بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   إبداعات و نقاشات هادفة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   الجزء2:لعموم الفائدة اكتب موقف او تجربة مريت به؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=318175)

المياة 28-05-2011 09:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3458603)
انا بقا دايما احكيى لكم على مقالب تتعمل فيا
لكن انهارده ححكيى لكم على مقلب انا عملته من سنتين كده
انا واختى صوتنا زى بعض بالظبط محدش يقدر يفرق بينا حتى بابا وماما
فمن سنتين كده كانت اختى لسه مخطوبه
وكنا فى الاجازه وانا كنت فى الشارع ولما رجعت قولت لماما فلانه تعبانه اوى
روحى انتى واختى شوفها ...ماما قالت لاختى تعالى ننزل نشوفها..اختى قالت لماما لما اقول لخطيبى ..خطيب اختى رفض انها تروح ...واختى عايزه تروح
قمت انا قولت لها(روحى انتى وسيبى موبيبلك هنا ولما يتصل حكلمه كأنى انتى)
قالت لى ماشى
قامت ماما اخدت اختى ونزلوا
قام خطيب اختى عمل ايه
اتصل على البيت علشان يتأكد انها منزلتش
قمت انا ردت وقعدت اكلمه واقوله يا حبيبى وانا بحبك وبسمع الكلام اهو واشتغلته يعنى ومش كده بس لا انا استدرجته وعرفت منه حاجات كنت حموت واعرفها من اختى وقعد يوقل ويقول ويقول
وهو مش عارف انى عزه
وشرب المقلب ولما اختى رجعت قولت لها ع اللى حصل ..اختى قالت لى محسش بحاجه..قولت لها لا
بعدها بشويه قام مكلمها تانى وهو عارف انها منزلتش وانها كنت بتكلم فى التلفون من شويه
وحتى الآن ميعرفش ان انا اللى كلمته
ودلوقتى هما متجوزين وعندهم بيبى وبرضه مش بيعرف يفرق بين صوتى وصوتها
وكل يومين اعمل فيه مقلب وهو ولا بيحس أصلا
يلا بقا يستاهل


الحذر الحذر
إياكي يا عزة في يوم يعرف علشان متكونيش السبب في خراب بيت أختك :friendsxs3:

zozza love 28-05-2011 09:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المياة (المشاركة 3458699)
الحذر الحذر
إياكي يا عزة في يوم يعرف علشان متكونيش السبب في خراب بيت أختك :friendsxs3:



ههههههههههههه
لا مش تخافى يا مياه
انا مش عبيطه
ودول بيتهم مش بيتخرب ابدا الحمد لله يعنى
وعادى هو عارف انى(عزه مقالب) بس مش يعرف انى بعمل فيه مقالب
يلا الحمد لله وربنا يستر

المياة 28-05-2011 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3458740)
ههههههههههههه

لا مش تخافى يا مياه
انا مش عبيطه
ودول بيتهم مش بيتخرب ابدا الحمد لله يعنى
وعادى هو عارف انى(عزه مقالب) بس مش يعرف انى بعمل فيه مقالب
يلا الحمد لله وربنا يستر

الله أكبر
أتصلي بأختك أسألي عليها ولا أقولك أصبري هتلاقيها كمان شوية جاية بتعيط

zozza love 28-05-2011 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المياة (المشاركة 3458760)
الله أكبر
أتصلي بأختك أسألي عليها ولا أقولك أصبري هتلاقيها كمان شوية جاية بتعيط




هههههههههههههه
ليه يعنى
لا مش تخافى انا عينى مش مدوره هى حمرا بس ههههههههههه



المياة 28-05-2011 09:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3458769)
هههههههههههههه

ليه يعنى
لا مش تخافى انا عينى مش مدوره هى حمرا بس ههههههههههه




طيب ماتدينا عين علشان ننجح أخواتك برده ومحتاجين دعوة حلوة

zozza love 28-05-2011 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المياة (المشاركة 3458796)
طيب ماتدينا عين علشان ننجح أخواتك برده ومحتاجين دعوة حلوة


هههههههههه
من عنيى يا مياه انتى تأمرى بس وانا مش انفذ
انا والله بدعلكم كلكم والله
ربنا يوفقكم وتجيبوا مجموع حلو وعالى
باذن الله
وكمان تدخلوا الكليه اللى بتحلموا بيها
ان شاء الله
ربنا معاكم كلكم

mostafa_gamal2 28-05-2011 09:41 PM

الموضوع مميز للغاية ..
وفى الحقيقة لدى ثلاث مواقف ربما لن انساها ابدا طوال حياتى ..اولا احب اقول انى نوعا ما معقد شوية وممكن انظر فى منظر طبيعى لساعة ولا اشعر باى ملل بل اشعر بمتعة عارمة ..عودة للمواقف والتى لم تستمر ثانية واحدة لكل منهما ..
الموقف الاقصى والامر لى والاكثلا تعليما ..كنت اركب احدى (الميكروبوصات ) وفجاء التفت يمينى لانظر فى الاتجاة المعاكس ويا لللهول !!
اجد امراءة تبلغ من العمر ارذلة وقد دهستها سيارة المنظر مازال يتكرر فى مخيلتى يوميا ..لا اعرف ما حدث لها لكن المنظر ككل علمنى كيف يمكن ان اموت فى لحظة وكيف ان لقاء الله ليس بعيد ..

الموقف الثانى ..كنت فى وسط البلد ..واذا وجدت امراءة تبدو مشردة وفى عيونها تحمل حزن لن انسا نظراتها ابدا ..واخذت تنادى اثناء مرورى (يااااااااابنى ساااااااااعدنى يااااااابنى ) وكانت تريد العبور الطريق حيث العربات المسرعة كان بجانبها شاب هم بمساعدتها قبلى ولكن ؟؟كم شعرت بالاسى والحزن عليها وعلى تضيعى فرصة مساعدتها ..لن انسا نظراتها ابدا ..

الموقف الثالث ..(كفاية حزن بقى ههههة ) كنت نازل ولابس بدلة جديدة وشيك للغاية وبعد ان تعطرت واههمت فى النزول حتى ؟؟!!!

حتى (تزحلقت ) على براز حمار (طرى *_*) واصبح لون البادلة اخضر فى اخضر!!ويا للرائحة ...امر موسف هى هى هى ..

..شكرا على الموضوع القيم..

ostazmath4m 28-05-2011 11:34 PM

حلوة عزة مقالب دي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله انا خايف تكون اخرة المقالب دي وحشه ربنا يسترها عليكي بقي

وعلي اختك ههههههههههه بس ازاي مش قادر يفرق بينك وبين اختك

ده انتي لما عملتي المقلب ده كنتي في اولي اعدادي واختك اكيد

اكبر بكثير وبعدين كلام الحب والغرام وكده هو ازاي ماخدش باله انتي

برضو مهما كان في سنك وقتها مش هتكوني زي واحده كبيرة

شكله خام هههههههههههههههههههههههه ،، تحياتي

ostazmath4m 29-05-2011 12:03 AM

بالنسبة للاستاذة صوت العقل

شفتي مواقف العجل انتهت ازاي بس لا ربنا

يعوضني خيرا منها ان شاء الله

ostazmath4m 29-05-2011 12:08 AM

بالنسبة لمواقف مصطفي جمال

اول موقف مأساوي جدااااااا ربنا يكون في

عونك ان شفتك حادثه صعبه اوي زي دي

وطبعا مش من السهل نسيانها اكيد

والموقف التاني برضو مؤثر جداااااا المهم الحمد لله

انها لقيت حد يساعدها في الاخر وربنا معاها ومع الجميع

بالنسبه للموقف التالت هههههههههههههههههههههههه

تعيش وماتاخدش غيرها فعلا موقف وحش جدا كنت

اكيد في موقف لاتحسد عليه يلا نتمني انه مايتكررش تاني

او يحصل مع اي حد ،،، تحياتي

ostazmath4m 29-05-2011 12:10 AM

بل الشكر لك اخي مصطفي جمال علي مشاركتك الطيبه لنا

لا حرمنا الله منها ولا من موضوعاتك اللهم امين،،،تقبل تحياتي

العطرة

zozza love 29-05-2011 12:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostazmath4m (المشاركة 3459121)
حلوة عزة مقالب دي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله انا خايف تكون اخرة المقالب دي وحشه ربنا يسترها عليكي بقي

وعلي اختك ههههههههههه بس ازاي مش قادر يفرق بينك وبين اختك

ده انتي لما عملتي المقلب ده كنتي في اولي اعدادي واختك اكيد

اكبر بكثير وبعدين كلام الحب والغرام وكده هو ازاي ماخدش باله انتي

برضو مهما كان في سنك وقتها مش هتكوني زي واحده كبيرة

شكله خام هههههههههههههههههههههههه ،، تحياتي


ههههههههههههه
والله يا مستر انا خايفه على نفسى من كتر المقالب دى
اخرتها وحشه
بس على فكره انا الفرق بينى وبين اختى 5 سنين
وصوتنا فعلا زى بعض
ومش تنسى حضرتك انى شقيه جدا
ومادام شقيه يبقى حافظه كلام اكتر من اختى
وخى مقدرش يفرق
وبعدين انا مشهوره فى المنطقه انى لما بقلد شخصيه حد ببقى زيه تمام
ومحدش يقدر يفرق بينى وبين الشخص الاصلى خالص
سوسه بقى
بتقول ايه

ostazmath4m 29-05-2011 03:38 AM

ماشي يا سوسة انتي
بس برضو خلي بالك لان اخرتها وحشه برضو
وربنا يسترها علكي وعلينا وعلي الجميع اللهم امين

ostazmath4m 15-03-2016 12:12 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة كنت عايز احكي موقف ليكو او موقفين ففكرت في كتابة موضوع وبعدين قلت هعمل موضوع عشان اكتب موقف من اربع خمس سطور مش مستاهلة وجالي موقف تاني وعايز احكيه وفكرت نفس التفكير اعمل موضوع عشان موقف من اربع خمس سطور مش مستاهلة وبعدين فكرت وقلت لو المواقف كترت تستاهل موضوع ويبقي خاص بالمواقف وافتكرت هذا الموضوع القديم الذي كتبته وكان مليئاً بالمواقف لكافة الأعضاء ففكرت في الكتابة فيه فهيا استعيدوا مواقفكم الجميلة والصعبة والمخيفة والمضحكة ........
الموقف بقي
يقطن بالشارع المجاور لمنزلنا ست عجوز كبيرة تقريبا كل ماعدي تنادي عليا في الأول كنت بروحلها واشوفها عايزة ايه لحد ما سمعت عنها انها قبل كدة نادت علي اتنين بنت وابن عمها عشان يساعدوها في حاجة داخل البيت وما ان دخلوا حتي أغلقت عليهم وشرعت في اتهامهم بتهمة باطلة فمن يومها بصراحة وانا قررت الا اخاطبها فقد تضايقت جدا من صنيعها وفي يوم من أيام الشتاء الصعبة والمطر غزير والشوارع بقي والزحاليق لا توصف وانا معدي وجدت هذه العجوز وقد وقت في احد هذه الزحاليق بالقرب من منزلها فصعبت عليا بصراحة وجريت عليها وقومتها وسندتها ومسكت عكازها واوصلتها للبيت وهي تدعو لي لا استطيع ان اصف فرحتي وهي تدعو لي وذهبت الي عملي وانا أيضا حذر في المرات القادمة الا اكلمها ان نادت عليا وفعلا في يوم آخر نادت علي ولم اعيرها انتباهي خفت بصراحة تجيبلي مصيبة فانطلقت دون ان التفت اليها فسمعتها من بعيد تدعو علي قائلة الاهي تنطرش اشتد غيظي عليها ولم التفت اليها وقلت ان شالله انتي في سري من شدة غيظي فحكيت لأمي فدعت عليها ثم قالت لا تغضب ست كبيرة ماتزعلش منها وفي يوم آخر كنت مروح ومعايا كيس موز :d والموز باين لان الكيس شفاف فنادت عليا وقالتلي هات موزة بصراحة صعبت عليا رحت اديها من الموز وكنت هديها اكتر من موزة فتذكرت ما دعت به عليا فاعطيتها موزة واحدة فقط وقالتلي يابني عندي تليفزيون ملون وحالته كويسة شفلي حد يشتريه قلتلها حاضر لو عرفت حد هبعتهولك وانطلقت ،،، حتي الآن هذه قصصي مع العجوز ولم تنتهي

ostazmath4m 18-03-2016 10:25 PM

المال الحلال عمره ما يضيع
 
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
حدث معي في يوم الجمعة الماضية الموافق 11 / 3 / 2016م بعد الانتهاء من فريضة الصلاة والخروج من المسجد رأيت أن حذائي غير موجود إلا أن هناك حذاءً آخر مشابه له تماماً ولكن لون مختلف وجلد الحذاء نفسه مختلف وكان موجود بجوار المكان الذي كان به حذائي فتوقعت طبعاً أن الحذاء قد تبدل وان من اخذ حذائي قد ذهب فانتظرت قليلاً لعله يعود ولم يحدث فأخذت حذاءه وذهبت وانا في قمة الغيظ بصراحة لاني مش برتاح في أي حذاء خصوصا وان قدمي تؤلمني من وقفة الفصل ناهيكم عن الاملاح الشديدة وخلافه فكنت مرتاح فيه فتضايقت وكنت أذهب الي هذا المسجد في كل صلاة ومصرا ان الاحظ احذية المصلين لعلي أعثر عليه ولكن دون جدوي إلا أن جاء اليوم الجمعة الموافق 18 / 3 / 2016م وبعد انتهاء الصلاة أيضا وذهبت للخروج من المسجد وكنت اضع حذائي علي الرف الخشبي المعد لذلك ولكن تعثرت قدمي في حذاء علي الأرض وإذ به حذائي القديم ففرحت فرحا شديدا واخذته وتركت الاخر كما وضعته علي الرف وذهبت ولكن فكرت مليا واصابني الفضول لاعرف من بدل حذائي ووقفت خارج المسجد وانتظرت الجميع حتي خرجوا وجاء احد طلاب الثانوية ممن اعرفهم واخذ يبحث عن الحذاء علي الأرض فقلت له هو انت بقي اللي بدلت حذائي حرام عليك دوختني وراك يلا اهي جت فيك مش مشكلة حصل خير واعتذر لي وقالي تقريبا قريبه اللي كان في زيارة لهم هو من اخطأ وبدله فقلتله هعديها المرادي بس صحصح بقي المرة الجاية وحمدت الله علي ذلك .......


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:39 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.