بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   لطلبة كلية التجارة - جامعة القاهرة (ضع استفسارك هنا) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=342144)

vampire1188 06-09-2012 08:56 PM

اقتباس:

انا عندى سؤال ..
انا جبت 88 % و 41.5 ف الانجلش و مش واخدة مستوى رفيع انجلش
قدمت ف انجلش القاهرة و مش قبلت
ينفع احول لجامعه حلوان و اطلب انى ادخل انجلش و لا كدا خلاص اتدسبت ف عربى القاهرة ؟
ههههه لا للاسف اتدبستي واللى كان كان بقى

لان على باااال ماتحولي لتجارة عين شمس مثلا وتخلصي اجرائات التحويل الورقي هايكون تقديم تجارة انجليش قفل !!

اقتباس:

و ايه هى المجموعة المميزة دى عشان سمعت عنها ؟ و لو فضلت ق القاهرة .. ينفع اقدم فيها ولا لا ؟
فيه بوست مفصل اقريه ولو فيه استفسار انا معاكي

http://thanwya.com./vb/showpost.php?...6&postcount=11

مع ملاحظة ان فيه تعديل بس الا وهو المجموعة المميزة رجعت تاني .. هيا اه كانت اتلغت فعلا بس رجعت تاني خلاص

silverbullet 08-09-2012 04:40 PM

السلام على من اتبع الهدى

ياجماعه هو تجاره القاهره انتساب السنه ديه يومين ولا اربعه....و مواعيد المحاضرات بتكون من امتى لامته ( ف الغالب)

vampire1188 08-09-2012 05:08 PM

اقتباس:

ياجماعه هو تجاره القاهره انتساب السنه ديه يومين ولا اربعه....و مواعيد المحاضرات بتكون من امتى لامته ( ف الغالب)
يومين يا معلم لان الجداول اولريدي نزلت

eslam mohsen ali 09-09-2012 02:43 PM

السلام عليكم
ياعم فامبير رد على دا انا تلميذ وانت استاذ
سالتك على شهادة cma ,وانت مشكور ردت بس كان رد صغير وبعد ذلك اعادت السؤال مرة ثانية وهو
متى يمكنى ان اعمل هذه الشهادة؟ وكم تكلف؟ وهل لها ميزة فى مجال البنوك فى الدول العربية ؟
فى جامعة القاهرة مركز الدراسات التجارية ينظم كورسات فى الانجليزى هل هذا المركز كويس ولا؟
لو انا حصلت على هذا الشهاده سوف اكون محاسب دولى ؟

blobb 10-09-2012 07:17 PM

انا قدمت ودفعت واخذت ايصال الدفع بس بعد كده بفتره رحت شئون الطلبه عشان اسال على الكارنيه خدوا منى الايصال تانى عشان الكارنيه
فعايز اعرف هو الايصال ده هاحتاجه فى حاجه
سوال تانى هو الواحد ازاى عايغرف المدرج بتاعه

mostafa_star94 11-09-2012 11:04 AM

تسلم إيدك على الموضوع بصراحه
بس انا عايز افهم نقطة صغيره...كل اللى انت قولتو ده مطبق على طلبة الانتظام بس ولا إيه ؟
اصلي انا جاتلي عين شمس إنتساب فـ جواب الترشيح ف عايز افهم موضوع الحضور
شكرا..

شمس الضحا 19-10-2012 12:14 AM

شكرا على الاهتمام ولكن مفيش كتب او اى حاجة لدبلومات المحاسبة جامعة القاهرة سنة اولى؟

Alaa M Nagy 08-11-2012 01:57 AM

استفسار

جزاك الله خيرا على المعلومات القيمة..لكن عندي استفسار صغير أنا في تانية تجارة عربي القاهرة هل بإمكاني التحويل لتجارة انجلش بعد أن أصبح القبول في تجارة إنجلش عن طريق التنسيق الداخلي ؟؟..
و إذا كان هذا ممكن فهل هذا يعني إني سأعود لسنة أولى مرة أخرى أم لا؟؟...
و شكرا جزيلا...

Alaa M Nagy 08-11-2012 02:00 AM

أعتذر على الإزعاج...
سؤال إضافي ما هي الدورات اللازمة و التقدير و الشروط اللازم للعمل في بنك ؟
و شكرا

vampire1188 15-12-2012 07:06 PM

اقتباس:

جزاك الله خيرا على المعلومات القيمة..لكن عندي استفسار صغير أنا في تانية تجارة عربي القاهرة هل بإمكاني التحويل لتجارة انجلش بعد أن أصبح القبول في تجارة إنجلش عن طريق التنسيق الداخلي ؟؟..
و إذا كان هذا ممكن فهل هذا يعني إني سأعود لسنة أولى مرة أخرى أم لا؟؟.
لا ياباشا مافيش حاجة اسمها انك تبقى في عربي وبعد كدا تحول لانجليش

في العكس .. انك تبقى انجليش وتحول لعربي بس ساعتها هاترجع لسنة اولي تاني (بس مش هاتمتحن في كل المواد بمعنى اي حاجة فيها محاسبة او رياضة تقريبا هاتبقى مش عليك لكن المواد الادارية والرغي هيا اللى هاتمتحن فيها)

اقتباس:

أعتذر على الإزعاج...
سؤال إضافي ما هي الدورات اللازمة و التقدير و الشروط اللازم للعمل في بنك ؟
تقدير عام مش اقل من جيــد

انجليش ممتاز (كلام وشغل)

يفضل خريج قسم محاسبة او تمويل finance

كورسات مصرفية .. كورس المعهد المصرفي fundamentals of banking و كورس التريجاري اسمه CTB من الامريكان تشامبر

بالتوفيق ان شاء الله

omar ozma 02-01-2013 06:15 PM

سلام عليكم
انا بس عاوز اعرف حاجة ما هى مميزات تجارة جورجيا واية هى كمان عيوبها وظائف فيها منسبة فى كل مكان ولا لا وكمان النتر فيو بيكون اسالة عن اية محاسب وكدااا ولا انجلش بليزززززز ساعدنى انا عاوز عرف كل حاجة عنها قبل الدخول فى المجال دا ان شاء اللة
شكرا

omar ozma 02-01-2013 06:17 PM

طب بالنسبة لخريجى جورجيا دول بيبقى نظامهم فى الشغل ايه هل هما مطلوبين ولا عادى ولا ايه النظام اصلا

ahmed4781 10-01-2013 05:43 PM

الف الف شكر
اخى الكريم على موضيعك المميذه
لدى استفسار اخى وارجو الرد
لانى من الصعيد محافظه سوهاج
انا اعمل مدرس فى مدرسه صناعيه
حاصل على معهد درسات تكميليه سنتان بعد دبلوم صناعى
واريد ان التحق باى كليه تكون ساهله
انتساب او تعليم مفتوح

ولا يوجد امامى تجاره بس ايهما افضل واسهل فى اقسام التجاره حيث يمكننى التقدم له انتساب او تعليم مفتوح
وهل يمكننى ان ادخل قسم علوم سياسيه
ارجو الرد بالله عليك
وجزاك الله كل خير

Meroo.tarek 10-01-2013 06:15 PM

الســــــلام عليـــكم

ياجماعة انا فى اول جامعة بس مأجل السنة دى لظروف معينة وكنت تجارة انتظام سوهاج وبما انى من المنصورة فا كانت سوهاج بعيدة وكان نفسى اخش تجارة انجلش ومجموعى 85.6 وانا علمى رياضة والانجلش بتاعى 44.5 بس كنت حولت تجارة انتساب بنها وانا طبعا مأجل السنة دى.

كنت حابب بقى استفسر ان كان ممكن اقدم السنة الجاية فى التنسيق بتاع السنة الجاية ولا ايه ؟

حد يرد عليا ضرورى.......

vampire1188 10-01-2013 10:39 PM

اقتباس:

سلام عليكم
انا بس عاوز اعرف حاجة ما هى مميزات تجارة جورجيا واية هى كمان عيوبها وظائف فيها منسبة فى كل مكان ولا لا وكمان النتر فيو بيكون اسالة عن اية محاسب وكدااا ولا انجلش بليزززززز ساعدنى انا عاوز عرف كل حاجة عنها قبل الدخول فى المجال دا ان شاء اللة
شكرا
عايز رأيي الشخصي ؟؟ .. فااااااااااكس فكك منها .. تجارة انجليش برقبتها .. وفر فلوسك وروح الجي يو سي ولو مستواك المادي مستريح يبقى عليك وعلى الايه يو سي وعيش حياتك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:32 PM.