بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي الأزهـــر الشريــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشـارك الأزهــــــرىّ أ / سعيد موسى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199743)

النجدى 1980 29-09-2011 12:15 AM

استاذى

كلف شيخ المعهد الوكيل والمدرس الاول بالمرور على الفصول فى الحصة الاولى للتوقيع على دفاتر تحضير المدرسين

وانا لا ادرى لما هذا الفعل هل لى ان ارفض اى احد منهم دون وقوع فى مشكلة معهم

ارجو الرد

شكرا

ام مصرية 29-09-2011 04:02 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أيهما أفضل وايسر للطلبة دراسة الفقه الشافعى ام الحنفى
بارك الله فيكم

Observer 29-09-2011 05:34 PM

عم الازهرية استاذ سعيد لى سؤال،اذا حصل ندب لمدرس من معهد لاخر لغير صالح العمل وانما لصالح افراد معينين "كوسة يعنى" والمدرس يرفض التنفيذ، فهل يحق الامتناع عن تنفيذ الندب، علما بان النقل فى غير صالح العمل اطلاقا بل يضره ويحدث بلبلة فى توزيع المعلمين على المعاهد ويعطل جدول الحصص. هل من حق المدرس الامتناع عن تنفيذ الندب وما التصرف القانونى حيال ذلك؟

أ/ سعيد موسى 29-09-2011 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النجدى 1980 (المشاركة 4010553)
استاذى

كلف شيخ المعهد الوكيل والمدرس الاول بالمرور على الفصول فى الحصة الاولى للتوقيع على دفاتر تحضير المدرسين

وانا لا ادرى لما هذا الفعل هل لى ان ارفض اى احد منهم دون وقوع فى مشكلة معهم

ارجو الرد

شكرا

القانونى هو مافعله شيخ معهدك لابد ان يقوم بالمرور على الفصول المدرس الاول او الوكيل والتوقيع فى دفاتر تحضير
جميع المدرسين وليس مدرسى الحصة الاولى فقط
الغريب انه كان من كلامك لايفعل ذلك !!!!
عموما لاتوجد مشكلة لماذا الرفض !!! الموضوع بسيط لاداعى لعمل مشكلة من لاشىء

أ/ سعيد موسى 29-09-2011 07:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام مصرية (المشاركة 4011579)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أيهما أفضل وايسر للطلبة دراسة الفقه الشافعى ام الحنفى
بارك الله فيكم

الحنفى اسهل انا شخصيا كنت حنفى وزميلى كان شافعى وكنا نعمل مقارنة بينهم كان الحنفى
افضل من كافة الوجوه حتى انه اراد التحويل للحنفى ولكن ادارة المعهد رفضت فى هذا الوقت

أ/ سعيد موسى 29-09-2011 08:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad fawzy (المشاركة 4011784)
عم الازهرية استاذ سعيد لى سؤال،اذا حصل ندب لمدرس من معهد لاخر لغير صالح العمل وانما لصالح افراد معينين "كوسة يعنى" والمدرس يرفض التنفيذ، فهل يحق الامتناع عن تنفيذ الندب، علما بان النقل فى غير صالح العمل اطلاقا بل يضره ويحدث بلبلة فى توزيع المعلمين على المعاهد ويعطل جدول الحصص. هل من حق المدرس الامتناع عن تنفيذ الندب وما التصرف القانونى حيال ذلك؟

من وجهه نظرك انت ياكوماندا لغير صالح العمل ولكن من قام بالندب كان لصالح العمل بغض النظر عن
صحه الندب عموما ياصديقى الغالى طالما جواب ندب او نقل صدر لابد من تنفيذه او محاولة الغاءه
اما قولك يمتنع عن التنفيذ فهذا من الممكن ان يضع المدرس رهن الشئون القانونية
وعندئذ يضع نفسه تحت رحمه المحقق

Observer 29-09-2011 09:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4012111)
من وجهه نظرك انت ياكوماندا لغير صالح العمل ولكن من قام بالندب كان لصالح العمل بغض النظر عن
صحه الندب عموما ياصديقى الغالى طالما جواب ندب او نقل صدر لابد من تنفيذه او محاولة الغاءه
اما قولك يمتنع عن التنفيذ فهذا من الممكن ان يضع المدرس رهن الشئون القانونية
وعندئذ يضع نفسه تحت رحمه المحقق

طب والله العظيم يا استاذ سعيد هذا الندب ضد مصلحة العمل بنسبة 100% ولو قصصت لحضرتك الموضوع بالتفصيل ربما ستتهمنى بالخيال الواسع او بانى سيناريست محترف! يكفى ان اقول لحضرتك ان شيخ المعهد نفسه غير موافق على هذا الندب لانه اخرج عدد 2 مدرس من معاهدهم الى معاهد اخرى واوجد عجز فى الحصص بنفس المعهد ولم يجد حتى الان مدرس يسد هذا العجز وكل ذلك من اجل مدرسة تريد الغاء انتدابها من معهد بجوار منزلها الى معهد اخر لسبب غير معلوم وبمساعدة موجه المادة!!! وبالطبع اتفق مع حضرتك فى نقطة عدم الامتناع، لكن هذه هى الحقيقة للاسف!!!

أ/ سعيد موسى 29-09-2011 09:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad fawzy (المشاركة 4012292)
طب والله العظيم يا استاذ سعيد هذا الندب ضد مصلحة العمل بنسبة 100% ولو قصصت لحضرتك الموضوع بالتفصيل ربما ستتهمنى بالخيال الواسع او بانى سيناريست محترف! يكفى ان اقول لحضرتك ان شيخ المعهد نفسه غير موافق على هذا الندب لانه اخرج عدد 2 مدرس من معاهدهم الى معاهد اخرى واوجد عجز فى الحصص بنفس المعهد ولم يجد حتى الان مدرس يسد هذا العجز وكل ذلك من اجل مدرسة تريد الغاء انتدابها من معهد بجوار منزلها الى معهد اخر لسبب غير معلوم وبمساعدة موجه المادة!!! وبالطبع اتفق مع حضرتك فى نقطة عدم الامتناع، لكن هذه هى الحقيقة للاسف!!!

كلام جميل شيخ المعهد رافض هذا الندب !!!!
على نفس جواب الندب يقوم بالكتابة على ظهر الجواب ان هذا الندب سوف يقوم بعمل عجز فى مادة كذا
مع كتابه عدد مدرسى المادة وعدد الحصص وارسال خطاب الندب للمطالبه بالغاءه
كده احنا شغالين قانونى واالى مش عاجبه يشرب من البحر

Observer 29-09-2011 09:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4012322)
كلام جميل شيخ المعهد رافض هذا الندب !!!!
على نفس جواب الندب يقوم بالكتابة على ظهر الجواب ان هذا الندب سوف يقوم بعمل عجز فى مادة كذا
مع كتابه عدد مدرسى المادة وعدد الحصص وارسال خطاب الندب للمطالبه بالغاءه
كده احنا شغالين قانونى واالى مش عاجبه يشرب من البحر

الله ينور عليك يا سيد الناس وده غالبا اللى هيحصل
ربنا ما يحرمنا منك يا استاذ سعيد ولا من استشاراتك الجميلة

emtaha2010 29-09-2011 09:50 PM

قرار شيخ الازهر رقم (345)لسنة 2011م لتثبيت المتعاقدين

أ/ سعيد موسى 29-09-2011 10:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad fawzy (المشاركة 4012340)
الله ينور عليك يا سيد الناس وده غالبا اللى هيحصل
ربنا ما يحرمنا منك يا استاذ سعيد ولا من استشاراتك الجميلة

ياكوماندا ياحبيبى جميع المشاكل التى تخطر على بالك والتى لم تخطر مرت بى
خدمه 22سنه فى التدريس و14سنه فى التعليم بالازهر غير 5سنوات الماجستير يعنى حوالى 41 سنه بالازهر
الاخوة العقود اصحاب ال5 او 6 سنوات عاملينها مناحه وكل واحد انا بقالى 5سنين
والتانى يرد عليه انا 6سنين نفسى اعرف بعد 20 او 30 سنه هيعملوا ايه !!!!! بهذه الطريقة
اعتقد ربنا يستر عليهم

جلليو 29-09-2011 11:12 PM

استاذنا الفاضل انا مش فاهم حاجة من القرار هم التعاقدين بند 2 نوع2 اللي هم مين احنا بنشوف في العقد بند 2/3 ومعني قواعد التنظيم والادارة تعني وجود شرط الكادر ام لا اتمني الرد بسرعة واسف علي الازعاج

أ/ سعيد موسى 30-09-2011 12:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جلليو (المشاركة 4012711)
استاذنا الفاضل انا مش فاهم حاجة من القرار هم التعاقدين بند 2 نوع2 اللي هم مين احنا بنشوف في العقد بند 2/3 ومعني قواعد التنظيم والادارة تعني وجود شرط الكادر ام لا اتمني الرد بسرعة واسف علي الازعاج

وحياتك عندى لو انت مش فاهم قيراط انا مش فاهم 24قيراط

emtaha2010 30-09-2011 11:07 AM

ألف مبروك مبرووووووووك

ألف مبروك مبرووووووووك

مجاهد محمد فتحي 30-09-2011 02:32 PM

أ/ سعيد موسى

في ظل كل هذه التطورات والأحداث، ما الجديد بالنسبة للحاصلين على الماجستير والدكتوراه من العاملين في الأزهر الشريف، أفادكم الله، وشكراً.

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:47 PM.