بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=168)
-   -   كل ما تحب ان تعرفه عن ((كلية السياحة والفنادق)) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=78506)

manosh pink 30-07-2012 04:56 AM

طيب بلييييييييز ممكن حد يفدني .. انا عايزة احول من أداب القاهرة لسياحة وفنادق حلوان ومجموعي 90 %
انا قلقانة انه مينفعش عشان انا معملتش الاختبار بتاع الكلية داااا

mohamedreda11 30-07-2012 06:11 AM

انا عندي استفسار عن حاجة غريبة شوية
طالعلي في التنسيق جنب كليات السياحة والفنادق يجب عليك اجتياز اختبار القدرات
هو ده معناه ان انا ما نجحتش في امتحان القدرات ولا ايه؟ ولا في امتحان تاني لازم امتحنه حتى لو نجحت؟

Ahmed Asko 30-07-2012 06:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedreda11 (المشاركة 4700151)
هو ده معناه ان انا ما نجحتش في امتحان القدرات ولا ايه؟ ولا في امتحان تاني لازم امتحنه حتى لو نجحت؟

لا لا عادى

ايمان هارون 30-07-2012 03:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manosh pink (المشاركة 4699968)
طيب بلييييييييز ممكن حد يفدني .. انا عايزة احول من أداب القاهرة لسياحة وفنادق حلوان ومجموعي 90 %
انا قلقانة انه مينفعش عشان انا معملتش الاختبار بتاع الكلية داااا

روحى اسالى ف الكلية القدرات مفتوحة ولة لسة وياترى هيفتحوها امتى لانك مش هينفح تحولى لو معملتيش القدرات للاسف ولازم مجموعك ف الانجليزي يكون 35 واللغة التانية بردة35 من 50 مش اقل من كدة روحى اسألى بقا موووووووووفقة

ايمان هارون 30-07-2012 03:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedreda11 (المشاركة 4700151)

دة معناه انك لازم تكون عملت القدرات وانتة عملتها فخلاص دة بيتكتب مع الكليات الى الى ليها قدرات بس :bosyht9:عادى يعنى مش فى امتحانات تانية

mohamed ahmed58 30-07-2012 07:44 PM

انا عاوز حد يقولى يا جماعة هى سياحة وفنادق السنة ديت خدت من كام واختبار القدرات دة قبل ولا بعد التنسيق وبالنسبة لى انا جايب87.6 هخشها ولا لا اى حد يرد عليا وشكرا

ايمان هارون 31-07-2012 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ahmed58 (المشاركة 4702434)
انا عاوز حد يقولى يا جماعة هى سياحة وفنادق السنة ديت خدت من كام واختبار القدرات دة قبل ولا بعد التنسيق وبالنسبة لى انا جايب87.6 هخشها ولا لا اى حد يرد عليا وشكرا

اه تخوشها مجموعك حلو المهم انك تكون ججايب 35 من 50 ف الانجليزى واللغة والتانية مش اقل من كدة وتكون عمل القدرات وبتبقا قبل التنسيق ولو انتة معملتهاش روح اسال عنها ف الكلية فاتحة ولة لا لانك لو معملتهاش مش هتعرف تخوش الكلية ابدا

boskaa 01-08-2012 01:19 AM

لو سمحت هى سياحه وفنادق اللى فى جامعه حلون دى فين !؟

ايمان هارون 01-08-2012 03:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskaa (المشاركة 4707889)
لو سمحت هى سياحه وفنادق اللى فى جامعه حلون دى فين !؟

ف المنيل عند المسرح العائم او لو انتة من ناحية التحرير ممكن تتمشا على الكورنيش وتيجى عند فندق جراند حياة وتسال هيشورو ليك على الكلية هى تحت الفندق

omar afifi 19 08-08-2012 05:33 PM

يجماعة حد هنا سياحة وفنادق اسكنددرية عشان انا جاتلى كلية تجارة وكنت معرفش ان قدرات سياحة و فنادق امتحان القدرات بتاعها قبل ما تقبل لو حد عارف ممكن يفتحوا باب القدرات تانى ولا لا اريت الرد بسرعة

ايمان هارون 08-08-2012 06:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4733471)
يجماعة حد هنا سياحة وفنادق اسكنددرية عشان انا جاتلى كلية تجارة وكنت معرفش ان قدرات سياحة و فنادق امتحان القدرات بتاعها قبل ما تقبل لو حد عارف ممكن يفتحوا باب القدرات تانى ولا لا اريت الرد بسرعة

على فكرة قدرات سياحة وفنادق اسكندرية بردة مفتوحة ف واحدة هنا راحت امبارح امتحانتها روح امتحانها قبل ام يقفلوها بقا ربنا معاك

omar afifi 19 09-08-2012 12:38 PM

يجماعة انا رحت الكلية قالى يوم السبت والاحد القدرات وانا معنديش اي فكرة عن المتحان ياريت ممكن حد هوه عبارة عن اية عشان يبقى عندى فكرة وشكرا

ايمان هارون 09-08-2012 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4736048)
يجماعة انا رحت الكلية قالى يوم السبت والاحد القدرات وانا معنديش اي فكرة عن المتحان ياريت ممكن حد هوه عبارة عن اية عشان يبقى عندى فكرة وشكرا

عبارة عن انك بتتسالى شوية اسالة صغيرة كدة واهمها عرف نفسك بالانجليزي يعنى اسك وسنك وكدة هيقولك عاوز قسم اية ولية قولى مثلا ارشاد عاوز ابقا مرشد وكل دة انجليزي سواءالاجاية او السؤال وبعد كدة هتتسال تعرف اية من المزارات وكدة وقول اى مزار ولو قالك زورتة قول لا عشان هيسالك عن المكان ودور ف المواضيع الى قبل كدة انا جوبت السؤال دة كتير وبجد مش قادرة اكتب من اول وجديد:(

Alaa Othman 10-08-2012 06:52 AM

أنا علاء من اسيوط وجايب مجمع 278.5 في الانجليش والالماني جايب 45/50 49/50 أنا أقرب جامعة ليا جامعة المنيا
أنا عايز أعرف إذا كان ينفع ادخلها ولا لأ ؟

توشكى الرومانسى 20-09-2012 02:10 PM

انا قدمت يوم الاحد فى معهد الفراعنه العالى للسياحه والفنادق فى الجيزه الهرم المريوطيه طريق سقارى السياحى وانا ثانوى ازهر وجايب 55.5 / وقلولى الاسبوع الجاى هتشوف هتقبل ولا لا عايز اعرف انا هقبل ولا لا وايه المطلوب منى لو قبلت فى المعهد يعنى الاختبارات وكده ارجو الرد شكرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:23 PM.