بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   اى استفسار بخصوص كليه ألسن هنجاوبك عليه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=353866)

haytham 007 07-10-2011 10:46 PM

السلام عليكم ياجماعه
بجد ربنا يجعل كل ده ف ميزان حسناتكم

انا كان عندى استفسار بس لانى بجد هموووت واخش السن :d
انا كنت جبت ف الالمانى 45 للاسف

ونفسى لو ربنا كرمنى بالسن اخد المانى فيرست وايطالى او اسبانى سكند
لانى حسيت ان الالمانى لغه حلوه وهينفعنى فى انى اشتغل فى بلدى الغردقه

فاتفتكروا فى امل ان الواحد يخش المانى وهو بيعتمد على درجه الانجلش ولا لا ؟؟
وبليز عايز اعرف الروسى كمان بيعتمد على الانجلش ولا لا :d

واخر طلب صحابى كلهم بيقولوا انى لازم اكون مستوى رفيع انجلش عشان اخش السن وانا واخد جغرافيا عشان سهله وكده ؟؟ فيه مشاكل ولا ايه ؟؟

وشكرا ليكم بجد

asmaa22 11-11-2011 04:24 AM

لو سمحتم يا جماعة هو ينفع حد ياخد الغة التانية نفس اللغة الاولى و هل فعلا اللغة التانية مالهاش تنسيق و لو سمحتم عايزة جدول محاضرات و سكاشن اولى جميع اللغات

abanop maher 23-12-2011 06:43 AM

يا جماعة ممكن حد يقولى اية شروط كلية الالسن علشان بجد انا هموت و ادخل كلية الالسن و خاصة جامعة عين شمس وكمان انا جبت فى تانية 94.6 ولازم الواحد يجيب كام فى الانجليزى

abanop maher 23-12-2011 06:46 AM

هاىةانلمىانمىتةام

abdoali 26-12-2011 06:40 PM

اناا جبت علمى تانيه 86.59 %
وانا ادبى تالته يا ترى فى امل اخش السن
ودى درجات اللغة فى تانيه
اللغة الأجنبية الأولى انجليزى 21
اللغة الأجنبية الثانيه فرنساوى 47.5

ولو فى امل ايه المطلوب منى

нαвσšн 08-01-2012 11:22 AM

انا لى سؤاااااااااااااال
انا دلووقتى تالته ثانوى ادبى
وكنت جايبه فى تانيه 88 %
فممكن الحق السن ؟
تاانى سؤاااااااال
هو لازم اللى يدخل الالسن يبقى مستوى رفيع انجليززززى ؟
اصلا انا مستوى رفيع جغرااافياااا
اصلا انا لو دخلتها ان شااء الله فدخل قسم تركى
فالقسم ده محتاج ايه او ايه شرووووطه بمعنى اصح
مع العلم انى جايبه فى الفرنسااوى 47.5 وانجليزى 18.5(فى تانيه ثانوى )

нαвσšн 08-01-2012 03:17 PM

ارجووووووووووو رد يا جماااااااااااااااعه

جوبالاف 11-01-2012 12:29 PM

ياجماعة انامتوسطة فى الانجليزى بس عايزة ادخل السن وانا بسال هو لازم لدخول الالسن اكون جايبة مجموع عالى فى الانجليزى مع العلم انى جايبة فى الفرنساوى 48 يعنى ممكن اعتمد ع الفرنساوى بس ولا لازم الانجليزى ارجو الرد ضرورىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

جوبالاف 11-01-2012 12:37 PM

وكملن عايزة اسال هو ممكن ادخل السن ومخدش انجليزى ولا مادة اولى ولاتانية ولا الانجليزى اجبارى ارجوووووووووووووووووووو الرددددددددددد ضرورىىىىىى

sunset20001980 13-02-2012 11:06 PM

هو لازم اخد مستوى رفيع انجليزى عشان ادخلها

manur 14-02-2012 12:10 PM

لو سمحت عايزه اسال عن القسم الايطالي هل ده لازم اكون دارسه فرنساوي في ثانوي لان انا حاليا بدرس الماني مش فرنساوي يعني تنسيق الايطالي عامل ايه ؟وهل الاسباني نفس شروط الايطالي و احب اعرفها .
ولو معرفتش اختار الايطالي او الاسباني كلغه اولى ممكن اختار اي لغه احسن وشغلها متوفر ومضمون
وشكرا

m_hashim777 28-02-2012 11:40 AM

انا عاوز اسأل بالنسبة لقسم اللغة الانجليزية الكتب اللى بينزلوها هل بتبقى كتب اجنبية ولا كل دكتور بينزل كتاب على مزاجة ولو انا مش من الكلية و عاوز اشترى كتاب اعمل ايه (كتاب حسيت انه مهم و عاوز اشتريه)

نسمه ايهاب 28-02-2012 01:57 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لو سمحتم عايزه استفسر عن حاجه.... انا فى 3 ثانوى كنت علمى وحولت لادبى جبت السنه اللى فاتت 85 إراده ربنا بقى.....المهم جتلى حاله احباط شديد بعد المجهود والمذاكره فقررت احول .. وانا بحب كليه السن اوى وكان نفسى ادرس فيها وما زلت نفسى مكنتش بذاكر فى اول 3 بسبب الاحباط بس بعد كدا شديت حيلى لما عرفت انى لوجبت 98 ممكن اوصل ل91.5 يعنى ممكن اوصل لالسن بس من اسبوع حد نكد عليا وقالى مستحيل تطولى السن لو عملتى ايه اخرك تجاره مثلا وانا كنت حاطه امل انى اجيب السنه دى 98 ومن وقتها مش بذاكر ولا بفتح كتاب ومحبطه جدا. ممكن تسعدونى كلامه صح انى مش ممكن اجيب السن ولا لو فعلا جبت 89 او99 حتى السنه دى ممكن اجيب السن...... ارجو تردوا عليا انا محتاره معتش غير 3 شهور ومضيقه جدا

نسمه ايهاب 28-02-2012 03:51 PM

اتمنى تردو عليا

نسمه ايهاب 29-02-2012 09:57 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لو سمحتم عايزه استفسر عن حاجه.... انا فى 3 ثانوى كنت علمى وحولت لادبى جبت السنه اللى فاتت 85 إراده ربنا بقى.....المهم جتلى حاله احباط شديد بعد المجهود والمذاكره فقررت احول .. وانا بحب كليه السن اوى وكان نفسى ادرس فيها وما زلت نفسى مكنتش بذاكر فى اول 3 بسبب الاحباط بس بعد كدا شديت حيلى لما عرفت انى لوجبت 98 ممكن اوصل ل91.5 يعنى ممكن اوصل لالسن بس من اسبوع حد نكد عليا وقالى مستحيل تطولى السن لو عملتى ايه اخرك تجاره مثلا وانا كنت حاطه امل انى اجيب السنه دى 98 ومن وقتها مش بذاكر ولا بفتح كتاب ومحبطه جدا. ممكن تسعدونى كلامه صح انى مش ممكن اجيب السن ولا لو فعلا جبت 89 او99 حتى السنه دى ممكن اجيب السن...... ارجو تردوا عليا انا محتاره معتش غير 3 شهور ومضيقه جدا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:07 AM.