بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   ...*رابطة طلاب هندسة اسكندرية*..... (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=143973)

emadtoto10 18-09-2009 04:18 PM

اقتباس:

ابقي اتفرج علي برنامج قصة حب علي اقرا وانتا تشوف الي عمرك مشوفتو
على فكرة مش كل اللى بيتفرجوا على البرنامج الروعة ده بيكونوا كويسين يعنى بوص حاوليك وانت تعرف سلااااااااااام بقى علشان ورايا اشغال تانية اعملها ومش فاضى للشغل ده والله وسلاااااااااااااااام يا احلى اصحاب فى الرابطة

theotherface 18-09-2009 04:19 PM

هدى شويه ياعم تيتو انت وعماد فى ايه مش عايزين مشاكل تانى عيب والله انتوا مع بعض فى نفس الرابطه والكليه :040vk0:.....

titto19991 18-09-2009 04:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1616473)

يا عم روح بلغ هى جات عليك اصلى اللى بيروح يبلغ ده مش تمام والله

هوبا عل عموم حبلغ كلمة مش تمام ديه للادارة و حرجعك السجن تاني وبعدين الموضوع قلب شات يا ولاد يالا لما الحق ابلغ الا دارة وابلغ عن نفسي وعن الموقع والعيال ديه كلها تروح والادارة تاخود الكورة وتقطعها بالسكينة ويالا روحو يا عيال من هنا ونقفل الموقع واحب ابلغ رسالة لكل شاب وفتاة من الي بلغو انا راضي وابوها راضي ايش دخللك يا قاضي:d:d

titto19991 18-09-2009 04:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1616484)

على فكرة مش كل اللى بيتفرجوا على البرنامج الروعة ده بيكونوا كويسين يعنى بوص حاوليك وانت تعرف سلااااااااااام بقى علشان ورايا اشغال تانية اعملها ومش فاضى للشغل ده والله وسلاااااااااااااااام يا احلى اصحاب فى الرابطة

علي عموم انا حكون احسن منك وحقوللك ربنا يسمحك ويسامحنا كلنا وعلي فكرة انا كنت بهزر معاك يا بوس :bosyht9::angry2::angry2::angry2:;););)

titto19991 18-09-2009 04:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة theotherface (المشاركة 1616485)
هدى شويه ياعم تيتو انت وعماد فى ايه مش عايزين مشاكل تانى عيب والله انتوا مع بعض فى نفس الرابطه والكليه :040vk0:.....

عيب مين يا استاذ ازر فيس انا ولا بحب المشاكل ولا بحب الي بيعملوها واياريت اي حد شايل مني في حاجة يعرف اني لو غلطت فيه يبقي من عشمي فيه و ياريت يواجهني وانا علي استعداد للاعتذار انا فهمت حاجة غلط بس خلاص حصل خير غير كدا معنديش كلام بس خلاص

pinkykitty 18-09-2009 04:45 PM

ألف مليون حمد لله على السلامة
كفارة يا راجل:d
ايه ده اخيرا اترفع الحصار:022yb4:
ع العموم رجعت تاني تنور ;)والرابطة من غيرك كانت ممللللللللللة ;)
وايه التوبيكات الجامدة ديه انت كنت مخبي كل ده فين;)
وما تبقاش تغيب تاني وبلاش تعمل شقاوة احسن يسجنوك تاني:022yb4:

eng_emy 18-09-2009 04:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة theotherface (المشاركة 1616451)
منور ياعمده باشا واكيد يامصطفى شرفت الرابطه ومنوره بيك كمان وبكل اللى فيها بس ايه ده ياعماد انتى حسستنى ياراجل انك كنت فى سجن بحق ....
وهرجع زى الاول والضربه اللى مبتموتش بتقوى ايه الكلام الجامد ده دا انت غلبت ايمن نور ياعم فكها شويه وشكرا اوى على المعلومات ديه رغم ان الكتاب ده لسه بدرى عليه بس بجد انت لما بتبقى موجود بتولع الرابطه ......
اه صح معلش يايمى انا نسيت احط اسمى المره اللى فاتت المهم
الاسم : احمد ابراهيم احمد محمد ..... اكمل ولا لا
انا بتاع فيلم الى احمد ابراهيم الساكن فى دير النحاس لاتشرب الدواء عارفه الفيلم ده انا من ايامهم بقى ......

اوكى يا بشمهندس احمد
ولا يهمك على النسيان
ولونى كنت محضرة اودة الفيران للى حيتاخر:angry2:
بس خلاص سماح المرادى بس:p

على فكرة الفيلم بتاعك حلو اوى
ومؤثر جدا
الدواء فيه سم قااااااااااااااتل:bosyht9:
ياااااااااااااااااااااااااااااه
بس انت قديم اوى يا راجل:d:d

emadtoto10 18-09-2009 05:53 PM

اقتباس:

علي عموم انا حكون احسن منك وحقوللك ربنا يسمحك ويسامحنا كلنا وعلي فكرة انا كنت بهزر معاك يا بوس
وانا ما سمحت ليك تهزر معايا اوكى وياريت بجد تلزم حدودك احنا مش فى الرابطة هنا علشان الهزار احنا هنا علشان نساعد بعض ونتبادل المعلومات وكده ولو عاوز تهزر معايا هزر على الياهوو او على راسلة خاصة مش على الرابطة كده صح ولا انا غلطان يا اصدقائى فى الرااااااااااااااااااااابطة ؟؟

EnG.BeLaL 18-09-2009 08:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1616734)

وانا ما سمحت ليك تهزر معايا اوكى وياريت بجد تلزم حدودك احنا مش فى الرابطة هنا علشان الهزار احنا هنا علشان نساعد بعض ونتبادل المعلومات وكده ولو عاوز تهزر معايا هزر على الياهوو او على راسلة خاصة مش على الرابطة كده صح ولا انا غلطان يا اصدقائى فى الرااااااااااااااااااااابطة ؟؟

يا عيني السجن علمك الادب يا عمدة هههه:d
على العموم حمد لله على السلامة يا راجل و كفارة :022yb4:

EnG.BeLaL 18-09-2009 08:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titto19991 (المشاركة 1616453)
ريس الرابطة باشمهندس دكتور طيار محامي سمكري سباك بلال باشا :d

يا راجل ده انا كده المفروص اروح ارشح نفسي لرئاسة تييييييييييييييييييييييييييييت يظهر ان
المنتدى ده حزب وطني :d

EnG.BeLaL 18-09-2009 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maradona mostafa (المشاركة 1616378)
انا اسمى مصطفى هندسه اسكندريه

اهلا بيك معانا يا باشمهندس :av4056bb7jp3:

ahmedga 18-09-2009 09:39 PM

انا كمان يا بشمهندسة ايمى اكتبى اسمى فى الرابطة اسمى احمد محمد احمد

eng_emy 18-09-2009 11:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedga (المشاركة 1617183)
انا كمان يا بشمهندسة ايمى اكتبى اسمى فى الرابطة اسمى احمد محمد احمد

متقلقش يا هندسة اسمك مكتوب:078111rg3::078111rg3:

عاشق الشعر 19-09-2009 12:23 AM

اهلا بكل الجدد واحب اقول يا مليون اهلا وسهلا للبشمهندس عماد اللى وحشنا كتير اوى

rocky man 19-09-2009 12:36 AM

اهلا بكل البشمهنديس الجدد معانا فى الرابطه

eng_emy 19-09-2009 12:43 AM

كل سنة وانتو طيبين:av4056bb7jp3:
يا احلى رابطة فى الدنيا:078111rg3:
معلش قولتهالكوا بدرى شوية
بس والله عشان مسافرة
فمحبتش اسافر قبل ما اقولكم:039uw8:

Ma7moud_442 19-09-2009 03:49 AM

انا جيت بقى وسعوا
:abdoog8:
أزيكم يا بشمهندسين ايوة كده خلوا الرابطة ترجع حلوة زى زمان
وكل سنة وانتى طيبة يا ايمى
ومنور الدنيا كلها يا مصطفى مردونا
:078111rg3:

بصراحة يا بشمهندس بلال حملت المذكرة وقريت اول صفحة درجة حرراتى ارتفعت فقولت بلاش يا واد صحتك بالدنيا ههههههههههههههههههههههه بس الف شكر علي المذكرة يا رب المستعجلين يكونوا استفادوا بيها

pinkykitty 19-09-2009 04:04 AM

أهلا بكل البشمهندسين الجدد معانا ويا رب الرابطة تكون عجبتكم:av4056bb7jp3:

emadtoto10 19-09-2009 04:09 AM

اقتباس:

بس والله عشان مسافرة

كل سنة وانتوا طيبين

وانتى طيبى يا ايمى

emadtoto10 19-09-2009 04:15 AM

اقتباس:

عيني السجن علمك الادب يا عمدة هههه:d
على العموم حمد لله على السلامة يا راجل و كفارة :022yb4:

السجن للرجالة يا بشهندس هههههههههه

eng_emy 19-09-2009 05:06 AM

بصوا يا جماعة انا سبتلكوا اهو عيدية العيد قبل ما اسافر
عيدوا بقى واسيبكوا مع العيدية الجميلة دى

أقدم اليوم تعريفاً لهذا القسم

فماهي ميكاترونكس؟

إختلف التعريف الهندسي للميكاترونكس منذ أن بدأت وحتى يومنا هذا وذلك بسبب التقدم المستمر لها بشكل يومي, فسأسرد لكم تلك التعريف

ميكاترونكس هو العلم الهندسي الذي يربط بين الهندسة الميكانيكية والهندسة الكهربية وهندسة الحاسب وأنظمة التحكم.

كما عرفها تاكاشي ياماجوشي كان يعمل في مجموعة تاهيشي المحدودة قائلاً " ميكاترونكس هي علم الإسلوب في تصميم المنتجات التي تتصرف بسرعة وتؤدي أداءً دقيقاً , هذه الخصائص تمكن تحقيقها ليس عن طريق الإدراك الميكانيكي وحده وإنما يستلزم إستخدام التحكم والحساسات والإلكترونيات"

ميكاترونكس هي الإستخدام للمتحكمات الصغيرة Microcontrollers والــمعالجات الصغيرة Microprocessors و الإلكترونيات الرقمية في التصميم وأنظمة التحكم والآلات الذكية Smart Machines.

مشتملة على الإستخدام لمجموعة متقدمة جداً من البرامج الهندسية.
لماذا ميكاترونكس مهمة؟

تماماً كما قال جون إلتر نائب رئيس البرنامج التخطيطي لشركة زيروكس Xerox , "نحن نحتاج مصممين قادرين على فهم نظرية التحكم بالشكل الكافي حتى ينفذ تصميم أفضل" , فميكاترونكس هي نتيجة التقدم السريع الآن, ويمكن ملاحظة ميكاترونكس في العديد من الصناعات مثل صناعة المتحكمات في الغسالات, في الأقراص الصلبة , في أجهزة الكمبيوترات المحمولة, في صناعة الأقراص المضغوطة CD-Rom في أجهزة التحكم المركبة على الصمامات, في أنظمة الــ PLC في لوحات التحكم عموماً, ولاننسى أهم أهداف الميكاترونكس وهي الروبوتات Robotics.

تاريخ الميكاترونكس

يعود مصطلح الميكاترونكس إلى 1960 في اليابان حيث بدأ إستخدامه في إحدى شركات التحكم هناك, ثم بدأ هذا المصطلح في الإنتشار بقارة أوروبا, وكان هذا اللفظ يطلق على جهاز كمبيوتر للتحكم بمحرك كهربي.

في السبعينيات بدأ هذا المصطلح ينتشر بسبب إنتشار تكنولوجيا المؤازرة أو التحكم Servo Technology.

في الثمانينات ومع وجود تكنولوجيا المعلومات Information Technology وبدء ظهور المعالجات الصغيرة Microprocessors والمتحكمات الصغيرة Microcontroller وإستخدامها في الأعمال الميكانيكية, أصبح عندها المصطلح يأخذ شكلاً موسعاً.

في التسعينات ومع ظهور الإتصالات , إنضمت الإتصالات أيضاً الى ميكاترونكس, لزيادة الأداء وزيادة التقدم

حيث أنها زادت من الفاعلية اللاسلكية للتحكم بالروبوت.
ولازلنا نشهد حتى يومنا هذا ما تقدمه ميكاترونكس لنا يومياً, ويمكنك أن تشهدوا ذلك بوضوح أكثر في سيارات المرسيدس و BMW , كما أن ميكاترونكس بدأت خدمة مجال الطيران أيضاً وهي واضحة في طيارة إير باص Air Bus A380 الجديدة, إن ميكاترونكس هي المستقبل بعينه, وهي كما قال دافور هاروفات متخصص فني في معمل فورد للبحوث " إن ميكاترونكس هي خليط من التكنولوجيا و الأساليب, فبهما نساعد في الحصول على منتج أفضل".
مجالات الميكاترونكس
  • Control and Automation
  • Robotics
  • CAD/CAM
  • Material and Manufacturing Processes
  • Monitoring and Inspection Systems

emadtoto10 19-09-2009 05:16 AM

اقتباس:

فماهي ميكاترونكس؟

إختلف التعريف الهندسي للميكاترونكس منذ أن بدأت وحتى يومنا هذا وذلك بسبب التقدم المستمر لها بشكل يومي, فسأسرد لكم تلك التعريف

ميكاترونكس هو العلم الهندسي الذي يربط بين الهندسة الميكانيكية والهندسة الكهربية وهندسة الحاسب وأنظمة التحكم.

كما عرفها تاكاشي ياماجوشي كان يعمل في مجموعة تاهيشي المحدودة قائلاً " ميكاترونكس هي علم الإسلوب في تصميم المنتجات التي تتصرف بسرعة وتؤدي أداءً دقيقاً , هذه الخصائص تمكن تحقيقها ليس عن طريق الإدراك الميكانيكي وحده وإنما يستلزم إستخدام التحكم والحساسات والإلكترونيات"

ميكاترونكس هي الإستخدام للمتحكمات الصغيرة microcontrollers والــمعالجات الصغيرة microprocessors و الإلكترونيات الرقمية في التصميم وأنظمة التحكم والآلات الذكية smart machines.

لماذا ميكاترونكس مهمة؟

تماماً كما قال جون إلتر نائب رئيس البرنامج التخطيطي لشركة زيروكس xerox , "نحن نحتاج مصممين قادرين على فهم نظرية التحكم بالشكل الكافي حتى ينفذ تصميم أفضل" , فميكاترونكس هي نتيجة التقدم السريع الآن, ويمكن ملاحظة ميكاترونكس في العديد من الصناعات مثل صناعة المتحكمات في الغسالات, في الأقراص الصلبة , في أجهزة الكمبيوترات المحمولة, في صناعة الأقراص المضغوطة cd-rom في أجهزة التحكم المركبة على الصمامات, في أنظمة الــ plc في لوحات التحكم عموماً, ولاننسى أهم أهداف الميكاترونكس وهي الروبوتات robotics.

تاريخ الميكاترونكس

يعود مصطلح الميكاترونكس إلى 1960 في اليابان حيث بدأ إستخدامه في إحدى شركات التحكم هناك, ثم بدأ هذا المصطلح في الإنتشار بقارة أوروبا, وكان هذا اللفظ يطلق على جهاز كمبيوتر للتحكم بمحرك كهربي.

في السبعينيات بدأ هذا المصطلح ينتشر بسبب إنتشار تكنولوجيا المؤازرة أو التحكم servo technology.

في الثمانينات ومع وجود تكنولوجيا المعلومات information technology وبدء ظهور المعالجات الصغيرة microprocessors والمتحكمات الصغيرة microcontroller وإستخدامها في الأعمال الميكانيكية, أصبح عندها المصطلح يأخذ شكلاً موسعاً.

في التسعينات ومع ظهور الإتصالات , إنضمت الإتصالات أيضاً الى ميكاترونكس, لزيادة الأداء وزيادة التقدم

ولازلنا نشهد حتى يومنا هذا ما تقدمه ميكاترونكس لنا يومياً, ويمكنك أن تشهدوا ذلك بوضوح أكثر في سيارات المرسيدس و bmw , كما أن ميكاترونكس بدأت خدمة مجال الطيران أيضاً وهي واضحة في طيارة إير باص air bus a380 الجديدة, إن ميكاترونكس هي المستقبل بعينه, وهي كما قال دافور هاروفات متخصص فني في معمل فورد للبحوث " إن ميكاترونكس هي خليط من التكنولوجيا و الأساليب, فبهما نساعد في الحصول على منتج أفضل".
مجالات الميكاترونكس
  • control and automation
  • robotics
  • cad/cam
  • material and manufacturing processes
  • monitoring and inspection systems

الله ينور بجد ومعلومات اكثر من روهة بس القسم ده خاااااص ولا بالتقدير عادى ولا بالفلوس عاااااااااوز اعرف يا شباب ويا شابات

shaarawy333 19-09-2009 06:34 AM

[IMG]uments and Settings\Administrator\My Documents[/IMG]

eng_efatma 19-09-2009 07:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maradona mostafa (المشاركة 1616378)
انا اسمى مصطفى هندسه اسكندريه

اهلا بيك يابشمهندس مصطفى منور الرابطة:078111rg3:

eng_efatma 19-09-2009 07:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1616318)
الهندسة الكهربية

1. هندسة القوى والالات الكهربائية
تؤهل هذه الشعبة مهندسين كهرابئيين وفق خطة دراسية تكفي متطلبات المهندس للقيام بأعمال مختلفة منها : أعمال في محطات توليد الطاقة الكهربائية، شبكات نقل وتوزيع الطاقة الكهربائية، وقائية الشبكات ، شبكات الجهد العالي ، التركيبات الكهربائية في المصانع المختلفة ،و أنظمة التحكم الالى .

2. هندسة الاتصالات الإلكترونية
نظراً للتطور السريع في مجالات الالكترونيات والتي أدى الى تطور كبير في نظم الكمبيوتر والاتصالات ، جعل الحاجة ضرورية لتأهيل مهندسين ذوو كفاءة عالية في هذا المجال حيث يتم تأهيل مهندسين في مجال الالكترونيات الدقيقة ، تكنولوجيا الاتصالات ، تكنولوجيا الشبكات والمعلومات .

المقررات الدراسية لقسم الهندسة الكهربائية

هندسة الاتصالات الإلكترونية
دوائر كهربائية(i)
دوائر منطقية(i)
مبادئ إلكترونية
دوائر كهربائية (2)
دوائر منطقية )ii)
إلكترونيات )i)
نظرية المجالات(1 (
نظرية المجالات(ii)
إلكترونياتii))
قياسات كهربائية
تحليل الشبكات
برمجة الحاسوب(i)
نظم خطية
نظم الكترونية
آلات كهربائية (1)
نظم تحكم (1)
إلكترونيات قوى
هندسة القوى والالات الكهربائية
الآت كهربائية (2)
برمجة الحاسوب (2)
نقل الإشارات
نظم تحكم (2)
تحليل نظم القوى (1)
آلات كهربائية (3)
نظم توليد الطاقة
معالجة الاشارات
الهوائيات برمجة الحاسوب (2) ،
لغة برمجة (1) الهيكل العام للغة
نظرية الاتصالات
إنتشار الموجات
إلكترونيات رقمية
معالجات دقيقة
النظم المنطقية اللالكترونية
هندسة حواسيب (1)
نظم تشغيل الحواسيب
لغة برمجة (2)
قواعد البيانات
جهد عالي (2)
آلات كهربائية (4)
تحليل نظم القوى (2)
هندسة الوقاية
المحركات الكهربائية
نقل وتوزيع الطاقة
إتصالات رقمية
اتصالات الكترونية
نظم رقمية
هندسة الموجات الدقيقة
دوائر متكاملة و نبائط
نظم اتصالات
شبكات الاتصالات والتحويل
نظم التحكم الرقمي
اتصالات الحواسيب
تصميم الحواسيب
هندسة البرمجيات
المعالجة المتوازية

ملطوووووووووووووووش للأماااااااااانة

حمد لله على السلامة يا بشمهندس عماد
معلش جت متاخرة
والف شكر على المعلومات دى وجزاك الله خيرا

eng_efatma 19-09-2009 07:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1618226)
الله ينور بجد ومعلومات اكثر من روهة بس القسم ده خاااااص ولا بالتقدير عادى ولا بالفلوس عاااااااااوز اعرف يا شباب ويا شابات

ده قسم خاص بالفلوس ومش محتاج تقدير فى اعدادى وسمعت ان المصاريف تقريبا بتبقى 10000 فى السنة (5000 الترم الاول و5000 الترم التانى)

EnG.BeLaL 19-09-2009 07:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_emy (المشاركة 1617661)

بس والله عشان مسافرة
كل سنة وانتوا طيبين

و انتي طيبة يا ايمي و تسافري و ترجعلنا بألف سلامة ان شاء الله

eng_efatma 19-09-2009 07:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_emy (المشاركة 1617661)

بس والله عشان مسافرة
كل سنة وانتوا طيبين

وانتى طيبة يا ايمى :friendsxs3::friendsxs3:

EnG.BeLaL 19-09-2009 07:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ma7moud_442 (المشاركة 1618091)
بصراحة يا بشمهندس بلال حملت المذكرة وقريت اول صفحة درجة حرراتى ارتفعت فقولت بلاش يا واد صحتك بالدنيا ههههههههههههههههههههههه بس الف شكر علي المذكرة يا رب المستعجلين يكونوا استفادوا بيها

اي خدمة يا باشا دي حاجة بسيطة :slap1qk6:

EnG.BeLaL 19-09-2009 07:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1618226)

بالفلوس يا عمدة ب 10000 في السنة :d

EnG.BeLaL 19-09-2009 05:53 PM

يا جماعة بجد انا زهقت و يا ريت اللي عايز يتخانق يتخانق
على الخاص لاني مش عارف اعمل معاكم ايه تاني
انا اتكلمت كتير و قولتلكم كفاية

emadtoto10 19-09-2009 05:53 PM

اقتباس:

كل سنة وانتم طيبين

وانتى طيبة يا بينكى بس انتى عارفة انا اصلا مش بحب النكد خااااااااااااالص وبجد انا سعيد ان ده اول عيد يعدى عليا وانا مع صحابى الطيبين اوى فى الرابطة هنا واللى بيخافوا على صحابهم بجد مش كده وكده وعلى العموم انا اسف يا بشمهندس بلال لو ورد منى حاجة وانا متنرفز بجد اسف ليك انت بس على اللى انا عملته يا بشمهندس ولتانى مرة كل سنة وانتوا طيبين يا احلى اصحاب واخوات وحبايب فى الدنيا

emadtoto10 19-09-2009 07:26 PM

Laplace Tansformation مهمة لطلاب الهندسة وخصوصا المهندس الكيميائي لانها تساعد في حل Deffrintial Equations والتي تكون في بعض مسائل الهندسة الكيميائية المتعلقة بما يسمى "Modeling "
يجب على من يريد حل هذه النوعية من المسائل
-المام بالتفاضل و التكامل
-المام ببعض التحويلات الاساسية لـ Laplace
-معرفة القوانين الاساسية الفيزيائية والكيميائية مثل قوانين انتقال المادة والحرارة والطاقة...وغيرها
حل مثل هذه النوعية من المسائل ممتع جدا وقد يكون صعب وممل اذا لم يكون لدى الشخص خلفية عن اساسيات الهندسة الكيميائة واساسيات التفاضل والتكامل مضافا اليها مهارات تحويل Laplace.
ايضا قد تستعمل تحويلات لابلاس في حل مسائل Process Control أو التحكم في العمليات.

هناك الكثير من المواقع الممتازة التي تتحدث عن تحويلات لابلاس
كل ما عليك هو ان تذهب الى قوقل وتبحث عن:
Laplace Transfomation
وستجد الكثير من المواقع المفيدة باذن الله

هذا الموقع

و هذا الكتاب

منقول ...

pinkykitty 19-09-2009 07:53 PM

أسئلة انتاج

1 مرفق
بصوا يا جماعة انا لقيت شوية اسئلة في الانتاج قلت اجيبهالكم حتلاقوها في المرفقات انتوا عارفين طبعا ان الاسئلة ديه ملطوووووووووووووووووووووووووووشة:d

pinkykitty 19-09-2009 07:57 PM

الله عليك يا بشمهندس عماد مشاركة جامدة :av4056bb7jp3:
و خصوصا للي نفسه في كيمياء
وشكراااااااااااا ليك :078111rg3::078111rg3:

سماء منعم 19-09-2009 09:12 PM

:av4056bb7jp3:كل عام و أنتم بخيرhttp://i298.photobucket.com/albums/m...sde/76/047.gif

abdelrahmanblacktiger10 19-09-2009 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_emy (المشاركة 1618211)

فماهي ميكاترونكس؟

ميكاترونكس هي الإستخدام للمتحكمات الصغيرة microcontrollers والــمعالجات الصغيرة microprocessors و الإلكترونيات الرقمية في التصميم وأنظمة التحكم والآلات الذكية smart machines.

لماذا ميكاترونكس مهمة؟

تماماً كما قال جون إلتر نائب رئيس البرنامج التخطيطي لشركة زيروكس xerox , "نحن نحتاج مصممين قادرين على فهم نظرية التحكم بالشكل الكافي حتى ينفذ تصميم أفضل" , فميكاترونكس هي نتيجة التقدم السريع الآن, ويمكن ملاحظة ميكاترونكس في العديد من الصناعات مثل صناعة المتحكمات في الغسالات, في الأقراص الصلبة , في أجهزة الكمبيوترات المحمولة, في صناعة الأقراص المضغوطة cd-rom في أجهزة التحكم المركبة على الصمامات, في أنظمة الــ plc في لوحات التحكم عموماً, ولاننسى أهم أهداف الميكاترونكس وهي الروبوتات robotics.

تاريخ الميكاترونكس

في السبعينيات بدأ هذا المصطلح ينتشر بسبب إنتشار تكنولوجيا المؤازرة أو التحكم servo technology.

في الثمانينات ومع وجود تكنولوجيا المعلومات information technology وبدء ظهور المعالجات الصغيرة microprocessors والمتحكمات الصغيرة microcontroller وإستخدامها في الأعمال الميكانيكية, أصبح عندها المصطلح يأخذ شكلاً موسعاً.

ولازلنا نشهد حتى يومنا هذا ما تقدمه ميكاترونكس لنا يومياً, ويمكنك أن تشهدوا ذلك بوضوح أكثر في سيارات المرسيدس و bmw , كما أن ميكاترونكس بدأت خدمة مجال الطيران أيضاً وهي واضحة في طيارة إير باص air bus a380 الجديدة, إن ميكاترونكس هي المستقبل بعينه, وهي كما قال دافور هاروفات متخصص فني في معمل فورد للبحوث " إن ميكاترونكس هي خليط من التكنولوجيا و الأساليب, فبهما نساعد في الحصول على منتج أفضل".

مجالات الميكاترونكس

• control and automation
  • robotics
  • cad/cam
  • material and manufacturing processes
  • monitoring and inspection systems

شغل جامد يابشمهندسة ايمى وحلوة اولى المعلوملت عن المكاترونكس

اقتباس:

laplace tansformation مهمة لطلاب الهندسة وخصوصا المهندس الكيميائي لانها تساعد في حل deffrintial equations والتي تكون في بعض مسائل الهندسة الكيميائية المتعلقة بما يسمى "modeling "
يجب على من يريد حل هذه النوعية من المسائل
-المام بالتفاضل و التكامل
-المام ببعض التحويلات الاساسية لـ laplace
-معرفة القوانين الاساسية الفيزيائية والكيميائية مثل قوانين انتقال المادة والحرارة والطاقة...وغيرها
حل مثل هذه النوعية من المسائل ممتع جدا وقد يكون صعب وممل اذا لم يكون لدى الشخص خلفية عن اساسيات الهندسة الكيميائة واساسيات التفاضل والتكامل مضافا اليها مهارات تحويل laplace.
ايضا قد تستعمل تحويلات لابلاس في حل مسائل process control أو التحكم في العمليات.

هناك الكثير من المواقع الممتازة التي تتحدث عن تحويلات لابلاس
كل ما عليك هو ان تذهب الى قوقل وتبحث عن:
laplace transfomation
وستجد الكثير من المواقع المفيدة باذن الله

هذا الموقع

و هذا الكتاب

منقول ...

حلو اوى الشغل ده يا عمدة ويا ريت ننسى بقى المشاكل اللى بينا ونرجع للشغل تانى

abdelrahmanblacktiger10 19-09-2009 09:38 PM

كل سنة وانتوا طيبين يا احلى بشمهندسين فى الرابطة وعيد سعيد علينا جميعا

عاشق الشعر 19-09-2009 11:36 PM

كل سنة وانتم طيبين جميعاhttp://t0.gstatic.com/images?q=tbn:a...1192123897.jpg وان شاء الله عيد سعيد عليكم كلكلم

rocky man 20-09-2009 12:43 AM

كل سنة وانتو ططيبين جميعا
ويا رب تكونوا بالف صحة

pinkykitty 20-09-2009 12:52 AM

كل سنة وانتوا طيبين يا اجمل رابطة في الدنيا
وان شاء الله نكون موجودين مع بعض العيد اللي جاي واللي بعده واللي بعده......:022yb4:

عاشق الشعر 20-09-2009 01:27 AM

ياجماعة بما انكم اصدقائى يعنى ده موضوع على الموقع بردوه يا ريت لو حد بيحب الشعر يشوفه ويقول رايه ايه
http://www.thanwya.com/vb/showthread...35#post1620335

theotherface 20-09-2009 06:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EnG.BeLaL (المشاركة 1619431)
يا جماعة بجد انا زهقت و يا ريت اللي عايز يتخانق يتخانق

على الخاص لاني مش عارف اعمل معاكم ايه تاني

انا اتكلمت كتير و قولتلكم كفاية

انت شوفت يابشمهندس كلامه عامل ازاى وانا رديت عليه بدون غلط مش زيه عموما انا بعتذر على انى لو ورد منى حاجه تضايقك او تضايق اللى فى الرابطه
وعيد سعيد عليكم كلكم يارب بس متنسوش العيديه:d:d وكل سنه وانتوا طيبين ..

titto19991 20-09-2009 07:37 AM

كل سنة وانتو طيبين

ااادي العدية يا ولاد جنيه للوحشين ومتين للحلوين وكل سنة وانتو طيبين وتكون سنة سعيدة ان شاء الله

titto19991 20-09-2009 07:39 AM

titto19991 20-09-2009 07:41 AM

2 في 100

abdelrahmanblacktiger10 20-09-2009 08:56 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

اهم البرامج الهندسية

1-برنامج mathematics لحل المسائل الرياضية

http://rapidshare.com/files/26463065...tics_setup.exe

2-برنامج حل المعادلات الهندسية ورسمها + برنامج محول الوحدات الهندسية + برنامج قاموس المصطلحات الهندسية فى ملف واحد بحجم 5 ميجا من الرابط التالى

http://rapidshare.com/files/26463253...G_PROGRAMS.rar

او
http://rapidshare.com/files/26520959...G_PROGRAMS.rar

3-برنامج لقراءة جميع الكتب الالكترونية

http://rapidshare.com/files/264897813/foxit_reader.rar

4-برنامج لتحويل ملفات بوربوينت لفديو

http://rapidshare.com/files/26333133...t_to_video.rar

abdelrahmanblacktiger10 20-09-2009 09:09 AM

لو عايزين تعرفوا الرسم الهندسى اللى هناخدوا عامل ازاي حملوا الرابط ده
للتحميل الرابط التالى:

http://www.megaupload.com/?d=8GIQ4M2K

abdelrahmanblacktiger10 20-09-2009 09:29 AM

مش هتكلم كتير أدخل على الرابط ده وقولي مستواك بصراحه

http://www.iqtest.dk/main.swf

lody92 20-09-2009 11:09 AM

hey ana 5aled adel ma3leh mesh bakteb 3araby

lesa makameltesh 18 sana

da5el e3dady alex eng.

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:22 PM.