بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

عاشقه الاقصى2 20-03-2011 10:13 AM

السلام عليكم
ازيكم يا احلى طلاب عاملين ايه فى المذاكره

عاشقه الاقصى2 20-03-2011 10:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salma hanem (المشاركة 3240284)
انا بتكلم ع فكرة
:d
حد يجاوب

احفظى كل الرسوم
انا لما سالت المستر السنه اللى فاتت قالى كله
فيه بيانات اولا
معلش هى متعبه
لكن افضل

HAGOOORA 20-03-2011 12:12 PM

ايه ده احنا كلنا كده

Mostafa Walid 20-03-2011 04:03 PM

[QUOTE=just imagine;3234917]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE CodeR (المشاركة 3234903)
هوضح اكتر
دم+م ج = ب م + م هـ
بما ان دم=م هـ لانهم انصاف اقطار
إذا نحذفهما من طرفي المعادلة الاولي فينتج ان
ب م = م ج
اعتقد انها واضحة لحد كبير
فين بقي اللي اعتبرته متساوي الاضلاع
معلش عايز توضيح اكتر[/QUO
مش انصاف اقطار عرفت منين انهم انصاف اقطار منا بقول عشان يكونو انصاف اقطار لازم يكونو اعمدة وهما مش اعمدة وعشان يكونو اعمدة لازم يكون المثلث متساوى الاضلاع !!!! معنا كده انك اعتبرته متساوى الاضلاع واخدتها كمعطيات :o خد كتاب اخوك اللى فى تالتة اعدادى وشوف اللى انا بقول عليه هتعرف انت غلطت فى ايه :blush:

تمام صح علشان نصف القطر بيقى عمودى كمان على المماس بس انا مش فاكر لما يكونوا اعمده يبقى متساوى الاضلاع ممكن تفكرينا بالنظريه بس وياريت لو العمل اللى فى المسئله بقى علشان كده خالص

NeVeR CoMe BacK 20-03-2011 06:35 PM

العمل بتاع المسألة يا جماعة اهو يمكن يسهلها عليكم شوية وان شاء الله لو معرفتوش حلها هرفع الحل بإذن الله

Mostafa Walid 20-03-2011 09:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3241793)
العمل بتاع المسألة يا جماعة اهو يمكن يسهلها عليكم شوية وان شاء الله لو معرفتوش حلها هرفع الحل بإذن الله

سوال بس علشان اصلا مساله معقده جدا مش للدرجاتى يعنى
بس ازاى واحد بتساوى اتنين

NeVeR CoMe BacK 20-03-2011 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 3242366)
سوال بس علشان اصلا مساله معقده جدا مش للدرجاتى يعنى
بس ازاى واحد بتساوى اتنين

مهو ده من ضمن العمل هناخد س تنمتى للدائرة بحيث لما نوصلها ب (د) تبقا زاوية (1) = زاوية (2) عادى يعنى :049gc0:

SwOrD OF JusTice 20-03-2011 10:21 PM

:d معلش سؤال غريب

انا كنت سايبكوا من كام يوم بتحلوا فى مساله هى دى برضو ؟؟

:p مساله امر من الثانويه العامه ولا ايه

NeVeR CoMe BacK 21-03-2011 12:21 AM

هى فعلا مسألة صعبة جداااااااااااااااا اما اشوف برده فيه امل بعد العمل ولا مفيش امل بعد العمل ولا ايه هههههههههه،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

NeVeR CoMe BacK 21-03-2011 12:30 PM

مممممممممممممممممممممممممممممممم ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

NeVeR CoMe BacK 21-03-2011 12:32 PM

بيتهيقلى هيا هتبقا اسهل شوية بعد العمل ولا ايبيييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟

yasmina yasmina 22-03-2011 10:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the coder (المشاركة 3218186)
انا دلوقت عايز اعرف رأيكوا لو نقلنا موضوع اﻻسئلة دع علي الفيس بوك؟؟
اكبد هنستفاد من اﻻمكانيات و هنقدر نجمع عدد اكبر من الشباب عايه و بﻻضه هنحقق اﻻفادة؟
رأيكم بقي....

فكرة حلوة والله وبجد استخدام الفيس بوك سهل جدا وهيبقى في تواصل اكتر من كده
اما بالنسبه للناس اللي مش مسجله فيه فالاشتراك سهل جداااااااااااااااااااااااااا طالما عندك ايميل
كمان في ناس كتير ماتعرفش الجروب ده ع المنتدى ها ايه رأيكو
يلا بسرعة قولو رأيكو وانا ممكن اعملكو الجروب كمان لو عايزين

THE CodeR 23-03-2011 09:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3244071)
بيتهيقلى هيا هتبقا اسهل شوية بعد العمل ولا ايبيييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟

مش عاجبني العمل علي فكرة
لانك رسمتي فيه زاوية بتساوي زاوية كده بدون مبررات
و طالبما هعمل كده لازم منقلة
و طالما في منقلة يبقي ممكن اقيس بيها الزاويتين و اريح دماغي
و كان اسهل اني ارسم ضلع موازي للقاعدة من نقطتين و اريح دماغي و احل المسألة
انا عامةً بعت المسألة لحد يحلهالي يعني
و انا واثق انه هيحلها ولو هيثبت قانون هندسي جديد
كلها حكاية وقت بس

NeVeR CoMe BacK 23-03-2011 11:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE CodeR (المشاركة 3251020)
مش عاجبني العمل علي فكرة
لانك رسمتي فيه زاوية بتساوي زاوية كده بدون مبررات
و طالبما هعمل كده لازم منقلة
و طالما في منقلة يبقي ممكن اقيس بيها الزاويتين و اريح دماغي
و كان اسهل اني ارسم ضلع موازي للقاعدة من نقطتين و اريح دماغي و احل المسألة
انا عامةً بعت المسألة لحد يحلهالي يعني
و انا واثق انه هيحلها ولو هيثبت قانون هندسي جديد
كلها حكاية وقت بس

بجد مش عاجبك !!!!!!!:blush:
طب وايه يعنى عادى جدا طالاما ممكنة عادى انى ارسم زاوية بتساوى زاوية ومش هحتاج لا منقلة ولا غيره لان دى هندسة مستوية معتمدة علا الاعمال والبراهين (اعتقد ان حضرتك درستها :romarioxp6:) بشكل كبير ومفيهاش استخدام للمناقل ولا غيره لان دى مش انشائات هندسية:stickjo4: (اى عمل هيساعد فى الحل ومش هيغير فى معطيات المسألة عااااااااااااااااااااددددددددى جداااااااا ومسموح بيه وأظن ان العمل بتاعى انا متأكده انه هيساعد فى الحل وطبعاااااا مفيش اى معطى اتغير ولا حضرتك شايف ايه!!:d )
ازاى يعنى ممكن تقيس الزاويتين :(:confused:;):006et4::o:excl::excl: ازاى دى واضح ان حضرتك بتهزززززززررررر :av4056bb7jp3: انت اكيد نسيت الهندسة عشان كده بتتكلم بالشكل ده !!!!!!!!!!!:angry2:
مش فاهمة الصراحة معنا انك ترسم ضلع موازى للقاعدة :o وايه هما النقطتين بالظبط والله لو ده هيساعد فى الحل ومفيش فيه اى تحريف يبقا عادى جدااااااا ياريت لو حضرتك تعرف تعمل كده ابقا مبسوطة وسعيدة ان فيه عمل تانى ليها :av4056bb7jp3:
بعتت المسألة لحد يحلهالك !!!!!!!!!!!!:excl: :confused:
وواثق انه هيحلها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! يعنى حضرتك مكنتش واثق من نفسك وواثق منه اكتر !!!!!!!!:blush:
طب كويس حكاية الوقت دى طالاما انت واثق انه هيحلها:o
بس علا فكرة انا متأكده من العمل جدااااااااااااااااااااا ولو مش موافقنى تقدر حضرتك تعرض العمل علا الحد اللى حضرتك واثق منه ده او اى استاذ كبيييييييير فى المادة وانا واثقة:d انه هيقول ان العمل مية فى المية صح :av4056bb7jp3: وعلا فكرة ممكن المٍسألة تتحل بطريقة كمان من غير اعمال وهى انك تفرض فروض والطريقة دى بتبدأها من المطلوب لحد ما توصل للمعطيات وهى انك تفرض حاجة معينة وتبرهن نتائجها لحد ما توصل للمطلوب وتثبت انه هيطلع صح فى الاخر بس طبعا الطريقة دى مش علينا خااااااااالص وغالبا اللى بيستخدموها الاستاذة بس :028ja7:
بس علا فكرة حضرتك فيه حاجات كتير واضح انك يا إما نسيتها فى الهندسة وده طبيعى لان حضرتك فى تانية معندكوش هندسة :blush: يا إما كلام حضرتك عن العمل ده وعن المسألة اكيد هزاار :blush::excl:
علا العموم شكراااااااااااا لحضرتك :078111rg3: ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

THE CodeR 23-03-2011 04:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3251221)
بجد مش عاجبك !!!!!!!:blush:
طب وايه يعنى عادى جدا طالاما ممكنة عادى انى ارسم زاوية بتساوى زاوية ومش هحتاج لا منقلة ولا غيره لان دى هندسة مستوية معتمدة علا الاعمال والبراهين (اعتقد ان حضرتك درستها :romarioxp6:) بشكل كبير ومفيهاش استخدام للمناقل ولا غيره لان دى مش انشائات هندسية:stickjo4: (اى عمل هيساعد فى الحل ومش هيغير فى معطيات المسألة عااااااااااااااااااااددددددددى جداااااااا ومسموح بيه وأظن ان العمل بتاعى انا متأكده انه هيساعد فى الحل وطبعاااااا مفيش اى معطى اتغير ولا حضرتك شايف ايه!!:d )
ازاى يعنى ممكن تقيس الزاويتين :(:confused:;):006et4::o:excl::excl: ازاى دى واضح ان حضرتك بتهزززززززررررر :av4056bb7jp3: انت اكيد نسيت الهندسة عشان كده بتتكلم بالشكل ده !!!!!!!!!!!:angry2:
مش فاهمة الصراحة معنا انك ترسم ضلع موازى للقاعدة :o وايه هما النقطتين بالظبط والله لو ده هيساعد فى الحل ومفيش فيه اى تحريف يبقا عادى جدااااااا ياريت لو حضرتك تعرف تعمل كده ابقا مبسوطة وسعيدة ان فيه عمل تانى ليها :av4056bb7jp3:
بعتت المسألة لحد يحلهالك !!!!!!!!!!!!:excl: :confused:
وواثق انه هيحلها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! يعنى حضرتك مكنتش واثق من نفسك وواثق منه اكتر !!!!!!!!:blush:
طب كويس حكاية الوقت دى طالاما انت واثق انه هيحلها:o
بس علا فكرة انا متأكده من العمل جدااااااااااااااااااااا ولو مش موافقنى تقدر حضرتك تعرض العمل علا الحد اللى حضرتك واثق منه ده او اى استاذ كبيييييييير فى المادة وانا واثقة:d انه هيقول ان العمل مية فى المية صح :av4056bb7jp3: وعلا فكرة ممكن المٍسألة تتحل بطريقة كمان من غير اعمال وهى انك تفرض فروض والطريقة دى بتبدأها من المطلوب لحد ما توصل للمعطيات وهى انك تفرض حاجة معينة وتبرهن نتائجها لحد ما توصل للمطلوب وتثبت انه هيطلع صح فى الاخر بس طبعا الطريقة دى مش علينا خااااااااالص وغالبا اللى بيستخدموها الاستاذة بس :028ja7:
بس علا فكرة حضرتك فيه حاجات كتير واضح انك يا إما نسيتها فى الهندسة وده طبيعى لان حضرتك فى تانية معندكوش هندسة :blush: يا إما كلام حضرتك عن العمل ده وعن المسألة اكيد هزاار :blush::excl:
علا العموم شكراااااااااااا لحضرتك :078111rg3: ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

انا عن نفسي نظرتي لمسائل الهندسة بعتمد فيها علي استعمال المسطرة و القلم الرصاص فقط
و البرجل في اصعب الظروف
لكني مش هقول اني هرسم زاوية تساوي زاوية اخري
دي وجهات نظر
ثم انا في سنة اولي و بكل صراحة مكنتش شاطر في الهندسة اوي
لكني اتذكر اني في امتحان اخر السنة عملت عمل خلي اللي بيراقب عليا يمدحني بفضل الله في مسألة الفائقين
لكن مستوايا فيها مش اوي لاني مدرستهاش باستفاضة زي فروع تانية
و اللي بعتله المسألة ده طالب اكبر مني بسنة بس معاه شهادة تعادل الماجيستير في الهندسة
يعني دارس الهندسة المستوية كاملة
خبرته فيها اكبر من المدرسين
بالاضافة انه اثبت قانون رياضي جديد
بعد ده كله عايزاني مكونش واثق انه هيحلها؟؟؟؟
مستواه اعلي من المدرسين و في مستوي اساتذة الجامعات و هو علي اتصال بيهم
يبقي متأكدش ولا اتأكد
انا مكنتش بهذر في موضوع العمل لكن اللي عملتيه ده اشبه بأثباتات القوانين الهندسية مش مجرد مسألة لاولي ثانوي !!!
انا هقول في الاخر اني معرفتش احلها بالاسلوب اللي اتعلمت احل بيه في المسألة
و علي فكرة انا مذاكر هندسة اولي لوحدي من غير مدرس
حتي مدرس الفصل كان بيجاملنا بدخوله
فطبيعي بالنسبالي اني اشوف كده
بأمكاني اني احلها من عملك لكن طالما مش هكون مقتنع بالحل مش هعمله
و دي خلاصة كلامي
و لكني هحلها بطريقة تانية
قدام شوية لما اددرس هندسة باستفاضة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:24 PM.