بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

osamaabdsalam 10-09-2010 10:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى كامل3 (المشاركة 2641818)
شكرا على هذا المجهود العظيم

وأشكر لك تواصلك الكريم

هانى كامل3 10-09-2010 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو1988 (المشاركة 2639359)
اطلع على النيابة الادارية وقدم شكوى هناك
وابعت للوزير شكاوى كتير خش على موقع الوزارة وابعت على ايميله
وابعت للمحافظ واشتكى فى التنظيم والادارة ولوزير التنمية الادارية
من الاخر اطلع على النيابة الادارية بس هى بتتاخر شوية
روح قدم شكوى فيها الاول وبعدين ابعت شكاوى للحتت دى بس متقولش خالص انك شاكى فى النيابة الادارية
استلم الوزير شكاوى عن طريق الايميل والفاكسات

لحد ما اشتكى ويردو على شكواى السنه هتعدى

Mr.Edwar 10-09-2010 10:05 PM

من فضلك اشرح لنا موضوع الدرحات والكادر
ماذا عن الاشاعات بوقف الدرجات وهل هنعمل بقوانين الكادر ؟

ميرو1988 11-09-2010 04:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى كامل3 (المشاركة 2645901)
لحد ما اشتكى ويردو على شكواى السنه هتعدى

لا ياباشا
انا بعت شكوى للوزير بعدها بيوم او اتنين كان بعتلهم وقلهم ردوا على وردوا فعلا
صدقنى بيتابع جدا جدا جدا
انت اعمل بس اللى قلتلك عليه
ابعت فاكسات للوزير وايميلات كتير ده الفاكس بجنيه اشتغله صبحه ومسيه
واكتبه طبعا قانونى يعنى تقول ده ضد اللائحة انا الاقدم تعيينا مثلا وفيه فلان وفلان وتقول اسماء ياباشا
صدقنى هيتوقف وتبعت للمحافظ كمان وتبعت للتنظيم والادارة لغوه خير وبركة
مرضوش يلغوه على النيابة الادارية وقدم الشكوى فيهم صدقنى هيتنفخوا وهيتلغى قرار النقل غصب عنهم

وعاوز اقولك على حاجة لو خدوا جزاء ومرضوش يرجعوك ارفع عليهم دعوى تعويض للانهم عملوا خطا ادارى سبب لك ضرر وهو النقل واطلب تعويض هتربيهم بجد وهيطلبوا الصلح معاك
اسمع كلامى افتح الشباك وعلى صوتك وسمع شكواك والله بيخافوا من ذكى بدر
روح بس واعمل اللى قولتلك عليه واى استفسار انا جاهز اصل اخوك شاطر فى المواضيع دى وياما شاف
وعلى فكرة انت ممكن تعمل قضية فيها شق مستعجل تطلب وقف التنفيذ وياريت تقدم فيها تقاريرك لو ممتازة طبعا او اى تقدير حصلت عليه
لكن انا شايف انك تشتكى وقفوا النقل خير وبركة موقفوهوش على النيابة الادارية ثم دعوى تعويض
وفقك الله

ميرو1988 11-09-2010 04:04 AM

سؤال يااستاذ هانى اللى مطلع القرار توجيه عادى ولا التوجيه العام
وهو بين ادارت مختلفة ولا نفس الادارة ؟
اخر نقل ليك كان امتى؟

UM HAMZA 11-09-2010 10:34 AM

استاذ ميرو

ممكن فاكس الوزير لو سمحت وموقع النيابة الادارية كمان ولو ممنوع على العام ابعتهملي على الخاص

ميرو1988 11-09-2010 11:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة UM HAMZA (المشاركة 2647689)
استاذ ميرو

ممكن فاكس الوزير لو سمحت وموقع النيابة الادارية كمان ولو ممنوع على العام ابعتهملي على الخاص

يص يا باشا انا دورت على موقع النيابة الادارية ملقتهوش للاسف
يس انت ممكن تقدم الشكوى بنفسك فى احد مكاتبها فى المدينة اللى انت فيها او اقرب مكتب نيابة ليك
بالنسبة لفاكس الوزير هدورلك على رقمه ياباشا بس انت ممكن تروح للبوسطة الرئيسية فى بلدك وتبعت الفاكس من هناك عندهم كل المصالح الحكومية
او تبعتله على الايميل على موقعه بس ابعتله كتير minister.moe.gov.eg
هحاول اشوفلك رقم الفاكس ياذن الله
اتصل بالخط الساخن للوزارة مباشرة 19126

walid3835410 11-09-2010 02:06 PM

استاذي العزيز / تحيه طيبه وبعد
جاءت لي نشرة نقل من التنسيق الابتدائي حيث انني مدرس لغه عربية الي مدرسه اخري وانا ارغب في الانتقال من المدرسة وارغب في تنفيذ النشره ..... ماذا افعل اذا لم تقوم المدرسه بعمل اخلاء طرف لي وشكرا

مصطفى محمد ص 11-09-2010 08:28 PM

السلام عليكم أنا معلم متعاقد منذ عام 2004 قبل صدور قانون الكادر ولم أدخل إختبارات الكادر الماضية بسبب خطأ من المديرية
ولى زميلة بالمدرسة متعاقدة منذ عام 2007 ودخلت الكادر فهل يحق لموجة المادة أن يعامل زميلتى على أنها أقدم منى ويعطيها كافة الإمتيازات فى النقل أو الإشراف على المادة فى حالة عدم وجود مدرس دائم

حاتم الطائى 12-09-2010 12:20 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته **مستشارنا الفاضل وكل عام وحضرتك وكل الاخوه الاعضاء بالف خير بمناسبه عيد الفطر **والعام الدراسى الذى اشرف علينا ***
وبمناسبة العام الدراسى الجديد لى استفسار هل من حق مدير المدرسه مطالبة المعلمين باحضار دفتر التحضير مدون به الاهداف الخاصه بالمادة الدراسيه عقب اجازة عبد الفطر المبارك بحجة توقيعه بالدفتر ام من الافضل اول ايام الدراسه وشكرا
ارجو ردكم فهذا الامر يخص الكثير وشكرا

sameh2 12-09-2010 12:27 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و كل عام و أنتم بخير
أرجوا الإفادة القانونية في أحقية الأقدمية بالمرحلة الثانوية
* لقد صدر قرار بتعييني أنا و زملائي سنة 1992م بمحافظة أخرى غير المحافظة المقيم بها
ظللت أعمل بها لمدة خمس سنوات ، برغم تقدمي كل عام بطلبات النقل و ترفض لحاجة المحافظة للتخصص
و تم ترقيتي معلم ثانوي ( مدرس أول إعدادي ) عام 1996 م
ثم نقلت لمحافظتي ، و بعدها تقدمت بطلب تدريبي و ترقيتي لمدرس أول
رفض طلبي و قوبلت طلبات زملائي و الأحدث مني بعام بحجة ليس كل الإدارات محتاجة لمدرسين أوائل
و بعدها بعام مباشرة أجتزت أختبار الكادر و الحمدلله
فوجئت بأن التوجيه أعطى الأقدمية لزميل لي وافد مرقى من المرحلة الإعدادية قبل الكادر مباشرة 2008م بحجة تاريخ تعيينه 1991م
يعني أسبقه في أقدمية المرحلة بـ12 سنة
ولكنه يسبقني في تاريخ التعيين بسنة
**** المهم عندما طلب التوجيه سد العجز في مدرسة نائية طلب مني الندب لسد العجز و لصالح العمل
فأرجوا الإفادة و لكم جزيل الشكر

osamaabdsalam 12-09-2010 06:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.edwar (المشاركة 2646066)
من فضلك اشرح لنا موضوع الدرحات والكادر
ماذا عن الاشاعات بوقف الدرجات وهل هنعمل بقوانين الكادر ؟

قالوا :
كل من دخل الكادر انطبق عليه قاون الكادر رقم 155 والذى قسم الوظائف والمعاملات المالية إلى مستويات وليس للدرجات أى ذكر
ةتبدا هذه المستويات بمعلم مساعد ثم معلم ثم معلم أول وهكذا ويمنح المستوى كل خمس سنوات

osamaabdsalam 12-09-2010 06:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid3835410 (المشاركة 2648364)
استاذي العزيز / تحيه طيبه وبعد
جاءت لي نشرة نقل من التنسيق الابتدائي حيث انني مدرس لغه عربية الي مدرسه اخري وانا ارغب في الانتقال من المدرسة وارغب في تنفيذ النشره ..... ماذا افعل اذا لم تقوم المدرسه بعمل اخلاء طرف لي وشكرا

اذهب الى تنسيق التعليم الابتدائى وخاطبهم شفاهة بذلك

فاذل يستجب المديز بتنفيذ النقل .. قدم شكوى لمدير الادارة

osamaabdsalam 12-09-2010 06:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى محمد ص (المشاركة 2649950)
السلام عليكم أنا معلم متعاقد منذ عام 2004 قبل صدور قانون الكادر ولم أدخل إختبارات الكادر الماضية بسبب خطأ من المديرية
ولى زميلة بالمدرسة متعاقدة منذ عام 2007 ودخلت الكادر فهل يحق لموجة المادة أن يعامل زميلتى على أنها أقدم منى ويعطيها كافة الإمتيازات فى النقل أو الإشراف على المادة فى حالة عدم وجود مدرس دائم

ليس أقدم منك فى النقل ولكن لها حق الاشراف على المادة لأنها الأقدم فى المستوى

osamaabdsalam 12-09-2010 06:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حاتم الطائى (المشاركة 2650716)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته **مستشارنا الفاضل وكل عام وحضرتك وكل الاخوه الاعضاء بالف خير بمناسبه عيد الفطر **والعام الدراسى الذى اشرف علينا ***
وبمناسبة العام الدراسى الجديد لى استفسار هل من حق مدير المدرسه مطالبة المعلمين باحضار دفتر التحضير مدون به الاهداف الخاصه بالمادة الدراسيه عقب اجازة عبد الفطر المبارك بحجة توقيعه بالدفتر ام من الافضل اول ايام الدراسه وشكرا
ارجو ردكم فهذا الامر يخص الكثير وشكرا

إذا كان هذا العمل الذى يطلبه مدير المدرسة لمصلحة العمل فلا غبار إلا إذا كان تنعتا منه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:18 PM.