بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   مسألة فى الرياضيات(أرشيف تجميعى ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=41517)

artnee 19-06-2010 02:52 PM

ماذا يعنى ذلك الكلام يا دكتور سنايبر لو سمحت

profvip 19-06-2010 02:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لؤي وائل الخطيب (المشاركة 2278784)
طيب ولما انت كبير إيه اللي جايبك هنا !! ؟

اما عن خالف تعرف فديه بتتقال في حالة للأسف انت مش فاهمها وهي للسخرية
المثل اللي انت بتقوله إيجابي لكن اللي اقصده والموطن اللي بتتقال فيه الكلمة ديه هو ان كل الناس ماشية يمين الامتحان سهل , وهو مبسوط اوي بكده لكن يجي يقولك شمال ..

بس المشكلة مش منه المشكلة من الإعلام لأن أي حاجة ولو كانت إيجابية بنطلع سلبياتها لإن بقى في ناس فاضية ..

والفاضي يعمل ايه ؟
اعتقد ان ده كان اللي انا بقوله !!

أما عن حتة كل الامتحانات سهله طيب ماامتحانات السنة اللي فاتت واللي قبلها ومعظم السنين السابقة كانت سهله طبعاً مش سهله 100 %

لكن الحقيقة مشفناش ان كل الدفعة مهندسين .. !

وبعدين انا من رأيي كل واحد يخليه في حاله ويحل الامتحان ويهتم بنفسه وبدراسته مش يقعد يقول كل البلد مهندسين فشلة خلاص خليك انت المهندس الوحيد الناجح والباقي هيفشل لوحده ..

اشكرك واسف للإطاله
السلام عليكم

لأ فعلافيه مهندسين فشله
أمال تفتكر حال البلد عامل كده ليه !!؟
إحنا عندنا أوائل ثانويه عامه و ناس بيقفلوا امتحان الرياضه و الفيزياء فى ثانوى و بيدخلوا اعدادىهندسه يدبلروا سنتين و يترفدوا
أو يجيبوا مقبول
عن نفسى الحمدلله أول تلات سنين امتياز و مرتب ال 18 على الدفعه
و السنه اللى فاتت جبت جيد جدا و التراكمى ال 22 عالدفعه

و مش معناها انى ناجح انى اسيب الباقى يفشل لوحده
الحمدلله انا ناجح و مقتنع بكده بايمانى بربنا قبل كل شىء
لكن دورك كانسان قبل اى شىء و كانسان مسلم انك لما تشوف حاجه غلط لازم تعلق عليها و تنصح الناس و تبدى الرأى الصواب فيها و ده ردا على الجزءالتانى من كلامك ( كل واحد يخليه فى حاله - لو انت عاوز تعمل بالمثال اللى من وجهه نظرى اكتر مقوله فاشله و محبطه فى المجتمع يبقى انت برضه خليك فى حالك و متردش عليا و متدخلش الموضوع و هكذا مهو خليك بقى فى حالك انت مالك بينا - ) لكن هذه ليست اخلاق المسلم
( و ما اقصدش برضه ان المسلم يتدخل فيما لايعنيه و لكن الأمر يعنينى بدليل انى بتكلم بمنطق و حجه )

- ولو كنت فاضى مكنتش جبت
98.1% فى ثانوى عام - و لا كنت رتبت على الدفعه فى كليه هندسه
لكن أنا دايما أحب أتناقش نقاش عقلانى منطقى مش اى كلام و السلام
بالتوفيق عموما

Beta Traceur 19-06-2010 03:06 PM

انا بشكر كل اصدفائى وزملائى الى خففوا عنى وبشكر الاستاذ العزيز الى كلامه طلعنى من حاله الياس الى كنت فيها

وبقول لكل الى كانوا زيي ربنا ان شاء الله حيحلها من عنده ايمانى بان كل الى بتعمله ده مقدر علينا مطمنى اوى

السوال دلوقتى لو الى بيصحح الورقه محطش درجات رئفه وشيلت الماده

حيكون ايه النظام ملحق ولا حعيدالسنه ولا حاخد الماده معايا فى 3 ولا ايه النظام علشان ابقى عامل حسابى

الدكتور سنايبر 19-06-2010 03:11 PM

هناك طلبة عندما تجد نفسها لن تستطيـع الحل في مادة أو أكثر نتيجة عدم مذاكرتها تلجأ للغياب عن الامتحان

أو بعضهم يدخل اللجنة وعندما يجد أنه لن يتمكن من الحصول على الدرجة النهائية أو درجة مناسبة فيه يكتب إجابة سؤال واحد أو يكتب أي شيء بحيث ينزل في المادة أو المواد دور ثان وفي الدور الثاني يكرر هذه العملية أو يغيب لأنه في الدور الثاني لن يحصل أكثر من درجة النجاح

فالدكتور أحمد زكي بدر يريد أن ينظم هذه العملية ولا يدع فرصة لهؤلاء بأن يتساووا بمن يدخل الخمسة مواد في كل مرحلة دون تأجيل ، فقرر من العام القادم أن يتم منع ترك بعض المواد التي ستحدد فيما بعد

وعموماً الكلام الذي كتبته في المشاركة السابقة هو ضمن خبر قرأته منذ دقائق
وفي الأيام القادمة بعد الامتحانات ستتناوله الصحف بطريقة أكثر وسيتم طبعاً التنويه عنه في المدارس إذا تم اعتماده بشكل رسمي
بالتوفيق

!KIMO! 19-06-2010 03:17 PM

يا ريس المشكلة مش من التوتر على فكرة المشكلة انك نمت زى ما بتقول الفجر واكيد صحيت 7 او 7 ونص يعنى 3 ساعات نوم
دى مش كفاية عشان تقدر تسترجع معلوماتك و تثبتها
وقريت ان انك لو نمت من 7 الى 8 ساعات
العقل بياخد من دقيقة لربع ساعة عشان تسترجع المعلومة لكن لو الجسم مخدش راحتة او زى ما نمت 3 ساعات و ساعتين
العقل بياخد من ساعتين ل ثلاث ساعات عشان تسترجع معلوماتك
يا ريت تكون خدت عبرة من امتحان النهاردة و اعرف ان النوم بدرى اهم من انك تخلص المنهج ليلة الامتحان
ده اتعلمتة من مدرس الانجليزى بتاعى الكلام ده و نفذتة والحمد لله بقيت اركز فى الامتحانات
وبالتوفيق ليك فى باقى الامتحانات

artnee 19-06-2010 03:21 PM

ربنا يستر ان شاء الله

اهدوا شوية يا شباب

وركزوا فى اللى جاى ان شاء الله

وربنا يكرم الكل ان شاء الله .

حسن213 19-06-2010 03:44 PM

والله اللي كاتب الموضوع دا مش عارف اقول عليه اي شي ولكن احنا طلاب العلمي مش عاجبنا لا صعب ولا سهل ولكن يا جماعة دي سياسة الوزير اللي بيحب الظهور علي الفضائيات واحمدوا ربنا علي 25 درجة هدية الجبر وركزوا في ال100 درجة بتاعة الفرنش والكيمياء

nada bakry 19-06-2010 03:47 PM

الامتحـــــان جاااااااااااااااااااااااااااااااااامد مووووووووووووووووووووووووووت

drmohamedph 19-06-2010 03:48 PM

الرد فينننننن

nada bakry 19-06-2010 03:56 PM

هو امبارح على قناة الحياة كانوا قالوا الغلط المبنى على الصح تنقص نص درجة لكن الجداول مش عارفة بس ماعتقدش انهم ينقصوك وان شاء الله ما تنقصش

علا شكرى 19-06-2010 03:58 PM

الحمد لله الامتحان تمام اووووووووى و يا رب عقبال الى جى
ربنا معانا كلنا
و باذن الله هيوفقنا

وكيل نيابة عامة 19-06-2010 04:03 PM

معلشى يا اخى ان شاء الله ، تتعوض فى الامتحان القادم....................

yara Maher 19-06-2010 04:05 PM

احسن حاجة عملتها لانك لو شديت مع المراقب ما تعرفش هيعمل اية فى ورقتك وخصوضا ان ماعندوش ضمير على العموم منة للة

Ali_Monir_291 19-06-2010 04:05 PM

احب اقولك ان مستحيل طالب مش مذاكر يجيب 25
هى مش سايبه هى يعنى
و بعدين انتو زعلانين ليه مش علشان يعوض اللى حصل فى التفاضل

loshin 19-06-2010 04:20 PM

ياجدعان انا اعرف حد النهارده صاحبي بيحلفلي انه كان معاه الامتحان ومكنش فيه حد غيره يعرفه وكمان اللي اداهوله وعده بالفرنساوي والكيميا,خربانه خربانه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:44 PM.