بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   اى شىء عن الهندسة اتفضل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=397938)

titi1 01-08-2012 01:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sonik2 (المشاركة 4705978)
لو سمحت حد يقولى ايه افضل اقسام الهندسة من حيث (حسب الاهمية ) :-

1) مستقبلها :078111rg3:. 2) سهولتها فى تحقيق النجاح على مدار ال5 سنين :)

:angry:*انا استبعد الاتصالات بانواعها (كهرباء , باور , ...... ) *:angry:

سؤال كمان معلش ؟؟ :cool: ( انا جايب 91.8 )
ما الافضل المدنى ام المعمارى ؟؟ (من حيث كل شئ ) ..... ،مع العلم انى هخش ان شاء الله الاكاديمية الحديثة فى المعادى للهنسة هل فيها عيوب ؟؟

وارجو الرد سريعا وشكرا جدا

مافيش شىء اسمة افضل الاقسام كل الاقسام مهمة وبتشتغل لاكن تقصد افضلهم فى الشغل يبقى هو المدنى بالنسبة سهولة قسم معين فى الخمس سنين بردة مافيش كدة ما الكل بيقول ان الميكانيكا اصعب قسم لاكن الى بيحبها يلاقيها اسهل قسم والى يقولك المعمارى اسهل قسم طيب ما الى بيكرها هيحس انها اصعب قسم

القسم الى انت بتحبة ادخلة هتكبر فية بسرعة

المدنى كويس لاكن اكادمية المعادى ليس بيها مدنى دة للعلم فقط

تحياتى

سلوى حسن 01-08-2012 12:18 PM

انا عايزه اعرف بس هى بيكون ليها مجاميع معينه ولا اى مجموع

سلوى حسن 01-08-2012 12:30 PM

محدش رد عليا ليه

titi1 01-08-2012 03:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلوى حسن (المشاركة 4709178)
انا عايزه اعرف بس هى بيكون ليها مجاميع معينه ولا اى مجموع

هى اية بالظبط

حددى تقصدى اية

titi1 01-08-2012 03:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلوى حسن (المشاركة 4709203)
محدش رد عليا ليه

حضرتك انا غير متواجد 24 ساعة لما بفضى بدخل اشوف الاستفسارات الجديدة فانا ايضا ليا مشاغل

تحياتى

hamada966 01-08-2012 09:03 PM

يا جماعه انا جايب 84.5 حد يعرف يفيدنى اكتب اخبار اليوم ولا مودرن الاول يعنى ايه الاحسن فيهم علشان احتمال كبير اللى اكتبه قبل التانى من دول يجيلى

titi1 02-08-2012 03:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada966 (المشاركة 4710425)
يا جماعه انا جايب 84.5 حد يعرف يفيدنى اكتب اخبار اليوم ولا مودرن الاول يعنى ايه الاحسن فيهم علشان احتمال كبير اللى اكتبه قبل التانى من دول يجيلى

مودرن الاول وبعدها اخبار اليوم

تحياتى

سلوى حسن 02-08-2012 09:35 AM

هندسه مثلا معهد اوكليه ممكن اخشها باى مجموع وعادى لو المصاريف تزيد لانى اعرف ان كل ماقل المجموع زادت المصاريف وايه رايك فى معهد الهندسه الجديد فى الزقازيق ولو تعرف بياخد من كام

سلوى حسن 02-08-2012 09:38 AM

انا اقصد الهندسه يعنى بتاخد من كام فى المعهد او الكليه الخاصه اى مجموع ولا مجاميع محدده وايه رايك فى معهد الهندسه الى فى الزقازيق الجديد ولو تعرف بياخد من كام قولى لو سمحت وصحيح ان ممكن اى كليه او معهد هندسه تقبلنى بس تزيد فى المصاريف وتقبلنى باى مجموع

sonik2 02-08-2012 01:02 PM

اشكرك جدا يا اخ titi على المساعدة

انا احب المعمارى ولكن انا كنت عاوز اعرف بس هل فى افضل منه ولا ايه مع العلم انى ممكن عادى اشتغل فى الميكانيا بس معرفش عنها حاجة او اى معلومات وشكرا جدا

abdo309_1994 02-08-2012 03:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله العطار (المشاركة 4702375)
يا titi انت مش فاهم اقصدى انت لو دخلت على موقع النقابه هتلافى الجامعات الخاصه والمعاهد بقوا 26 بس
هما مش كانوا 36 فين 10 جامعات الباقين منهم الروسيه و سيناء و المستقبل وغيرها
شكرا مقدما ياريت ترد علينا بسرعه يابشمهندس titi
اصل انا قدمت فى الروسيه مش عارف اكمل ولا اقدم فى معهد سموحه لانه لازال مقيد بالنقابه

تم ضبط موقع نقابة المهندسين وعودة الكليات والمعاهد التى حذفت

titi1 02-08-2012 08:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلوى حسن (المشاركة 4712180)
انا اقصد الهندسه يعنى بتاخد من كام فى المعهد او الكليه الخاصه اى مجموع ولا مجاميع محدده وايه رايك فى معهد الهندسه الى فى الزقازيق الجديد ولو تعرف بياخد من كام قولى لو سمحت وصحيح ان ممكن اى كليه او معهد هندسه تقبلنى بس تزيد فى المصاريف وتقبلنى باى مجموع

لا طبعا مافى شىء اسمة باى مجموع جتى الخاص لة مجموع معين وهو 70% دة للكليات الخاصة فقط

اما المعاهد فهيا بتاخد من فوق ال80 %

ياريت تدينى الاسم الرسمى والصحيح للمعهد الى فى الزقازيق علشان اقولك المعلومات الى اعرفها عنة

وكل ما مجموعك كان اعلى كل ما اتعملك خصم فى الفلوس التقديم

titi1 02-08-2012 08:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sonik2 (المشاركة 4712452)
اشكرك جدا يا اخ titi على المساعدة

انا احب المعمارى ولكن انا كنت عاوز اعرف بس هل فى افضل منه ولا ايه مع العلم انى ممكن عادى اشتغل فى الميكانيا بس معرفش عنها حاجة او اى معلومات وشكرا جدا

العفو

بص طالما بتحب المعمارى وعندك موهبة الرسم والتخيل والابداع يبقى توكل على الله وادخلها لاكن بتحب الرسم وما عندك الموهبة يبقى اوعى تدخلها لان كدة عمرك ما هتكبر فيها

بالنسبة لاى تخصص اخر زى الميكانيكا ما اكيد كلنا ما نعرف عنهم شىء الا لما نتخصص ونبدا ندرس المواد ونتعلم امال الكلية لازمتها اية؟

بالنسبة لو فية افضل من العمارة دة مش السؤال الصحيح لسبب ان كل قسم ولة مهمة فى الحياة ووظيفة يعنى مافية قسم احسن من قسم لان كل الاقسام بتكمل بعض
واقرب مثال

انت مثلا بتبنى مستشفى

اول شىء المعمارى يصمم المستشفى زم المدنى يبنى المستشفى ثم مهندس الكهرباء يركب ويصمم شبكة الكهرباء

ثم الميكانيكى مسؤل عن اى مكن خلال بناء المستشفى او اعطال مكن زى المصنع كدة

وطبعا اقسام تانية

يعنى كل واحد لة مهمة مافى حد احسن من حد او قسم اعلى من قسم اتمنى اكون وضحتلك السؤال

titi1 03-08-2012 12:38 PM

لمزيد من الاسئلة

سلوى حسن 03-08-2012 04:04 PM

الى هو المعهد الجديد الى فى الزقازيق الى اول سنه ليه السنه دى انا مش قصدى اى مجموع طب انا لو مثلا جايبه فوق ال60% ممكن الحق اى كليه او معهد خاص ويكون هندسه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:45 AM.