بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

معلم مساعد 2011 21-06-2011 06:44 PM

ياجماعه الدكتور عبدالرحمن قال قبل كده ف موضوع الاستبعاد ده
قال لو واحده شغاله بالعقد وجالها مثلا تعين ف الجامعه قال هايخيروهم بين الوظيفتين وهي تختار
وربنا يوفقك الجميع يارب

معلم مساعد 2011 21-06-2011 06:45 PM

ربنا يوفق الجميع

معتز عبدالكريم 21-06-2011 07:12 PM

وقالى انا كده قالى بس انا هتأكدلك من الاستاذ/ماجد
واعرفلك ايه النظام وهرد عليك والكلام ده كان من خمس ايام وهو قالى يومين وهرد عليك وعشان كده احنا قالقنيين ويارب الى يكون شاغله خير

د.عبدالرحمن المنياوي 21-06-2011 11:33 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

معلش يا جماعة أنا اتأخرت شوية عليكم بس كان لازم أستوضح بعض الأمور علشان كلامي يكون مصدر ثقة منكم يا أخواني .. وع العموم أنا هاحكي وانتم تحكموا ..

شوفوا ياجماعة تم فتح الموضوع مع الدكتور ماجد الشربيني والراجل قال : (كان مقترح ان احنا نعمل كده بس مش هنعمل) .. يعني لو انا بافهم عربي مش هندي متهيالي أنه لا استبعاد للمؤمن عليهم .. ثم قال : (بس ممنوع الجمع بين وظيفتين حكوميتين .. وعلشان كده على الأول أن يختار بين الوظيفتين .. لكن الناس اللي حاصلة على ماجستير ودكتوراة وليسوا كطلاب المنح لازم نستبعد المؤمن عليهم منهم )..

معلش أنا نقلتهالكم بشكل مجمل علشان كل واحد يفسر الكلام زي ماهو فاهم وقولولي رأيكم إيه ؟!!!

طيب مالموظفين بيقولوا احنا هنستبعد مش احنا بنستبعد وركز بين اللفظين (هنستبعد) يعني بعد كده مش دلوقت ..

طيب الراجل كان قاللنا بالضبط إن أوائل الخريجين عددهم في الحصر حتى الآن 34 ألف وكسور (على فكرة الراجل قال الرقم بالعدد بس انا مش متذكره بالضبط) ..

المهم انهارده طلع الخبر وقال ان العدد وصل لما يقرب من 43 ألف خريج وهو ده على فكرة العدد الكلي للخريجين من العشرين الأوائل من دفعة 2003 - 2010 وده العدد اللي كان معلن قبل الحصر منذ حوالي 3 شهور .. يبقى فين استبعاد المؤمن عليهم ؟!!!!!!

معلش بقى الناس تريح دماغها وتروق وتستنى التعيين بقى وبلاش قلق يا جماعة ..

واللي يتصل بالأكاديمية يبقى يسلملنا على الموظفين اللي هناك ويبقى يسألهم انتم استبعدتم بالضبط كام واحد مؤمن عليه لغاية دلوقت ؟!!!!!

د.عبدالرحمن المنياوي 21-06-2011 11:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3568508)
وقالى انا كده قالى بس انا هتأكدلك من الاستاذ/ماجد
واعرفلك ايه النظام وهرد عليك والكلام ده كان من خمس ايام وهو قالى يومين وهرد عليك وعشان كده احنا قالقنيين ويارب الى يكون شاغله خير

آآآآآآآآسف على التأخير يا أستاذ معتز .. والعبرة في التامين على فكرة التعيين الثابت في وظيفة حكومية وليس تامين لرخصة وخلافه .....

منى أبو الجود 21-06-2011 11:40 PM

السلام عليكم ورحمة الله كيف حالك يا دكتور عبد الرحمن , كنت عايزة اسأل حترتك يعني ايه وظيفة مساعد باحث وهل لما حد يتعين تحت المسمى ده في الكلية حيترقى لما ياخد الماجستير لمدرس مساعد , وجزاك الله خيرا

uiuiui 21-06-2011 11:47 PM

ممكن تفسير يادكتور عبد الرحمن للخبر اللى فى الاهرام اللى هو اليات تعيين الاوائل
يعنى افهم من كدا ان مافيش تعيين ف مراكز بحثيه ولا معيدين ولا حاجه
ارجو توضيح النقطه دى

د.عبدالرحمن المنياوي 21-06-2011 11:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nasr khlaph (المشاركة 3556708)
بعد اذنك يا دكتور عبد الرحمن انا التاسع على كلية التربية جامعة المنوفية فرع السادات ولكن انا شغال بعقد فى وزارة التربية والتعليم من 11 / 2008 ولم اتعين حتى الان هل سوف يتم تعيينى ضمن العشرين الاوائل ولا سوف استبعد ارجو الرد

بإذن الله لك تعيين

د.عبدالرحمن المنياوي 21-06-2011 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roaaaa (المشاركة 3558332)
انا كان عندى استفسار وياريت حد يفيدنى
اختى حاصلة على الماجستير وكانت تعمل مدرسة ثم انقطعت بمعنى الان لا تعمل فى اى جهه
هل يوجد فعلا تعيين للحاصلين على الماجستير والدكتوراه
لانى قرأت الخبر ده ::: .
وافق مجلس الوزراء يوم الخميس ( 16/6/2011 ) برئاسة الدكتور عصام شرف على قرار بتعيين أوائل الخريجين وحملة الماجستير والدكتوراة, وكلف المجلس وزارة المالية وجهاز المحاسبات بإعداد قوائم الأعداد المقرر تعيينها
لو سمحتوا حد يفيدنى ما صحة هذا الكلام ولو الكلام دا حقيقى يقولى اقدم اوراقى فين ؟؟؟
المصدر جريدة الوفد بتاريخ اليوم 18/6/2011

الخبر صحيح بس فيه توضيح بسيط ..

المقرر تعيينهم هم أوائل الخريجين - طلاب المنح من الحاصلين على الماجستير والدكتوراة - الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من من خارج المنح من غير المعينين فعليا في الحكومة

هل اختكم انت مدرسة ثابتة أم لا يعني مش بعقد أو معلم مساعد او بالحصة ؟

رد عليا علشان أقولك تتعامل مع مين بالضبط

د.عبدالرحمن المنياوي 21-06-2011 11:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taher172007 (المشاركة 3567897)
هما أوائل الكليات
المقصود به العشرة الاوائل
ولا العشرين الاوائل
الموضع بجد ولا كده وكده
ارجو التوضيح
انا طالع المركز الحادي عشر على
مستوى كلية التربية اسيوط 2006

المفروض ليا في التعيين لا ؟؟؟؟

لأ التعيين للعشرين من غير المعيدين .. بس تكون من العشرين على كل الكلية مش القسم او الشعبة

د.عبدالرحمن المنياوي 21-06-2011 11:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ المحترم (المشاركة 3568227)
لو سمحتم انا كنت عاوزة استفسر عن حاجه وياريت حد يفيدنى

انا دلوقتى خلصت كليه واشتغلت فى الحكومه مدرسة بس بالتعاقد وانا دلوقتى من ال20 الاوائل هل بئه هيستبعدونى عشان انا شغاله ولا هتعين ياريت حد يفيدنى فى الموضوع دة لانها بصراحه حاجه تزعل اوى لو استبعدونا يبقى كدة راح علينا فرصه التعيين يعنى

لأ ان شاء الله لا يوجد استبعاد .. بس ابقي افتكرينا بصينية بسبوسة بعد التعيين ..

uiuiui 22-06-2011 12:04 AM

ارجو توضيح النقطه دى

uiuiui 22-06-2011 12:05 AM

ممكن توضح يادكتور عبد الرحمن اليات التعيين بالنسبه لكليات التربيه فين بالضبط
وفعلا هملى ابلكيشن وليا 3 اختيارات ولا لا

uiuiui 22-06-2011 12:12 AM

معلش سؤال
هو الموضوع ده هياخد قد ايه

الاستاذ المحترم 22-06-2011 12:22 AM

متشكرة جدا على رد حضرتك وجزاك الله عنا كل خير وبالنسبه لصنيه البسبوسه دى اقل حاجه يا دكتور بس معلش هتقل على حضرتك واسال كمان سؤال

انادلوقتى خريجة تربية وبشتغل مدرسة وبالعقد دلوقتى بئه هتعين فى نفس مكانى زى ما انا شغاله ولا ممكن اروح مكان تانى وعلى فكرة انا فى كذا واحدة من اصحابى من الاوائل بردة وشغلين نفس نظامى فياريت حضرتك تطمنا

taher172007 22-06-2011 12:40 AM

شكرا على التوضيح
يا د . عبد الرحمن
هو امتى هبتدوا في التعيين

البرنس ظيمو 22-06-2011 01:38 AM

بشرى للمتفوقين: مجلس الوزراء يوافق على تعيين 43 ألفا من أوائل الخريجين
القاهرة:- بعد أن نفضت الحكومات السابقة يدها من تعيين الشباب في الوظائف.. تأتي حكومة الثورة لتنصف الجامعيين وتنقذهم من براثن البطالة والدوخة سعيا وراء فرصة عمل جريدة الأهرام تناولت هذا الموضوع من خلال الخبر التالي:

وافق مجلس الوزراء على تعيين 43 ألفا من أوائل خريجي الجامعات والحاصلين على الدكتوراة والماجستير في مختلف الوزارات والمصالح الحكومية والجامعات. وتبحث وزارة التعليم العالي مع وزارة المالية? والجهاز المركزي للتنظيم والإدارة ضوابط التعيين وآليات التنفيذ.

وتضمنت مقترحات التشغيل ـ التي عرضها الدكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي والبحث العلمي على مجلس الوزراء ـ تعيين أول كل كلية من خريجي 2009/2010 معيدا باستثناء الكليات التي تم التعيين بها فعلا.

كما سيتم توزيع 4640 من خريجي كليات الطب البيطري والزراعة علي هيئة الخدمات البيطرية ومديريات الطب البيطري والزراعة, وتوزيع 1500 من خريجي كليات التجارة (شعبة محاسبة) على مصلحة الضرائب.

أما خريجو كليات الهندسة والعلوم والتخطيط العمراني والتعليم الصناعي, وعددهم 7800, فسيتم توزيعهم علي وزارة الصناعة والشركات للعمل ضمن مجموعات بحثية متخصصة في تلك الجهات.

ويشمل التشغيل 10 آلاف من خريجي كليات التربية, والتربية النوعية, والآداب, ورياض الأطفال, والتربية الفنية والموسيقية علي وزارة التربية والتعليم ومديرياتها بالمحافظات, إلى جانب6600 خريج في المراكز البحثية والجامعات.

أما باقي الخريجين وعددهم 11 ألفا من مختلف التخصصات فسيتم توزيعهم على مديريات الخدمات بالمحافظات بمعدل 460خريجا لكل محافظة.

العريني76 22-06-2011 01:50 AM

تعيين أوائل الخريجين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحت يادكتور عبد الرحمن عايز أعرف أوائل خريجي كليات التربية هيتعينوا فيييييييييييييييييييييييين وإيه بالظبط هتيعينوا إداريين في الجامعة ولا مدرسين في المدارس ولا إيييييييييييييييييييييييه
معلش لو عند حضرتك إجابة ياريت ترد عليا ضروي .
وجزاكم الله خير الجزاء .

معتز عبدالكريم 22-06-2011 07:14 AM

بارك الله فيك يا دكتور وجعل الله كلامك واجاباتك فى ميزان حسناتك
وانا اسف على الاستعجال ديما بس بجد ان بطمئن لما بسمع كلامك وردك علينا وكده انا استريحت وهدى بالى شوية عن الاول لانك لو دخلت الفيس بوك على صفحات الاوائل هتلاقى الكلام الى يخليك تتجنن ألى يقول هيستبعدوا والى يقول تم الاستبعاد وغيره واحنا مش بأديدنا حاجه غير اننا نقلق وبس فاعذرنى يا غالى

فاطمة الزهراء 86 22-06-2011 09:38 AM

فعلا كلامه روعه

والله يا أستاذ معتز عندك حق فعلا كلام الدكتور عبد الرحمن المنياوي كلام يريح جدا وفعلا الناس على الفيس بوك مزودنها أوي عمالين يخوفوا الناس وخلاص والله قررت معتش أدخل على الفيس بوك على الصفحة بتاعتهم دي خالص عشان متوترش أكتر من كده وربنا يخلي دكتورنا الجليل ويريحه زي ما هو بيريح الناس بكلامه الجميل والرائع .

بحراوية من دمنهور 22-06-2011 10:20 AM

هل سيتم تعيين اوائل الازهر ضمن ال43 الف دول ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟ يا ريت اللى عنده معلومة اكيدة يجاوبنى

nasr khlaph 22-06-2011 01:17 PM

بعد اذنك يادكتور عبد الرحمن عاوز تفسير لأليات النعيين الموضحة فى خبر التعيين للأوائل

nasr khlaph 22-06-2011 01:19 PM

انا من اوائل كلية التربية
سوف اتعين فين كمثال

الاستاذ محمود حميد 22-06-2011 01:19 PM

يا جماعه ركزو في التعيين بتاع الوزارة
ال يعني من كتر التعينات لما هنبص لبره

الاستاذ محمود حميد 22-06-2011 01:21 PM

الصبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررر

الصبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررر

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 05:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنس ظيمو (المشاركة 3570089)
بشرى للمتفوقين: مجلس الوزراء يوافق على تعيين 43 ألفا من أوائل الخريجين
القاهرة:- بعد أن نفضت الحكومات السابقة يدها من تعيين الشباب في الوظائف.. تأتي حكومة الثورة لتنصف الجامعيين وتنقذهم من براثن البطالة والدوخة سعيا وراء فرصة عمل جريدة الأهرام تناولت هذا الموضوع من خلال الخبر التالي:

وافق مجلس الوزراء على تعيين 43 ألفا من أوائل خريجي الجامعات والحاصلين على الدكتوراة والماجستير في مختلف الوزارات والمصالح الحكومية والجامعات. وتبحث وزارة التعليم العالي مع وزارة المالية? والجهاز المركزي للتنظيم والإدارة ضوابط التعيين وآليات التنفيذ.

وتضمنت مقترحات التشغيل ـ التي عرضها الدكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي والبحث العلمي على مجلس الوزراء ـ تعيين أول كل كلية من خريجي 2009/2010 معيدا باستثناء الكليات التي تم التعيين بها فعلا.

كما سيتم توزيع 4640 من خريجي كليات الطب البيطري والزراعة علي هيئة الخدمات البيطرية ومديريات الطب البيطري والزراعة, وتوزيع 1500 من خريجي كليات التجارة (شعبة محاسبة) على مصلحة الضرائب.

أما خريجو كليات الهندسة والعلوم والتخطيط العمراني والتعليم الصناعي, وعددهم 7800, فسيتم توزيعهم علي وزارة الصناعة والشركات للعمل ضمن مجموعات بحثية متخصصة في تلك الجهات.

ويشمل التشغيل 10 آلاف من خريجي كليات التربية, والتربية النوعية, والآداب, ورياض الأطفال, والتربية الفنية والموسيقية علي وزارة التربية والتعليم ومديرياتها بالمحافظات, إلى جانب6600 خريج في المراكز البحثية والجامعات.

أما باقي الخريجين وعددهم 11 ألفا من مختلف التخصصات فسيتم توزيعهم على مديريات الخدمات بالمحافظات بمعدل 460خريجا لكل محافظة.

يا جماعة .. الناس اللي بتسأل عن آليات التعيين :

راعي إن الخبر المنشور ده يشمل كلمة (مقترحات) يعني ده أحد المقترحات .. واللي يتابع الجرايد الفترة السابقة هيلاقي إن كل ما يجوا ينشروا خبر عن تعيينات الأوائل يضعوا أسفله مقترح لتوزيعهم .. مرة يقولك كلهم في الجامعات .. ومرة يقولك كلهم إداريين في الجامعة ومرة في الوحدات المحلية .. المهم نركز إن الخبر ده مجرد مقترح من المقترحات .. يعني مش قرار نهائي ..

طيب ياعم عبدالرحمن التعيين فين ؟!!!!

أرجو الرجوع لموضوعي الأولاني اللي نشرته وبينت آليات توزيع الناس بالترتيب .. وده كان بناء على كلام الدكتور ماجد الشربيني رئيس الأكاديمية وهو المسئول عن مشروع تعيين أوائل الخريجين مش الوزير على فكرة .. والوزير نفسه قالنا حرفياً : اللي عاوزينه بخصوص الموضوع ده .. الملف ده كله سايبه للدكتور ماجد واتعاملوا معاه ..

وعلى فكرة المقترح ده اللي عمل ضجة هتلاحظوا إنه مش بيتعارض مع كلامي اللي نشرته قبل كده .. صح والا إيه؟!!!!!

معتز عبدالكريم 22-06-2011 05:37 PM

الله ينور عليك يا دكتور
بس الناس كلها بتحب تطمن وعايزه المفيد عشان كل واحد على المواقع والفيس بوك بيجرى فمثلا الى ترتيبه ال30 يتمنى انه يكون فيه 15 من الاوائل متأمن عليهم عشان هو يخدوه فيطلع يقول تم استبعاد المؤمن عليهم وغيره من الاسباب الاخرى فالناس مش عارفه تعمل ايه والا ايه
فانت اكيد عارف الواحد بيستنى الفرصه دى وكلمه بتوديه وبتجيبه وانت شفت بنفسك انا كنت عامل ازاى ومستريحتش غير لما انت رديت عليه
وبارك الله فيك

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 05:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uiuiui (المشاركة 3569720)
ممكن توضح يادكتور عبد الرحمن اليات التعيين بالنسبه لكليات التربيه فين بالضبط
وفعلا هملى ابلكيشن وليا 3 اختيارات ولا لا

آليات التعيين تم توضيحها وهاعيدها تاني كمان شوية ..

انتظري .....

يثرب28 22-06-2011 05:51 PM

السلام عليكم رحمة الله وبركاته
الاستاذ حازم حضرتك تقريباً بقالك اسبوع بتسأل عن الموضوع ده ومتهيقلي ان مش الوزير اللي حس بيك لا ده رئيس الوزراء
لان امبارح في نشرة الساعة 12 سمعت ان عصام شرف وافق علي تعين اوئل الخرجين ومنهم 10000 واحد من التربية

الف مبروك

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uiuiui (المشاركة 3569641)
ارجو توضيح النقطه دى

حااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااضر

بحراوية من دمنهور 22-06-2011 05:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3573093)
آليات التعيين تم توضيحها وهاعيدها تاني كمان شوية ..

انتظري .....

مفيش اخبار بجد عن تعيينات الازهر لو حضرتك عندك اى معلومة جديدة وميرسي لزوقك يا د. عبد الرحمن

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3569613)
السلام عليكم ورحمة الله كيف حالك يا دكتور عبد الرحمن , كنت عايزة اسأل حترتك يعني ايه وظيفة مساعد باحث وهل لما حد يتعين تحت المسمى ده في الكلية حيترقى لما ياخد الماجستير لمدرس مساعد , وجزاك الله خيرا

وعليكم السلام يا أخت منى وأتمنى أن تكوني بكامل الصحة والخير ..

أولا حابب أعرف جيبتبها منين بقى حكاية مساعد باحث دي .. علشان ده موضوع كان عامل وش للناس من فترة .. ياريت تقوليلي حكايتها إيه ....

ثانيا أحب أقولك إن وظيفة مساعد باحث لا وجود لها في الجامعات بل هي موجودة في مراكز البحوث .. وهي الوظيفة الأولى عند التعيين في هذه المراكز وتعادل في الجامعات وظيفة (معيد) ..

فيه بقى ناس بيقولك انا مساعد باحث في الجامعة .. لأ .. ده مش فاهم حاجة هو قصدة إنه واخد منحة ماجستير يعني طالب منحة .. ودي ليست وظيفة تعيينية بل ده عقد أهبل الجامعة بتضحك بيه على الأوائل علشان تشغلهم وفي الآخر ترميهم في الشارع ويتراوح مرتبها حسب الجامعة من 25 جنيه حتى 200 جنيه شهرياً .. وليس على الجامعة أي إلزام بتعيينهم فور إنهائهم لرسالاتهم وحصولهم ع الدرجة ..

أما مساعد الباحث في مراكز البحوث فدي درجة تعيينية وحاجة محترمة ولما يخلص الماجستير يترقى ويبقى الدكتور راح الدكتور جه ..

أرجو توضيح قصدك علشان أساعدك في اختيارك حيث أنني أزعم أنه يمكن الاعتماد علي في موضوح المنح البحثية ده ..

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يثرب28 (المشاركة 3573102)
السلام عليكم رحمة الله وبركاته
الاستاذ حازم حضرتك تقريباً بقالك اسبوع بتسأل عن الموضوع ده ومتهيقلي ان مش الوزير اللي حس بيك لا ده رئيس الوزراء
لان امبارح في نشرة الساعة 12 سمعت ان عصام شرف وافق علي تعين اوئل الخرجين ومنهم 10000 واحد من التربية

الف مبروك

بعديه مباشرة وفي تمام الساعة الثانية عشرة والربع طلع وزير التربية والتعليم ينفي خبر التعيين ده ..

وقال بالحرف سيتم استبعاد خريجي التربية من تعيينات الأوائل .. وإن الدكتور عصام شرف مش فاهم حاجة ..

.
.
.
.
.
.
.
.

لأ طبعا .. اللي انا بأقوله ده محصلش هو الوزير عاوز يودي روحه في داهية ؟!!!!

مبرووووووك لكل ال|أوائل وخصوصا خريجوا التربية اللي هيكون عدددهم وفرصتهم ممتازة ...

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحراوية من دمنهور (المشاركة 3573133)
مفيش اخبار بجد عن تعيينات الازهر لو حضرتك عندك اى معلومة جديدة وميرسي لزوقك يا د. عبد الرحمن

تعيينات أوائل الأزهر ليست تحت مظلة تعيينات الوزارة .. بل هي تخصص شيخ الأزهر ووالله مش عارف الموضوع عندكم بقى شكله إيه دلوقت ..

معتز عبدالكريم 22-06-2011 06:15 PM

مفيش مبروك ليا أنا مخصوص يا دكتور عبدالرحمن
ده أنا مشمتش نفسى غير امبارح منهم لله الى تعبونى وعملولى وش
وبجد ربنا ما يحرمنا منك ابد يا دكتور

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:31 PM

[QUOTE=heba_moukhtar;3552214]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله ياجماعة أنا من المتابعين للموضوع ده من فترة طويلة بس ماكنتش باشارك وعاوزة أقول حاجة مهمة

بصراحة الراجل اللي اسمه الدكتور عبدالرحمن المنياوي ده راجل في منتهى الاحترام وعامل إقبال كبير جدا على المنتدى وعلى الموضوع ده بالذات يعني عامل حس للصفحة والحمد لله وصلت التعليقات هنا لأرقام عالية وغير مسبوقة

وعلشان كده أنا باشكر الراجل المحترم ده واللي متأخرش علينا في الردود خالص وباطلب من إدارة المنتدى طلبين هامين :

الطلب الأول : أتمنى تثبيت هذا الموضوع وهو موضوع هام فعلا ويستحق التثبيت

الطلب الثاني : أتمنى من إدارة المنتدى نيابة عنا جميعا تقدير هذا العضو المتميز المسمى د.عبدالرحمن المنياوي لمجهوداته المبذولة والتي كان من شأنها تزايد الإقبال والإيجابية على منتدانا الرائع

وأعتقد إن محدش مختلف معايا في المطلبين دول فياريت اللي متفق معايا يكتب ويحاول يتواصل مع إدارة المنتدى وياريت الأعضاء القدامى وذوي الخبرة في المنتدى يساعدونا في ذلك

انا بس عاوزة كل واحد ياخد حقه من التكريم لأنه نوع من الأنانية إننا ناخد ولا نعطي واللي شايف عكس كده يقوللي

وشكرااااااااااااااااااااا

شكراااااااااااااااااااااااااااا جدااااااااااااااااااااااااااااا يا أخت هبه على ذوقك ووالله يمكن دي تكون من الرسائل الغالية والعزيزة اللي وصلتني لحد دلوقتي..

وانا تحت أمر الجميع في أي حاجة ..

ولو ان الشكر اللي محتاجه فعليا هو دعاؤكم لي .. وانكم تفتكروني بالخير دايما..

بس بصراحة انت صدقتي فعلا في حكاية تثبيت الموضوع ده لأنه يستحق بالفعل التثبيت ..

معلش إذا كان الناس ماندمجوش معاك بس ده لأنهم كانوا قلقانين شوية .. بس دلوقت أنا يا جماعة اللي باطلب بعد إذنكم تثبيت الموضوع وأرجو من الناس إبلاغي بالطريقة أو مخاطبة الإدارة .. أما بخصوص تكريمي فوالله لم أطمح لتكريم بل طمحت للخير ومازلت أطمح ..

شكرا لكل من راسلني ولكل من جاملني ولكل من عاتبني ولكل من ساءه غيابي وسره تواجدي ..

أخوكم الأقل فيكم .. د.عبدالرحمن المنياوي

heba vet 22-06-2011 06:32 PM

السلام عليكم
انا طبيبة بيطرية اعمل بمعمل تابع لمركز البحوث الزراعية (مؤقتة وبدون عقد) وطبعا مؤمن علية هل هثبت فى مكانى ولا هيجيلى تعيين فى مكان تانى
وجزاك الله كل خير

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:33 PM

شكراااااااااااااااااااااااااااا جدااااااااااااااااااااااااااااا يا أخت هبه على ذوقك ووالله يمكن دي تكون من الرسائل الغالية والعزيزة اللي وصلتني لحد دلوقتي..

وانا تحت أمر الجميع في أي حاجة ..

ولو ان الشكر اللي محتاجه فعليا هو دعاؤكم لي .. وانكم تفتكروني بالخير دايما..

بس بصراحة انت صدقتي فعلا في حكاية تثبيت الموضوع ده لأنه يستحق بالفعل التثبيت ..

معلش إذا كان الناس ماندمجوش معاك بس ده لأنهم كانوا قلقانين شوية .. بس دلوقت أنا يا جماعة اللي باطلب بعد إذنكم تثبيت الموضوع وأرجو من الناس إبلاغي بالطريقة أو مخاطبة الإدارة .. أما بخصوص تكريمي فوالله لم أطمح لتكريم بل طمحت للخير ومازلت أطمح ..

شكرا لكل من راسلني ولكل من جاملني ولكل من عاتبني ولكل من ساءه غيابي وسره تواجدي ..

أخوكم الأقل فيكم .. د.عبدالرحمن المنياوي

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3561820)
لابجد الصفحه والله ماليها حس ولا طعم من غير مشاركة الدكتور عبد الرحمن
انا واحد من الناس اللى لما مش بشوف الدكتور عبد الرحمن منور الصفحه ديه
وربنا مايبقى ليا نفس ادخلها اساسا
دكتور عبد الرحمن ده شخصيه مش عارف اقول ايه
بس كل اللى يتقال اننا مهما عملنا مش هانوفى للراجل ده حقه
وفعلا زى مااولتلى يااستاذه هبه احنا بس بنعمل الواجب وده اقل شئ نعمله
وهوه توجيه الشكر للدكتور عبد الرحمن
والله انا اولت كلمه وبعيده يااابخت الطلبه اللى دكتور عبد الرحمن بيدرسلهم
نرجع باه شويه نتقمس دور الدكتور عبد الرحمن ههههههههههه
انا اطول طبعا بس للاسف مقدرش
المهم اللى انا اعرفه حاجه واحده شهر 7 داخل وكل حاجه هتظهر
يعنى مثلا موضوع الحد الادنى لو شهر 7 عدى ومفيش جديد هيبقى هانستنى للسنه الجايه
موضوع تعين الاولئل ممكن يطول شويه بس طبعا لو السنه الدراسيه بدأت ومحدش اتعين
يبقى انسو باه هههههههههه
هاقولك حاجه وبالذات للاخر معتز طالما انت مسافر بره مصر متفكرش ترجع غير لما ينبعتلك جواب تعيين رسمى
علشان انت من الاوائل
بس عارفين برده دلوقتى الجهة الرسميه هى الجامعه
كل واحد يروح جامعته يسأل فيها عن الموضوع ده
واحشنا يادكتور والله
ان شاء الله تنورنا عن قريب
واحنا مقدرين مدى معاناة ضرتك والله

الكلام ده .. الكلام ده كبير .. وإوعى يكون الأخير

إه الحلاوة دي ياعم شريف ده أنا بقيت باحب ان النت يقطع عندي علشان لما أرجع أشوفك كاتبلي الكلام الحلو ده ...

بس انت مطمنتنيش على مقابلة المحافظ معاك يا شرشر ..

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heba vet (المشاركة 3573296)
السلام عليكم
انا طبيبة بيطرية اعمل بمعمل تابع لمركز البحوث الزراعية (مؤقتة وبدون عقد) وطبعا مؤمن علية هل هثبت فى مكانى ولا هيجيلى تعيين فى مكان تانى
وجزاك الله كل خير

لأ هتتوزعي من جديد بإذن الله

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3573220)
مفيش مبروك ليا أنا مخصوص يا دكتور عبدالرحمن
ده أنا مشمتش نفسى غير امبارح منهم لله الى تعبونى وعملولى وش
وبجد ربنا ما يحرمنا منك ابد يا دكتور

مبروك مخصوص ليك يا مغلبنا

معلم مساعد 2011 22-06-2011 06:56 PM

دكتور عبدالرحمن
انا كنت سألت حضرتك مره اني خريجه تربيه نوعيه رياض اطفال جامعه الزقازيق وكان ترتيبي السابعه علي الكليه والسادسه علي دفعتي
هايكون تيعييني ايه مثلا مع العلم اني معلم مساعد في روضه
وشكرا لحضرتك وياريت تفيدني

معتز عبدالكريم 22-06-2011 07:12 PM

أنا مغلبك برده
ده أنا بحبك فى الله
وقسما بالله العظيم أن شاء الله هعمل عمره لبيت الله الحرام عن قريب أن شاء الله وهدعيلك دعوه تصيب فيك علطول
أوعى تفهمنى غلط
هههههههههههههه
أنا قصدى أنى هدعيلك دعوه حلوه وعلطول تتحققلك أن شاء الله يا غالى
تتمنى أدعيلك بحاجه معينه والا....
بس والله انا هدعيلك بكل حاجه افتكرها

معاكم قلبى 22-06-2011 07:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3573162)
وعليكم السلام يا أخت منى وأتمنى أن تكوني بكامل الصحة والخير ..

أولا حابب أعرف جيبتبها منين بقى حكاية مساعد باحث دي .. علشان ده موضوع كان عامل وش للناس من فترة .. ياريت تقوليلي حكايتها إيه ....

ثانيا أحب أقولك إن وظيفة مساعد باحث لا وجود لها في الجامعات بل هي موجودة في مراكز البحوث .. وهي الوظيفة الأولى عند التعيين في هذه المراكز وتعادل في الجامعات وظيفة (معيد) ..

فيه بقى ناس بيقولك انا مساعد باحث في الجامعة .. لأ .. ده مش فاهم حاجة هو قصدة إنه واخد منحة ماجستير يعني طالب منحة .. ودي ليست وظيفة تعيينية بل ده عقد أهبل الجامعة بتضحك بيه على الأوائل علشان تشغلهم وفي الآخر ترميهم في الشارع ويتراوح مرتبها حسب الجامعة من 25 جنيه حتى 200 جنيه شهرياً .. وليس على الجامعة أي إلزام بتعيينهم فور إنهائهم لرسالاتهم وحصولهم ع الدرجة ..

أما مساعد الباحث في مراكز البحوث فدي درجة تعيينية وحاجة محترمة ولما يخلص الماجستير يترقى ويبقى الدكتور راح الدكتور جه ..

أرجو توضيح قصدك علشان أساعدك في اختيارك حيث أنني أزعم أنه يمكن الاعتماد علي في موضوح المنح البحثية ده ..

استاذى الفاضل الدكتور عبد الرحمن ازاى حضرتك بارك الله لك وجعله فى ميزان حساناتك
ايه يا دكتور كله اوائل اوائل محدش بيعبر المنح ولا بيسال غيرى بما ان المنح دى تخصص حضرتك زى ما قولت فيدنى بالله عليك
جامعة كفر الشيخ مخدتش حد
وحضرتك عارف ان كلية الاداب فيها منح كتير مصير الناس دى هيبقى ايه؟
اللى اقصده ان التقسيمة اللى فى الجرايد دى او المقترحات مجبتش سيرة هتعمل ايه ببتوع المنح اللى متعينوش فى الجامعات
فيدنى بالله عليك طالب منحة الاداب ده هيتعين ايه لو مخدتوش الجامعه مع العلم انه حاصل على الدرجة

معلش تقلنت على حضرتك ولكم جزيل الشكر

أبو عمر وإلياس 22-06-2011 07:57 PM

جــــــــزاكِ الله كل خير يادكتور عبد الرحمن

ووالله لا يفي شكرك إلا دعوة في سجدة في ثلث الليل الأخير بإذن الله تعالى .. أسأل الله أن يتقبل منا جميعا

وأطالب فعلا بثبيت الموضوع.. فالموضوع هااااااااااااااام وعن نفسي لم أدخل المنتدى إلا لهذا الموضوع فقط ... فأتمنى تثبيته نظرا لأهميته

شريف الصعيدى 22 22-06-2011 09:16 PM

ربنا يخليك لينا يادكتور عبد الرحمن ومايحرمنا من حضرتك ابدااا
حضرتك بالنسبة لمقابله المحافظة فدى معادها بكره ان شاء الله
الساعه 9 صباحا وهابقى اطمنك اكيد بس انا مش متفائل
حضرتك خلاص زى مااولتلى انا مش هاسكت على حق
انا روحت لمحامى النهارده فى طنطا فاتح مكتب استشارات قانونيه وقضائية وكده
بس مكنش ف المكتب كلمته ع المحمول قالى موضوعى يابنى مضمون وبنسبة مليون الميه
بس انت عارف طبعا حبال المحاكم بيطول وكده
بس قالى المفروض يكون وراق اوراق اقد اساعدك بيها كده يعنى
قالى زى مثلا ورقه من الكليه تفيد بترتيبك وديه استحاله اطلعها
وقالى كمان مهم يكون معاك صوره من قرار تعيين الاوائل كده يعنى
ادعيلى يادكتور
اه حضرتك انا بعت اميل بمشكلتى على الميل اللى فى موقع البحث العلمى
ولم يرد احد عليا بعد
يلا باه فى رعاية الله يادكتورنا العزيز ويارب ماتغيب علينا ابداااااااااااااا

ايمان العطار 22-06-2011 09:40 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استنيت كتييييييييييييير علشان حضرتك ترد عليا
انا عايزة اقول لحضرتك حاجة حضرتك بتقابل الاستاذ ماجدالشربينى عايزيىن نعرف وجهة نظره فى اخذ العشرين على الكلية وليس الاول والثانى على الاقسام مع ان المفروض ان الاقسام بها تفاوت من الصعوبة بمختلف الكليات عايزين حد يكلمنا يا جماعة ولا مفيش فايدة حتى بعد الثورة قررات وبس وتنفيذ اوامر من غير اقتناع واحناننظلم ونخضع احنا حنعمل وقفة يوم الاحد القلدم ياريت تبلغ حضرتهيطلع بيان فى التلفزيو ناوفى جريدة يقنعتا بوجة نظره وهل مستريح بظلمنا مش حنقول غير حسبنا االله ونعم الوكيل
حضرتك دكتور محترم وبتتكلم بروح حلوة مع الشباب عايزة اعرف وجهة نظرك ولا دة فى شىءمن الاحراج
وجزاك الله خيرا

احلام عادية 23-06-2011 07:31 AM

السلاد عليكم ام رهف حضرتك ذكرتي للازهر لحد 2008 طيب انا تقديري جيد جدا مع مرتبة الشرف 2009/2010 يعني انا مليش نصيب ولا ايه

احلام عادية 23-06-2011 07:38 AM

السلام عليكم د/عبد الرحمن :كنت سألت عن الازهر ايه اخبار تعيين الاوائل فيه لاني تقديري جيد جدا مع مرتبة الشرف 2009/2010 والرابعة علي الدفعة طيب ايه الاخبار اللي سمعتها عن انهم هياخدوا لحد خريجي 2008 هو احنا مش من ضمن الخريجين وتعبنا ولا ايه ارجوا من سيادتكم الرد علي علشان محدش فايدني خالص

احلام عادية 23-06-2011 07:48 AM

الهي أني لي فيك احبة قصرت بحقهم

وانشغلت عن وصلهم فعطر ايامهم بالإيمان

وانر قلوبهم بالقرأن وبارك في رزقهم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:13 PM.