بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   الحملة الكبرى لإسترداد حقوق المدرسين المتعاقدين ( للإيجابيين فقط ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154)

mahmmoud_sakr 02-03-2010 11:40 PM

ومازلنا فى مسلسل التربيه والتعليم اللذى لا نعلم متى تكون الحلقه الاخيره
ممكن عند 60 سنه يتم تكريم المعلم وأعطائه حقه
ولا علشان ياخد المعاش يعملوا امتحان كادر
امتى يسترد المعلم كرامته المهانه من الداخل لا اعتلرض على الوضع الحالى من تطور لاكن اعترض على الاسلوب اللذى يهان به المعلم لو الامتحان علشان الترقيه نقول ماشى لاكن علشان اجر زياده اطلب منك شروط ومفيش نظام فى الترتيب والى اشتغل بالحصه سنتين بدون تعاقد وناس كتير اتعاقدت وهوه الاولى بالتعاقد وصبر لغاية لما اتعاقد بس بعد ايه لما الناس الى قبله بقت اقدم منه وياريت اقدم منه حتى فى سنة التخرج وامتحنوا كمان كادر اقول ايه ربنا يهديهم
معرفش انا بكتب رد لقيت نفسى سرحت فى الكتابه وكتبت كل ده

محمودعيد 03-03-2010 07:54 PM

ومالك ياساره فرحانة وانتى جايبة ارقام احمد درويش
دا افشل وزير خلقه ربنا وهو سبب البلاوى اللى احنا فيها الله يخرب بيته اللهم امين

محمودعيد 03-03-2010 08:02 PM

يا حبيبى احنا فى معركة مع اسرائيل واللى احنا فيه دا اسرار حربية واحنا العدو خاييفين نعرف اى معلومة عن وضعنا الحالى هنتثبت ولا هنتنيل احسن نحتلهم ون*** كام تلميذ وناخد كام تلميذ رهائن
ذالذمة دى حكومة ولا دى بلد الواحد يشعر بالانتماء ليها ولا يتمنى ان اولاده يعيشوا فيها ويتعذبوا زينا كده منهم لله اللى سرقوها وكرهونا فيها

محمودعيد 03-03-2010 08:03 PM

انا كمان سألت فى الاكادمية وانا باقدم افادة icdl ولا اى حد عارف اى حاجة لما احمد درويش باشا يتكرم ويقول لهم هيعملوا ايه

جلاكسي نت 04-03-2010 08:58 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا داخل اتساءل احنا هنتثبت ولا لاء دلوقتي انا بكالوريوس تربية يعني مليش تربوي وامتحانت ونجحت ومعايا الicdl من سنة واكتر ومقدم كل الاصول ايه الي ناقص بقى
وكل يوم نسمع تصريح جديد وحاجة جديدة وفي الاخر محدش عارف حاجة يعني سمعت ان في محافظات سكنت الناس على الوظائف الجديدة انا من السويس
وانهاردة سمعت انهم هيجددو لسة سنة كمان طب بناء على ايه العقد بيقول انه يجوز التجديد في حالة اني مخدتش التربوي او الترخيص يببقى ليه يجدد وانا مخلص كل ده
رجاء يا جماعة الي عندوه معلومات يقولها ولو فعلا في محافظات سكنت يدخلو ويقوله والي ظروفه زي ظروفي يعني نجح ومخلص كل حاجة هيوافق انه يجدد تاني لسة امال بقى ازاي نبقى معلم واحنا هنعمل عقد تاني على معلم مساعد احنا تايهين ونفسنا نعرف اي حاجة
معلش طولت عليكم بس نفسي الاقي رد
وجزاكم الله خيراً

هشام صبرى 07-03-2010 10:00 PM

نظراً لما تبين للأكاديمية من وجود بعض الصعوبات أمام بعض المعلمين المساعدين لتقديم أصول مستنداتهم التي دخلوا بها امتحانات نوفمبر 2009 ، فقد تقرر إعطاء فرصة أخيرة تنتهي في يوم الأحد الموافق 15 / 3 / 20010 الساعة الثالثة مساءً.
فعلى المعلمين المساعدين الذين تنبطق عليهم الشروط السابقة سرعة تسليم المستندات المطلوبة لفرع الأكاديمية التابع لها حتى يتسنى الكشف عن النتائج، ومن الأهمية التأكيد على أن من لا يقم بتسليم المستندات في الفترة المذكورة سيتم إلغاء نتيجته بالكامل.

miro2009 08-03-2010 11:21 AM

لقد ضاعت هيبة المدرس بسبب المدرسين المتعاقدين بالحصة او بالعقد وكذلك الظروف الاقتصادية التي يعيشها الشباب اليوم . انا خريج جامعة المنيا عام 1997 بتقدير عام جيد كلية الاداب لغة عربية وعملت مدرس بالحصة عام 97 -98 في مدرسة ابتدائي والله كنا بندفع من جيوبنا مصاريف التنقل الي المدرسة من غير ان نقبض بالثلاث او بالاربع شهور في حين كان المدرسين خريجي تربية تعليم اساسي دفعة 97 متعينين اساسي علي العلم ان تنسيق كلية الاداب اعلي من تنسيق تعليم اساسي المهم حدثت مسابقة وقدمت فيها وكتبت رغباتي بورسعيد او الاقصر مع العلم انني من محافظة المنيا علي امل ان تكون تلك المحافظات في احتياج لمدرسين وبعض زملائي والاقل مني تقديرا كتبوا المنيا وني سويف هم جائهم التعيين لمحافظة بني سويف وانا لا طبعا الله اعلم انا لأ ليه مش عارف مع العلم انني لا انتمي الي اي تيار ديني غير انني محافظ جدا علي الصلوات الحمد لله بعد ذلك سافرت للعمل في السعودية واتعلمت الكمبيوتر وصيانة الشبكات واخذت قرصات مكثفة في الشبكات والحمد لله رب العالمين اشتريت قطعة ارض 350 م في بلدي وبنيت منزلي علي مساحة 175 م وتزوجت وتكاليف الزواج ممكن يكون اكثر من 75 او ما يقارب 100 الف جنيه والحمد لله عايش انا وزوجتي واولادي في جده السعودية وزوجتي خريجة كلية التربية 2005 جامعة المنيا رياضيات بتقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف وايضا لم تجد فرصة مدرس الشاهد في الكلام هذا كله ان من اضاع هيبة المدرس هم الشباب المدرسين الذين يعملون بالحصة او بالعقد الآن وانا ادعوهم من هنا ان يتركوا العمل بوظيفة مدرس بالعقد لمده شهر واحد شوف الوزارة ها تعمل ايه طبعا انا ابشركم ان التعيينات ان شاء الله ها تبدأ في او عام 2011 طبعا عام انتخابات الرئاسة القادمة واللي ها يعين الشباب هو السيد جمال مبارك لانه ها يكون متقدم للرئاسة حتي يكسب ود الشعب يعني شوف السياسة الخاطئة للحكومة المصرية وقف التعينات وضياع العملية التعليمية وانا اناشد جميع خريجي التربية والتعليم بان لا يتقدموا الي العمل بهذه الطريقة المهينة

semosemo 13-03-2010 12:35 AM

يا جماعة الموضوع فيه مماطلة وشكلها كدة مفيش تعيين ولا اى حاجة عاوزين نشوف هنعمل ايه
يا ريت يا جماعة نتحرك بسرعة؟

modym2020 13-03-2010 12:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miro2009 (المشاركة 2034158)
وانا ادعوهم من هنا ان يتركوا العمل بوظيفة مدرس بالعقد لمده شهر واحد شوف الوزارة ها تعمل ايه طبعا انا ابشركم ان التعيينات ان شاء الله ها تبدأ في او عام 2011 طبعا عام انتخابات الرئاسة القادمة واللي ها يعين الشباب هو السيد جمال مبارك لانه ها يكون متقدم للرئاسة حتي يكسب ود الشعب يعني شوف السياسة الخاطئة للحكومة المصرية وقف التعينات وضياع العملية التعليمية وانا اناشد جميع خريجي التربية والتعليم بان لا يتقدموا الي العمل بهذه الطريقة المهينة

:excl: وجهة نظر :frown: :040vk0:

أزهرية وأفتخر 13-03-2010 03:22 AM

يا جماعه لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالازم نتحرك ارجوووووووووووووووووكم
ومن جميع المحاااااااااااااااااااافظات
احنا كلنا ومعظمنا اوائل دفع ومتفوقين ليه بننذل كده
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالازم نتحررررررررررررررررررررررررررررك

(هند) 13-03-2010 07:30 PM

السلام عليكم
يعنى حضرتك بتتكلم عن مين الى لازم نتحرك ؟؟
المتعاقدين الى امتحنوا ولا الى لسه ولا الى مش اشتغلوا اصلا

modym2020 13-03-2010 11:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miro2009 (المشاركة 2034158)
وانا ادعوهم من هنا ان يتركوا العمل بوظيفة مدرس بالعقد لمده شهر واحد شوف الوزارة ها تعمل ايه طبعا انا ابشركم ان التعيينات ان شاء الله ها تبدأ في او عام 2011 طبعا عام انتخابات الرئاسة القادمة واللي ها يعين الشباب هو السيد جمال مبارك لانه ها يكون متقدم للرئاسة حتي يكسب ود الشعب يعني شوف السياسة الخاطئة للحكومة المصرية وقف التعينات وضياع العملية التعليمية وانا اناشد جميع خريجي التربية والتعليم بان لا يتقدموا الي العمل بهذه الطريقة المهينة

كلام منطقى :mad:>>>>>وجهة نظر :stickjo4:

لمياء حمدي 18-03-2010 07:00 AM

و بعدين و بعد الكلام الجميل دا كله حد بصلنا
حد اهتم بينا
طيب لو رضينا بلعقد ايه رايكم في بنود العقد ؟

semosemo 19-03-2010 06:52 PM

يا جماعة مش عاوزين نعمل زى النعامة اللى تدفن راسها فى الرمال ظنا منها ان احدا لن يراها
ايوة احنا بنعمل كدة
يا جماعة مفيش تثبيت انا مش باحبطكم بس نفكر شوية اغلبنا بقالة اكتر من 3 سنين بالتعاقد وكل سنة يقولوا فى شهر 7 والغريب انه يزود شروط والغريب اننا كمان نجتازها زى ما يكون المسئولين مش عارفين يعملو امعانا ايه غير انهم يقرفونا
مع ان الحل بسيط لازم وقفة جادة
يا جماعة احنا مش قليلى العدد واعتقد اننا اللى شايلين الوزارة ومن غيرنا الوزارة هتفضى على الناس الكبيرة اللى مش بتدخل حصص اصلا بداعى انها كبيرة
يا جماعة يا ريت نهتم شوية ونفكر دا مستقبلنا وحياتنا
كل اللى احنا عاوزينه حقنا حقنا اننا نعيش بدون خوف حقنا لما المدير يطلب منك طلب على الاقل تحس انك انسان مش عبد عندة لازم تنفذ تعليماته حقنا انك لما تدخل اى مكان تقدر تقول انا معلم

هانى كامل3 24-03-2010 05:36 PM

مستعد للاجابة عن تساؤلاتكم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:31 PM.