بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=369)
-   -   الدبلومات الالكترونية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=227156)

mrwaeld 18-09-2012 02:14 PM

انا من دمياط لو تكرمتم عاوز احضر الماجستير الكتروني يا تري بينفع في المعهد التربوي بالقاهرة

سعيدعلى 08-10-2012 11:39 PM

هل يوجد دبلومة عام تربوي للمدرسين

المراجع الخارجي.هشام عامر 15-11-2012 06:26 PM

جزاك الله خيرا وبارك فيك

hossam_azazi 02-12-2012 10:14 PM

مفيش ماجستير الكترونى

احمد السعيد حامد 14-12-2012 03:09 AM

بعد ازنكم يا جماعه يعني انا لو اخدت الدبلومه المهنيه الالكترونيه دي من جامعه عين شمس هل يجوز اني اكمل يعدها دبلومه خاصه وماجستير ولا لا وهل يشترط تقدير معين ؟؟؟ ولا اي تقدير ينفع عند التقديم لان بصراحه واخد تربيه عام 2001 ومكنشي عندنا تقديرات في المنصورة في السنه دي وانشغلت في لحياه ونفسي اكمل دراسات عليا بس اما نويت بقالي تلات سنين كل اما اروح المنصوره اقدم يقولو لي تقديرك مش ينفع مشترطين جيد علي الاقل وانا ما صدقت سمعت عن الدبلومه الالكترونيه دي ونفسي اكمل دراسات عليا يا ريت اي حد من الزملاء يفيدني جزاكم الله خيرا

مدرس برنس 28-12-2012 04:53 PM

ممكن

هل ينفع الحصول على الدبلومه الخاصه اليكترونى مع انى حاصل على البلومه العامه العاديه من جامعة طنطا ولا لازم اكون حاصل على العامه اليكترونى.
ولكم جزيل الشكر

ahmedegypt1 09-01-2013 07:29 PM

معهد الدراسات العربية / الدبلوم الخاص منتسب اود التعرف على احد يدرس بالمعهد نفس التخص

السلام عليكم
معهد الدراسات العربية / الدبلوم الخاص منتسب اود التعرف على احد يدرس بالمعهد نفس التخص

عبدالعزيزعشماوى 13-05-2013 05:21 PM

يا جماعه لو سمحتم اناحاصل على بكالوريوس تربية نوعية تكنولوجيا التعليم بتقدير عام جيد جدا اريد الافاده عايز اكمل دراسات عليا عن بعد علشان انا بشتغل وهل تقديرى هيفدنى في عمل تمهيدى الماجستير على طول أرجو الأفاده ولكم جزيل الشكر ومعلش ايه الافضل جامعة القاهرة ام عين شمس

mmae9 09-06-2013 12:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فيهاحاجة حلوة (المشاركة 4715436)
حسام ازيك اخبارك ايه
انا كمان زيك اخذت دبلومة مهنية تخصص تربية خاصة عن بعد من جامعة عين شمس وحاليا بدور على دبلوم خاص عن بعد وذلك لانى مصرية مقيمة بالكويت ومش هنزل مصر ان شاء الله غير تقريبا على اول شهر 7 من كل سنه
انا ناوية ان شاء الله على تخصص تربية خاصة او صحة نفسية وبعد ما قرات المشاركات اللى فاتت لعب فى دماغى تخصص تكنولوجيا تعليم لانى ان شاء الله هدفى هو التدريس فى الجامعة

الاول : اانا عاوزة رقم تليفونك او الايميل او اي شى علشان اتواصل معاك بعد اذنك .
: انا تابعتك ردودك اي جامعة تناسب حالتى بس انا عاوزه عن بعد ( جامعة علشان تكون معتمدة )
: وكمان ايه رايك فى التخصصات اللى انا قلتها فى المشاركة فوق
: وعاوزة اعرف انت وصلت لايه وقدمت فين وايه نظام الجامعة اللي انت قدمت فيها

معلش استحملني واسفة انى طولت عليك

فيهاحاجة حلوة

ممكن تقوليلى وصلت لايه لانى ان شاء الله ناويه اقدم عليها وانا كمان مقيمه خارج مصر فمش عارفه الشروط ايه

samer21 11-06-2013 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmae9 (المشاركة 5322454)
ممكن تقوليلى وصلت لايه لانى ان شاء الله ناويه اقدم عليها وانا كمان مقيمه خارج مصر فمش عارفه الشروط ايه

هى الدبلومة ده ينفع اتثبت بيها ومعلش ممكن سرعة الرد

heshamshehata4 23-07-2013 12:12 AM

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته...كنت أريد أن أعرف في نظام الدبلومة تعليم إلكتروني ما نظام الحضور بها و ما نظام التلقي ومواعيد المحاضرات..مع العلم بأني أعمل من الساعة الواحدة و النصف مساءً حتى العاشرة مساءً..و جزاكم الله كل خير....

heshamshehata4 27-07-2013 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو سوهياد (المشاركة 2415451)
أنا كنت فى دبلومة التربوى قسم ألكترونى و منتظر النتيجة حالياً من معهد الدراسات التربوية .. بشكل عام هى طريقة ممتازة للحصول على دبلوم التربوى حيث لا يوجد حضور إلا تقريباً مرتين فى كل ترم لمعرفة المهم فى المنهج .. بالنسبة للامتحانات فهى مباشرة جداً .. و يطلب عمل بحث واحد لكل مادة يتم تقديمه إما عن طريق النت أو فى أيام الامتحانات كما حدث فى الترم الثانى .. و تقريباً عدد المواد 14 مادة فى الترمين .. و يتم التقديم فى شهر 8 هذا ما حدث فى السنة الماضية .. وهذه الدبلومة عليها أقبال شديد جدا حيث كان عدد الدفعة الألكترونى فقط حوالى 2000 طالب

السلام عليكم أبوسوهياد..أستأذنك بس أعرف نظام الدبلومة في الحضور أو بمعنى آخر طريقة الاستماع للمحاضرات بتبقى من على موقع معين مثلاً، و هل يلزم أن أكون مستمعاً لتلك المحاضرات مباشرة أم أنها تنزل على النت و يمكن تحميلها لمراجعتها في أي وقت ، و إذا لزم الأمر الحضور للتدريب العملي فما وقت الحضور و أين يكون؟!!.. أفدني جزاكم الله خيراً..

noval 15-08-2013 03:20 PM

جزاكم الله خيرا كثيرا

انا فعلا كنت بفكر اقدم في معهد الدراسات التربوية جامعة القاهرة لكن الموقع لا يعمل هل المشكلة عندي فقط و لا مع الجميع ....

محمود القطري 29-08-2013 06:43 PM

اي حد عاوز مساعدة عن الدبلوم المهني الكتروني بعين شمس انا تحت امره .
katry2000@ yahoo

enasalmahdi 31-08-2013 04:32 PM

لو سمحتم انا خريجة تجارة ومعايا شهادة icdl وكنت عاوزه اعمل دبلومة او تربوى بس عن طريق النت ممكن اعرف التفاصيل معلش وشكرا على المساعدة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:23 PM.