بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشـارك الأزهــــــرىّ أ / سعيد موسى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199743)

أ/ سعيد موسى 17-10-2010 04:47 PM

تابع موقع اكاديمية المعلم وسوف تعلم من مندانا عند تحديد موعد اختبارات الكادر فلاتقلق

محفظ بالأزهر 17-10-2010 10:52 PM

السلام عليكم

فى طالب عندنا فى المعهد فى الصف الرابع الابتدائى يريد التحويل إلى التربية و التعليم

هل يمكن أن يتم التحويل فى هذه الأيام

ابومازن الغنيمى 18-10-2010 03:39 PM

لو سمحت يااستاذ سعيد هى العلاوات التشجيعية مش هاتنزل السنة دى ولا ايه وامتى هينزل منشور التقدم للاعارة للعام القادم

ابو مريومة 18-10-2010 04:39 PM

استاذنا الفاضل الاستاذ سعيد السلام عليكم انا عندي شوية استفسارات معلهش لو كنت هدوشك انا مدرس متعاقد ومعاى الاى سى دى ال امتحنت الدبلومة التربوية اللى بعد سنة تدريس بالحصة وبالتعاقد بين التربية والتعليم والازهر طلبوها علشان يعلمونا ازاى ندرسوا مش مهم المهم طبعا ظهرت النتيجة وطلع عندى مادتين وانا بصراحة موضوع الدبلومة ده مش داخل دماغي انا كل اللى طالبه تثبيت بس لا عاوز كادر ولا عاوز ترقية بس تثبيت سؤالى هل التثبيت ده لو كان فيه تثبيت متوقف على الدبلومة ولا الدبلومة ملهاش علاقة بالتثبيت ياريت ترد على لانى ناوى مش هدخل امتحانات تانى واوفر مبلغ كبير لاولادى وشكرا

ابو مريومة 18-10-2010 04:40 PM

استاذنا الفاضل الاستاذ سعيد السلام عليكم انا عندي شوية استفسارات معلهش لو كنت هدوشك انا مدرس متعاقد ومعاى الاى سى دى ال امتحنت الدبلومة التربوية اللى بعد15 سنة تدريس بالحصة وبالتعاقد بين التربية والتعليم والازهر طلبوها علشان يعلمونا ازاى ندرسوا مش مهم المهم طبعا ظهرت النتيجة وطلع عندى مادتين وانا بصراحة موضوع الدبلومة ده مش داخل دماغي انا كل اللى طالبه تثبيت بس لا عاوز كادر ولا عاوز ترقية بس تثبيت سؤالى هل التثبيت ده لو كان فيه تثبيت متوقف على الدبلومة ولا الدبلومة ملهاش علاقة بالتثبيت ياريت ترد على لانى ناوى مش هدخل امتحانات تانى واوفر مبلغ كبير لاولادى وشكرا

أ/ سعيد موسى 18-10-2010 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محفظ بالأزهر (المشاركة 2754682)
السلام عليكم

فى طالب عندنا فى المعهد فى الصف الرابع الابتدائى يريد التحويل إلى التربية و التعليم

هل يمكن أن يتم التحويل فى هذه الأيام

لو وجد مكان فى التربية والتعليم ممكن يوافق الازهر على التحويل

أ/ سعيد موسى 18-10-2010 10:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مريومة (المشاركة 2755937)
استاذنا الفاضل الاستاذ سعيد السلام عليكم انا عندي شوية استفسارات معلهش لو كنت هدوشك انا مدرس متعاقد ومعاى الاى سى دى ال امتحنت الدبلومة التربوية اللى بعد15 سنة تدريس بالحصة وبالتعاقد بين التربية والتعليم والازهر طلبوها علشان يعلمونا ازاى ندرسوا مش مهم المهم طبعا ظهرت النتيجة وطلع عندى مادتين وانا بصراحة موضوع الدبلومة ده مش داخل دماغي انا كل اللى طالبه تثبيت بس لا عاوز كادر ولا عاوز ترقية بس تثبيت سؤالى هل التثبيت ده لو كان فيه تثبيت متوقف على الدبلومة ولا الدبلومة ملهاش علاقة بالتثبيت ياريت ترد على لانى ناوى مش هدخل امتحانات تانى واوفر مبلغ كبير لاولادى وشكرا

للاسف الاجابه الصحيحة 100% على سؤالك لا يوجد احد يعرفها حتى الان لانه حتى وقتنا هذا هناك شد وجذب فى موضوع التثبيت مرة تصريحات يوجد تثبيت مرة ثانيه يوجد عقود جديدة مرة ثالثة تثبيت وهكذا
ولكننى افضل ان تكون مستعد ومعك التربوى ممكن جدا يتم تثبيت التربويون وفى كل الاحوال لن تخسر شيئا ومعذرة التربوى مجانا شويه تعب استحمل حتى لاياتى يوم تقول ياريت هذا رأى شخصى ولك حرية التصرف

أ/ سعيد موسى 18-10-2010 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومازن الغنيمى (المشاركة 2755858)
لو سمحت يااستاذ سعيد هى العلاوات التشجيعية مش هاتنزل السنة دى ولا ايه وامتى هينزل منشور التقدم للاعارة للعام القادم

للاسف لم اسمع عنهما اى شىء

ابو مريومة 19-10-2010 03:27 PM

الف شكر يا استاذ سعيد الله يقويك

جينية البحر 19-10-2010 05:48 PM

معلش باستاذ سعيد . كان ليا استفسار انا مدرسة لغة انجيلزية متعاقده وحصل عجز في ادارتنا فالاداره انتدبتنا انا وزميلتي مدرسه اساسية انتداب جزئي للمدرسة اللي بها عجز انا الاول وافقت بعد الحاح منهم لكن هي رفضت وبناءا عليه رفضت انا كمان عشان ماخدش الحصص الزيادة كلها . مع العلم انه في مدرسين لغة انجيلزية تابعين لادارتنا في مداراس تانية بيكملوا نصابهم رياضه دلوقتي هما بيهدوديني بانهم هيرفعوا فيا مذكره امتناع لوكيل الوزاره وبيقولولي انه كدا عقدي هيتفسخ . قبل كدا حصل عجز والحوا عليا وروحت دلوقتي راجعين تاني مع العلم انا مدرسة اعدادي ثانوي من بداية التعاقد والمدرسة الجديده دي ابتدائي . مش عارفه اعمل ايه كل محد يتكلم يقولي انت الاحدث وانت التعاقد حاسة بظلم كبير يعني عشان التعاقد ابقي انا الاستبن بتاعهم كل مره يعني كدا هابقي طول مدتي الوظيفية مهدده , المهم التصرف الاداري هيبقي ايهلو نفذوا تهدديهم وانا المفروض ارد بايه؟

أ/ سعيد موسى 19-10-2010 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومازن الغنيمى (المشاركة 2755858)

اليوم الثلاثاء الموافق 18/10 جاء الى معهدى منشور الخاص بالاعارة وهو عبارة عن 6صفحات بشروط الاعارة المهم ان اخر موعد لمن تنطبق عليه الشروط هو 15/12 /2010 لو تنطبق عليك الشروط اطلب المنشور وقدم اوراقك ومازال امامك متسع من الوقت

أ/ سعيد موسى 19-10-2010 11:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جينية البحر (المشاركة 2758222)
معلش باستاذ سعيد . كان ليا استفسار انا مدرسة لغة انجيلزية متعاقده وحصل عجز في ادارتنا فالاداره انتدبتنا انا وزميلتي مدرسه اساسية انتداب جزئي للمدرسة اللي بها عجز انا الاول وافقت بعد الحاح منهم لكن هي رفضت وبناءا عليه رفضت انا كمان عشان ماخدش الحصص الزيادة كلها . مع العلم انه في مدرسين لغة انجيلزية تابعين لادارتنا في مداراس تانية بيكملوا نصابهم رياضه دلوقتي هما بيهدوديني بانهم هيرفعوا فيا مذكره امتناع لوكيل الوزاره وبيقولولي انه كدا عقدي هيتفسخ . قبل كدا حصل عجز والحوا عليا وروحت دلوقتي راجعين تاني مع العلم انا مدرسة اعدادي ثانوي من بداية التعاقد والمدرسة الجديده دي ابتدائي . مش عارفه اعمل ايه كل محد يتكلم يقولي انت الاحدث وانت التعاقد حاسة بظلم كبير يعني عشان التعاقد ابقي انا الاستبن بتاعهم كل مره يعني كدا هابقي طول مدتي الوظيفية مهدده , المهم التصرف الاداري هيبقي ايهلو نفذوا تهدديهم وانا المفروض ارد بايه؟

معذرة فسخ العقد ليس بهذه السهولة بل على العكس موضوع فى منتهى الصعوبة ولكن ليس معنى كلامى انك ترفضى الانتداب لك نصاب من عدد الحصص عليك قبوله بصدر رحب حتى يبارك لك الله فى مالك اوصحتك او اولادك وهذا بالدنيا وماعليها

رشا العباسي 20-10-2010 02:46 PM

لو سمحت يا أ/سعيد عايزة اعرف هل يوجد اعادة قيد للطلاب المفصولين في الثانوية الازهرية هذا العام 2010/2011
من فضلك عايزة الرد ضروري جدا
وجزاك الله كل خير

سالم حسين 20-10-2010 06:30 PM

استاذ سعيد / السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..... كان فيه منشور من شيخ الازهر السابق رحمه الله برقم 397لسنة2009 , الخاص بنقل المعلمين كل حسب درجته المالية الى الوظيفة المعادلة حسب الكادر ايام صرف النسبة المالية له بمعنى الدرجة التالتة ينقل الى وظيفة معلم ومن بشغل الدرجة التانية ينقل الى وظيفة معلم اول وهكذا ....... اين هذا المنشور ؟ وما مصيره ؟ ولماذا تم صرف النسبة المالية للدرجة كما ينص الكادر ولم يتم التعديل في اسم الوظيفة وما يتبعه من امور مثل نصاب الحصص وغيره ام ان الكادر يطبق من الناحية المالية فقط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نرجو التوضيح بارك الله فيك ...........مع العلم انني خريج عام 1985 ومعين بالقرار 279في 13/3/1986باقدمية 1/1/1986 وانا الان مدرس اول اعدادي من 1/10/2006 لانني كنت في سفر ولم احصل على ترقيات من قبل ايام ما كانت الترقيات تتم بقفز ترقية اواكثر وفي اخر الامر اشترطوا ان تبدأ التر قية من مدرس اول اعدادي فخبرتي الوظيفية الان 25 سنة ومدرس اول اعدادي حسب الترقية القديمة ومعلم اول ا حسب الكادر وزملائي ودفعتي وكيل ثانوي ومنهم الموجه وشيخ معهد واحدث مني بمراحل اكثر من6سنوات ترقيته وكيل .......... اخبرني ما العمل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جزاك الله خيرا

أ/ سعيد موسى 20-10-2010 11:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رشا العباسي (المشاركة 2760703)
لو سمحت يا أ/سعيد عايزة اعرف هل يوجد اعادة قيد للطلاب المفصولين في الثانوية الازهرية هذا العام 2010/2011
من فضلك عايزة الرد ضروري جدا
وجزاك الله كل خير

نعم يوجد اعاده قيد

أ/ سعيد موسى 20-10-2010 11:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سالم حسين (المشاركة 2761125)
استاذ سعيد / السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..... كان فيه منشور من شيخ الازهر السابق رحمه الله برقم 397لسنة2009 , الخاص بنقل المعلمين كل حسب درجته المالية الى الوظيفة المعادلة حسب الكادر ايام صرف النسبة المالية له بمعنى الدرجة التالتة ينقل الى وظيفة معلم ومن بشغل الدرجة التانية ينقل الى وظيفة معلم اول وهكذا ....... اين هذا المنشور ؟ وما مصيره ؟ ولماذا تم صرف النسبة المالية للدرجة كما ينص الكادر ولم يتم التعديل في اسم الوظيفة وما يتبعه من امور مثل نصاب الحصص وغيره ام ان الكادر يطبق من الناحية المالية فقط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نرجو التوضيح بارك الله فيك ...........مع العلم انني خريج عام 1985 ومعين بالقرار 279في 13/3/1986باقدمية 1/1/1986 وانا الان مدرس اول اعدادي من 1/10/2006 لانني كنت في سفر ولم احصل على ترقيات من قبل ايام ما كانت الترقيات تتم بقفز ترقية اواكثر وفي اخر الامر اشترطوا ان تبدأ التر قية من مدرس اول اعدادي فخبرتي الوظيفية الان 25 سنة ومدرس اول اعدادي حسب الترقية القديمة ومعلم اول ا حسب الكادر وزملائي ودفعتي وكيل ثانوي ومنهم الموجه وشيخ معهد واحدث مني بمراحل اكثر من6سنوات ترقيته وكيل .......... اخبرني ما العمل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جزاك الله خيرا

حاليا فى المشيخه يتم عمل نظام للترقيات بما يتناسب مع الكادر والى ان تتضح الصورة عليك بالصبر لانه حاليا أى ترقية تتم تكون بدون قرار بل قائم بعمل ناظر او موجه

سالم حسين 21-10-2010 01:32 PM

اشكرك استاذ سعيد على الرد الهاديء والمريح بعض الشيء , جزاك الله كل خير ..

ام ياسين وآمر 21-10-2010 04:20 PM

سيدي الفاضل الاستاذ _ سعيد

بعد التحيه
ارجو المره دي ان ما ازعجش حضرتك بسؤالي

هو في اعاره للمتعاقدين؟

أ/ سعيد موسى 21-10-2010 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokokornoko (المشاركة 2763054)
سيدي الفاضل الاستاذ _ سعيد

بعد التحيه
ارجو المره دي ان ما ازعجش حضرتك بسؤالي

هو في اعاره للمتعاقدين؟

لقد اعتذرت سابقا على سوء الفهم اسإلى 100سؤال بدون أى ازعاج
المهم لايوجد اعارة للمتعاقدين
الاعارة تكون لصفوة المثبتين فما بالك للمتعاقدين

أ/ سعيد موسى 21-10-2010 09:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سالم حسين (المشاركة 2762657)
اشكرك استاذ سعيد على الرد الهاديء والمريح بعض الشيء , جزاك الله كل خير ..

لاشكر على واجب وان شاء الله يرجع لك حقك وتكون مع الموجهين

سالم حسين 21-10-2010 10:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 2764114)
لاشكر على واجب وان شاء الله يرجع لك حقك وتكون مع الموجهين

شكرا ايها الاخ العزيز المحترم ,وجزاك الله عنا خيرا ..

رشا العباسي 22-10-2010 01:43 AM

شكرا جزيلا يا أ/سعيد على رد حضرتك
انا اسفة جدا لو كنت ازعجت حضرتك بس لو سمحت عايزة اتأكد من معلومة ( ان اعادة القيد لطلاب الشهادة الثانوية الازهرية هذا العام هتكون صعبة جدا ولازم تتعمل في القاهرة وهتتكلف ألف جنيه وان قوانين التربية والتعليم هتطبق علينا )
لو سمحت اناعايزة اتأكد من صحة المعلومة دي علشان في ناس بتأكدهالي وانا عايزة اتأكد من مصدر موثوق فيه اوي
علشان انا خايفة من النتائج السيئة
ارجوك عايزة اعرف المعلومات الصحيحة الحقيقية اوي . اذا كنت حضرتك تعرف توصل لها
انا اسفة جدا لو كنت تعبت حضرتك معايا . ربنا يجازيك خير ويجعله في ميزان حسناتك .

أ/ سعيد موسى 22-10-2010 02:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رشا العباسي (المشاركة 2765077)
شكرا جزيلا يا أ/سعيد على رد حضرتك
انا اسفة جدا لو كنت ازعجت حضرتك بس لو سمحت عايزة اتأكد من معلومة ( ان اعادة القيد لطلاب الشهادة الثانوية الازهرية هذا العام هتكون صعبة جدا ولازم تتعمل في القاهرة وهتتكلف ألف جنيه وان قوانين التربية والتعليم هتطبق علينا )
لو سمحت اناعايزة اتأكد من صحة المعلومة دي علشان في ناس بتأكدهالي وانا عايزة اتأكد من مصدر موثوق فيه اوي
علشان انا خايفة من النتائج السيئة
ارجوك عايزة اعرف المعلومات الصحيحة الحقيقية اوي . اذا كنت حضرتك تعرف توصل لها
انا اسفة جدا لو كنت تعبت حضرتك معايا . ربنا يجازيك خير ويجعله في ميزان حسناتك .

مالسبب فى سؤالك اصلا !!! ولماذا تنتظرى اعاده القيد !!!!!
ممكن اوصل للمعلومه الصحيحه وان كان كل ماذكرتيه اعتقد اشاعات xاشاعات

mr_maro 22-10-2010 01:52 PM

لو سمحت لى سؤال
لو حصل والحوافز النموذجية رجعت المدارس
هل الحوافز بتنصرف بناءا على ان المدرس لازم يكمل كل نصابه
طيب لولازم اني اكمل نصبي اللي هو 24 حصة
لكن انا بشتغل 20 حصة .ومدرسة انجليزي يعني المعهد النموذجي قايم على شغلنا احنا اصلا..يبقي بكده هنحرم منالحافز؟؟ ويدوه لمدرسين العلوم ؟؟ اللى مكملين حصصهم بحصص الانشطة ؟؟ يعين يبقي واخد مثلا 10 حصص ومكمل كل نصابه بحصص انشطة؟
يترى ايه التصرف الصح دلوئتى؟؟
وهل من حقي اني اعمل حصص اسمها ريادة علشان اكمل الاربع حصص بس بتوع نصابي؟؟

رشا العباسي 22-10-2010 02:52 PM

استاذي الفاضل أ/سعيد
انا عندي حاجز نفسي وتعبانة اوي من حضوري في المعهد هذا العام علشان كده قررت اني مش هاحضر السنة دي
ولو اتفصلت هاعمل اعادة قيد قبل الامتحانات والمعلومة دي انا حصلت عليها من اخصائية في المعهد
انا خايفه اوي من النتائج السيئة لقراري بس مش قادرة اروح المعهد
يا ريت لو حضرتك قدرت توصل للمعلومة الصحيحة تخبرني بيها واكون شاكرة لافضال حضرتك جدا

نسمات هادئة 23-10-2010 06:44 PM

دكتور سعيد
عاوزه من حضرتك راي قانوني في مشكلة وهي
في بنت من البلد عندنا كانت في الصف الخامس الابتدائي الازهري امتحنت قبول للصف الاول الاعدادي الازهري علي انها ليست مقيدة بالازهر وقدمت بمعهد اعدادي في بلد اخر ثم قام رئيس التفتيش شخصيا باحضار ملفها من المعهد الذي قدمت به الي معهد بلدها الاصلي بدون خطاب تحويل وهيا الان بالصف الاول الاعدادي فما الموقف الذي اتخذه خاصة ان ابن اختي كان نفس الوضع ففقاموا بتنزيلة مرة ثانية للصف السادس الابتدائي او يتخذه ولي امره

sniper25 23-10-2010 06:53 PM

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووور

أ/ سعيد موسى 23-10-2010 10:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمات هادئة (المشاركة 2770196)
دكتور سعيد
عاوزه من حضرتك راي قانوني في مشكلة وهي
في بنت من البلد عندنا كانت في الصف الخامس الابتدائي الازهري امتحنت قبول للصف الاول الاعدادي الازهري علي انها ليست مقيدة بالازهر وقدمت بمعهد اعدادي في بلد اخر ثم قام رئيس التفتيش شخصيا باحضار ملفها من المعهد الذي قدمت به الي معهد بلدها الاصلي بدون خطاب تحويل وهيا الان بالصف الاول الاعدادي فما الموقف الذي اتخذه خاصة ان ابن اختي كان نفس الوضع ففقاموا بتنزيلة مرة ثانية للصف السادس الابتدائي او يتخذه ولي امره

معذرة لم افهم جيدا عموما جاوبى على هذه الاسئلة حتى استوعب الموضوع
كيف قامت الطالبه بالامتحان فى الصف الاول الاعدادى !!!!!!!
لماذا قدمت فى معهد اخر !!!!!
الطالبه فى الصف الخامس وابن اختك ماله بالموضوع !!!!
عروستتتتتتتتتى
الافضل اعاده الموضوع حتى استطيع الرد لاننى بصراحه لم افهم أى شىء

أ/ سعيد موسى 23-10-2010 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رشا العباسي (المشاركة 2766619)
استاذي الفاضل أ/سعيد
انا عندي حاجز نفسي وتعبانة اوي من حضوري في المعهد هذا العام علشان كده قررت اني مش هاحضر السنة دي
ولو اتفصلت هاعمل اعادة قيد قبل الامتحانات والمعلومة دي انا حصلت عليها من اخصائية في المعهد
انا خايفه اوي من النتائج السيئة لقراري بس مش قادرة اروح المعهد
يا ريت لو حضرتك قدرت توصل للمعلومة الصحيحة تخبرني بيها واكون شاكرة لافضال حضرتك جدا

سالت اكثر من زميل فى هذا الموضوع لو العام الماضى كانت الاجابه سهله اما هذا العام نظرا لتغيير شيخ الازهر فالجميع لايعرف الاجابه الصحيحه 100%
ولذلك ياابنتى الافضل الذهاب لمعهدك منعا للمشاكل وانتظرى حتى تقومى بكتابه الاستمارة وبعدها افعلى مايحلو لك

نسمات هادئة 23-10-2010 11:21 PM

يادكتور الطالبة امتحنت قبول للالتحاق بالصف الاول الاعدادي علي انها ليست مقيدة بالازهر باي صف علشان تتخطي سنة سته متدخلهاش وهذا الامتحان معروف بالازهر لمن يريد التحويل من التربية والتعليم للازهر اما هذه الطالبة فمقيدة بالصف السادس الابتدائي هذا العام وكذلك بالصف الاول الاعدادي
قدمت في معهد اخر حتي لايعلم احد بما فعلته لانها قدمت اقرار انها غير مقيدة باي صف بالازهر
ابن اختي نفس الوضع بس لما عرفوا رجعوه سنه سته اما هيا فلان لها واسطة فالتفتيش ابقي عليها

خميس حبيبة 23-10-2010 11:25 PM

ما أخبار الدرجات المالية الجديدة 2010 ااااااااالرجاء الرد

helmyalhadidy 23-10-2010 11:51 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحه انا اول مره اشترك معاكم فى هذه الاستفسارات
ولكن انا متابع الاسئله من الأخوه الأفاضل ومتابع الرد من حضرتك
والحمد لله من خبراتكم
بارك الله في امثالكم
ولكن عندى سؤال
انا خلصت الكادر والرخصه الدوليه وأخذت الافاده من المركز الخاص بمحافظتنا
ولكن مش عارف اعطيها لمين علشان أخد اجراء فى هذه العمليه
ولكم جزيل الشكر .

رشا العباسي 24-10-2010 04:55 PM

أ/ سعيد انا باشكر حضرتك جدا وربنا يجازيك خير ويجعله في ميزان حسناتك
شكرا جزيلا

أ/ سعيد موسى 24-10-2010 07:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمات هادئة (المشاركة 2771317)
يادكتور الطالبة امتحنت قبول للالتحاق بالصف الاول الاعدادي علي انها ليست مقيدة بالازهر باي صف علشان تتخطي سنة سته متدخلهاش وهذا الامتحان معروف بالازهر لمن يريد التحويل من التربية والتعليم للازهر اما هذه الطالبة فمقيدة بالصف السادس الابتدائي هذا العام وكذلك بالصف الاول الاعدادي
قدمت في معهد اخر حتي لايعلم احد بما فعلته لانها قدمت اقرار انها غير مقيدة باي صف بالازهر
ابن اختي نفس الوضع بس لما عرفوا رجعوه سنه سته اما هيا فلان لها واسطة فالتفتيش ابقي عليها

معذرة واحدة واحدة الطالبه كانت فى الصف الخامس الابتدائى الازهرى مظبوط ماشى ثم تقدمت لامتحان الصف الاول الاعدادى الازهرى على انها غير مقيدة بالازهر ماشى اين قيد الطالبه الاعوام السابقة هل فى التربية والتعليم !!!!! واضح من كلامك ان الطالبه كانت فى الازهر !!!! ماتقوليه ياابنتى غير منطقى لانه فى حاله التحويل من التربية والتعليم للازهر او العكس لابد من وجود بيان نجاح ويكون منذ دخول التلميذ للمدرسه حتى عام التحويل فاين بيان النجاح !!!! واين مايثبت الاعوام السابقه فى عمر الطالب !!!!! وخصوصا انك ذكرتى انها قدمت اقرار انها غير مقيدة بالازهر !!! وحتى لو حدث ماتقوليه عند امتحان الشهاده الاعداية او الثانوية سوف يتم اكتشاف ذلك وعندئذ يتم تحويل كل من قام بذلك للنيابه العامه وليست النيابه الادارية لانه تزوير رسمى
نروح لابن اختك هو كمان قدم طلب انه يمتحن اولى اعدادى ورجعوه الصف السادس من الذى قام بذلك الشئون القانونية ام مدير التعليم ام رئيس المنطقه ؟؟؟؟؟
معذرة هذا اغرب سؤال مر على فى خدمه 21عام بس ارجوا توضيح نقطه اين كان التلميذ فى الاعوام السابقة اذا كان غير مقيد بالازهر وهو مقيد بالازهر واين بيان نجاح الصف السادس وهو لم يدخل الصف السادس لابد من وجوده فى ملف التلميذ سواء محول من تربية وتعليم ام ازهر مع ملاحظة ان العام الدراسى 2009/2010 تم منع التحويل فى الصف الاول الاعدادى والثانوى
معذرة لاتوجد لدى اجابه لسؤالك مع ملاحظة اننى فهمت ذلك من المرة الاولى ولكن نظرا لان عقلى لم يستوعبه جيدا لذلك طلبت اعاده السؤال

أ/ سعيد موسى 24-10-2010 07:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helmyalhadidy (المشاركة 2771441)
بصراحه انا اول مره اشترك معاكم فى هذه الاستفسارات
ولكن انا متابع الاسئله من الأخوه الأفاضل ومتابع الرد من حضرتك
والحمد لله من خبراتكم
بارك الله في امثالكم
ولكن عندى سؤال
انا خلصت الكادر والرخصه الدوليه وأخذت الافاده من المركز الخاص بمحافظتنا
ولكن مش عارف اعطيها لمين علشان أخد اجراء فى هذه العمليه
ولكم جزيل الشكر .

سلم افادم لشئون العاملين فى معهدك واخرى الى منطقتك

أ/ سعيد موسى 24-10-2010 07:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خميس حبيبة (المشاركة 2771336)
ما أخبار الدرجات المالية الجديدة 2010 ااااااااالرجاء الرد

جاءت الى معهدى الدرجات الفنية للكتبة اما التخصصية للمدرسين فهناك عدده اقاويل مابين انتهت وسوف تصل للمعاهد فى خلال اسبوع وبين الوزير قام بالغائها ومازالت قيد الدراسة لحصول المدرسين على الكادر الاجابه السليمه الله اعلم

نسمات هادئة 24-10-2010 08:17 PM

يادكتور بيقدموا قبول لامتحان القبول بالصف الاول الاعدادي علي انهم ليسوا مقيدين بالازهر او التربية والتعليم مطلقا وهذا معروف في مسابقات القبول

مستر خالد غباشى 24-10-2010 08:27 PM

دكتور سعيد واللك كم انا سعيد بموضوعك هذا

أ/ سعيد موسى 24-10-2010 09:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمات هادئة (المشاركة 2773372)
يادكتور بيقدموا قبول لامتحان القبول بالصف الاول الاعدادي علي انهم ليسوا مقيدين بالازهر او التربية والتعليم مطلقا وهذا معروف في مسابقات القبول

أى مسابقه هذه التى تتحدثين عنها تلميذ او طالب او شخص سمى كما تشاءين نائم فى بيته 15 سنه ثم يذهب للتقدم للصف الاول الاعدادى واقبله !!!!!! وكمان تذكرى انه معروف فى مسابقات القبول !!!! هذا ممكن يحدث للوافدين فقط اما المصريين ياإبنتى فهذا عجب العجاب اول مره اسمع عنه
مارايك ان تكون هذه المسايقه للجامعه ونريح انفسنا ونتقدم لهذه المسابقة
ايه رايك انا اعرف طالب فى الصف الرابع الابتدائى ووالده موجه فى القطاع هذا الطالب فاشل ورسب اكثر من مرة لو كان ماتقوليه صحيح يتقدم لهذه المسابقة وكأنه لم يرسب هل يستوى هذا مع طالب مجتهد
عموما انا شخصيا اول مرة اسمع عن هذه المسابقة العجيبه

أ/ سعيد موسى 24-10-2010 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر خالد غباشى (المشاركة 2773423)
دكتور سعيد واللك كم انا سعيد بموضوعك هذا

بارك الله فيك مستر خالد واذا كنت سعيدا بهذا الموضوع فسعادتى ليس لها حدود بمشاركتك

ام رهف 24-10-2010 09:56 PM

الاستاذ سعيد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دي اول مشاركة لى في هذه الصفحة واسمح لي بداية ان احييك عليها واستشارتي هي اني مثل الالاف من المدرسين الان المتعاقدين واستشارتي واضحة واتمنى ان الاجابة عليها تكون على نفس الدرجة من الوضوح وهي (هل في تثبيت لمتعاقدي الازهر وهل هناك ضوابط لذلك؟)على فكرة مستقبل حياتي متوقف على الاجابة فارجو ان تتكرم بالرد علي

نسمات هادئة 24-10-2010 11:15 PM

اسفه علي الازعاج يادكتور ومتشكرة جدا علي تعبك معايا

أ/ سعيد موسى 24-10-2010 11:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمات هادئة (المشاركة 2774225)
اسفه علي الازعاج يادكتور ومتشكرة جدا علي تعبك معايا

ياابنتى لاتعتذرى موضوعك حاجه من اثنين اما توجد حلقه مفقوده لااستوعبها او ماسمعته عن عجائب تحدث فى الاقاليم ولكن صدقينى القاهرة لايوجد بها مثل هذا
وانتى تعلمى جيدا معزتك عندى وانا تحت امرك فى اى سؤال

أ/ سعيد موسى 24-10-2010 11:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف (المشاركة 2773867)
الاستاذ سعيد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دي اول مشاركة لى في هذه الصفحة واسمح لي بداية ان احييك عليها واستشارتي هي اني مثل الالاف من المدرسين الان المتعاقدين واستشارتي واضحة واتمنى ان الاجابة عليها تكون على نفس الدرجة من الوضوح وهي (هل في تثبيت لمتعاقدي الازهر وهل هناك ضوابط لذلك؟)على فكرة مستقبل حياتي متوقف على الاجابة فارجو ان تتكرم بالرد علي

كنت اتمنى ان اجيبك اجابه واضحه لالبس فيها ولكن ردود جميع المسئولين الذى بيدهم الامر متناقضه
ومن هنا لن تجدى الاجابة الشافية على سؤالك وان كانت المؤشرات توضح انه الان بصدد تنفيذ عقود
بها كل مميزات المثبتين من اجازات بدون مرتب الى .........الخ

سالم حسين 25-10-2010 12:03 AM

استاذ سعيد اولا لسيادتك خالص تحياتي , ثانيا : بالنسبة للاخت السائلة عن مسابقة قبول الاعدادي اما ان يكون المتقدم حاصل على ابتدائية فهو يختبر فى القرآن فقط وان لم يكن حاصل على ابتدائية يشترط فيه السن اكبر من 11سنة ويقدم طلبا لشيخ المعهد بدخول المسابقة +الاوراق المطلوبة شهادة الميلاد وصور شخصية والحاجات الادارية المطلوبة واقرار انه غير مقيدبمراحل التعليم الازهري وهذا معمول به عندنا واعتقد انه في كل المناطق ,ولنفرض ان طالبا كان مع اهله بالخارج او كان متسربا من التعليم الابتدائي ووصل عمره 12سنة مثلا واراد الالتحاق بالازهر ماذا يفعل ؟ غير ان يقدم شهادة الميلاد واقرار انه غير مقيد بالتعليم الابتدائي الازهري وقبل وبعد كل ذلك الالاعيب كثيرة والمتلاعبون ما اكثرهم .........

رشا رشا 2 25-10-2010 05:53 AM

سؤال

استاذ سعيد انا متعاقدة من سنة 2008 والي الان بقبض 318 وعمالين يتكلموا في المحافظات التانية ان القبض 360 وحاجات كدة هل القبض مش المفروض يكون زي بعضه ولا اية وبعدين انا حولت من معهدي نقل يعني من حوال 9 شهور ومش عارفة انقل مرتبي اية اللي المفروض اعمله وشكرا

أ/ سعيد موسى 25-10-2010 09:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سالم حسين (المشاركة 2774364)
استاذ سعيد اولا لسيادتك خالص تحياتي , ثانيا : بالنسبة للاخت السائلة عن مسابقة قبول الاعدادي اما ان يكون المتقدم حاصل على ابتدائية فهو يختبر فى القرآن فقط وان لم يكن حاصل على ابتدائية يشترط فيه السن اكبر من 11سنة ويقدم طلبا لشيخ المعهد بدخول المسابقة +الاوراق المطلوبة شهادة الميلاد وصور شخصية والحاجات الادارية المطلوبة واقرار انه غير مقيدبمراحل التعليم الازهري وهذا معمول به عندنا واعتقد انه في كل المناطق ,ولنفرض ان طالبا كان مع اهله بالخارج او كان متسربا من التعليم الابتدائي ووصل عمره 12سنة مثلا واراد الالتحاق بالازهر ماذا يفعل ؟ غير ان يقدم شهادة الميلاد واقرار انه غير مقيد بالتعليم الابتدائي الازهري وقبل وبعد كل ذلك الالاعيب كثيرة والمتلاعبون ما اكثرهم .........

زميلى العزيز بصراحه لم اسمع عن هذه المسايقة واذا افترضنا ان هناك طالب كان مع اهله بالخارج وهذا حدث مع قريب لى ورجع اهله واستقروا بمصر الطالب كان فى مدرسه واحضر الشهاده مختومه من السفارة المصرية وتم اعتماد الشهاده من الخارجية المصريه هنا وتم قبول الطالب اما تلميذ تسرب من التعليم ووصل عمره 12 عام يتجمل اهله وزره بدليل من شروط القبول فى الصف الاول الابتدائى ان لايتجاوز سن التلميذ 9سنوات يعنى لو حضر تلميذ اكثر من 9 سنوات لايمكن اقبله فكيف اقبل 12 عام عموما اكيد ماذكرته صحيح ولكن انا شخصيا لاعلم لى بهذه المسابقة

Tornadoo1970 26-10-2010 01:40 PM

استاذى/ سعيد
بعد التحية
بعد ان عانيت الامرين من اجل الندب من التربية و التعليم الى الازهر و كنت استشير حضرتك فيما افعله
و تم الندب الى منطقة ............. الازهرية
و لكن فى ........... تسمع و ترى حكايات الف ليلة و ليلة
لا مجال للكفاءة و الخبرة
ندمت على الندب الى منطقة .....................
و لكنى متمسك بالازهر
و اريد تغيير الندب الى منطقة الدقهلية حيث انها من اكثر المناطق انضباطا و التزاما و عدلا
حيث اننى منتدب لقطاع المعاهد و ليس لمنطقة .............. الازهرية
فهل يتم ذلك الان ام فى منتصف العام
استاذى سعيد اقسم بالله اعشق مهنتى
واراعى الله فيها
و لكن فى المنطقة التى اعمل بها سأكون مجرد حطام مدرس
و سأنسى مهنتى
وأريد ان أحافظ على نفسى و على مستواى
أرجو عدم ذكر اسم المنطقة التى اعمل بها
و لكم احترامى وتقديرى لشخصكم الجميل

رشا رشا 2 26-10-2010 04:43 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة استاذ سعيد انا متعاقدة من سنة 2008 والي الان بقبض 318 وعمالين يتكلموا في المحافظات التانية ان القبض 360 وحاجات كدة هل القبض مش المفروض يكون زي بعضه ولا اية وبعدين انا حولت من معهدي نقل يعني من حوال 9 شهور ومش عارفة انقل مرتبي اية اللي المفروض اعمله وشكرا

Abou_ahmed92 26-10-2010 08:17 PM

الأخ الفاضل والزميل العزيز الأستاذ سعيد تحية طيبة مباركة من عند الله وكل عام وأنت بخير
لى سؤال يلح علىّ ولا أجد له إجابة فأرجو منك إن كنت تعرف الرد وإن لم تعرف فأرجو منك أن تسأل عن هذا الموضوع المهم جدا جدا
لنا زميل يعمل معنا وهو عضو فى المجلس المحلى لقريته ويأخذ يوما كل أسبوع للجلسات مع العلم أنها لا تفعل وهو بجانب ذلك اليوم يأخذ ما يحلو له من الأيام كل أسبوع وكثيرا ما يأخذ فى الأسبوع أربعة أيام و شيخ المعهد يقوم بدوره بتغييبه مما يضيع حق الطالب الذى من أجله يقبض مرتبه فيقوم ذلك المدرس بإحضار خطابات معتمده من الحزب الوطنى بجلسات طارئة وهذا عرض مستمر وبناء على ذلك قام شيخ المعهد بإرسال مذكرة إلى مدير المنطقة الذى حولها إلى مدير شئون العاملين والذى أفاد بأن العضو طالما يحضر خطابا رسميا فلا شىء يضر لكنه نسى حساب الله على ضياع حق الطلاب لذا أرجو منك أخى الكريم البحث الجدى لهذا الأمر وأنا أتابعك على هذا الموقع .لأنه أكيد يوجد حل لمثل هذا العبث بمستقبل الطلاب وأكيد شيخ الأزهر والسادة المسئولين وقيادات الأزهر لا تعلم شيئا عن مثل هذا العبث فإما أن يتفرغ العضو للعمل الذى يتقاضى من أجله مرتبه وإماأإن يتفرغ للعمل الاجتماعى .

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:15 PM.