بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=168)
-   -   قسم خاص بالاستفسارات عن الكلية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=78633)

omar afifi 19 16-08-2012 02:14 PM

انتى متأكدة من من حكاية اعمل قدرات السنة الجاية دى اصل انا قريت فى دليل القدرات مينفعش حد يعمل قدرات لسنين قبل كدة للثانوية العامة ولا اية.

ايمان هارون 16-08-2012 06:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4756517)
يجماعة اة حكاية سياحة انتساب دى وهى بتحتاج قدرات ولا لأ ياريت الرد وشكرا

انتساب دى للى مجموع اللغات بتاعهم مش جايب الكلية والى مجموعهم الكلى بردة مش جايبها ومظونش بتحتاج ولو بتحتاج بيبقا عادى ف اى وقت بتعملها ومصاريفها بتبقااعلا من الى داخل عادى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4756554)
انتى متأكدة من من حكاية اعمل قدرات السنة الجاية دى اصل انا قريت فى دليل القدرات مينفعش حد يعمل قدرات لسنين قبل كدة للثانوية العامة ولا اية.

انا مش متاكدة انا قولت امتى انى متاكدة انا قولت حتى لو مش هتدخلو سياحة السنة دى اعملوها احتياطى ربما الكلية الى تخوشوها تكون وحشة وتفكرو تحولو ساعتها هتكونو انتم امتحانتم ف سنتكم ونجحتم لان السنة دى كانو رفضين يخلو بتوع دفعة 2011 يعملو وفتحوها تانى عشا اولياء الامور بس فهو فعلا مش هينفع ان حد يعملها السنة الجاية الات استثناءات

kpatsho 16-08-2012 08:31 PM

انا مش عارف ايه القدرات دي ولازم اعمل انترفيو الاول و القدرات قبل التنسيق ولا لا
ياريت لو تفيديني
دخلت على موقع التنسيق من انتلانت اكسبلورر وفتح بس هيجنني بدخل كل حاجة صح يرجع يقولي رقم الجلوس غلط
هو مش ممكن اقدم وخلاص منغير تنسيق :d
في انتظار ردك وشكرا على ردك في المرة الاولى

smileee 17-08-2012 02:18 AM

طيب يا ايمان لو سمحت اعرف منك اية مواد قسم دراسات سياحية فى سنة اولى و هما كام مادة تقريبا و التدريب بيكون فين

ايمان هارون 17-08-2012 08:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smileee (المشاركة 4758843)
طيب يا ايمان لو سمحت اعرف منك اية مواد قسم دراسات سياحية فى سنة اولى و هما كام مادة تقريبا و التدريب بيكون فين

المواد بتختلف من سنة ل سنة بس هقولك سنتى كانت اية تاريخ فرعونى وتاريخ رومانى يونانى واقتصاد وحقوق انسان ومكاتب تطبيقى ونظرى وانجليزى واقاليم مصر السياحية واقاليم العالم السياحية بس والتدريب ف اجازة تانية وتالتة ومرة ف شركة سياحة ومرة ف المطار حسب متحبى بتروحى تدربى ودة مهم عشان عليه 100 درجة

omar afifi 19 17-08-2012 01:50 PM

بقولك انا عملت قدرات سياحة وفنادق ومنجحتش وانا بفكر السنة الجاية اخد قدرات فنون جميلة عشان السنة دى ما اخدتش كرسات فمدخلتش الامتحان فبسأل لو ينفع السنة الجاية احول ولا اسبها بظروفها

ايمان هارون 17-08-2012 10:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4759789)
بقولك انا عملت قدرات سياحة وفنادق ومنجحتش وانا بفكر السنة الجاية اخد قدرات فنون جميلة عشان السنة دى ما اخدتش كرسات فمدخلتش الامتحان فبسأل لو ينفع السنة الجاية احول ولا اسبها بظروفها

السنة الجاية شوف بتاعت فنون ولو نفع تعمل تانى قدرات سياحة وفنادق السنة الجاية تانى عادى اعملها معلش تلاقى الدكتور كان مضروب علقة فسقطتك بسبب كدة فى ناس اصلا غلسة :angry2:

Ahmed Asko 18-08-2012 07:34 PM

والله يا إيمان الناس عمالة تخوفنى من الكلية وبيقولوا لو مش هتدخل دراسات سياحية انجليش ملاهاش لازمة عشان الانجليزى
وكمان بيقولوا هتبقى زى المدرسة عشان موضوع الغياب والحضور ده

ايمان هارون 18-08-2012 11:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Asko (المشاركة 4762933)
والله يا إيمان الناس عمالة تخوفنى من الكلية وبيقولوا لو مش هتدخل دراسات سياحية انجليش ملاهاش لازمة عشان الانجليزى

هو انتة مجموعك جايب دراسات قسم انجليزي ادخل مش هتفرق كتير :dبس هى شبه المدرسة فعلا ف موضوع الغياب والحضور بس دة بيدك درجات حلوة وبيخليك تفهم مش زيك زي بتوع تجارة وحقوق واداب مش بيحضرو وميعرفوش حاجة عن المنهج انتة بيبقا لازم بتحضر يعنى احنا بيتعرض لينا حاجات على شاشات عرض اثناء الشرح وبتتفرج على اماكن عمرك مشوفتها بيبقا لازم تحضر ولو عندك مقبرة ف التاريخ
الدكتورة بتجيبلك فيلم للمقبرة وتوصفهالك من غير الفيلم متفهمش المقبرة شوفت ازى بقا الحضوور مهم

ايمان هارون 18-08-2012 11:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed asko (المشاركة 4762933)

انتة عاوزة عربى ولة انجليزي الاتنين بياخدو نفس المواد وانا قولتلك مرة هو الفرق ف اسم القسم ف الشهادة اثناء التخرج وفى القسم دة بتاخد كورس انجليزي وف دة بردة نفس القصة عاوز عربى بيس خوش مش عاوزة خش انجليزي

Ahmed Asko 19-08-2012 10:47 AM

منا مجموعى يجيب انجليزى بس المشكلة فى الانجليزى جايب 38

ايمان هارون 20-08-2012 02:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Asko (المشاركة 4764225)
منا مجموعى يجيب انجليزى بس المشكلة فى الانجليزى جايب 38

اهااااااااااااا الاتنين ميفرقوش عن بعض كتير والله مهمااوصفلك الاتنين واحد بس لازم الانجليزى يكون اعلا من 40 مينفعش اقل وعادى يعنى مانا بردة فرقت معايا السنة الى فاتت ف الانجليزى ومجموعى الكلى كان جايبها انجليزى عادى يعنى ومزعلتش على فكرة عربى:friendsxs3:تمام

نهى مكارم 27-08-2012 03:37 PM

انا ليا صاحبتى جابت 66.8
والانجليزى 44 والفرنسى 44 وقبلت قدارات
بس مشكلتها ياترى المرحله التالته هتقبلها بالاسماعيليه ولا مفيش امل؟

ايمان هارون 27-08-2012 05:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نهى مكارم (المشاركة 4787274)
انا ليا صاحبتى جابت 66.8
والانجليزى 44 والفرنسى 44 وقبلت قدارات
بس مشكلتها ياترى المرحله التالته هتقبلها بالاسماعيليه ولا مفيش امل؟

:) لا هتقبل باذن الله مجموع اللغات والمجموع الكلى احتمال كبير تقبل لان الاسماعلية اعدادها قليلة فهتحتاج طلاب

MIMY 002 01-09-2012 01:43 PM

لو سمحتو كنت عايز اسأل عن مكان اختبار القبول للكلية ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:48 AM.