بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

Drako7 23-08-2014 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5976243)
يلا المسالة التانية (المسالة في المرفقات ) انا بسال ازاي اجيب فرق الجهد بين a و b

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5976505)
حمد الله علي السلامة يا دوك عندك وقت ولاااااااااااااااااا ;)

لو الكلام ليا .. انا تحت امرك ;)

mohamed-khalaf 23-08-2014 08:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drako7 (المشاركة 5976523)
لو الكلام ليا .. انا تحت امرك ;)

ليك طبعا يا دوك معلش انا دايما رخم

Drako7 23-08-2014 08:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5976524)
ليك طبعا يا دوك معلش انا دايما رخم

تحت امرك
ان احليتلك المساله علي سكيتش شوف الرد في الصفحه اللي فاتت

mohamed-khalaf 23-08-2014 08:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drako7 (المشاركة 5976522)
اه المساله دي حلوة :d
المطلوب التالت ويااااااااه علمطلوب التالت :d ياما حلتها االمساله دي :d
بص يا برنس في طريقتين
http://sketchtoy.com/62719898
دي طريقه منهم
شوفها
القانون اللي انا اشتغلت بيه
اسمه قانون تجزئ التيار =
التيار المجزء بيساوي = التيار الكلي * محصله التوازي علي المقاومة المراد تعين التيار المار بها
هتجيب التيار المجزء بتاع المقاومة 5+5 اللي هي بين النقطتين a b وتضربه في المقاومة 5+5 علشان يديلك فرق الجهد
يارب تكون فهمت
وفي طريقه تانيه كمان بس انا بفضل دي

ايه محصلة التوازي تقصد المقاومة المكافئة يعني ولا ايه

Drako7 23-08-2014 09:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5976544)
ايه محصلة التوازي تقصد المقاومة المكافئة يعني ولا ايه

معلشي اتاخرت علشان النور قطع
اه هي المقاومة المكافئه بس الخاصه بالتوازي
مش المكافئه للدايره كلها

ahmad khalid 23-08-2014 09:20 PM

انا بعد اما قريت مشاركات conan 1997 و $طالبة علم $ مش عارف انا بحس كتير ان نفسى مسدوده عن المذاكرة و بذاكر بالضالين مع انى مش بشوف اصحابى الا مرتين فى الاسبوع مرة فى الانجليزى و مرة فى الفرنساوى و حصة الانجليزى بيبقى تفاعلى فيها قليل اما الفرنساوى ببقى نشيط جدا و كمان اصحابى عارفين انى مش باخد درس فى الرياضة و الفيزيا و هما فى بعض منهم بكون حاسس لما اقوله انى مش هاخد فيهم يحسسنى كأنى احمد زويل و هو الغلبان مع انه يكون مذاكر دروس اكتر و سابقنى فى المنهج فعمل ايه اقعد فى الحصة زى البطة معملش حاجة ؟ مش لازم اتفاعل مع المدرس عشان استفاد ؟
حاجة تانية هو معنى انى مش باخد درس فى الرياضة عشان انا شايف نفسى مش محتاج فيها انى كده عبقرى و لازم يتقر عليا؟؟
انا تعبااااااااااااااااااان ع الاخر و الله كل يوم بخلص مادة بالعافيه و يمكن ملحقش اخلصها و فى مواد زى العربى احس ان مش قادر المس الكتاب و الرياضة حاسس انى فقدت فيها قدرة السنين اللى فاتت اللى هيا كنت اقرأ الدرس بتركيز شديد و بعدين اشوف الامثلة المحلولة بعدين ابدأ فى التمارين السنادى جيت عند حته قراءة الدرس بتركيز احس ان التركيز انعدم ع الاخر و انى زهقان
و كمان حسيت مرة واحده اول ما جبت كتب المواد العلمية ان المناهج كده كبيرة ع الاخر و هيطلع عينى مع انى كنت بقول ان المواد العلمية بلا استثناء هيا اللى هتطرى قلب الواحد من العربى و الانجليزى
معلش يا جماعه اصل انا محبط شوية كمان انا عندى ظروف اليومين دول فمش مركز تمام

Drako7 23-08-2014 09:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5976600)
انا بعد اما قريت مشاركات conan 1997 و $طالبة علم $ مش عارف انا بحس كتير ان نفسى مسدوده عن المذاكرة و بذاكر بالضالين مع انى مش بشوف اصحابى الا مرتين فى الاسبوع مرة فى الانجليزى و مرة فى الفرنساوى و حصة الانجليزى بيبقى تفاعلى فيها قليل اما الفرنساوى ببقى نشيط جدا و كمان اصحابى عارفين انى مش باخد درس فى الرياضة و الفيزيا و هما فى بعض منهم بكون حاسس لما اقوله انى مش هاخد فيهم يحسسنى كأنى احمد زويل و هو الغلبان مع انه يكون مذاكر دروس اكتر و سابقنى فى المنهج فعمل ايه اقعد فى الحصة زى البطة معملش حاجة ؟ مش لازم اتفاعل مع المدرس عشان استفاد ؟
حاجة تانية هو معنى انى مش باخد درس فى الرياضة عشان انا شايف نفسى مش محتاج فيها انى كده عبقرى و لازم يتقر عليا؟؟
انا تعبااااااااااااااااااان ع الاخر و الله كل يوم بخلص مادة بالعافيه و يمكن ملحقش اخلصها و فى مواد زى العربى احس ان مش قادر المس الكتاب و الرياضة حاسس انى فقدت فيها قدرة السنين اللى فاتت اللى هيا كنت اقرأ الدرس بتركيز شديد و بعدين اشوف الامثلة المحلولة بعدين ابدأ فى التمارين السنادى جيت عند حته قراءة الدرس بتركيز احس ان التركيز انعدم ع الاخر و انى زهقان
و كمان حسيت مرة واحده اول ما جبت كتب المواد العلمية ان المناهج كده كبيرة ع الاخر و هيطلع عينى مع انى كنت بقول ان المواد العلمية بلا استثناء هيا اللى هتطرى قلب الواحد من العربى و الانجليزى

مع اني كنت علمي علوم
بس مينفعش متاخدش درس رياضه ولا فزياء
لازم مدرس يبسطلك الحاجات حبه
خصوصا انها مواد مش حفظ يعني صعب تعتمد علي نفسك فيها
#الحق_نفسك

Physician future 23-08-2014 09:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5976600)

انا اسفه لو كلامى احبطك
بس والله انا قصدى بيه نصيحه مش اكتر
طب انا حالتى النفسيه زفت بسبب صحبتى ................ كل ما اذاكر كلمه اقول هى زكرتها ومش امتحنت فيها
لا انا مش بقول تبقى سلبى اقعد ساكت الاستاذ يسال جاوب غير كده اعمل نفسك ميت
متتكلمش خالص لا تقول زاكرت ولا مذاكرتش

انا الحمد لله بقيت بسكت بس المشكله ان كل ما احل سؤال محدش يحله غير ويطلع صح صدفه وربنا يقول بتذاكرى ومدكنه
الحمد لله ربنا حاليا وهبنى صفه البرود..مبقتش بتاثر ن حاجه

Drako7 23-08-2014 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5976623)
انا اسفه لو كلامى احبطك
طب انا حالتى النفسيه زفت بسبب صحبتى ................ كل ما اذاكر كلمه اقول هى زكرتها ومش امتحنت فيها

انا الحمد لله بقيت بسكت بس المشكله ان كل ما احل سؤال محدش يحله غير ويطلع صح صدفه وربنا يقول بتذاكرى ومدكنه

يبنتي متقفلي الموضوع اوي
خليكي عادي ولارج .. واتعاملي بطبيعتك
ولما حد يقولك انت دحيحه قوليله اه دحيحه وغيظيه
وهو هيسكت

ahmad khalid 23-08-2014 09:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5976623)
انا اسفه لو كلامى احبطك

لا بالعكس انا حسيت ان الكلام اللى انتى كاتباه فى جزء منه بيحصلى فقولت اعرضه عليكم
انا كل اللى حاسس بيه ملل او ساعات سدة نفس بس مش احباط
يعنى انا مش فاقد الامل بس حاسس كأنى اه اقدر اجيب درجة حلوة ان شاء الله بس فين المجهود اللى بعمله عشان حلمى يتحقق؟ هو ده اللى بكلم فيه

ahmad khalid 23-08-2014 09:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Drako7 (المشاركة 5976619)
مع اني كنت علمي علوم
بس مينفعش متاخدش درس رياضه ولا فزياء
لازم مدرس يبسطلك الحاجات حبه
خصوصا انها مواد مش حفظ يعني صعب تعتمد علي نفسك فيها
#الحق_نفسك

انا ممكن اقول انى بعتمد على نفسى فيها بنسبة 85 % و الفيزيا اللى بيقع منى اختى بتسندى فيه فمش مستهالة انى اخد درس فيها و كمان اى حاجة بتفلت منى فى الرياضة انا بعرف اتصرف
يعنى انا عارف نفسى و المثل بيقول كل شيخ و ليه طريقته

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Drako7 (المشاركة 5976631)
يبنتي متقفلي الموضوع اوي
خليكي عادي ولارج .. واتعاملي بطبيعتك
ولما حد يقولك انت دحيحه قوليله اه دحيحه وغيظيه
وهو هيسكت

هههههههههه
و الله انا ساعات بعمل كده:d
بس فيه ناس خبيثة بتقر من غير الكلمة دى
شكرا ع الردود:022yb4::022yb4:

Drako7 23-08-2014 10:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5976635)
انا ممكن اقول انى بعتمد على نفسى فيها بنسبة 85 % و الفيزيا اللى بيقع منى اختى بتسندى فيه فمش مستهالة انى اخد درس فيها و كمان اى حاجة بتفلت منى فى الرياضة انا بعرف اتصرف
يعنى انا عارف نفسى و المثل بيقول كل شيخ و ليه طريقته

هههههههههه
و الله انا ساعات بعمل كده:d
بس فيه ناس خبيثة بتقر من غير الكلمة دى
شكرا ع الردود:022yb4::022yb4:

طالما عارف نفسك يبقي تمام
اهم حاجه لحظه متحس انك مش قادر .. متكابرش وخد درس عادي مفيهاش حاجه
وربنا يوفقكم يارب :)

eman_m 23-08-2014 10:24 PM

السلام عليكم
مساء الخير على الناس الحلوة اللى فى الصفحة
انتم زعلتونى بكلامكم انتم ليه كده مصابين بحالة من الياس والاحباط و بتتكلموا عن الحسد
قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا ياريت مش تحطوا فى بالكم اى حاجة من الحاجات دى ولا تحطوا فى اعتباركم كلام الناس وصحابكم خلى اللى يقول يقول سيبك منهم محدش بينفع حد انا اذاكر واعمل اللى عليا واحقق حلمى ومش اسيب لحد اى فرصة ان مستقبلى يضيع او اتنازل عن حلمى لحظة انا عندى حلم كبير وان شاء الله احققه بس بالمذاكرة وكل ما تحسوا انكم مخنوقين صلوا ركعتين لله واقرؤا صفحتين قراءن وبالنسبة للزهق اللى يزهق يعد مع اهله شوية او يتفرج على التليفزيون حاجة بسيطة بلاش مسلسل علشان مش تبقى مضطر انك تتابعوا او اقعدوا على المنتدى هنا شوية وبعد كده ارجعوا تانى لمعسكركم ومذاكرتكم وقولوا انا ربنا معايا وان شاء الله احقق حلمى

Drako7 23-08-2014 10:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5976665)
السلام عليكم
مساء الخير على الناس الحلوة اللى فى الصفحة
انتم زعلتونى بكلامكم انتم ليه كده مصابين بحالة من الياس والاحباط و بتتكلموا عن الحسد
قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا ياريت مش تحطوا فى بالكم اى حاجة من الحاجات دى ولا تحطوا فى اعتباركم كلام الناس وصحابكم خلى اللى يقول يقول سيبك منهم محدش بينفع حد انا اذاكر واعمل اللى عليا واحقق حلمى ومش اسيب لحد اى فرصة ان مستقبلى يضيع او اتنازل عن حلمى لحظة انا عندى حلم كبير وان شاء الله احققه بس بالمذاكرة وكل ما تحسوا انكم مخنوقين صلوا ركعتين لله واقرؤا صفحتين قراءن وبالنسبة للزهق اللى يزهق يعد مع اهله شوية او يتفرج على التليفزيون حاجة بسيطة بلاش مسلسل علشان مش تبقى مضطر انك تتابعوا او اقعدوا على المنتدى هنا شوية وبعد كده ارجعوا تانى لمعسكركم ومذاكرتكم وقولوا انا ربنا معايا وان شاء الله احقق حلمى

كلام زالفل
احييكي

eman_m 23-08-2014 10:34 PM

مبروووووووك يا دوك
انا كنت عايزة اسال حضرتك ايه الاحسن الوسام ولا الرسالة فى العربى ؟
والفيزيا اجيب نيوتن ولا الوسام الاحمر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:27 AM.