بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   للعام الدراسي 2009 2010 انت تسأل ونحن نجيب (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=144225)

nanoshamin 02-12-2010 12:52 PM

السلام عليكم
انا في الصف الثالث الاعدادي لو انا محضرتش التقويمات ايه اللي يحصل ولو انا روحت تقويمات الشهر ومرحتش تقويمات الشهر اللي بعده برضه مش هدخل الامتحان وشكرا

مهند مراد 02-12-2010 01:37 PM

بارك الله فيك

سيف سالم 02-12-2010 02:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nanoshamin (المشاركة 2883855)
السلام عليكم
انا في الصف الثالث الاعدادي لو انا محضرتش التقويمات ايه اللي يحصل ولو انا روحت تقويمات الشهر ومرحتش تقويمات الشهر اللي بعده برضه مش هدخل الامتحان وشكرا

انت لك اربع اداءات
كل اداء 45 درجة 90 لكل تيرم وناخ> المتوسط 45
وكمان 10 درجات للعام كله انضباط بمتوسط 5 لكل تيرم

والمطلوب حد ادنى 50 في السنة من 100
والا ستحرم من الامتحان

احمد عبدالشكور 02-12-2010 03:09 PM

ألف مليون شكر استاذنا الغالى على الافادة ...

احمد عبدالشكور 02-12-2010 03:11 PM

عفوا سمسمة وتحت أمركم .

ابو كيرلس 02-12-2010 04:54 PM

استاذى الفاضل والأخ الأكبر والزميل المبجل أ. احمد 720 معلش اعدل مع حضرتك السؤال لان السؤال خطأ فى مدلول عرضة وصياغته
كالتالى هل مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات ضمن المواد التى يمكن ان يختارها الطالب كنشاط مصاحب أم لا ؟
انما كون مادة الكمبيوتر او غيرها سؤاء تضاف للمجموع او خارجه ( لا تضاف للمجموع ) يتم تقيمها حسب القرار الوزارى 230 بتاريخ 8/9/2010 م
والدرجات كما تفضل الزميل الكريم وأفادنا بالتوضيخ ينطبق على كل المواد التى يدرسها الطالب بما فيها التربية الفنية والتربية الدينية
ولكن
اجابة السؤال كون مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات تختار كنشاط مصاحب ام لآ 00000 حسب ميول الطالب اذا اختارها الطالب يقيم على اساسها 5 درجات نشاط اول 5 درجات نشاط ثان ويحسب المتوسط 5 درجات
بالنسبة للصفين الأول والثانى تسلم للكنترول بالنسبة للصف الثالث شرط دخول الولد الامتحان فى مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات نجاحه فى النشاط المصاحب للكمبيوتر فى حالة اختياره للمادة كنشاط مصاحب
وارجع حضرتك للقرار من درج مكتب مدير مدرستك واطلع عليه او اسحبه من موقع الوزارة الكمبيوتر التعليمى

ايه الايات 02-12-2010 08:12 PM

جزاك الله خيرا

samaty 02-12-2010 11:03 PM

السلام عليكم ورحمة الله
نظرا لتعدد الاراء دعونا نفندها بالراحة
1- من فرض ان هناك عداد فهو في حاجة لمعرفة عدد السنون التى تم ادارتها في كل لفة اما ان كان المطلوب معرفة عدد السنون في نهاية اللفات كما هو مطلوب فلا يوجد ضرورة لعمل العداد هى حمل على الذاكرة و ووقت اكبر و زيادة في حجم البرنامج

asdzaza 02-12-2010 11:33 PM

بارك الله فيك فانت دائما تمدنا بكل ما هو جديد

samaty 02-12-2010 11:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shasah (المشاركة 2851578)
شكرا لحضرتك لكنى اختلف معك الاغلاق method وليس حدث مثل form1.close
form1_close
انى ممكن اقوله رساله عند اغلاقها مثلا لكن هو مش اغلاقها نفسها منظره ردك

The Closing event is obsolete in the .NET Framework version 2.0; use the FormClosing event instead.

The Closing event occurs as the form is being closed. When a form is closed, all resources created within the object are released and the form is disposed. If you cancel this event, the form remains opened. To cancel the closure of a form, set the Cancel property of the CancelEventArgs passed to your event handler to true.

When a form is displayed as a modal dialog box, clicking the Close button (the button with an X at the upper-right corner of the form) causes the form to be hidden and the DialogResult property to be set to DialogResult.Cancel. You can override the value assigned to the DialogResult property when the user clicks the Close button by setting the DialogResult property in an event handler for the Closing event of the formا.
السابق هو جزء من V.B.NET 2005 HELP

وهو يشير الى ان FORM.CLOSE هو حدث EVENT وليس سيلة METHOD
ارجو الافادة

حسام صبرى 03-12-2010 06:37 AM

طبعا الكل هنا واحد
وجزاكم الله خيرا

venuse_love2000 03-12-2010 09:57 AM

جزاك الله الخير كلة

ميناna 03-12-2010 01:48 PM

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااا

ريري فريد 03-12-2010 09:01 PM

الف شكرررررررررررررررررررا

احمد 720 04-12-2010 12:30 AM

هـــــــــــــــــــام وعــــــــاجـــــــــــــــل للاستاذ سيف ، والاخوة الزملاء

بعد أذن الاستاذ سيف فى تكرار السؤال للمرة الثانية

المترجم يقوم بتحويل البرنامج بالكامل الى لغة الآلة قبل تنفيذ أى أمر ( )

كان عندنا الموجه من فترة وقال لى العبارة صحيحة وان اللغة الوسيطة ولغة الالة تعديل فى المسمى فقط .ولو أتت فى الامتحان هنعتبرها صحيحة .

بصراحة انا محتار بعد ما فهمت الطلبة ان العبارة خطأ وان اللغة الوسيطة تختلف عن لغة الالة ، مش عارف حاليا اقول ليهم ايه .

ملحوظة : السؤال موجود فى أسئلة صح وخطأ اللى موجود على موقع الوزارة وكانت الاجابة عليه ان العبارة صحيحة . وحضرتك عارف انى احنا بنمشى مع كلام الوزارة حتى لو كان خطأ .
انتظر من حضرتك الرد النهائى والقاطع فى هذا الموضوع والتأكد من المسئولين
، وهل فعلاً التوجيه لما عدل الجزئية كان يقصد تعديل المسمى فقط وممكن يعتبر الاجابة صح فعلاً

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:01 AM.