بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   إسأل الدكتور عبدالرحمن المنياوي (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=416587)

د.عبدالرحمن المنياوي 10-07-2012 12:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المصفح (المشاركة 4634830)
يا دكتور حمد الله على السلامة انا صراحة عضو جديد لكنى متابع مواضيعك انا عايز افهم حاجة تعين الاوئل اسمه اخصائى تدريس تالت ومعلم مساعد درجة مالية واما نمتحن الكادر نكون على درجة معلم طب سؤال حضرتك احنا اساسينا كام والحوافز كام لان ناس قالولنا انتم مدام مبتقبضوش كادر تحصلوا على حوافز 200 %
يعنى عايز من حضرتك تقولى المرتب بالحوافز والاجور المتغيرة كلها على بعض عايز اعرف كام لاننا بنقبض حاجات غريبة يمكن اقل من فراش المدرسة فعايز اعرف لانهم قالولنا ان المرتبات هتظبط مع العام المالى الجديد ارجوا من حضرتك الرد ضرورى

سيدي الفاضل .. انت تعيين اوائل خريجين .. انت اخصائي تدريس ثالث وعلى الدرجة المالية الثالثة .. ولست بأي شكل من الاشكال معلم مساعد لان المعلم المساعد هو اول درجات كادر المعلم بالقانون 155 لسنة 2007 .. وانت لا تخضع حتى الآن لهذا القانون .. انت تخضع لقانون العاملين المدنيين بالدولة .. لذلك انت تعامل معاملة الإداري على الدرجة الثالثة ولاتخضع لقانون الكادر ولاتستحق بدل المعلم او بدل الاعتماد ولن تستطيع دخول امتحان الكادر قبل ان يتم تعديل وضعكم قانونا .. انت الان تستحق الـ200% كاملة كالأداري .. مرتبك صافي تقبضه مايوازي 530 جنيه في الحدود دي تزيد أو تقل 10 جنيه حسب المحافظة ..

مخنوقة من الوزارة 10-07-2012 12:26 AM

السلام عليكم يادكتور كيف حالك يارب تكون بخير هما هيثبتونا ولالا؟ انا محافظة الشرقية ؟مكافاة شاملة تظلمات. هيعملو بقرار الست شهو ام لا ؟ ولو اتثبتنا معلم مساعد اللى هو اول درجات الكادر لنا اجازات بدون راتب؟ ولا لما نمتحن الكادر؟ ولك جزيلا الشكر

alqadhi 10-07-2012 01:02 AM

دكتور عبد الرحمن المنياوي المكرم حفظه الله

عملت بالتربية والتعليم منذ عام 2005 بعقد عادي ثم عقد مميز حتي عام 2008حين حصلت علي عقد معلم مساعدفي 15/3/2008وبعد عام ونصف تقريبا اي في 15/9/2009سافرت للسعودية وعملت هناك بمدرسة أهلية حتي رجعنا المحافظ هذا العام يوم 15/3/2012بعقد معلم مساعد ولم امتحن الكادر وانا في انتظار التثبيت للحصول ع اجازة بدون مرتب هل لي ذلك ؟ وهل لي ضم المدة السابقة ؟ ولو حضرتك تعرف اي شئ تنصحني بفعله ؟

عذرا للاطالة يا دكتور

المصفح 10-07-2012 04:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4635097)
سيدي الفاضل .. انت تعيين اوائل خريجين .. انت اخصائي تدريس ثالث وعلى الدرجة المالية الثالثة .. ولست بأي شكل من الاشكال معلم مساعد لان المعلم المساعد هو اول درجات كادر المعلم بالقانون 155 لسنة 2007 .. وانت لا تخضع حتى الآن لهذا القانون .. انت تخضع لقانون العاملين المدنيين بالدولة .. لذلك انت تعامل معاملة الإداري على الدرجة الثالثة ولاتخضع لقانون الكادر ولاتستحق بدل المعلم او بدل الاعتماد ولن تستطيع دخول امتحان الكادر قبل ان يتم تعديل وضعكم قانونا .. انت الان تستحق الـ200% كاملة كالأداري .. مرتبك صافي تقبضه مايوازي 530 جنيه في الحدود دي تزيد أو تقل 10 جنيه حسب المحافظة ..

طب كده مش هيطبق علينا الحد الادنى ال700 جنيه زى باقى العاملين فى الدولة

ramrem 10-07-2012 07:45 PM

نحن مثبتين بالقرار 75 لسنة 2011 بوظيفة معلم مساعد وذلك فى 28 يوليو 2011 وكان تعاقدنا1/1/ 2009 بوظيفة معلم مساعد وامتحنا الكادر فى 1/1 2012 ونجحنا الحمد للة فهل سوف يتم تعيينا على درجة معلم ولا قرار بتعيين المعلم المساعد على درجة معلم الى امتحناة ونجحنا مينطبقش علينا .............لان سامع ان المثبتين حيتلغى امتحانهم مع اننا ينطبق علينا شرط الامتحان حاصلين على مؤهل تلربوى وتعاقدنا 1/1/2009 فهل قرار التثبيت حيسرى علينا ولا ايةيعنى موقفنا سليم ولا اية والامتحان الى امتحناة لية ثمار ولا اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خالد المصري البنهاوي 05-08-2012 05:58 PM

السلام عليكم
انا تم تعينيي بقرار 515 عام 2011 وكنت عايز اعرف اية الفرق بين التعيين دة والتعيين علي درجة.. ويا تري انا ممكن اخد سنة اجازة بدون مرتب للعمل في الخارج مثلا او مرافقة احد الوالدين ولا مينفعش ولازم اكون علي درجة عشان اخد اجازة سنة بدون مرتب
يرجي الرد للاهمية وشكرا

شيمااا 05-08-2012 10:51 PM

انا معلم مساعد هل عندما انتقال او اتثبت يجوز لى اجازه بدون مرتب ولا لازم امتحان الكادر علشان ابقى معلم وشكرا

ابو محمد ع م 06-08-2012 01:34 AM

المعلم المعين تحت لائحة اوائل الخرجين هل يكون معلم ام معلم مساعد او اخصائى تعليم وهل لة كادر ام لا

خالد عبدالله اسماعيل 06-08-2012 09:25 AM

بسم الله الرحمن الرحيم
الى الدكتور عبد الرحمن السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اخصائى اجتماعى وامتحنت الكادر على اخصائى اجتماعى واناحاصل على دبلومه تربويه و i.c.d.l هل من الممكن ان اغير المسمى الوظيفى الى معلم لاى ماده
والله الموفق

محموك 06-08-2012 09:27 PM

السلام عليكم يا دكتور
انا خريج تربيه انجليزى جامعه المنصوره لسنه 2002 واحنا فا 2012 ومفيش لا عقد ولا تعيين.كنت شغال مدرس فى مدرسه خاصه وسيتها علشان زهقت من المطالبه بالتامين على وطبعا مدير المدرسه المادى لم يفعل فبالتالى تركت المدرسه بعد 6 سنوات عمل فيها ولم استطع الحصول على شهاده خبره لانى مش متامن على ولا تعترف بى الاداره التعليميه التابع اليها مدرستى.عموما انا بقالى سنتين بجرى على عقد حكومه ومش قادر احصل على شيىء لان الواسطه برده لسه مسيطره على كافه القطاعات
فماذا افعل؟
خصوصا انى الان متزوج واعول ثلاثه اطفال
ارجو الافاده

ebdaa 07-08-2012 01:50 AM

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن لوسمحت كنت عاوز اعرف انا تعين اوائل الخرجين هل ممكن اخد اجازه بعد 6 شهور من استلام العمل اجازه للسفر للخارج

ebdaa 07-08-2012 02:04 AM

لو سمحت يادكتور عبد الرحمن
انا تعيين اوائل الخرجين تم تعيين في ادارة اخري غير ادارتي وفي ابعت مدرسه فيها يعني في مكان سيء جدا لابعد حدود وبعيد جدا لدرجه اني انفق المرتب غلي المواصلات
انا من محافظة الدقهلية وللعم انه تم تعيين معلمتين في نفس القرار في اداارتي وهم من خارج الادارة ومنهم معلمه لم تستلم العمل لان المكان بيعد عليها وهي تعمل اساسا في بلدها
فهل لي حق ان اشتكي ولمن اقدم الطلب الموجه العامه لم يوافق علي نقلي
اذا كان لي حق في النقل فما افعل ؟لمن اقدم شكوي اوطلب

nabamhamed 07-08-2012 02:02 PM

هل للمعلم المساعد الحق فى حوافز المناطق الجديدة مثل الشروق وبدر ....

ااميرة 08-08-2012 12:39 AM

قرار 19/20 بالمنيا

امتى قرار التثبيت

ااميرة 08-08-2012 12:46 AM

انا من محافظة المنيا عاوز اعرف اى اخبار عن تثبيت المعلم المساعد بالمنيا وهل لنا درجة ام لا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:27 AM.