 27-06-2011 12:53 PM

ي قريب خريج شريعة وقانون جامعة الازهر لسنة 2006 وترتيبه ال12 على الدفعة فهل فعلا هيكون من الاوائل اللى حيتم تعيينهم ولا لا ؟؟ ارجو الافادة

اخى الكريم هناك مجموعة قرارات تم صدورهم بالنسبة لجامعة الأزهر وهم وبجد لأيهما سيتم تنفيذه الله اعلم لأن كل ذلك متوقف على الجدية فى التنفيذ وبصراحه خلى أملك فى الله كبير ولو انت شايف لك الحق ابحث عنه وأسئل فى الكليه وفى ادارة الجامعة وتابع الأخبار .........................
لأن التضارب بين الأخر كبير أولا عمل حصر لجميع الحاصلين على مرتبة شرف ثم العشرين الأوائل على الكلية ثم آخر قرار الأول والثانى على كل قسم وشعبه
أما بالنسبة أمكان التعيين فلا أحد يعرف وذلك متوقف على الأمكان المتاحه والتوزيع وخلافه وعلى العموم اذهب للكلية وشوف اسمك ضمن الأسماء النمرسله او لا

Mrs/Marwa 27-06-2011 01:44 PM

ياريت يا جماعه حد يفدني دخلت على الموقع واوائل 2007 مش نزلين ؟اروح فين علشان استفسر

Mrs/Marwa 27-06-2011 01:57 PM

د//عبد البرحمن
انا خريجه تربيه عام قسم لغه انجليزيه والعاشره على القسم .ونسبتي 84.5% .ودخلت على موقع الاكاديميه البحث العلمي ولم اجد كشف بأوائل دفعه 2007.
اتمنى ان تعطيني الخطوات اللي امشي عليها؟
انار الله لك ولنا خطانا

boskovice 27-06-2011 01:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrs/marwa (المشاركة 3599865)
ياريت يا جماعه حد يفدني دخلت على الموقع واوائل 2007 مش نزلين ؟اروح فين علشان استفسر

انزلى الكلية بتاعتك وشوفى اذا كان اسمك من العشرين الاوائل او لا

لو موجود مش تقلقى يبقا انتى من ضمن التعينات

وسيبك من موقع الاكاديمية دة لان الكشوفات مش كاملة ناقصة حاليا

ان شاء الله خير

Mrs/Marwa 27-06-2011 02:01 PM

جزاك الله كل خير.ربنا يصلح احوالنا جميعاً

د.عبدالرحمن المنياوي 27-06-2011 02:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3599940)
انزلى الكلية بتاعتك وشوفى اذا كان اسمك من العشرين الاوائل او لا

لو موجود مش تقلقى يبقا انتى من ضمن التعينات

وسيبك من موقع الاكاديمية دة لان الكشوفات مش كاملة ناقصة حاليا

ان شاء الله خير

تمااااااااااااام احنا قلنا كده ي مشاركات سابقة ..

أيوه كده يا جماعة الناس بقت فاهمة أحسن دلوقت والكل بيساعد بعض صح ..

وأهي فرصة استريحلي شوية ... هههههههههههههه

كيميائى اسلام الشاعر 27-06-2011 04:08 PM

الكلام ده على بوابة الاهرام بتاريخ النهاردة

يعلن الدكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي والبحث العلمي والتكنولوجيا غدا الثلاثاء، جوائز الدولة المتمثلة فى جوائز النيل والتقديرية والتشجيعية فى مجالات العلوم المختلفة، حيث سيعقد مؤتمرًا صحفيًا بقاعة الاجتماعات الرئيسية بمبنى الوزارة في الحادية عشرة صباحاً عقب انعقاد مجلس أكاديمية البحث العلمي.
من ناحية أخرى، استمر اعتصام الباحثين الحاصلين علي درجتي الماجستير الدكتوراة، بوزارة التعليم العالي والدولة للبحث العلمي لليوم الثاني علي التوالي.
وأكد الباحثون ضرورة الإسراع في تحقيق مطالبهم بالتعيين، أسوة بأوائل الخريجين، فيما أكد الدكتور ماجد الشربيني أن الوزارة قامت بالفعل بإرسال أسماء الباحثين المستحقين للتعيين لجهاز التنظيم والإدارة.

د.عبدالرحمن المنياوي 27-06-2011 05:08 PM

فيما أكد الدكتور ماجد الشربيني أن الوزارة قامت بالفعل بإرسال أسماء الباحثين المستحقين للتعيين لجهاز التنظيم والإدارة. لاجديد .. ولا أعتقد صحة كلام الدكتور ماجد .. فعلا هم ارسلوا الأماكن الفاضية من زمان علشان يعلن عنها ..

معتز عبدالكريم 27-06-2011 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3601139)
فيما أكد الدكتور ماجد الشربيني أن الوزارة قامت بالفعل بإرسال أسماء الباحثين المستحقين للتعيين لجهاز التنظيم والإدارة. لاجديد .. ولا أعتقد صحة كلام الدكتور ماجد .. فعلا هم ارسلوا الأماكن الفاضية من زمان علشان يعلن عنها ..

طب هما طالما ارسلوا يادكتور امال ليه مدير التنظيم والاداره من اسبوع ونازل الكلام ده على موقعهم انه مفيش حاجه وصلت التنظيم والاداره
ولو وصلت من زمان فين الخطوات الى مفروض الناس تلاحظها وتشوفها
****حضرتك مردتيش على سؤالى الاولانى يا دكتور
من ألى تاعبك ديما معتز

mai elnaggar 27-06-2011 07:29 PM

شكرا على الموضوع الجميل ده , وليا استفسارات يا ريت لو حد يقدر يجاوبنى عليها
انا خريجة دفعة 2010 من كلية الصيدله بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف وترتيبى العشرين وبعمل ماجستير عقاقير من الخارج
كنت عايزه أعرف اذا كانت كلية الصيدله من الكليات اللى هيتعين اوائل الخريجين فيها ولا لأ لان احنا لينا تكليف ولما دخلت على الرابط اللى فيه أسماء اوائل الخريجين ملقتش كلية الصيدله موجوده اصلا , فى حين ان التكليف بتاعنا بيجيلنا فى مستشفيات وملوش علاقه بالبحث العلمى.
وكنت سمعت عن انهم عندنا فى الكليه بيناقشو قرار لتعيين طلاب منح الماجستير مساعد باحث فى الكليه ده لان فيه عجز فى المعيدين وان مساعد الباحث ده هيكون شغله نفس شغل المعيد وكنت قريت تعليق هنا على مساعد الباحث ده انه بيكون فى المعاهد البحثيه بس ومش موجود فى الجامعات ( يا ترى ده معناه ايه ؟ )

د.عبدالرحمن المنياوي 27-06-2011 08:25 PM

على درجة "معلم" بعد اجتيازهم الكادر..

وزير التعليم يقرر تعيين 72 ألف معلم مساعد

الإثنين، 27 يونيو 2011 - 19:56

http://www.youm7.com/images/NewsPics...1117214056.jpg الدكتور أحمد جمال الدين وزير التربية والتعليم
كتب حاتم سالم
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif
أصدر الدكتور أحمد جمال الدين موسى وزير التربية والتعليم قرارا إداريا بتعيين 72 ألف معلم مساعد فى وظيفة معلم، بعد اجتيازهم امتحان الكادر الأخير، والذى عقدته الوزارة فى 1 إبريل الماضى داخل مقار كليات التربية بالجامعات الحكومية.

وبموجب قرار الوزير سينتقل المعلمون المساعدون الناجحون فى الكادر إلى درجة معلم، ومن المقرر أن يبدأ تنفيذ القرار فى 1 يوليو المقبل.

من جهته، أكد مصدر مسئول بوزارة التعيين أم قرار التعيين سيشمل المعلمين المساعدين الذين حجبت الوزارة نتائجهم عند ظهور النتيجة العامة، ثم أنهت الحجز عند استكمالهم لبياناتهم بالمركز القومى للامتحانات التقويم التربوى والأكاديمية المهنية للمعلمين .

د.عبدالرحمن المنياوي 27-06-2011 08:26 PM

على درجة "معلم" بعد اجتيازهم الكادر..

وزير التعليم يقرر تعيين 72 ألف معلم مساعد

أصدر الدكتور أحمد جمال الدين موسى وزير التربية والتعليم قرارا إداريا بتعيين 72 ألف معلم مساعد فى وظيفة معلم، بعد اجتيازهم امتحان الكادر الأخير، والذى عقدته الوزارة فى 1 إبريل الماضى داخل مقار كليات التربية بالجامعات الحكومية.

وبموجب قرار الوزير سينتقل المعلمون المساعدون الناجحون فى الكادر إلى درجة معلم، ومن المقرر أن يبدأ تنفيذ القرار فى 1 يوليو المقبل.

من جهته، أكد مصدر مسئول بوزارة التعيين أم قرار التعيين سيشمل المعلمين المساعدين الذين حجبت الوزارة نتائجهم عند ظهور النتيجة العامة، ثم أنهت الحجز عند استكمالهم لبياناتهم بالمركز القومى للامتحانات التقويم التربوى والأكاديمية المهنية للمعلمين .

مصدر الخبر
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=443812

معتز عبدالكريم 27-06-2011 09:20 PM

سمعت اخر خبر يا دكتور
انه هيتم تعيين الاول على كل كليه معيد من خريجى 2009 و2010
وباقى العشريين هيتم طرح مسابقه من قبل التنظيم والاداره ومن تلك المسابقه هيتم اختيار الاحتياجات الى هما عايزينها وقيل ان هذا الكلام نقل على لسان د/ماجد من خلال حوار بالتلفزيون اليوم
رجاء منك التوضيح يا دكتور

قطرالندى25 27-06-2011 11:27 PM

بعد اذن حضرتك يا دكتور عبد الرحمن كنت عايزة استفسر من حضرتك على حاجة ارجو انك تفيدنى فيها وتريحنى انا كنت معلم مساعد وتم تعيينى على درجة معلم من حوالى 3 شهور كدا انا اثبت واسمى طلع من العشرين الاوائل فى الكلية انا خريجة تربية نوعية حاسب الى دفعة 2005 هل سيتم استبعادى من التعيينات اللى فى الجامعة لانى مؤمن عليا ولا ايه رأى حضرتك وكمان سمعت فى التليفزيون فى برنامج الحياة الان ان خريجى كليات التربية هيتعينوا مدرسين فى التربية والتعليم وانا بصراحة عايزة اتعين فى الجامعة ولو حتى ادارى لان التعامل فى الجامعة احسن كتيرررررررررررررر من معاملة المدرسين ،،،،،،،،،،،،،،ارجو الرد يا دكتور وجزاك الله كل خير

boskovice 27-06-2011 11:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3600089)
تمااااااااااااام احنا قلنا كده ي مشاركات سابقة ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3600089)

أيوه كده يا جماعة الناس بقت فاهمة أحسن دلوقت والكل بيساعد بعض صح ..

وأهي فرصة استريحلي شوية ... هههههههههههههه

اى خدمة يا دكتور هههههههه احنا تلاميذك هههههه

بس محدش فاهم حاجة خالص بردوا هههههههههه

جزائك الله كل خير يا دكتور

boskovice 27-06-2011 11:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3602516)
سمعت اخر خبر يا دكتور
وباقى العشريين هيتم طرح مسابقه من قبل التنظيم والاداره ومن تلك المسابقه هيتم اختيار الاحتياجات الى هما عايزينها وقيل ان هذا الكلام نقل على لسان د/ماجد من خلال حوار بالتلفزيون اليوم

من وجهة نظرى المتواضعة ان هيعينو المعيد تمام كدة وبعدها لو الكليات طالبين معيدين تانين هيعملو مسابقة والكل يقدم يعنى الاعلاان والمسابقة دى لوظيفة المعيدين بس مش للوظائف اللى هيتم تعين فيها الاوائلمثل مركز البحوث والجهاز الادارى وهكذا لان على كلام الكل وعلى كلام الدكتور عبد الرحمن ان تعين العشرين امر اجبارى والزامى لانة بقرار وزارىدة وجهة نظرى ومستنين الدكتور هو اللى عارف طبعا

قطرالندى25 27-06-2011 11:40 PM

بعد اذن حضرتك يا دكتور عبد الرحمن كنت عايزة استفسر من حضرتك على حاجة ارجو انك تفيدنى فيها وتريحنى انا كنت معلم مساعد وتم تعيينى على درجة معلم من حوالى 3 شهور كدا انا اثبت واسمى طلع من العشرين
بعد اذن حضرتك يا دكتور عبد الرحمن كنت عايزة استفسر من حضرتك على حاجة ارجو انك تفيدنى فيها وتريحنى انا كنت معلم مساعد وتم تعيينى على درجة معلم من حوالى 3 شهور كدا انا اثبت واسمى طلع من العشرين الاوائل فى الكلية انا ترتيبى الحادى عشر جامعة المنيا انا خريجة تربية نوعية حاسب الى دفعة 2005 هل سيتم استبعادى من التعيينات اللى فى الجامعة لانى مؤمن عليا ولا ايه رأى حضرتك وكمان سمعت فى التليفزيون فى برنامج الحياة الان ان خريجى كليات التربية هيتعينوا مدرسين فى التربية والتعليم وانا بصراحة عايزة اتعين فى الجامعة ولو حتى ادارى لان التعامل فى الجامعة احسن كتيرررررررررررررر من معاملة المدرسين ،،،،،،،،،،،،،،ارجو الرد يا دكتور وجزاك الله كل خير

هيتعينوا مدرسين فى التربية والتعليم وانا بصراحة عايزة اتعين فى الجامعة ولو حتى ادارى لان التعامل فى الجامعة احسن كتيرررررررررررررر من معاملة المدرسين ،،،،،،،،،،،،،،ارجو الرد يا دكتور وجزاك الله كل خير

يارب ما يتم استبعادى وارجو من حضرتك الرد

الصفحة الأخيرة 28-06-2011 01:18 AM

.. السلآم عليكم و رحمة الله و بركآته ..

الشكر موصولٌ للأخت أم رهف و للأخ الدكتور عبد الرحمن ..

أنآ خريج كلية الدرآسآت الإسلآمية شعبة الشريعة الإسلآمية دفعة 2007 و كنتُ الأول على دفعتي و كمآ تعلمون في تلك السنة فوضل بينَ دفعتين تختلفآن في احتسآب الدرجآت و بنآءً عليه و قد كآنت نسبتي 94% ترآكمي استبعدتُ ليكون التعيين حليف من كآنت نسبته 95% آخر سنة و 86% ترآكمي ..

السؤآل : هل قرآر تعيين الأول و الثآني على الأقسآم قرآر حقيقي بتفآصيله بدون المفآضلة بين دفعة و أخرى؟!! ..

و لكم كلُّ التحية .. :)

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 02:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3602516)
سمعت اخر خبر يا دكتور

أهو الراجل المحترم قال على اللي كنت هقوله ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3603228)
من وجهة نظرى المتواضعة ان هيعينو المعيد تمام كدة وبعدها لو الكليات طالبين معيدين تانين هيعملو مسابقة والكل يقدم يعنى الاعلاان والمسابقة دى لوظيفة المعيدين بس مش للوظائف اللى هيتم تعين فيها الاوائلمثل مركز البحوث والجهاز الادارى وهكذا لان على كلام الكل وعلى كلام الدكتور عبد الرحمن ان تعين العشرين امر اجبارى والزامى لانة بقرار وزارىدة وجهة نظرى ومستنين الدكتور هو اللى عارف طبعا

ممتاز هو ده بالضبط اللي بيحصل بس الناس في الإعلام بيتخبطوا شويتين ..

وبعدين ياعم قولنا على اسمك علشان أعرف أندهلك ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 02:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطرالندى25 (المشاركة 3603197)
بعد اذن حضرتك يا دكتور عبد الرحمن كنت عايزة استفسر من حضرتك على حاجة ارجو انك تفيدنى فيها وتريحنى انا كنت معلم مساعد وتم تعيينى على درجة معلم من حوالى 3 شهور كدا انا اثبت واسمى طلع من العشرين الاوائل فى الكلية انا خريجة تربية نوعية حاسب الى دفعة 2005 هل سيتم استبعادى من التعيينات اللى فى الجامعة لانى مؤمن عليا ولا ايه رأى حضرتك وكمان سمعت فى التليفزيون فى برنامج الحياة الان ان خريجى كليات التربية هيتعينوا مدرسين فى التربية والتعليم وانا بصراحة عايزة اتعين فى الجامعة ولو حتى ادارى لان التعامل فى الجامعة احسن كتيرررررررررررررر من معاملة المدرسين ،،،،،،،،،،،،،،ارجو الرد يا دكتور وجزاك الله كل خير

ثواااااااني ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 02:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطرالندى25 (المشاركة 3603290)
بعد اذن حضرتك يا دكتور عبد الرحمن كنت عايزة استفسر من حضرتك على حاجة ارجو انك تفيدنى فيها وتريحنى انا كنت معلم مساعد وتم تعيينى على درجة معلم من حوالى 3 شهور كدا انا اثبت واسمى طلع من العشرين
بعد اذن حضرتك يا دكتور عبد الرحمن كنت عايزة استفسر من حضرتك على حاجة ارجو انك تفيدنى فيها وتريحنى انا كنت معلم مساعد وتم تعيينى على درجة معلم من حوالى 3 شهور كدا انا اثبت واسمى طلع من العشرين الاوائل فى الكلية انا ترتيبى الحادى عشر جامعة المنيا انا خريجة تربية نوعية حاسب الى دفعة 2005 هل سيتم استبعادى من التعيينات اللى فى الجامعة لانى مؤمن عليا ولا ايه رأى حضرتك وكمان سمعت فى التليفزيون فى برنامج الحياة الان ان خريجى كليات التربية هيتعينوا مدرسين فى التربية والتعليم وانا بصراحة عايزة اتعين فى الجامعة ولو حتى ادارى لان التعامل فى الجامعة احسن كتيرررررررررررررر من معاملة المدرسين ،،،،،،،،،،،،،،ارجو الرد يا دكتور وجزاك الله كل خير

هيتعينوا مدرسين فى التربية والتعليم وانا بصراحة عايزة اتعين فى الجامعة ولو حتى ادارى لان التعامل فى الجامعة احسن كتيرررررررررررررر من معاملة المدرسين ،،،،،،،،،،،،،،ارجو الرد يا دكتور وجزاك الله كل خير

يارب ما يتم استبعادى وارجو من حضرتك الرد

موضوع التعيين في الجامعة ده كإدارية مش بتاعنا .. ده حسب التوزيع ..

أما موضوع المؤمن عليه فأعتقد إنه لا استبعاد بس ساعة ماتقدمي مسوغات التعيين هتجيبي كعب عمل لو مكتوب فيه تعملي ومؤمن عليكي هيطالبوكي بتقديم ما يفيد انك استقالتي من عملك الحالي ..

ramy gama 28-06-2011 02:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف (المشاركة 3598296)
متهيألي كده هتتعين معيد .. بس الرد في الأزهر للأخت أم رهف .. هي الأدرى مني ..

احسنت دكتور عبد الرحمن

ان شاء الله يادكتور رامى يكون ليك نصيب في التعيين معيد لانك الاول والحصر الاخير يشترط عدم المقارنة بين الدفعات ولا بين الاصول والفروع
بس ياريت توصل كليتك وتتأكد ان اسمك مع الاسماء اللي سافرت لان الموظفين بقا انت عارفهم
بالتوفيق ان شاء الله وماتنساش الشربااااااات

جزاكي الله خيرا أم رهف وسدد خطاكي وأزال عنك الهم والحزن

ramy gama 28-06-2011 03:00 AM

[quote=الصفحة الأخيرة;3603882]
.. السلآم عليكم و رحمة الله و بركآته ..

الشكر موصولٌ للأخت أم رهف و للأخ الدكتور عبد الرحمن ..

أنآ خريج كلية الدرآسآت الإسلآمية شعبة الشريعة الإسلآمية دفعة 2007 و كنتُ الأول على دفعتي و كمآ تعلمون في تلك السنة فوضل بينَ دفعتين تختلفآن في احتسآب الدرجآت و بنآءً عليه و قد كآنت نسبتي 94% ترآكمي استبعدتُ ليكون التعيين حليف من كآنت نسبته 95% آخر سنة و 86% ترآكمي ..

السؤآل : هل قرآر تعيين الأول و الثآني على الأقسآم قرآر حقيقي بتفآصيله بدون المفآضلة بين دفعة و أخرى؟!! ..

و لكم كلُّ التحية .. :)

السلام عليكم أخي ؟؟؟
الدكتور عبد الرحمن وأم رهف قاموا مشكورين بالرد لي علي نفس سؤالك هذا ؟؟
أنا نفس موقفك بالضبط الأول علي شعبتي الأربع سنوات ونفس دفعتك
بالضبط2007

ramy gama 28-06-2011 03:01 AM

القرار حقيقي بتفآصيله بدون المفآضلة بين دفعة و أخرى؟

boskovice 28-06-2011 03:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3604091)
ممتاز هو ده بالضبط اللي بيحصل بس الناس في الإعلام بيتخبطوا شويتين ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3604091)

وبعدين ياعم قولنا على اسمك علشان أعرف أندهلك ..

اسم غريب مش كدة هههههههههههه

اسمى عمرو يا دكتور

boskovice 28-06-2011 03:06 AM

على فكرة يا جماعة موقع الاكاديمية نزل جامعة المنيا بعد استبعاد المعيدين

اول جامعة يحصل فيها كدة عقبال الباقى بقا عشان اللغبطة

محمود المصري 2010 28-06-2011 10:52 AM

متابعة

لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن
حضرتك نسيت تجاوب علي أخر نقطه في سؤالي وهي :
أنا شغال معلم مساعد بقالي حوالي سنتين ونصف هل لو تم تعييني في مجال تخصصي أقدر أضيف هذه المدة ولا لأه
وشكراً

ramy gama 28-06-2011 01:04 PM

تحياتي للدكتور عبد الرحمن والأخت الفاضله أم رهف ؟؟؟

أسأل المولي عز وجل أن يسدد خطاكم وييسركم لما فيه الخير والصلاح في الدنيا والأخره..آمييييييييييييييييييييين

sgamea2010 28-06-2011 02:03 PM

دكتور عبدالرحمن مستنين حضرتك فى ملتقى الأوائل الحقيقيين الساعة 10 بالليل ياريت تكون معانا

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 04:09 PM

وزارة التربية والتعليم المصرية,Egypt Ministry of Education
تعيين 72797 معلما مساعداً في وظيفة معلم.
أصدر الأستاذ الدكتور أحمد جمال الدين موسى وزير التربية والتعليم، القرار الوزاري رقم 244 بتاريخ 27/6/2011 ، متضمناً اتخاذ إجراءات التعيين للمعلم المساعد وما يعادلها ممن اجتازوا اختبارات الكادر الخاص، والتي عقدت في 1/4/2011، في وظيفة معلم أو ما يعادلها..
المادة الأولى: يتم اتخاذ إجراءات التعيين ل...لمعلم المساعد وما يعادلها والذين اجتازوا الاختبارات الخاصة لكادر المعلم وحصلوا على شهادة الصلاحية واستوفوا الشروط المطلوبة في وظيفة معلم أو ما يعادلها وفقا للمادة 73 من القانون رقم 155 لسنة 2007 المشار إليه.
المادة الثانية: يصدر المحافظون ـ كل في نطاق تخصصه ـ القرارات اللازمة لتعيين المعلمين المساعدين وما يعادلها إلى الوظيفة المستحقة لكل منهم ومنحهم بدل الاعتماد المقرر قانوناً، وذلك اعتباراً من 1/7/2011....مشاهدة المزيد

http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos..._3527339_s.jpgقرارات وزارية

كيميائى اسلام الشاعر 28-06-2011 04:19 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

لليوم الثانى على التوالى مازال حملة الماجستير والدكتوراه وكذلك أوائل خريجى الجامعات المصرية معتصمون داخل قاعة المؤتمرات بأكاديمية البحث العلمى وذلك احتجاجا على عدم تنفيذ مطالبهم بالتعيين أساتذة ومعيدين فى الجامعات والمراكز البحثية المصرية، فقد احتشدوا عقب لقائهم مع الدكتور ماجد الشربينى رئيس الأكاديمية والذى أفاد فيه أنه من الصعب تعيين الأول والثانى من أوائل الخريجين على كل قسم كمعيدين أسوة بجامعة الأزهر.
وقال الدكتور أحمد حسن المنسق الإعلامى لائتلاف الحاصلين على الماجستير والدكتوراه أن مصر بها من 3000 إلى 4000 شخص حاصل على الماجستير والدكتوراه فى كل التخصصات العلمية والعملية بما يعنى أنه فى بين كل 3000 مصرى يوجد شخص واحد حاصل على الدكتوراه وذلك طبقا لإحصائيات معتمدة، مشيرا إلى أن جامعة القاهرة أعرق جامعات مصر أصبح ترتيبها 1280 فى التصنيف الدولى للجامعات بينما تأتى 6 جامعات إسرائيلية من ضمن أفضل 500 جامعة على مستوى العالم ما ينبئ بكارثة قومية.
وطالب بقرار سيادى للاستفادة من العقول المصرية الحاصلة على درجات الماجستير والدكتوراه فى المجال التعليمى عن طريق التدريس فى الجامعات وفى المجال البحثى عن طريق المراكز البحثية التابعة للدولة وللوزارات المختلفة خاصة وأن بعض الأقسام فى الجامعات المصرية عدد الأساتذة المعينين فيها يساوى صفر لأن التدريس فيها قائم على نظام الانتداب فى نفس الوقت الذى يوجد فى مصر 4000 حاصل على الماجستير والدكتوراه عاطلين عن العمل.

uiuiui 28-06-2011 04:30 PM

هل فى تعيين اللى اجتازوا امتحان الكادر شرط ال3 سنين ولا مش لازم ارجو رد حضرتك يادكتور عبد الرحمن

خيري على أحمد 28-06-2011 04:55 PM

الى الدكتور عبد الرحمن
لدى لو سمحت بعض الاسئلة.
أنا حاصل على الماجستير فى اللغة الألمانية سنة 2007 وقد سمعت عن التعينات التى وافق عليها مجلس الوزراء، فهل سوف يتم تعينى فعلا؟، وهل يوجد تقديم للأوراق فى اى جهة ما؟. كما أننى لم أجد اسمى على موقع الأكادمية، فماذا يعنى ذلك؟ كما اننى مؤمن على فى القطاع الخاص، فهل يعيق ذلك تعيينى؟
ولكم جزيل الشكر

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 05:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المصري 2010 (المشاركة 3605055)
لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن
حضرتك نسيت تجاوب علي أخر نقطه في سؤالي وهي :
أنا شغال معلم مساعد بقالي حوالي سنتين ونصف هل لو تم تعييني في مجال تخصصي أقدر أضيف هذه المدة ولا لأه
وشكراً

نعم تستطيع ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 05:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 3606884)
بسم الله الرحمن الرحيم

لليوم الثانى على التوالى مازال حملة الماجستير والدكتوراه وكذلك أوائل خريجى الجامعات المصرية معتصمون داخل قاعة المؤتمرات بأكاديمية البحث العلمى وذلك احتجاجا على عدم تنفيذ مطالبهم بالتعيين أساتذة ومعيدين فى الجامعات والمراكز البحثية المصرية، فقد احتشدوا عقب لقائهم مع الدكتور ماجد الشربينى رئيس الأكاديمية والذى أفاد فيه أنه من الصعب تعيين الأول والثانى من أوائل الخريجين على كل قسم كمعيدين أسوة بجامعة الأزهر.
وقال الدكتور أحمد حسن المنسق الإعلامى لائتلاف الحاصلين على الماجستير والدكتوراه أن مصر بها من 3000 إلى 4000 شخص حاصل على الماجستير والدكتوراه فى كل التخصصات العلمية والعملية بما يعنى أنه فى بين كل 3000 مصرى يوجد شخص واحد حاصل على الدكتوراه وذلك طبقا لإحصائيات معتمدة، مشيرا إلى أن جامعة القاهرة أعرق جامعات مصر أصبح ترتيبها 1280 فى التصنيف الدولى للجامعات بينما تأتى 6 جامعات إسرائيلية من ضمن أفضل 500 جامعة على مستوى العالم ما ينبئ بكارثة قومية.
وطالب بقرار سيادى للاستفادة من العقول المصرية الحاصلة على درجات الماجستير والدكتوراه فى المجال التعليمى عن طريق التدريس فى الجامعات وفى المجال البحثى عن طريق المراكز البحثية التابعة للدولة وللوزارات المختلفة خاصة وأن بعض الأقسام فى الجامعات المصرية عدد الأساتذة المعينين فيها يساوى صفر لأن التدريس فيها قائم على نظام الانتداب فى نفس الوقت الذى يوجد فى مصر 4000 حاصل على الماجستير والدكتوراه عاطلين عن العمل.

ربنا يصلح الحال وييسر الأمر ويحنن قلوب المسئولين اللي أنا واثق إنهم من العهد السابق والذين تلونوا بلون الثورة الزاهي.. ولكن المعدن مازال يعتريه الصدأ ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3604218)
على فكرة يا جماعة موقع الاكاديمية نزل جامعة المنيا بعد استبعاد المعيدين

اول جامعة يحصل فيها كدة عقبال الباقى بقا عشان اللغبطة

آه طبعا شفت الأسماء .. وعلى فكرة اسمي فيهم ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 05:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خيري على أحمد (المشاركة 3607093)
الى الدكتور عبد الرحمن
لدى لو سمحت بعض الاسئلة.
أنا حاصل على الماجستير فى اللغة الألمانية سنة 2007 وقد سمعت عن التعينات التى وافق عليها مجلس الوزراء، فهل سوف يتم تعينى فعلا؟، وهل يوجد تقديم للأوراق فى اى جهة ما؟. كما أننى لم أجد اسمى على موقع الأكادمية، فماذا يعنى ذلك؟ كما اننى مؤمن على فى القطاع الخاص، فهل يعيق ذلك تعيينى؟
ولكم جزيل الشكر

تابع مع جروب ( إئتلاف الحاصلين على الماجستير والدكتوراة ) على الفيس بوك هياخدوا بياناتك ويدلوك على مكان تسليم الأوراق .. وتابع مع الدكتورة يسرية الهامشري .. من نفس الائتلاف ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-06-2011 05:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sgamea2010 (المشاركة 3606101)
دكتور عبدالرحمن مستنين حضرتك فى ملتقى الأوائل الحقيقيين الساعة 10 بالليل ياريت تكون معانا

انا تحت أمركوا ..

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:34 AM.