بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

mostafa_amnah 20-04-2011 12:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة einstien (المشاركة 3336767)
شكرا يا ندى على التوضيح بس انا هقوللك حاجة بقى لو اللى انا بكلمة اخدها على نفسة بهذا المحمل يبقى هو حاسس بنفسة ويبقى هو غبى فعلا انما لو كل واحد واثق من نفسة وحاسس انه مش غبى عمرة ماهياخدها على نفسة كدة انا الحمد لله مش مغرور بس لى مبدا وبعدين انا كلمت الاخ مصطفى كدة عشان بعتلى رسالة كتب فيها السؤال اللى هو كاتبه دة وانا مردتش عليه فرجع بعتلى رسالة تانية بيقولى يالهوى كانه بيقولى ازاى معرفتش احلها فاضطريت اكلمة بالاسلوب دة وشكرا لتوضيحك مرة تانية وارجو لو كنتى حسيتى بكدة انك متزعليش منى شكرا

على فكره كلمه يالهى كانت علشان سعتك كانت واجع دماغى فى المساله مش علشان التوكيد

einstien 20-04-2011 12:23 PM

لا يا عم انا اصلا مش بروح درس رياضة وانا جايبها من موقع تانى اى نعم هى تتحل بتانية بس احنا منعرفش قواعد المثلثات اللى بياخدوها وانا حليتها بتانية وهى مش قران ولا حاجة انا بس بقوللك ورينى ازاى هتحلها غير كدة من غير خطوة التربيع دى بدل مكاتتكلم ورينى هتتحل ازاى غير كدة بمنهجنا

Asa7be Wawa 20-04-2011 02:33 PM

خلاص يا جماعه صلوا على النبى

اختلاف الرأى لا يفسد للوز صنيه :006et4::022yb4:

و الله كان نفسى احلها معاكوا

Mahmoud3129 20-04-2011 07:18 PM

انا موضوعي عن المذاكرة

مش عايز اذاكر والامتحانات يوم 9 مايو ولسا ورايا حاجات

كتير لازم اخلصها

انصحوني اعمل ايه

nada allam 20-04-2011 08:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة einstien (المشاركة 3340055)
لا يا عم انا اصلا مش بروح درس رياضة وانا جايبها من موقع تانى اى نعم هى تتحل بتانية بس احنا منعرفش قواعد المثلثات اللى بياخدوها وانا حليتها بتانية وهى مش قران ولا حاجة انا بس بقوللك ورينى ازاى هتحلها غير كدة من غير خطوة التربيع دى بدل مكاتتكلم ورينى هتتحل ازاى غير كدة بمنهجنا

والله ولا انا بروح درس رياضة و بعدين خلاص يا جماعة هدوا الامور كان تاتش وعدى واحنا هنا فى المتدى والله بنكسب خبرة بالمسائل و نركز ع الحاجات اللى بتغلط اكتر من اللى بياخدوا دروس بره كمان ياريت نفيد بعض ونستفيد واللى عندوا اى معلومة مهمة او مسائل سواء فيزيا او رياضه او غيره يقولنا ضرورى قبل الامتحانات ولو تعرفوا تكلمو اساتذة المنتدى يزودوا حصص اولى ثانوى فى الغرف الصوتية ويركزوا ع المواد المهمة زى ماكنا بنعمل فى 3 اعدادى و ياريت يا اينشتين تجيبلنا مسائل حلوة كده كتير لو عندك

وربنا يوفقنا جمييييعا ان شاء الله

mostafa_amnah 21-04-2011 12:03 AM

نداء لندى واينشتاين

على فكره انا كمان ما بيخديش درس ريا ضه وما بيدخليش على منتديات رياضه تانيه

وده حل ليك بعد حل الاول للهو كان قايم على فكره التعويضات
بتربيع الطرفين فى 1هينتج
1+جا^2س+2جاس +جتا^2س+2جتا^س+2جتاس+1=16/25
كده يبقى
3+2(جاس+جتاس)=16/25
تجيب جاس+جتاس
وتعوض فى المعادله الاولى بعد ضربها
ا+جاس+جتاس+ جاس جتاس=
وبكده من غير عبقريه تجيب جاس جتاس
وتعوض فى المعادله التانيه بعد ضربها بالقمتين السابقتين اكيد :)
1-(جاس+جتاس)+جاس جتاس =
ملاحظه انا شغال على انها 4/5
وليست 5/4

سلام يا حبيبى

mostafa_amnah 21-04-2011 12:04 AM

على فكره على الرساله اللى انت بعتها انت كده بتهينى لما تقولى كده وانك بتاخد درس

einstien 21-04-2011 03:41 PM

هههههههههههههههههههههههههههههه انا هوريك مين الذكى يا استاذ يا رياضة انت لما ربعت المفروض تضرب مش تجمع شوف حلك كدة وهتعرف وحتى لو جحيت تضرب مش هتوصل لناتج

تغريد الطيور 21-04-2011 07:28 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

ازييكم يا بنات عاملين ايه وحشتونى موووت موووووت موووووووت ^_^

يارب تكونو فاكرنى ... عايزة اقووول حاجـــــــــــــات كتييييير

انا قريت الصفح القديمة و شفت مسالة جاست و عندى كذا استفسار عليها

هوا ليه أمـ ينصف <دأهـ على اى اساس ؟؟!!!! دى اول حاجة

تانى حاجة : هوا انتى ليه ماوصلتيش د بـ هـ بـ س اصل دى هندسة مستوية يعنى احنا لازم اى حل ينفع .. قصدى ان د تتوصل مع هـ عشان يبقى دهـ // ب ج عشان الحل اللى قاله البشمهندس مصطفى فى الاول يبقى صح

بسسسسسسسسس كدا ... و فى الاخر معرفتش الحل برده .. انتو صحيح نزلتزه و لا ايييه ^_^

اما بقى الاستمارات فاحنا اخدناها من زمااااااااان و كتبناها و خلصنا و كمان حجزنا عند مدرسين تانية

انا اخدت كيميا فى تانية و احياء فى تالتة " بس احتمال تتغير لـ رياضة 2 "

و المادة الادبية اقتصاد و احصا لان اخويا قالى انها مادة حلوة و سهلة جدااااااااا و هاتفيدنى فى الكلية جااااااامد

اما المستوى الرفيع فهاخد ان شاء الله عربى

و بالنسبة لران فانا هابدا ان شاء الله اول 8

يلا ســــلام ...

ranmory 21-04-2011 09:07 PM

ازيك انتى وحشتينا اكتر

NeVeR CoMe BacK 22-04-2011 11:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nour Eleman (المشاركة 3343606)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

ازييكم يا بنات عاملين ايه وحشتونى موووت موووووت موووووووت ^_^

يارب تكونو فاكرنى ... عايزة اقووول حاجـــــــــــــات كتييييير

انا قريت الصفح القديمة و شفت مسالة جاست و عندى كذا استفسار عليها

تانى حاجة : هوا انتى ليه ماوصلتيش د بـ هـ بـ س اصل دى هندسة مستوية يعنى احنا لازم اى حل ينفع .. قصدى ان د تتوصل مع هـ عشان يبقى دهـ // ب ج عشان الحل اللى قاله البشمهندس مصطفى فى الاول يبقى صح

بسسسسسسسسس كدا ... و فى الاخر معرفتش الحل برده .. انتو صحيح نزلتزه و لا ايييه ^_^

اما بقى الاستمارات فاحنا اخدناها من زمااااااااان و كتبناها و خلصنا و كمان حجزنا عند مدرسين تانية

انا اخدت كيميا فى تانية و احياء فى تالتة " بس احتمال تتغير لـ رياضة 2 "

و المادة الادبية اقتصاد و احصا لان اخويا قالى انها مادة حلوة و سهلة جدااااااااا و هاتفيدنى فى الكلية جااااااامد

اما المستوى الرفيع فهاخد ان شاء الله عربى

و بالنسبة لران فانا هابدا ان شاء الله اول 8

يلا ســــلام ...

ا
نا مش فاهمة الصراحة انتى قصدك علا ايه بالظبط يا نور:confused:
بس انا متأكده من العمل مية فى المية مفيهوش غلطة :028ja7:
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

تغريد الطيور 22-04-2011 01:17 PM

يا بنتى انا عايزة اعرف ..

بسسس كدا

بس يا بت مش تسلمى عليا الاول .. اصلك وحشااااااانى جداااااااااا

..................

ازيك انتى يا راااان وحشتنينى و الله

einstien 22-04-2011 02:59 PM

عادى لما تفرض ان مستقيم بينصف زاوية مفيهاش حاجة هى ماخلتش بمعطيات المسالة ثانيا غلط لما تقولى ان لما توصلى د ه هيوازى ب ج على اى اساس لازم تثبتى الاول

تغريد الطيور 22-04-2011 09:36 PM

طبعا عاااااادى لما تفرض ان مستقيم ينصف زاوية بس ايه اللى عارفها ان المنصف هايمر بـ مـ

انا مش بقول ان دهـ // ب ج

انا بقول لازم يبقو على استقامة واحدة عشان بعد ما تتحل المسالة تبقى دهـ // ب ج فى الاخر عشان يبقى حل البشمهندس مصطفى حل صحيح

لان الهندسة المستوية حلولها كلها بتجيب بعضها

.............

NeVeR CoMe BacK 23-04-2011 09:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nour Eleman (المشاركة 3347178)
طبعا عاااااادى لما تفرض ان مستقيم ينصف زاوية بس ايه اللى عارفها ان المنصف هايمر بـ مـ

انا مش بقول ان دهـ // ب ج

انا بقول لازم يبقو على استقامة واحدة عشان بعد ما تتحل المسالة تبقى دهـ // ب ج فى الاخر عشان يبقى حل البشمهندس مصطفى حل صحيح

لان الهندسة المستوية حلولها كلها بتجيب بعضها

.............

اولا ازيك يا نور معلش اصلى كنت مستعجلة فقلت ارد عليكى بسرعة متزعليش منى :p
ثانيا بصى احنا عندنا نظرية بتقول ان منصفات زوايا المثلث تتلاقى فى نقطة واحدة فبما ان المنصفين اللاوليين متلاقين فى نقطة م اذن المنصف الثالث برده هيلتقى معاهم فى نقطة م
ثالثا غلط لما تقولى انك هتوصلى د ه يوازى ب ج طب علا اى اساس منتى لازم تثبتيها الاول وعشان اريحك هى اصلا حتا لو اتوصلت مش هتوازى ب ج ;) وبالتالى حل البشمهندس مصطفى غلط طبعا
ياريت اكون قدرت اوصلك المعلومة ;)
:friendsxs3:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:48 PM.