بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   لطلبة كلية التجارة - جامعة القاهرة (ضع استفسارك هنا) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=342144)

vampire1188 25-07-2012 07:40 PM

اقتباس:

هل فرص الشغل لخريج شعبة العلوم الاكتوارية احسن و لا زيه زي اي حد في تجارة ؟؟؟؟
مين قال انه زيه زي اي حد في تجارة .. ياعم انتا هاتبقى محلل ائتماااااااااني

يعنى اقل مافيها تروح اي شركة تامين بعد ماتتخرج وانت عارف المرتبات في شركات التأمين بتبقى شكلها ايه !!

دا غير التدريب الصيفي اللى هاتنزلوه كل سنة

عبدالحميد 2012 26-07-2012 12:25 AM

طب سؤال تاني بقى
انا الحمد لله جايب السنادي جيد جدا ..... و زي ما انت عارف ان عدد الطلبة في القسم ده قليل جدا ..... هل كده فرصتي كويسة ف اني اتعين معيييد ؟؟؟
و معلش تعبتك معايا

The king Boy 26-07-2012 04:44 AM

اه فهمت كده ي الفل وينفع التحويل من كلية لنفس الكلية في جامعة تانية داخل النطاق الجغرافي بعد مرور سنة يعني مثلا لو انا دخلت حقوق انجليزي او تجارة انجليزي واعدت سنة في جامعة ممكن احول لححامعة تانية بعد سنة انا عارف اني دخلتك في حوارات تانية بس معلش اعذرني اصل حضرتك ال بترد وانا بعتذر منك مرة تانية

emma3 27-07-2012 07:16 AM

هو انا ممكن اقدم شعبة انجليزى و شعبة جورجيا ولا شعبة وحدة بس.. و اى واحدا احسن فاالشغل ..وهل قسم جورجيا احسن ولا جامعة خاصة........و شكرا اوى على الرد........thnxxxxxxxxxx

NOUFALL 28-07-2012 08:25 PM

استفسار بعد اذن معاليك يا كبير :)

انا دلوقتي جايب 366.5+46=412.5 علمي رياضة
انا من الشرقية وبالتالي اتوماتيك هروح تجارة الشرقية
وليا محل اقامة ف حلوان وعاوز احول تجارة القاهرة
اعمل ايه بالظبط وايه هوه الورق المطلوب
ولو انا بعد ما ادخل تجارة القاهرة ومعرفتش اكون انجلش يبقي انا كدا لبست ف عربي ولا ايه ؟!!

mana77 30-07-2012 02:40 AM

انا دلوقتي اتقبلت في تجاره عين شمس و الحمدالله مستوفيه كل الشروط اني اقدم على تجاره انجليزي بس انا عايزه اعرف انزل امتى اقدم يعني لو مثلا بكره هينفع ولا ايه النظام انا حاسه اني تايهه ياريت تساعدوني
:)

princess monna 30-07-2012 07:00 AM

هو انا ينفع اقدم فى جورجيا و تجاره انجليش يعنى على اساس لو مش جات دى تيجى دى لان حوار تجاره عربى ده بالنسبه لى صعب لانى كنت مدرسه لغات
انا جايبه 272.5 من غير مستوى علمى رياضه
و كنت مستوى انجليزى و جبت 8.5

sheka1994 30-07-2012 05:42 PM

لوسمحت رد عليا ضروري

لوسمحت انا علمي رياضة
جايب الحمد لله ماشاء الله 88,87 / 364 بالمستوي الرفيع
انجليزي 41.5
مستوي رفيع 8
رياضة-1 (49.5)
رياضة-2 (39)
كدا ممكن ان شاء الله تجارة انجلش قاهرة ولا لأ
وشكرآ :)

hesho_161 30-07-2012 06:22 PM

VAMPIRE باشا انا متابع كل مواضيعك و بجد مجهودك جامد جدا أشكرك جدا عليه لانك نورتنى فى حاجات كتير زى جامعة جورجيا وقسم اكتورى وحاجات كتير :078111rg3:بس انا ليا استفسار عندك حضرتك هو انا واخد مستوى رفيع انجليزى وجايب 9من10 تمام فعايز اسال لو انا واخده هيضاف مرتين مره على مجموع ثانوى ومره على انجلش اللى هو من 50 ولا المرتين على مجموع ثانوى عام بس يعنى مثال عملى:انا جايب 365 فانا هضيف ال8 درجات كلهم على مجموع ثانوى عام ولا 4 على المجموع و4 على انجلش(50) ولا كلهم بيدخلوا فى الانجلش اللى من 50...تانى حاجه بقى واخر حاجه هو موضوع جامعة جورجيا ينفع أدخله لو انا تجارة عربى ؟ومره تانية الف الف شكر على مجهودك حضرتك:)

sheka1994 31-07-2012 01:43 AM

معلش سؤالين كمان
هو انا لو مجاليش القاهرة و جالي اقاليم وانا من اكتوبر هعرف احول قاهرة ولا لأ ؟؟؟؟؟
ولو معرفتش احول.... في فالاقاليم تجارة انجليش ولا قاهرة بس ؟؟؟؟؟
تاني حاجة لو مدفعتش مصاريف الكتب هعرف اتصرف في الكتب دي ولا لأ ؟؟؟؟؟؟
وشكرآآآ :)

samar saeed 31-07-2012 12:44 PM

انا جالى فى التنسيق تجاره جامعه القاهرة وانا جايبه 92% وجايبه فى الانجليزى 40.5 ومش واخده مستوى رفيع انجليزى يا ترى انا كدة هلحق تجاره انجليزى ولا مش هلحق انا بجد خايفه اوى وعايزة اعرف

عمر ممم 01-08-2012 10:14 PM

لو سمحت انا جايب 74.2 يعنى 304.5 بالمستوى انا جايب فى المستوى الرفيع انجلش 6.5 و جايب فى الانجلش 41.5
و انا كنت عايز اعرف هل هاقبل فى كليه تجاره عربى اقاليم و لا لا و ينفع ليه انتساب حتى لو كانت اقاليم ولا لا ؟
انا مرحله تانيه
و ازاى اقدم فى اقاليم ؟
و هل يوجد تجاره انجلش انتساب و لا لا
علما بان الانتساب رجع السنادى و شكرا

usernamo 01-08-2012 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mana77 (المشاركة 4699565)
انا دلوقتي اتقبلت في تجاره عين شمس و الحمدالله مستوفيه كل الشروط اني اقدم على تجاره انجليزي بس انا عايزه اعرف انزل امتى اقدم يعني لو مثلا بكره هينفع ولا ايه النظام انا حاسه اني تايهه ياريت تساعدوني
:)

اسف انى هرد مكان استاذنا فامبير ^_^ .. انت حضرتك تقدر تنزل من بكرة تسال عشان تخش التنسيق الداخلى اللى على ما اعتقد بيقعد من 3 اسابيع لشهر ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princces monny (المشاركة 4700217)
هو انا ينفع اقدم فى جورجيا و تجاره انجليش يعنى على اساس لو مش جات دى تيجى دى لان حوار تجاره عربى ده بالنسبه لى صعب لانى كنت مدرسه لغات
انا جايبه 272.5 من غير مستوى علمى رياضه
و كنت مستوى انجليزى و جبت 8.5

دى مالهاش لاقة بدى .. انت تقدر تخش التنسيق الداخلى لو مجاش .. تقدر تخش جامعة شعبة جورجيا .. قدم فى الاتنين :) .. و متدفعش مصاريف جورجيا إلا لما تشوف نتيجة تنسيقك الداخلى و اللى هو هيطلع قبل الدراسة اى فى الفترة المتاحة لدفع مصاريف جورجيا :) ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheka1994 (المشاركة 4702098)
لوسمحت انا علمي رياضة
جايب الحمد لله ماشاء الله 88,87 / 364 بالمستوي الرفيع
انجليزي 41.5
مستوي رفيع 8
رياضة-1 (49.5)
رياضة-2 (39)
كدا ممكن ان شاء الله تجارة انجلش قاهرة ولا لأ
وشكرآ :)

لا :) .. تجارة عربى من علمى السنة اللى فاتت اخدت من 87% تقريباً . و تجارة انجليزى من 92.5% على ما اذكر .. فعلى ما اعتقد هتقف على 93% السنة دى من علمى :) . و ان شاء الله خير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesho_161 (المشاركة 4702261)
vampire باشا انا متابع كل مواضيعك و بجد مجهودك جامد جدا أشكرك جدا عليه لانك نورتنى فى حاجات كتير زى جامعة جورجيا وقسم اكتورى وحاجات كتير :078111rg3:بس انا ليا استفسار عندك حضرتك هو انا واخد مستوى رفيع انجليزى وجايب 9من10 تمام فعايز اسال لو انا واخده هيضاف مرتين مره على مجموع ثانوى ومره على انجلش اللى هو من 50 ولا المرتين على مجموع ثانوى عام بس يعنى مثال عملى:انا جايب 365 فانا هضيف ال8 درجات كلهم على مجموع ثانوى عام ولا 4 على المجموع و4 على انجلش(50) ولا كلهم بيدخلوا فى الانجلش اللى من 50...تانى حاجه بقى واخر حاجه هو موضوع جامعة جورجيا ينفع أدخله لو انا تجارة عربى ؟ومره تانية الف الف شكر على مجهودك حضرتك:)

لا يافندم .. بص مجموعك 365 .. هتضيف عليهم ال " 4" المستوى .. و هتضيف درجة الانجليزى من غير ما تحط عليها المستوى :) ..

بخصوص شعبة جورجيا .. تقدر تخشها سواء كنت فى عربى او لا .. بتقدم فيها لو مجموعك جايبها :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheka1994 (المشاركة 4703794)
معلش سؤالين كمان
هو انا لو مجاليش القاهرة و جالي اقاليم وانا من اكتوبر هعرف احول قاهرة ولا لأ ؟؟؟؟؟
ولو معرفتش احول.... في فالاقاليم تجارة انجليش ولا قاهرة بس ؟؟؟؟؟
تاني حاجة لو مدفعتش مصاريف الكتب هعرف اتصرف في الكتب دي ولا لأ ؟؟؟؟؟؟
وشكرآآآ :)

تجارة انجليزى موجودة فى 11 جامعة فى مصر .. القاهرة - عين شمس - حلوان - السويس - دمياط - المنصورة - السادات - اسيوط - بنها - بنى سويف - اسكندرية ..

و اما التحويل .. معتقد فيه فى شعبة اللغة تحويل .. و لو هتحول هتحول تجارة عربى القاهرة لتقليل الاغتراب :) ..

تقدر تصور الكتب من زمايلك :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samar saeed (المشاركة 4705488)
انا جالى فى التنسيق تجاره جامعه القاهرة وانا جايبه 92% وجايبه فى الانجليزى 40.5 ومش واخده مستوى رفيع انجليزى يا ترى انا كدة هلحق تجاره انجليزى ولا مش هلحق انا بجد خايفه اوى وعايزة اعرف

بنسبة 50% اه و بنسبة50% لا .. لان الاقبال على تجارة انجليزى عالى اوى .. و دفعتى انا لوحدها 1200 طالب و هما زودوا مصاريفها الى 6780 عشان يقللوا العدد فبالتالى هيخلوها 600 طالب تانى زى بقيت الدفعات .. و الله اعلم :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر ممم (المشاركة 4710603)
لو سمحت انا جايب 74.2 يعنى 304.5 بالمستوى انا جايب فى المستوى الرفيع انجلش 6.5 و جايب فى الانجلش 41.5
و انا كنت عايز اعرف هل هاقبل فى كليه تجاره عربى اقاليم و لا لا و ينفع ليه انتساب حتى لو كانت اقاليم ولا لا ؟
انا مرحله تانيه
و ازاى اقدم فى اقاليم ؟
و هل يوجد تجاره انجلش انتساب و لا لا
علما بان الانتساب رجع السنادى و شكرا

مفيش تجارة انجلش انتساب ..

اما تلحق انتساب تجارة القاهرة اعتقد صعب :)

و شكراً

hesho_161 02-08-2012 05:57 PM

هو انا بقدم فى شعبة جورجيا ازاى

samar saeed 02-08-2012 08:33 PM

هو انت ف تجاره انجليزى طب هيا صعبه ولا لا وهما بيشرحوا كل حاجه بالانجليزى يعنى هعرف افهم واذاكر ولا لا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:03 AM.