بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المراجعات كيمياء 3ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1024)
-   -   للرد على اى سؤال او استفسار هنا فقط (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149908)

radwaa mahmoud 02-02-2006 12:50 PM

السلام عليكم

شكرا جدا يا استاذى الفاضل جمعه

على سرعه ردك على السؤال

طالبتك : رضــــــــوى

gomaa 02-02-2006 12:58 PM

العفو يا رضوى
وأشكر الأستاذ /محمد على متابعته ومساعدته وجعل الله ذلك فى ميزان حسناته وأنا سعيد جدا" بوجوده معنا

أ/ محمد 02-02-2006 10:34 PM

اقتباس:

Originally posted by gomaa@Feb 2 2006, 01:58 PM
العفو يا رضوى
وأشكر الأستاذ /محمد على متابعته ومساعدته وجعل الله ذلك فى ميزان حسناته وأنا سعيد جدا" بوجوده معنا
[snapback]72046[/snapback]

كعادته دائما سباق فى فعل الخير بارك الله فيه وأثقل به ميزان حسناته الأستاذ جمعة

معذرة أختنا رضوى أحيانا الوقت لم يسعنى لرؤية كل الموضوعات بشكل سريع الحمد لله الأستاذ جمعة قام بالواجب وعلى العموم
أكيد إنت تعرفى أن للملح شقين أحدهما حمضى والآخر قاعدى والغلبة للشق الأقوى
فكربونات الصوديوم مثلا ناتجة من تعادل حمض ضعيف وهو حمض الكربونيك مع قلوى قوى وهو هيدروكسيد الصوديوم لذلك محلول ملح كربونات الصوديوم يزرق ورقة عباد الشمس الحمراء ولا غير ذلك

أ/ محمد 02-02-2006 10:52 PM

اقتباس:

Originally posted by gomaa@Feb 2 2006, 01:58 PM
العفو يا رضوى
[snapback]72046[/snapback]

بل الشكر الحقيقى للأستاذ الفاضل جمعة وسعادتى أكثر بمشاركتى معكم ومزيد من التعرف عليكم

أ/ محمد 02-02-2006 10:57 PM

اقتباس:

Originally posted by radwaa mahmoud@Feb 2 2006, 01:13 PM
السلام عليكم

شكرا يا استاذى الفاضل

طالبتك رضوى
[snapback]72039[/snapback]

العفو يارضوى ضعى سؤالك وكل ماتحتاجين وأنا والأستاذ جمعة فى تعاون على البر والتقوى إن شاء الله
وربنا يجعلة بفائدة على شبابنا

radwaa mahmoud 03-02-2006 07:41 PM

السلام عليكم

شكرا جدا يا استاذى الفاضل

وان شاء الله اكون عند حسن ظنكم

واطلع دكتورة باذن الله

على فكرة انا بجب اذاكر المواد العلميه لوحدى لانى بموت فيها وفى اسئله كتير مش بعرفها ولكن بحاول لغايت لما اعرف احلها لوحدى وربنا بيعنى

radwaa mahmoud 03-02-2006 07:43 PM

السلام عليكم

انا حليت النماذج لغايه الباب الثامن لسه الكمياء العضويه

والمناذج اسئلتها حلوة كتير وفيها فكرة حلوة احب ان كل الاصدقاء الثانوى يحلوها كويس

وربنا يعنى ويعنهم

gomaa 03-02-2006 08:49 PM

طيب يا رضوى ممكن تعمل حاجه لزميلك ربنا يكرمك عليها تحاولى تصورى النماذج الخاصه بمادة الكيمياء بالسكنر وتضعها هنا
بحيث كل الطلبه يستفادوا اللى بيدخلوا هنا . ولا تنسى أن هذه النماذج لا تصل إلا فى شهر 4 أو 5 لمدارس الأرياف

أ/ محمد 04-02-2006 01:22 AM

اقتباس:

Originally posted by radwaa mahmoud@Feb 3 2006, 08:41 PM
السلام عليكم

شكرا جدا يا استاذى الفاضل

وان شاء الله اكون عند حسن ظنكم

واطلع دكتورة باذن الله

على فكرة انا بجب اذاكر المواد العلميه لوحدى لانى بموت فيها وفى اسئله كتير مش بعرفها ولكن بحاول لغايت لما اعرف احلها لوحدى وربنا بيعنى
[snapback]72511[/snapback]

الله الله . مهم جدا يارضوى البصمة الشخصية فى المادة العلمية وكلما ازدادت المعاناه كلما ازداد ثبات المعلومة وازداد تبعا لذلك الرصيد المعرفى التراكمى كان الله فى عونك ورعاك وعلى طريق العلم سددخطاك

radwaa mahmoud 04-02-2006 12:24 PM

اقتباس:

Originally posted by gomaa@Feb 3 2006, 09:49 PM
طيب يا رضوى ممكن تعمل حاجه لزميلك ربنا يكرمك عليها تحاولى تصورى النماذج الخاصه بمادة الكيمياء بالسكنر وتضعها هنا
بحيث كل الطلبه يستفادوا اللى بيدخلوا هنا . ولا تنسى أن هذه النماذج لا تصل إلا فى شهر 4 أو 5 لمدارس الأرياف
[snapback]72525[/snapback]

استاذى الفاضل والله العظيم انا موجود عندى جهاز بيدخل الصور فقط ولكن الكتابات مش بتطلع واضحه خالص والله كان نفسى .

طالبتك رضــــــــوى

والسلام عليكم

radwaa mahmoud 04-02-2006 12:26 PM

السلام عليكم

وللعلم انا برده النماذج لم يتم تسلمها فى المدارس ولكن ولدتى احضرتها لى .

طالبتك رضـــــوى

gomaa 05-02-2006 12:58 AM

أنت عملت اللى عليك ومفيش بأيدك حاجه وأشكرك جزيلا"

radwaa mahmoud 07-02-2006 01:55 PM

السلام عليكم

كربونات الصوديوم ازاى تؤثر على عباد الشمس تاثير قلوى وفى نفس الوقت يعد تاثيره متعادل

ازاى ممكن التوضيح يا استاذى الفاضل.او انها معلومه خطا

gomaa 07-02-2006 04:54 PM

قلوى على ورقة عباد الشمس الحمراء لأنها تحولها للون الأزرق ومتعادلة التأثير على ورقة عباد الشمس الزرقاء ربما يقصد أنها لا تؤثرعليها فقط لأن لون الورقه طبيعى أزرق
أما تأثيرها على كل المواد قلوى والسبب طبعا" أنت عارفه

أ/ محمد 07-02-2006 10:16 PM

اقتباس:

Originally posted by radwaa mahmoud@Feb 7 2006, 02:55 PM
السلام عليكم

كربونات الصوديوم ازاى تؤثر على عباد الشمس تاثير قلوى وفى نفس الوقت يعد تاثيره متعادل

ازاى ممكن التوضيح يا استاذى الفاضل.او انها معلومه خطا
[snapback]74258[/snapback]

أما تأثيرها على كل المواد قلوى والسبب طبعا" أنت عارفه
هكذا أبدأ تعليقى بما انتهى إليه الأستاذ الفاضل جمعة بارك الله فيه وإن كنت أود أن أأكد أن محلول كربونات الصوديوم دائما قلوى التأثير على عباد الشمس وإن كان لا يظهر هذا الأثر إلا على الورقة الحمراء ولا يعنى عدم تأثيره على الورقة الزرقاء أنه متعادل حيث أن المحلول المتعادل لا يؤثر على ورقتى عباد الشمس الحمراء والزرقاء معا...

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:39 AM.