بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

einstien 11-04-2011 11:53 AM

يا كودر انا عارف ان المساله دى تتحل بقانون جيب التمام تقريبا بس انا عاوزها بمنهج اولى لان اولى مش بتدرسة انما لو هى فى تانية فهى تبقى مسالة سهلة انما انا عاوزها بمنهج اولى ثانوى وانا وضحت ازاى اجيب قياسات زوايا المثلث وسبت الفرصة للطلبة تفكر فى الجزء التانى من المسالة بس بردو هبقى اقول الجزء دة

the white angle 11-04-2011 12:22 PM

السلاام عليكم حد هنااااااااااااااااااااا ولا كالعادة بتدحوااااااااااااااااا

the white angle 11-04-2011 12:26 PM

انا ياندى ان شاء الله هختااااار اقتصاد واحصاء

Haneen_Riri 11-04-2011 12:48 PM

ازيكم يارفاق الكفاح هههههههههه قصدى الثانويه
ياجماعه انا لسه مخدتش الاستماره بس عماله افكر اخد ايه مستوى رفيع بجد مش عارفه وسمعت انى مش هينفع اخد جغرافيا لو دخلت علمى يعنى انا ارضى بالجغرافيا والجغرافيا مترضاش بيا ههههههههه حاجه تحير

NeVeR CoMe BacK 11-04-2011 12:53 PM

سيبوها عالله وصلو صلاة استخارة وربنا هيسهل ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

Asa7be Wawa 11-04-2011 08:22 PM

مجابوش سيره خالص عن حكايه الاستمارات فى المدرسه عندنا !!!!

THE CodeR 11-04-2011 09:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة einstien (المشاركة 3314848)
يا كودر انا عارف ان المساله دى تتحل بقانون جيب التمام تقريبا بس انا عاوزها بمنهج اولى لان اولى مش بتدرسة انما لو هى فى تانية فهى تبقى مسالة سهلة انما انا عاوزها بمنهج اولى ثانوى وانا وضحت ازاى اجيب قياسات زوايا المثلث وسبت الفرصة للطلبة تفكر فى الجزء التانى من المسالة بس بردو هبقى اقول الجزء دة

هو الحل اللي كنت هقدمه هو اني اثبت القاعدتين اللي هنستعملهم بعد رسم الدايرة المارة برؤس المثلث
ده اللي فكرت فيه
بس ربنا معاهم

einstien 12-04-2011 12:42 AM

بصوا يا شباب حل المساله اهو
لما انا جبت قياسات زوايا المثلث هقوم راسم دايرة تمر برؤسة من الخارج وهقول مثلا ان زاوية ج دى محيطية يقابلها زاوية مركزية ضعف قياس زاوية ج وعلى فكرة ممكن نستخدم اى زاوية تانية وهيبقى معانا وتر وهو المقابل للزاوية ج وفى نفس الوقت المقابل للزاوية المركزية اللى هى ضعف ج هقوم انزل عمود من المركز على الوتر دة هينصفة طبعا وطبعا انا معايا طول الوتر وكمان الزاوية المركزية هتتنصف لانه هينشا مثلث متساوى الساقين فهقول ان جا نصف الزاوي المركزية دى = نصف الضلع المقابل لزاوية ج مقسوم على نصف القطر واطلع من هنا نصف القطر واجيب المساحة دى الطريقة يارب الكل يفهم

einstien 12-04-2011 12:44 AM

الوتر اللى بتكلم عنه هو الضلع اب

ranmory 12-04-2011 01:22 PM

انا صليت استخاره و حاسه انى مياله لعلم النفس ---بخصوص 2 ثانوى ه تبداوا دروس من شهر كام انا اتفقت مع مستر الانجليزى قال لى انو هيبدا بعد رمضان و مستر الرياضه قال انو هيبدا فى شهر سبعه و لسه بقيه المواد لم تتحدد -------انتو تفضلوا تبدوا من شهر كام

ranmory 12-04-2011 01:24 PM

هو الواحد لو بدا متاخر ده هياثر عليه

NeVeR CoMe BacK 12-04-2011 01:39 PM

ربنا ييسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسهل،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

NeVeR CoMe BacK 12-04-2011 01:41 PM

يابنتى مش كل شوية بقا تفكرينى بتانية ثانوى دى انا بحاول انسا شوية وكل ما افكر فيها اعصابى بتتعب خلينا الشهرين دول ناخد راحتنا من اللعب والتنفييييييييييييييييييييييض لان بابا وماما ناوين يعملو عليا حظر تجول وحظر نت اهئ اهئ اهئ اهئ ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

ranmory 12-04-2011 01:47 PM

ده انا ماما سايبانى براحتى اما اخويا الصغير مش هيخلينى اشم نفسى اما بابا منفض للدنيا و قاعد يتفرج ع الاعلانات

ranmory 12-04-2011 01:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3317544)
يابنتى مش كل شوية بقا تفكرينى بتانية ثانوى دى انا بحاول انسا شوية وكل ما افكر فيها اعصابى بتتعب خلينا الشهرين دول ناخد راحتنا من اللعب والتنفييييييييييييييييييييييض لان بابا وماما ناوين يعملو عليا حظر تجول وحظر نت اهئ اهئ اهئ اهئ ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

ما انتى لازم تفكرى عشان منخلص اولى و نفضل نفكر ف تانيه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:47 AM.