بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2017 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=690734)

Mohamed Dokdok 15-05-2017 08:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص 1 (المشاركة 6593990)
ساعتين مثلا كويس ؟

لأول مرة ساعتين ؟ طب والتامن ؟

Mohamed Dokdok 15-05-2017 09:12 PM

متوسط القوة الدافعة المستحثة فى ملف دارحول محوره 180 °بدًء من الوضع العمودى
متوسط القوة الدافعة المستحثة فٌه عندما ٌبدأ الدوران من الوضع الموازى
أنهي فيهم ب صفر وانهي ب 2nba/t

اسلام صبرى عبد الرحيم 15-05-2017 09:28 PM

ده في الدليل تقريباً صح ؟
من الوضع العمودي هيبدأ بصفر يزيد لحد العظمى بعدين يرجع للصفر ، فالمتوسط مش هيبقى بصفر هيبقى
2NAB/dT=2NAB/.5T

بدء من الوضع الموازي ، هيبدأ بقيمة عظمى يقل لحد الصفر ويعكس الاتجاه ويزيد لحد القيمة العظمى في الاتجاه السالب في ق.د.ك المستحثة المتوسطة = الصفر

اسلام صبرى عبد الرحيم 15-05-2017 09:36 PM

مش عارف والله أنا مدي ساعتين بالبركة ، أول مذاكرة بالنسبة لي مابيبقالهاش لازمة جداً يعني ومابيثبتش فيها كلام كتير ، إنما بعد كده لما العين بتشوف الكلام كذا مرة بيثبت ، فماحبش أول مذاكرة تاخد وقت كتير خاصة الليزر مش فصل كبير يعني فقلت ساعتين وخلاص يعني

التامن خليه ساعتين كويس ؟ :D ساعتين تلاتة يعني لو الفصل كله على بعض ، أنا بقول تقديرات جزافية ، المفروض كل واحد أدرى بنفسه وبتحصيله وباللي عارفه في الفصل وباللي هو عايز يحققه أو يحصله

لو حد طابع بوكليت من بتوع الفيزيا أو مصوره من مكتبة أو شاريه أو أي حاجة يعني ، بس بتاع الوزارة الأصلي بنفس البpdfـاية ، حد شاف ورقة الرسم البياني اللي في الآخر متقسم ازاي ، الصفحة متقسمة مربعات كبيرة 5*5 وجيت برسم فيها معجبتنيش بصراحة ، معرفتش أظبط مقياس رسم ( قصدي تدريج أو .. مش عارف اسمها ايه ) مع الحجم الغريب ده ، محتاجة تترسم على الصفحة كلها وحاجة غريبة شوية .. المشكلة عندي أنا بس ولا ايه ؟؟

Norhan Mostafa 15-05-2017 09:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص 1 (المشاركة 6593990)
ساعتين مثلا كويس ؟

ساعتين بس
دا انا كنت مخلينه سته لليزر بس 😨

Norhan Mostafa 15-05-2017 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص 1 (المشاركة 6594025)
مش عارف والله أنا مدي ساعتين بالبركة ، أول مذاكرة بالنسبة لي مابيبقالهاش لازمة جداً يعني ومابيثبتش فيها كلام كتير ، إنما بعد كده لما العين بتشوف الكلام كذا مرة بيثبت ، فماحبش أول مذاكرة تاخد وقت كتير خاصة الليزر مش فصل كبير يعني فقلت ساعتين وخلاص يعني

التامن خليه ساعتين كويس ؟ :d ساعتين تلاتة يعني لو الفصل كله على بعض ، أنا بقول تقديرات جزافية ، المفروض كل واحد أدرى بنفسه وبتحصيله وباللي عارفه في الفصل وباللي هو عايز يحققه أو يحصله

لو حد طابع بوكليت من بتوع الفيزيا أو مصوره من مكتبة أو شاريه أو أي حاجة يعني ، بس بتاع الوزارة الأصلي بنفس البpdfـاية ، حد شاف ورقة الرسم البياني اللي في الآخر متقسم ازاي ، الصفحة متقسمة مربعات كبيرة 5*5 وجيت برسم فيها معجبتنيش بصراحة ، معرفتش أظبط مقياس رسم ( قصدي تدريج أو .. مش عارف اسمها ايه ) مع الحجم الغريب ده ، محتاجة تترسم على الصفحة كلها وحاجة غريبة شوية .. المشكلة عندي أنا بس ولا ايه ؟؟

هي هي ع فكره
بس مش محدد سنتي كده زي الرسم البياني هيعمينا

Mohamed Dokdok 15-05-2017 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص 1 (المشاركة 6594019)
ده في الدليل تقريباً صح ؟
من الوضع العمودي هيبدأ بصفر يزيد لحد العظمى بعدين يرجع للصفر ، فالمتوسط مش هيبقى بصفر هيبقى
2nab/dt=2nab/.5t

بدء من الوضع الموازي ، هيبدأ بقيمة عظمى يقل لحد الصفر ويعكس الاتجاه ويزيد لحد القيمة العظمى في الاتجاه السالب في ق.د.ك المستحثة المتوسطة = الصفر

تمام جزاك الله خير
في الدليل اه اول نموذج على الحث

اسلام صبرى عبد الرحيم 15-05-2017 09:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6594032)
هي هي ع فكره
بس مش محدد سنتي كده زي الرسم البياني هيعمينا

أه بالظبط مش محدد سنتي
ما أنا جيت أحل معرفتش أدرج ، حطيت التدريجة بتاعتي على الخط التقيل اللي جواه 5 مربعات
يعني عملت 5 10 15 20 25 30
والجدول في أرقام زي 16 8 وهكذا فكنت بعد مربعات جوه وأطلع أمثلها
حاجة متعبة وشكلها مش مظبوط

اسلام صبرى عبد الرحيم 15-05-2017 10:18 PM

((أرجو الكلام اللي جاي ده ما يأثرش بالسلب على حد ...))

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6594027)
ساعتين بس
دا انا كنت مخلينه سته لليزر بس 😨

أصل أنا بقيس على نفسي ، أنا لو لسا لحد دلوقتي ما ذاكرتش فصلين بحالهم في الفيزيا ، وبقول أن أنا ضايع في الفيزيا والكيميا ، وفاضل حوالي أقل من 20 يوم على أول امتحان ، وفي أسبوع في الآخر بيتساب للعربي ، أبقى لازم أقدر الموقف وأنجز أكبر قدر في أقل وقت يعني الوقت مش مستحمل فالمفروض أعمل زي الناس أبطال ليلة الامتحان اللي بيذاكر المنهج لأول مرة ليلة الامتحان ويخش يجيب تقدير دول، والحمد لله احنا لسا مش مزنوقين في ليلة واحدة يعني ده لسه في وقت كويس بس كل شيء بقدره .. طبعاً انتي أدرى بنفسك وأدرى بتذاكري ازاي وبتخلصي أد ايه ، أنا كنت بقيس على نفسي لأن انا عمري ما أستحمل ست ساعات بذاكر موضوع واحد ، وأنا أصلا مفيش ست ساعات على بعض في اليوم (عندي أنا) لأن الوقت متنطور ومتوزع على المواد
يعني بحاول كل يوم أخد 3 حاجات
مادة من اللغات أو مادتين منهم الفرنساوي
، ومادة من العلوم كيمياء أو فيزياء ،
وفرع من الرياضة

وبعدين احنا عمالين نتكلم ان احنا مش لاحقين نحل امتحانات ولا الدليل الجديد و... فمش مستحملة ست ساعات في فصل الليزر يعني

عامة ده رأي

Mohamed Dokdok 15-05-2017 11:30 PM

-إذا كانت شدة التٌيار العظمى المتولدة فى ملف دٌينامو هى )i ،)فإن متوسط شدة التٌيار خلال نصف
دورة من وضع الصفر ٌتكون .............

Mohamed Dokdok 16-05-2017 01:30 AM

عند زٌيادة طول الملف فقط إلى الضعف بالنسبة لحثه الذاتى يقل للنصف ولا للربع

Norhan Mostafa 16-05-2017 02:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص 1 (المشاركة 6594052)
((أرجو الكلام اللي جاي ده ما يأثرش بالسلب على حد ...))

أصل أنا بقيس على نفسي ، أنا لو لسا لحد دلوقتي ما ذاكرتش فصلين بحالهم في الفيزيا ، وبقول أن أنا ضايع في الفيزيا والكيميا ، وفاضل حوالي أقل من 20 يوم على أول امتحان ، وفي أسبوع في الآخر بيتساب للعربي ، أبقى لازم أقدر الموقف وأنجز أكبر قدر في أقل وقت يعني الوقت مش مستحمل فالمفروض أعمل زي الناس أبطال ليلة الامتحان اللي بيذاكر المنهج لأول مرة ليلة الامتحان ويخش يجيب تقدير دول، والحمد لله احنا لسا مش مزنوقين في ليلة واحدة يعني ده لسه في وقت كويس بس كل شيء بقدره .. طبعاً انتي أدرى بنفسك وأدرى بتذاكري ازاي وبتخلصي أد ايه ، أنا كنت بقيس على نفسي لأن انا عمري ما أستحمل ست ساعات بذاكر موضوع واحد ، وأنا أصلا مفيش ست ساعات على بعض في اليوم (عندي أنا) لأن الوقت متنطور ومتوزع على المواد
يعني بحاول كل يوم أخد 3 حاجات
مادة من اللغات أو مادتين منهم الفرنساوي
، ومادة من العلوم كيمياء أو فيزياء ،
وفرع من الرياضة

وبعدين احنا عمالين نتكلم ان احنا مش لاحقين نحل امتحانات ولا الدليل الجديد و... فمش مستحملة ست ساعات في فصل الليزر يعني

عامة ده رأي

لا لا انت صح جدا
انا بردو مع حضرتك
بس متقلقش هخلصهم ....وشكرا يع الكلمتين دول
فوق حبه

اسلام صبرى عبد الرحيم 16-05-2017 04:29 AM

Emf max= NAB*2pi*f
Emf average= 2NAB/.5T= 2*NAB*2f =2(emf)max/pi=0.636emf max
Iaverage=0.636 I max
أعتقد تبقى للنص ؟

Norhan Mostafa 16-05-2017 04:40 AM

طيب يعني ايه اذا تساوي فرق الجهد بين طرفي المقاومه
تتلغي المقاومه مش فاهمه

اسلام صبرى عبد الرحيم 16-05-2017 05:14 AM

مش فاهم الجملة ، قصدك ( تساوت الجهود بين طرفي المقاومة)؟؟
دي تقريبا على المسألة اللي فيها أربع مقاومات وفيه مقاومة متوصلة ف وسطهم بالعرض
لو ده قصدك فمعناها أو تفسيرها ان ما حصلش هبوط في الجهد خلال المقاومة يعني مفيش فرق جهد بين طرفيها لأن الجهد نفسه ما تغيرش ، ولما v=0 طبيعي التيار هيساوي صفر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:11 PM.