بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

Physician future 24-08-2014 11:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linuxer9 (المشاركة 5976945)
آسف جدًا على الكلام اللي هقوله لكن أنتو كبرتو ولازم تعرفوا الكلام ده

أنا كل ما أتخيل لو أنا كنت بفكر زييكم في نفس الوقت ده ، كنت بتخيل إني هنتحر بعد نص السنة أو أهاجر وأسيب البلد أو ينتهي بي الأمر في مستشفى الأمراض العقلية عنبر المتفوقين!
إيه يا جماعة ؟ ليه الإحباط ده ؟ ده لسه السنة ما بدأتش أصلًا ؟ وقدامك وقت طويل ومنهج قليل !
اعمل أي حاجة أنت نفسك فيها طالما مش هتضر حد ، في الآخر الناس الحاسدين هتغلي من جوا وهتغلي لحدك لما تتفجر في نفسها وتعمل كدا: https://www.youtube.com/watch?v=qc9zpcfdbmo

أنا مقدر اللي انتم فيه ، أنتم محطوطين جوا وهم أنه الثانوية العامة تحديد مصير ولو نقصت ربع درجة ممكن مستقبلك يتدمر ، أو أبوك وأمك يحصلهم حاجة لا قدر الله وأن السنة دي نهاية المشوار
إنما كل ده وهم ... أنا اكتشفت أنه ثالثة ثانوي زي أي سنة غيرها بس الناس حواليا مكبرة الموضوع بس
اعمل اللي عليك وماتضيعش وقتك في حاجات حصلت امبارح أو حاجات هتحصل بكرة لأن كل ده وهم متبقاش خايف من ان الإمتحان لأنه لسه مجاش لسه ومجرد وهم
فكرة أنك تبقى قلقان وخايف من المستقبل إحنا اكتسبناها ... طيب أنت عمرك سمعت جنين في بطن أمه قلقان وبيقول أنا خايف لأن مطلعليش مناخير لحد دلوقتي...
كل اللي بتفكر فيه من احباط وهـــــم أنت حطيت مخك فيه لحد ما العقل الباطن سيطر على تفكيرك وجعل الوهم حاجة مُسلم بيها زي مثلا: الحسد أو الأشباح!
المهم : اعمل اللي عليك و سيب الموضوع على ربنا
وتحياتي

لا أبدًا ، أحسن حاجة الواحد يتخلص من همومه بالكلام عنها ولازم تعودي نفسك على كدا حتى مع نفسك
أنا ما كنتش بتكلم عن صاحبتك (الله يرحمها) لكن بقول كلام ممكن يحصل مع ناس ..
وممكن يكون الكبر في القلب مش بالتصرفات ، لاحظي مدى دقة الرسول عليه الصلاة والسلام : "لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كبر" ، ولم يقل :" من كان متكبرًا"
وأنا برده هسألك سؤال تاني : ليه الأستاذ بيحسد الطلبة ؟

لو أنتي شايفه المدرس ده كويس وشرحه حلو من سنة تانية يبقى ليه تسيبيه ؟
الواحد لازم يتعلم من خبرات السنين اللي فاتت
إعتراف: أنا أخدت درس عربي عند مدرس إعدادي
وأحب أقول حاجة وتستحملوني فيها شوية : ما تتعاملوش مع الأساتذة كإنها أدوات .. أنتو فاهمين أنا عايز أقول ايه يعني كإنك رايح تخطب مثلًا فلازم تسأل عن العروسة

وبالتوفيق ويارب نشوفكم من الأوائل
تحياتي

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshymaa hafez (المشاركة 5976977)
انا قرأت كلامكم عن الحسد وكدا :)
الحسد مذكور فى القران :) بس زى ما ربنا ذكر الحسد عرفنا ان فيه وقايه منه ^_^
لما نصحى نصلى الفجر نقرأ اذكار الصباح وبعد العصر اذكار المساء وديما نقرأ المعوذتين ونهتم بقراه القران
حاسه ان انتى فى مجموعه فيها اصحابك وبدل ميشجعوكى لا بيحبطوكى او بيخلوكى خايفه ديما لاما من حسد او اى حاجة
بسيطة غيرى المجموعه خاالص واحضرى فمجموعه تانيه لان اهم حاجة الراحة النفسية ^_^
انا وانا فـ تالته اعدادى الحمد لله كنت طالعه الاولى على المدرسة الترم الاول جيت الترم التانى حسيت اني خايفه من الحسد وخايفه انزل عن مستوايا مسبتش دا يأثر عليا لجأت لربنا ^_^ والحمد لله طلعت الاولى بردك الترم التانى :)
الـ حصل لصحبتك مش ضرورى يحصلك ومش ضرورى يكون من الحسد :)
انتى عندم اهوت اوائل الجمهوريه مشاء الله محدش منهم مات ؟! وأكيد هما كانوا شطار بردك ومتفوقين :)
حاولى متقلقيش نفسك وخليكى طبيعيه علشان متتعبيش نفسيا :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5976634)
لا بالعكس انا حسيت ان الكلام اللى انتى كاتباه فى جزء منه بيحصلى فقولت اعرضه عليكم
انا كل اللى حاسس بيه ملل او ساعات سدة نفس بس مش احباط
يعنى انا مش فاقد الامل بس حاسس كأنى اه اقدر اجيب درجة حلوة ان شاء الله بس فين المجهود اللى بعمله عشان حلمى يتحقق؟ هو ده اللى بكلم فيه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5976665)
السلام عليكم
مساء الخير على الناس الحلوة اللى فى الصفحة
انتم زعلتونى بكلامكم انتم ليه كده مصابين بحالة من الياس والاحباط و بتتكلموا عن الحسد
قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا ياريت مش تحطوا فى بالكم اى حاجة من الحاجات دى ولا تحطوا فى اعتباركم كلام الناس وصحابكم خلى اللى يقول يقول سيبك منهم محدش بينفع حد انا اذاكر واعمل اللى عليا واحقق حلمى ومش اسيب لحد اى فرصة ان مستقبلى يضيع او اتنازل عن حلمى لحظة انا عندى حلم كبير وان شاء الله احققه بس بالمذاكرة وكل ما تحسوا انكم مخنوقين صلوا ركعتين لله واقرؤا صفحتين قراءن وبالنسبة للزهق اللى يزهق يعد مع اهله شوية او يتفرج على التليفزيون حاجة بسيطة بلاش مسلسل علشان مش تبقى مضطر انك تتابعوا او اقعدوا على المنتدى هنا شوية وبعد كده ارجعوا تانى لمعسكركم ومذاكرتكم وقولوا انا ربنا معايا وان شاء الله احقق حلمى

شككرا لردودكم انا الحمد لله بقيت احسن ونفسيتى اتحسنت
وان شاء هرجع ذى الاول وههريكم اسئله
اصبرو عليا بس محدش يقول كفايا

mohamed-khalaf 24-08-2014 11:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5977160)
احنا مش لسه خلصنا الفصل التاسع فى الدرس ولما نخلصه ونحل لو قابلنا حاجة هنقولكم عليها ان شاء الله ونشاركم فى الحل بس
فى حاجة دلوقتى انتم قلتم ان مسائل الوسام الاحمر صعبة انا لو جبته ان شاء الله لوقابلنى حاجة هتكبها هنا
بس انتم خوفتونى منه بس شكله كتاب ممتاز بس هو له اجابات فى الجنب يقولى الحل الصح هيبقى ايه ؟
يعنى مش خطوات المسالة الحل النهائى زى المعاصر فى الرياضة

لا عادي انا بقول الكلام ده علشان كلنا نستفيد وبعدين انا مبتكلمش علي الفيزياء بس انا بتكلم عن كل المواد لان الفيزياء مادة يعني مش نهتم بيها ونسيب الباقي :blush::blush:

Drako7 24-08-2014 11:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5977160)
احنا مش لسه خلصنا الفصل التاسع فى الدرس ولما نخلصه ونحل لو قابلنا حاجة هنقولكم عليها ان شاء الله ونشاركم فى الحل بس
فى حاجة دلوقتى انتم قلتم ان مسائل الوسام الاحمر صعبة انا لو جبته ان شاء الله لوقابلنى حاجة هتكبها هنا
بس انتم خوفتونى منه بس شكله كتاب ممتاز بس هو له اجابات فى الجنب يقولى الحل الصح هيبقى ايه ؟
يعنى مش خطوات المسالة الحل النهائى زى المعاصر فى الرياضة

وفي مسائل محلوله في الاخر كمان :D
هو كتاب ممتاذ للناس الللي خلصت كتاب الامتحان ونفسها مفتوحه يعني وعايزة تحل اكتر
انما بلاش حد يعتمد عليه بشكل اساسي
الللي تعتمد عليه بشكل اساسي كتاب الامتحان
ربنا معاكم :slap1qk6:

Physician future 24-08-2014 12:00 PM

انا شايفه ان واحد بس اللى بيسال والدوك بيرد
ما شاء الله الموضوع نام كده ليه
فينك يا اسماء ويا احمد ويا ايمان ويا شيماء ويا شروق ويا ...............
وسورى لو نسيت حد
ايه يا بشر اين انتم
انا من بكرة ان شاء الله هقول انا ذاكرت ايه ونرجع نشجع بعض ذى الاول
ايه يا شباب ايه اللى انا شيفاه ده
انا الحمد لله فقت ولازم تفوقو معايا غصب عنكم
دى سنه مش هنضيعها باه
فوقو ابشر
كل واحد فينا يذكر ماده ويقول اللى وقف معاه
انا الحمد لله الكيميا زى الفل وموجوده للخدمه هى والانجلش والعربى والفرنساوى الفيزيا مش اوى لانى مش بدات لسه درس بس الحمد لله خلصت الكهربيه فهم
اشوفكم بكرة فى حماش جديد
انى احبكم فى الله .واستودعكم فى رعايته

mohamed-khalaf 24-08-2014 12:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5977167)
شككرا لردودكم انا الحمد لله بقيت احسن ونفسيتى اتحسنت
وان شاء هرجع ذى الاول وههريكم اسئله
اصبرو عليا بس محدش يقول كفايا

حمد الله عالسلامة والحمد لله انك خرجتي من الحالة اللي كنت فيها ايوة كده عشان نشوف ابداعاتك :022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

mohamed-khalaf 24-08-2014 12:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5977171)
انا شايفه ان واحد بس اللى بيسال والدوك بيرد
ما شاء الله الموضوع نام كده ليه
فينك يا اسماء ويا احمد ويا ايمان ويا شيماء ويا شروق ويا ...............
وسورى لو نسيت حد
ايه يا بشر اين انتم
انا من بكرة ان شاء الله هقول انا ذاكرت ايه ونرجع نشجع بعض ذى الاول
ايه يا شباب ايه اللى انا شيفاه ده
انا الحمد لله فقت ولازم تفوقو معايا غصب عنكم
دى سنه مش هنضيعها باه
فوقو ابشر
كل واحد فينا يذكر ماده ويقول اللى وقف معاه
انا الحمد لله الكيميا زى الفل وموجوده للخدمه هى والانجلش والعربى والفرنساوى الفيزيا مش اوى لانى مش بدات لسه درس بس الحمد لله خلصت الكهربيه فهم
اشوفكم بكرة فى حماش جديد
انى احبكم فى الله .واستودعكم فى رعايته

ايوه كده اديهم كلمتين خليهم يفوقوا ويشتغلو معانا يا دكتورة انا قلتلهم الكلام ده وكله مطنشني بس الحمد لله انك رجعتي تاني

Drako7 24-08-2014 12:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5977172)
حمد الله عالسلامة والحمد لله انك خرجتي من الحالة اللي كنت فيها ايوة كده عشان نشوف ابداعاتك :022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

شفت حل المساله ولا لا :d

Physician future 24-08-2014 12:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5977172)

الحمد لله
وان شاء الله هفيدكم.........شكرا ليك انك فعلت الموضوع
انا حاليا معنوياتى فوق وبضحك على طول وناويه اقوم ناو اراجع جيويوجيا وابص على الدينمو واحفظ ادب واراجع النص واذاكر لدروس بكرة
دة جدولى انهاردة دة بجانب الانجليزى اكيد برجراف وكلمات تراجم

Physician future 24-08-2014 12:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5977175)
ايوه كده اديهم كلمتين خليهم يفوقوا ويشتغلو معانا يا دكتورة انا قلتلهم الكلام ده وكله مطنشني بس الحمد لله انك رجعتي تاني

كلمين بس انا على طول بقول كده
بس هم تلاقيهم نفسيتهم مش تمام
ومينفعش يطنشو اذاى دى سنه واحده
اشبب انا عايزة نرجع تانى نسال بعض اسئله زى زمان تراجم ونحو وانا ان شاء الله هحضرلكم احلى اسئله
ههههههه اكيد طبعا اللى موقفتش معايا(سامحنى يا رب)
واشوفكم ان شاء الله
كل واحد يختارله مادة يسال فيها.ويعجز التانيين فيها واهو كلنا هنستفيد

mohamed-khalaf 24-08-2014 12:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Drako7 (المشاركة 5977166)
في معلومة مش مكتوبه في كتاب المدرسه
بتقول ان جهد الارض بصفر
تقولي وانا استفاد ايه من معلومة زي دي
والنبي يبني معرفش هتستفاد ايه بس هي هتساعدك تحل المسأله

انت هتجيب المقاومة المكافئه هتبقي ب 5
هتجيب التيار يطلع ب 2
تجيب بقا فرق الجهد عند i = 2*3=6
فرق الحهد عند ب = صفر زي ما اتفقنا فوق
ج بقا هتجيب فرق الجهد عادي =2*1=2
بس هتخلي الاشاره بالسالب
!!!!!عارف ليه ؟
علشان الجهد بينتقل من الاعلي للاقل
وبدام كانت النقطه ب بصفر يبقي النقط اللي بعد كده كلها هتكون بالسالب بحيث تسمح باستمرار التيار
ومتشغلش بالك بالمسئله دي :D
علشان مش هتفرق معاك يكفيك تعرف بس الكام معلومه اللي فوق دول ;)

اللـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــه عليك ايه الحلاوة دي يا دوك يا سلام والله انت متعتني بحلك ده :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3::av4056bb7jp3:

eman_m 24-08-2014 12:47 PM

انا موجودة دايما بتابع الصفحة حمد الله على السلامة رجوعك لينا عايزين نشوف الحماس اكتر واكتر ومتعينا باسالتك
وانا هنااااااااااااا اى خدعة انا موجودة وعايزين نتفق على حاجات نراجعها سوا وفى افكار فى دماغى تانية ان شاء الله نتكلم عليها

NeVeR CoMe BacK 24-08-2014 04:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Drako7 (المشاركة 5977091)
اشطه
ومتقلقش من فصل الكهربيه
لأما تخشوا في الفصل اللي بعده هتحس انك بقيت برنس فيها اكتر واكتر

U remind me of myself :) :)

yoyo3455 24-08-2014 06:37 PM

ازيكم
انا الحمدلله تمام فى كل المواد لسه مبدأتش فيزيا
و بدأت انجلش النهاردة المستر شرحه حلو بس جيت احل فى كتاب ذا بيست حسيته معقد فى 40 جملة على الجرامر وقف معايا 12 جملة مش عارفة اعمل فيهم ايه خالص و الباقى الى حلتهم كتير منهم مش متأكده منهم معرفش ليه

eman_m 24-08-2014 07:22 PM

الحمد لله تماااااااااااام يا يويو
متقلقيش اقراى القاعدة تانى بتركيز وحلى تانى

mohamed-khalaf 24-08-2014 07:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyo3455 (المشاركة 5977473)
ازيكم
انا الحمدلله تمام فى كل المواد لسه مبدأتش فيزيا
و بدأت انجلش النهاردة المستر شرحه حلو بس جيت احل فى كتاب ذا بيست حسيته معقد فى 40 جملة على الجرامر وقف معايا 12 جملة مش عارفة اعمل فيهم ايه خالص و الباقى الى حلتهم كتير منهم مش متأكده منهم معرفش ليه

بصي كده متقلقيش من اللي يقف معاكي كله كده علي فكرة ده لان الملخص ممكن بيزود حاجات المستر مبيقولهاش لعدم اهميتها وانت لو رحت وادتيها للمستر حيقولك علي المعلومة دي وبعدين لو في حاجة واقفة معاكي ممكن تشاركينا وتقوليها اهو نستفيد ;)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:30 PM.