بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

خليل المسيرى 26-08-2011 01:51 PM

الأخ رامى فعلا كلامك صحيحك ومفيش حد من المسئولين فى الجامعه ولو مافيش حد مضى يوم الأحد سوف ننتظر الى بعد اجازاة العيد ويا عالم ايه الا سوف يحصل بعد كده فعل لازم الكل يون هناك يوم الأحد لأن الا بيحصل ده حرام

فاطمة الزهراء 86 26-08-2011 01:53 PM

مبروك

ألف مبروك للعشرين الاوائل

ولكن لي سؤال هو في القرار قالوا إنهم هيعنوا العشرين مع إستبعاد المعيدين وما تم تعينه في الجهاز الإداري بالحكومة يعني معنى كده إن اللي متعين مؤقت في الحكومة هيستبعد ولا إيه وهما قصدهم إيه بالوظائف الحكومية بالجهاز الإداري بالدولة ...... أرجو الرد

د.عبدالرحمن المنياوي 26-08-2011 02:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed farag12 (المشاركة 3895490)
بس سؤال ليك يا د/ عبد الرحمن وأرجو سرعة الرد علي لأني مش عارف أنام انا الاول علي القسم بس مش من العشرين الاوائل علي كلية التربية بدمنهور بس اسمى ابعت من الكلية في الدفعة التانية بعد ما اشتكي اوائل الاقسام هل ليا تعيين ولا ايه وجزاك الله خيرا وانا بعت قبل كدة وقلت ليا تعيين بس ارجو التاكد بعد الكلام الاخير دة

انا مش عارف يعني إيه بعتوا أوائل الأقسام مش العشرين الأوائل .. اشمعنا كليتكم انتم بس وايه يعني لما الناس تشتكي ده قانون .. بسدايما انا باقول إن العبرة بالكشف المرسل لو اسمك مدرج بالكشف والكشف نزل على الأكاديمية يبقى أوكي هتتعين لكن لازم تتأكد إن اسمك تم إرساله يا باشا ... مش كلام وبس وتتأكد كمان إنهم اعتدوا بيه في الأكاديمية مش قالوا ده كشف غير صحيح وركنوه .. دور على اسمك في الموقع

خليل المسيرى 26-08-2011 02:01 PM

الى جميع الوائل على الموقع برجاء منكم الحضور يوم الأحد الى الادارة العامة لجامعة الأزهر كما ارجو من الأزملاء الأوائل الذين معهم نسخه من الأسماء ان يقوموا برفع الأسماء حتى يتثنى للجميع التحرك عندما يرى اسمه ومن لم يجد اسمه وله الحق يحضر معنا يوم الأحد

فاطمة الزهراء 86 26-08-2011 02:07 PM

لف مبروك للعشرين الاوائل

ولكن لي سؤال هو في القرار قالوا إنهم هيعنوا العشرين مع إستبعاد المعيدين وما تم تعينه في الجهاز الإداري بالحكومة يعني معنى كده إن اللي متعين مؤقت في الحكومة هيستبعد ولا إيه وهما قصدهم إيه بالوظائف الحكومية بالجهاز الإداري بالدولة ...... أرجو الرد

فاطمة الزهراء 86 26-08-2011 02:10 PM

أرجو الرد

يا دكتور عبد الرحمن أرجو الرد علي الآن قبل ان تغلق النت بخصوص إستبعاد من تم تعيينه بالوظائف الحكومية بالدولة .

د.عبدالرحمن المنياوي 26-08-2011 02:33 PM

مفيش استبعاد ولا حاجة وسيبك من كلام الجرايد .. لازم يتم تخييرك ..

هبه.احمد 26-08-2011 02:41 PM

السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور انا عايزه اسأل سؤال مين هما اللي هيكون تعيينهم علي ثلاثه دفعات كل سنه دفعه في الجامعات والمراكز
هل دول اوائل الخريجين ولا المنح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

El Ninio 26-08-2011 03:14 PM

يا سلام على كلامك الرائع يا دكتور عبد الرحمن يابن بلدي يا جامد
دايما بتجيب اخبار حلوة وبتحاول ترفع من روح الشباب الحائر ده

د.عبدالرحمن المنياوي 26-08-2011 03:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبه.احمد (المشاركة 3895782)
السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور انا عايزه اسأل سؤال مين هما اللي هيكون تعيينهم علي ثلاثه دفعات كل سنه دفعه في الجامعات والمراكز
هل دول اوائل الخريجين ولا المنح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المقصود هنا الحاصلين على الماجستير والدكتوراة

أما أوائل الخريجين فدول وظائف إدارية

sherif 20II 26-08-2011 03:33 PM

هل أحد الوظائف الادارية العمل بهيئات الجامعة مثل معامل الكلية او مستشفيات الجامعة؟

محمود المصري 2010 26-08-2011 04:02 PM

سؤال

السلام عليكم جميع أعضاء المنتدي الكرام
لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن أنا معاك إن مش من حقهم إنهم يستبعدوا من يعمل في الجهاز الإداري للدولة لإن فيه ناس تعمل في وظائف تعبانه كما أن كثيرا منهم يعمل بعقد مؤقت وبالتالي من سيتم تعيينه في هذا المشروع سوف يعين علي الثالثة التخصصية أي أنه سيكون أقدم في التعيين ممن كان يعمل بعقد مؤقت ..تمام .
بالإضافة إلي أنه من الممكن أن يكون متأخر في الترتيب عن الذي يعمل بعقد مؤقت ويقدم عليه .. تمام .
من هنا أقدر أقول بصفتي دارس قانون إنه يجوز رفع دعوي في حالة الاستبعاد إستناداً لعدم الحصول علي هذه الميزة وحرماني منها ...
بس لو استبعدونا يا دكتور وأنا أعمل معلم مساعد .... إيه العمل هيبقي رفع الدعوي ولكن الحكم هيكون خلال سنتين أو ثلاثة ...
ولا عند حضرتك حل تاني ....

البداية الاولى 26-08-2011 04:17 PM

ارجو من الاخوة الافاضل توضيح الامر للى عندة رد على ارسال التنظيم والادارة للجهات الادارية فى الدولة لارسال احتياجاتها الفعلية لتوزيعها على اوائل الخريجين معنى كدة انك هتعين تبعا لاحتياجات الجهاز الادارى الى المفروض انك عندك علم بكل الدرجات الفاضية الموجودة فى الجهاز الادارى للدولة مسبقا ولا هو كلام وبس

منى أبو الجود 26-08-2011 08:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى (المشاركة 3895621)
الى جميع الوائل على الموقع برجاء منكم الحضور يوم الأحد الى الادارة العامة لجامعة الأزهر كما ارجو من الأزملاء الأوائل الذين معهم نسخه من الأسماء ان يقوموا برفع الأسماء حتى يتثنى للجميع التحرك عندما يرى اسمه ومن لم يجد اسمه وله الحق يحضر معنا يوم الأحد

السلام عليكم يا كل أعضاء المنتدى الكرام .........كيف حالكم يا أوائل الأزهر أختي العزيزة أم رهف يا ريت ترجعي تنورينا ....الأخ الفاضل خليل ...الأخ الفاضل رامي شكرا على مجهوداتكم وموافاتكم لينا بالأخبار..وجميع الأخوة ............... أنا فعلن معاك يا أخ خليل ورفع الأسماء على النت حيكون حافز لمن يكون اسمه بينهم .......وكمان حافز لغيره ممن لم يجدوا أسماءهم انهم يذهبوا للاستفسار.........ياريت يا أخونا العزيز رامي توصل للأخوة الأبطال الي معاهم الكشوف هذا الكلام ليتمكنوا من رفع الاسماء قبل يوم الأحد ان شاء الله .......وان شاء الله ربنا يقدرني وظروفي تسمح واروح معاكم يوم الأحد ......والله المعين

د.عبدالرحمن المنياوي 26-08-2011 08:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif 20ii (المشاركة 3896034)
هل أحد الوظائف الادارية العمل بهيئات الجامعة مثل معامل الكلية او مستشفيات الجامعة؟

نعم بالفعل وكمان موظفوا الشئون القانونية ورعاية الطلاب و الدراسات العليا والمكتبات ومراكز الحاسب الآلي في الجامعة .. كل ده داخل ضمن الحسبة ..

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:27 AM.