بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   لو داخل اولي جامعة اسأل مجرب (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=70340)

vampire1188 29-09-2008 01:16 AM

اه المنحة ؟ .. مش دي بتاعة ال ICDL اللي قدام مدرج جـ و د ؟

اه لسه شايفها النهارده والله بالصدفة ..

بس بصي .. كورسات الجامعة بتاعة اللغات من النوع الفيستك .. اللي مالوش لازمة

الكورس بيبقي ب 50 جنيه ويدوبك بيديكي اساسيات في الانجليش .. مش حاجة يعني

ويقولك دا الكورس مدعم ومش عارف ايه .. كلام فاضي والله

انتي تلاقيكي كنتي خدتي الورقة اللي كانوا بيوزعوها دي .. صح ؟

وهاتتلاقي عليها رمز الايه يو سي ويقولك بالتعاون معا كلية سياسة واقتصاد

على فكرة الاعلان قدامي اهو والله .. اقري الكلام اللي تحت كدا هاتتلاقي يقولك معتمدة من سياسة واقتصاد وكامبردج !! .. والله كلام فاضي ! .. واللي يأكدلك ان شوفي نمر التليفون .. هاتتلاقي مكانهم في سنتر في الدقي .. يعني المختصر المفيد كله تجارة في تجارة ..

نصيحة لوجه الله .. خدي كورسات الانجليش واللغات عامة .. معا المراكز المعتمدة والمشهورة .. اللي هيا بتبقي غالية زي الايه يو سي والاي بي اي والبريتش كاونسل و مراكز سوزان مبارك و القوات المسلحة ..

بس النظرية كلها تنحصر في انك المركز اللي هاتاخدي فيه هوا دا اللي انتي هاتكملي فيه ..

لإن كورس واحد في ليفل معين ماينفعش .. لازم تكملي والا كدا يبقي راحت عليكي .. دا الكلام دا لو انتي حاطه عينك على التويفل تيست والحاجات دي .. والكلام دا بيخش في اسعار عالية اوي

بمناسبة الكورسات .. معلومة كدا للتجاريين فقط بقي ها ؟؟

سألت النهارده في مركز البحوث التجارية اللي في ضهر العيوطي على كورس البورصة

قالولي ان فيه كورس تحليل فني Technical Analyzing ب 1000 جنيه

هوا مشكلته انه اوفر شوية في السعر .. بس جامد جداااااااااااا جدا جدا جدا جدا جدا جدا

عموما .. بالنسبة لل اي سي دي ال .. خديها .. مش مشكلة .. هيا اصلا معتمدة من اليونيسكو طبيعي .. لإن اللي بيدي الرخصى بتاعة تدريسها شركة الاتصالات اللي هيا اصلا متعاقدة معا اليونيسكو !! ..

احلي حاجة ان الحكومة بتتاجر علينا وربنا ! والمهم اني عارف انكوا مش فاهمين حاجة !!!

ماعلينا مش مهم ..

doody2 29-09-2008 01:31 AM

لا يافامبير الكورس اللي انت قصدك عليه اوبمعني اصح الورقه اللي انت بتتكلم عليها مش هي اللي معايا بص هي الورقه اللي معايا كان مكتوب فيها ان الكورس دة في الهرم جمب خير زمان في شقه كدة في الدور التاني ومش مكتوب فيها اذا كانت معتمدة ولا لا؟ والورقه من فوق كدة مكتوب عليها منحه دراسيه والوش بتاع الورقه كله بيتكلم عن العنوان وعن ارقام تليفوناتهم وظهر الورقه فيها الكورسات الموجودة هناك حتي متقسمه جداول كدة واخر جدول عن اللغات اللي موجودة والجدوال اللي فوق واحد عن ال icdl وواحد عن صيانه الكمبيونر والجرافيك والكلام دة
علي العموم شكرا جدااااااااا يافامبير انا اسفه لاني تعبتك معايا جدااااااااا بجد شكرا جدا ليك

vampire1188 29-09-2008 01:39 AM

يمكن .. الله اعلم ..

بس عموما انا قولتلك المفيد في حكاية الكورسات دي

الكورسات دي في الشغل بعد التخرج .. عاملة زي اعمال السنة كدا اللي بتتاخد عشان تسند السي في بتاعك اما تيجي تقدي للشغل .. وبالتالي اما تيجي تاخدي الكورسات دي وطالما انتي بقي هاتصرفي كاش ماني .. يبقي تصرفي في الحاجات المعروفة المفيدة اللي معتمدة فعلا ..

والكلام في الكورسات دا موال لوحده اصلا .. دا بيتهيألي يتعمله موضوع خاص بيه !!

اني واي .. ماتشتتيش نفسك بحكاية الكورسات دلوقتي .. انتي لسه اول خطوة ليكي في الجامعة ماكملتيش فيها اسبوعين .. ماتاخدكيش الحمية اوي في انك تنفضي لدراستك وتروحي تشوفي كورسات الانجليش والكومبيوتر والكلام دا ..

حطي في دماغك اني الاولوية عندي في التقدير .. لإنك اما بتيجي تقدمي لشغل او حاجة بيسألهوالك ايه ؟ .. انتا خريج ايه ؟ .. تجارة ؟ .. طب ورينا شهادة تخرجك .. تقديرك ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

هوا دا بقي المحدد الاساسي .. او زي مابيقولوا كدا الـ First Impression بعد كدا بقي يبدأوا يبصوا للحاجات التانية اللي معاك .. معاك كام لغة .. معاك كام كورس .. السكيلز بتاعتك ايه ؟ .. واخد تنمية بشرية ولا لأ .. كل دا بيبان من الانترفيو اللي بيتعمل .. لإن صاحب الشغل او البوس زي ما بعض الناس بتقول عليه .. مش اهبل عشان يعين واحد مالوش لازمة .. ولا ايه ؟؟؟؟

doody2 29-09-2008 01:45 AM

صح عندك حق انا فعلا هاهتم دلوقتي بالمذاكرة والتقديرات وربنا معانا وفي الاجازات هابقي اشوف موضوع الكورسات وبجد انت فعلا افادتني جداااا وميرسي ليك جداااااااااا يافامبير وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا

alaaoeldin1 29-09-2008 02:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 802597)
شئ طبيعي جدا انك متفهمش حاجة في الاول ..

ايش حال ان بتوع تجارة عربي لسه لا يفقهوا شئ لغاية دلوقتي .. بتوع انجليش هما اللي هايفهموا يعني ؟!

انتا هاتتلاقي نفسك معا الوقت ومرور الايام بدأت تخش في معمعة الدراسة وعز المحاضرات وهاتتلاقي نفسك بدأت تربط خيوط المحاضرات ببعض وهاتبقي الدراسة ماشية معاك حلاوة ..

لإنك لغاية دلوقتي يعتبر اصلا ماخدتش حاجة .. كل اللي انتا خدته المفروض يعني يكون بيتكلم عن ال accounting cycle وطبعا ماننساش الف باء محاسبة .. ال accounting equation اللي طبعا انتوا مش فاهمين فيها حاجة .. ومش عارفين يعني ايه assets ويعني ايه liabilities .. وقولتوا الراجل الدكتور دا بيرغي في ايه ؟! ..

كل دا عاااادي جدا .. انتا معا الوقت زي ماقولتلك هتاخد على الجو ..

مش عارف انا ليه بفكر اليومين دول احطلكوا موضوع للمحاسبة المالية ؟

عموما خليه بعدين مش دلوقتي .. اما تبقوا تخشوا في معمعة الدراسة نبقي نحطه

ومن الاخر المحاسبة المالية دي كلها كلمتين على بعض .. كل اللي بتاخدوه في المحاضرات دا انا شايف انه رغي اونطه .. لزوم اتمام عدد الساعات المطالب بيه بس مش اكتر ..

عيش حياتك انتا بس اليومين دول .. عشان ديتها اسبوعين وهاتبدأ تخش في الخنقة بقي ..

ياريت ايضا موضوع الرياضة البحتة لحسن الموضوع
مهيس والكتاب فية كمية رغى

انا مش فصدى منهج دكتور معين

انا عايز ملزمة او موقع يدى الخطوط العريض

vampire1188 29-09-2008 02:57 AM

خلاص يا علاء اتس اوكي .. انا قريت ردك على فكرة قبل كدا

بس ماحبيتش ارد دلوقتي .. لإن الموضوع سابق لأوانه .. فاكتفيت بالصمت لغاية ماشوف الايام الجايه فيها ايه

وماتنساش اني في تانية .. يعني ورايا موال انا كمان !! ..

the_guilty 29-09-2008 08:43 AM

انا بقى مشكلتى فى تجارة انجليش مش المحاضرات لانى فاهم معظمها كويس

انا مشكلتى انى خايف منهجنا يكون كبير وانسى معظمه وكنت عايز اساللك هى اهم مادة عندنا ايه فى توزيع الدرجات ؟

اللى المفروض ليها اولوية انى اخد فيها درس ]

vampire1188 29-09-2008 09:13 PM

اقتباس:

انا مشكلتى انى خايف منهجنا يكون كبير وانسى معظمه وكنت عايز اساللك هى اهم مادة عندنا ايه فى توزيع الدرجات ؟
لا ماتخافش .. مافيش حاجة اسمها منهج كبير ومنهج صغير ..

هانروح بعيد ليه ؟ .. عند منهج الرياضة في الثانوية العامة .. مش دا كان بالنسبالك كبير ؟

نسيته ؟! .. اكيد لأ .. ليه ؟ .. لإنك مداوم على التطبيق والحل في المسائل ..

زيك زي لاعب الكورة كدا اما بيقعد يتمرن على طول عشان تفضل اللياقة البدنية معاه

اما بالنسبة لأهم مادة في توزيع الدرجات .. المواد كلها بتتحسب من 20 درجة (جامعة القاهرة)

لكن السؤال هوا .. ايه هيا المادة اللي اركز عليها جامد ..

المحاسبة .. والرياضة .. ماتسيبهومش خلي عينك عليهم

wanda 30-09-2008 01:31 AM

هو احنا هنستلم الكارنيها امتى وازاى انا سمعت اننا هنسلمة فى نص 10 او اول 11

اصل عددنا كبير اووى هل يا ترى هنقف طابور زى مقدمنا للكارنيه وناخدة

ولا هيبقى كل يوم لمجموعه معينه ولا مش فى المكان الى قدمنا فيه اصلا..؟؟!!

vampire1188 30-09-2008 01:57 AM

لا بصي يا واندا ..

العرف ماشي في الكلية كالآتي .. ان انتي بعد مابتدفعي المصاريف في الخزنة وتروحي للشئون بالوصل عشان تعملي اثبات دفع المصاريف .. بتاخدي طبعا صورة معاكي في الشباك بتاع اولي انتساب .. وتديها للشخص اللي قاعد .. وغالبا تستني اسبوعين او تلات اسابيع .. وبعد كدا تروحي وتقولي اسمك للي قاعد وهوا هايدور ويدهولك .. بس بعد مايتأكد ان صورتك انتي اللي في الكارنيه .. انما شغل الطوابير دا عادي جدا !! .. طبيعي اصلا هايكون فيه طوابير لإن معروف ان شبابيك اولي بالذات بتبقي زحمة جدا ودا عشان بتوع اولي عددهم كبير .. انما لو تلاحظي الشبابيك التانية هاتتلاقيه مهوية ..

wanda 30-09-2008 03:07 AM

اااااااه طب كويس والله

انا فات تقريبا اسبوعين كده اروح بعد العيد بقى اشوف النظام

بس هيعرف منين ان الصورة اللى فى الكارنيه بتاعتى

مهى شبهى بس على نضافة شوية يعنى شغل التصوير وكده بيغيرو فى الملامح

معايا البطاقة بتاعتى هرزعها فى وشة لو قالى مش انتى :d

vampire1188 30-09-2008 03:08 AM

هههههههههههههههههههههههه

حلوة هارزعها دي .. محسساني انك في قسم امبابة !!!!

u4me 30-09-2008 03:11 AM

مستعجله ع الكارنيه ليه يا بنتى

مسيرك هتاخديه

وهو تقريبا هيبقى بعد العيد

ومتخافيش مش هيقولك بطاقه ولا حاجة

الدنيا بتبقى زحمه اصلا

وما بيصدق انتى تديله وصل المصاريف

ويروح راميلك الكارنيه كدا والسلام

عشان ينجز

wanda 30-09-2008 03:18 AM

طيب اما نشوف اتعلمت التشرد على ايد الجامعه

وانا اساسا دلوقتى بخش كده من غير وصل ولا حاجة

هما يومين بالعدد طلعت الوصل علشان ادخل بيه

بعديها حفظنى وحفظ شكلى تقريبا او علشان كونت باجى مع اخويا فحفظنى :d

مصلحة بردو ... بس كونت عايزة اسئل حاجة بالنسبه لتانيه

هو لو واحد فى تانيه ضاع منه كارنية السنه اللى فاتت هيستلم الكارنية الجديد عادى

ولا لازم القديم معاه ...؟؟!! سمعت شبه اشاعات انه لازم يكون معاه بتاع السنه اللى فاتت

u4me 30-09-2008 03:26 AM

لأ طبعا

واديكى قلتى اهو اشاعات

انا رحت اول يوم

وقالولى تعالى بعد العيد

وبعديها منزلتش

بس محدش جاب سيرة الكارنيه القديم اصلا

يا بنتى ده اتسحب منى مليون مره ف الجامعه

وكذا مرة ف جامعات تانية

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:18 PM.