بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=168)
-   -   قسم خاص بالاستفسارات عن الكلية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=78633)

a.hassan 12-08-2012 04:33 PM

طيب اانا كنت عاوز اعرف ادخل ايه بالظبط انا قدمت فنادق عشان بصراحة حاببها وحاسس ان هيبقى فيها مجال شغل اكتر وكمان مش بتتاثر اوى بالسياحة دلوقتى وكمان الدكتور قالى انو ملزم انو يشغل الدفعه اللى عنده كلها وكمان شركة امريكانا شغاله مع الكلية !!!!
ف مش عارف انا تفكيرى كده صح وله ؟؟؟؟ ياريت الرد وشكـــرا

Ahmed Asko 12-08-2012 07:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.hassan (المشاركة 4745639)
طيب اانا كنت عاوز اعرف ادخل ايه بالظبط انا قدمت فنادق عشان بصراحة حاببها وحاسس ان هيبقى فيها مجال شغل اكتر وكمان مش بتتاثر اوى بالسياحة دلوقتى وكمان الدكتور قالى انو ملزم انو يشغل الدفعه اللى عنده كلها وكمان شركة امريكانا شغاله مع الكلية !!!!

ادخل الى انت حبه بس لازم تعرف ان فنادق هيبقى فيها مواد مطبخ لازم تاخدها كل سنة بس شغلها موجود للشباب

ايمان هارون 13-08-2012 02:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.hassan (المشاركة 4745639)

ع فكرة مجالها واسعة والدكتور عنده حق الدفعة الى لسة متخرجة هتشتغللان بكل بساطة الناس لو بتطلت تسافر وتعمل سياحة مش هتبطل تاكل ;) ودى خودها من الناس الى قبلك ولو على امريكانا ممكن بعد ام تخلص تعمل ورق وتسافر تشتغل ف اى بلد عربى ف مطاعم امريكانا مدير مساعد بمرتبات تمام اوى وغير شغلك ف مصر انما فنادق للبنات متعب ف الافضل ليهم سياحة عشان كدة انتة تمام

ايمان هارون 13-08-2012 02:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4745189)
انا عندى سؤال ياريت لو حد ممكن يفدنى - هو ممكن اى حد خريج ثانوية عامة السنة الى فاتت يقدم عشان يمتحن قدرات عموما اى كلية ولا لا

اهااااااااااااااااا ينفع

maysoon 2 13-08-2012 01:18 PM

انا جايبه 68.2 ادبى
بس مجموع الانجليزى 32 قالولى ممكن تدخلى انتساب بتقبل اقل من 35
هو ممكن اروح اقدم قدرات بردوا ولا انتساب مفيهاش قدرات ولو فى ممكن الحق اقدم ولا لا

ايمان هارون 13-08-2012 05:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maysoon 2 (المشاركة 4747907)
انا جايبه 68.2 ادبى
بس مجموع الانجليزى 32 قالولى ممكن تدخلى انتساب بتقبل اقل من 35
هو ممكن اروح اقدم قدرات بردوا ولا انتساب مفيهاش قدرات ولو فى ممكن الحق اقدم ولا لا

اها الانتساب من غير قدرات وممكن متقدميش انتساب تقدمى على منحة امريكانا ;):friendsxs3:

maysoon 2 14-08-2012 01:47 AM

ايه ده بجد يعنى مقدمش قدرات ولما ينزل التنسيق اقدم عادى انتساب وممكن ادخلها من غير قدرات ؟؟؟

ايمان هارون 14-08-2012 04:27 AM

بم انك معملتيش القدرات ف خلاص ملهاش لازمة تتعبى نفسك هو انزلى قدمى عليها انتساب انا افتكر ان الى ملحقش يعمل قدرات والانجليزى بتاعه كان تمام دخلها مفتوح السنة الى فااتت الى هو بيعادل انتساب السنة دى عشان كدة انا بقولك متعمليش اصلا هى قفلت القدرات لو مقفلتش روحى اسالى ف شؤون الطلبةاعملها ولة لا عشان تتاكدى دة بردة مستقبلك

ديينا مجدي 15-08-2012 06:09 AM

يا ايمان من فضلك انا جاتلي سياحه وفنادق وقبالت فيها بس انا كنت كاتبه في الورقه ساعة الانترفيو قسم سياحه كده انا دخلت قسم سياحه ولا لسه التخصص من اول سنه او بشروط معينه

ايمان هارون 15-08-2012 06:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ديينا مجدي (المشاركة 4752715)
يا ايمان من فضلك انا جاتلي سياحه وفنادق وقبالت فيها بس انا كنت كاتبه في الورقه ساعة الانترفيو قسم سياحه كده انا دخلت قسم سياحه ولا لسه التخصص من اول سنه او بشروط معينه

لو عاوزة قسم سياحة يبقا هتخوشى سياحة مش عاوزة وانتى بتقدمى بتقوليلها انا عاوزة اخوش قسم فنادق ارشاد اى قسم موضوع الاختيار دة بيبقا وانتى بتقدمى ومفيش اى شرروط :d والتخصص من اول سنة ومن غير شروط يعنى انتى بتختارى بمزاجك

Ahmed Asko 16-08-2012 05:03 AM

إيمان صحيح كنت عاوز استفسر فى الكلية انا سمعت ان فى غياب وحضور وأعمال سنة الكلام ده صح

ايمان هارون 16-08-2012 05:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Asko (المشاركة 4755709)
إيمان صحيح كنت عاوز استفسر فى الكلية انا سمعت ان فى غياب وحضور وأعمال سنة الكلام ده صح

ايوووووووون ودة الى جابنى ورا وناس كتير سقطت بسبب اعمال السنة دى يعنى لو عندك مادة ب 50 ليك 15 درجة اعمال سنة ولو ب 100 ليك 30 درجة اعمال سنة :bosyht9:لازم الحضور للاسف معندناش سكاشن كتير والمعيد ال بيشرح لا اغلبيه المحاضرات او كلها بم انك سنة اولة هيشرحها الدكاترة :mad:

kpatsho 16-08-2012 11:24 AM

السلام عليكم أنا عضو جديد معاكو
مخلص معهد فني سياحة وفنادق وجايب تقدير يخليني أكمل كلية
سحبت ملفي من المعهد ادولي كود تنسيق ورقم سري روحت لمكان التنسيق قالولي التنسيق على النت
الويب سايت بتاع التنسيق مفيهوش اي حاجة تخصنا
ومش عارف ايه النظام ولا اقدم كلية ازاي
ياريت لو حد عارف يفيدني أكون شاكر ليه
ياريت حد يرد عليا واسف اني طولت وشكرا

ايمان هارون 16-08-2012 11:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kpatsho (المشاركة 4756174)
السلام عليكم أنا عضو جديد معاكو
مخلص معهد فني سياحة وفنادق وجايب تقدير يخليني أكمل كلية
سحبت ملفي من المعهد ادولي كود تنسيق ورقم سري روحت لمكان التنسيق قالولي التنسيق على النت
الويب سايت بتاع التنسيق مفيهوش اي حاجة تخصنا
ومش عارف ايه النظام ولا اقدم كلية ازاي
ياريت لو حد عارف يفيدني أكون شاكر ليه
ياريت حد يرد عليا واسف اني طولت وشكرا

المهم انتة عملت القدرات ونجحت فيها ولة لسة وعموما الكود والرقم السرى بدخلهم ف موقع التنسيق وخوش على موقع التنسيق من الانترنت اكسبلور عشان يفتح معاك ولو الموقع فضل كدة على طول مش بيفتح انزل اى سيبر والى ف السيبر هيعرف يتصرف مع الموقع ويخليه يفتح هو يقدر يفتحه انا حولت بامانة مرديش www.tansik.egypt.gov.eg والموقع اهوة تانى
:) ربنا معاك بس انتة اول ام بتفتح موقع التنسيق بتلاقى رغبات الفنى ادخل عليه ودخل رقمك وسجل رغباتك وباذن الله تجيلك الكلية

omar afifi 19 16-08-2012 02:02 PM

يجماعة اة حكاية سياحة انتساب دى وهى بتحتاج قدرات ولا لأ ياريت الرد وشكرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:21 PM.